Proteiinitko rasvaksi?

Olen yrittänyt pitää huolen tarvittavasta proteiinin määrästä ruokavaliossani. Mittautin rasvat 5kk sitten ja painoa oli silloin 59kg nyt 63 kun kävin mittauttamassa uudestaan. Tulos oli se, että kaikki paino 4kg oli tullut rasvana, vaikka en ole syönnyt kun tollaset 2800kcal päivässä.

Olen kyllä syönyt protskuja varmaan 200g päivässä ellei enemmänkin. Onko mahdollista, et olen saanut liian vähän hiilareita ja liikaa proteiinia, kun kalorit on kuitenkin olleet kohdallaan, vai onko tällä ollut mitään merkitystä tulokseen. Ottaako keho proteiineista kalorit kumminkin??

Treenit kulkenu 4krt/viikossa ihan hyvin. Voimaa tullu lisää ja muutenkin on jämäkämpi olo.
Kommentoikaa viisaammat!

Ottaa päähän kun on menny treeni vähän hukkaan.:( :wall:

Safkapuoli on ihan perus bodysafkaa ja vähärasvaista, enkä harrasta herkkupäiviä, enkä ole ollut viihteelläkään tuona 5kk aikana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ruisranne2000 sanoi:
Olen yrittänyt pitää huolen tarvittavasta proteiinin määrästä ruokavaliossani. Mittautin rasvat 5kk sitten ja painoa oli silloin 59kg nyt 63 kun kävin mittauttamassa uudestaan. Tulos oli se, että kaikki paino 4kg oli tullut rasvana, vaikka en ole syönnyt kun tollaset 2800kcal päivässä.

No millä tämä rasvaprosentti on mitattu? Jos se on jollain puntarilla/kahvalla mihin puristetaan tms. sähköimpulsseja lähettävällä vehkeellä mitattu niin ei varmasti ole luotettava. Jos sulla on kuintenkin sarjapainot nuosseet niin eipä ne pelkällä rasvalla nouse.

Kun verensokerit on korkealla keho ottaa ravintoa vastaan suhteellisen tehokkaasti.
Näppärästi imeytyvä proteiinijauho menee siis aika vauhdilla sisään.
Eli jos haluat vähentää ylimääräisetn tulemista älä mätä nopeita hiilareita
(sokerit, vaalea leipä yms yms. jolla on korkea glykeeminen ideksi).
Ja tottakai kaikki ylimääräinen (myös proteiini) menee vararavinnoksi.

Tämä voi johtua niin monesta eri asiasta, muta nämä nyt ekana tuli mieleen.

Siis etkö sä ole laskenu proteiineja kaloreihin? Vai mitä? Eikai sillä nyt ole väliä paljon sitä proteiinia syö jos suhteessa hiilarit ja rasvat on alempana. Jos vain yksinkertaisesti syöt enemmän kuin kulutat, niin silloinhan ne ylimääräiset kalorit(tulivat sitten proteiineista, hiilareista tai rasvoista) kertyvät läskiksi. Eikös?

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen tälläisessä uskossa että keho pystyy varastoimaan hiilareista energiaa maksaan ja lihaksiin, mutta ylimääräinen prode varastoituu pääosin rasvaksi.

J_mp sanoi:
No millä tämä rasvaprosentti on mitattu? Jos se on jollain puntarilla/kahvalla mihin puristetaan tms. sähköimpulsseja lähettävällä vehkeellä mitattu niin ei varmasti ole luotettava. Jos sulla on kuintenkin sarjapainot nuosseet niin eipä ne pelkällä rasvalla nouse.

Body stat mittaus, eli piuhat jalkaan ja käteen.

Meah sanoi:
Siis etkö sä ole laskenu proteiineja kaloreihin? Vai mitä? Eikai sillä nyt ole väliä paljon sitä proteiinia syö jos suhteessa hiilarit ja rasvat on alempana. Jos vain yksinkertaisesti syöt enemmän kuin kulutat, niin silloinhan ne ylimääräiset kalorit(tulivat sitten proteiineista, hiilareista tai rasvoista) kertyvät läskiksi. Eikös?

Olen laskenut proteiinit kaloreihin, siks ihmetyttääkin et 2800kcal ei ole musta mitenkään liikaa kun treenaa neljästi viikossa punttia ja aikaa menee 90min joka treeniin.

Syön kyllä illalla klo 20.00 jälkeen melkein puolet n.1300kcal päivän energian saannista, ennen nukkumaan menoa, onkohantolla mitään merkitystä?

No hyvintodennäköisesti on koska tällöin ilmeisesti vedät aika paljon hiilareita? Minä olen ainakin siinä uskossa että yöllä niitä ei tarvita----> ne varastoituu rasvaksi. Muut saavat korjata jos olen väärässä:)

ruisranne2000 sanoi:
Syön kyllä illalla klo 20.00 jälkeen melkein puolet n.1300kcal päivän energian saannista, ennen nukkumaan menoa, onkohantolla mitään merkitystä?

Ainoastaan aamupainoon.

Ja kyllähän tuo 2800 kcal on hemmetisti kun miettii. Itse kun vedän "massakautta jos voin sitä siksi kutsua" niin pidän kalorit enintään hiukan yli 2000 kcal. Mitkään super nopeat tulokset eivät tarvitse minulla olla, kunhan kehittyy eikä läskiä tule tuhottomasti.

Dietillä ollaan sitten reilusti alle 1000 kcal per päivä, usein. Eilen tuli varmaan melkein -4000 kcal, kun tuli vedettyä Hesen juustoateria ja 1/4 kevytjätski paketista. Tietenkin tahdoin polttaa kunnolla rasvaa joten vedin salilla -2600 kcal treenin parissa tunnissa. Hitto oli kova fiilis.

Superstarah sanoi:
Ainoastaan aamupainoon.

Ja kyllähän tuo 2800 kcal on hemmetisti kun miettii.

Mietin ihan samaa, kun kysyjä ei kuitenkaan ole kauhean suuri kokoinen...Minä veikkaan kyllä että kaloreita tulee vain liikaa.

Meah sanoi:
No hyvintodennäköisesti on koska tällöin ilmeisesti vedät aika paljon hiilareita? Minä olen ainakin siinä uskossa että yöllä niitä ei tarvita----> ne varastoituu rasvaksi. Muut saavat korjata jos olen väärässä:)
Minuakin ihmetyttää puhe siitä, kuinka hiilareita ei tarvita yöllä. Toisaalta hiilareita tarvitaan energiaksi lihasten kasvulle, joka tapahtuu levossa oli sitten päivä tai yö.

Meah sanoi:
Mietin ihan samaa, kun kysyjä ei kuitenkaan ole kauhean suuri kokoinen...Minä veikkaan kyllä että kaloreita tulee vain liikaa.

Jep... Luulisi, että topicin aloittaja tajuaisi, että tuollaisella syömisellä vähintään (1/3?) osa on rasvaa. Voimaa ja lihastakin tulee tietenkin helpommin, jos keho on suurilla plus kaloreilla.

Gixxer sanoi:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen tälläisessä uskossa että keho pystyy varastoimaan hiilareista energiaa maksaan ja lihaksiin, mutta ylimääräinen prode varastoituu pääosin rasvaksi.

No nyt kyllä oiot aika rankasti tässä.. Tuosta kun saa sellaisen kuvan että proteiinilla ei juuri tehtävää olisi :)

Eihän se toki näin ole vaan varsinkin kun tehdään kovaa painoharjoittelua esimerkiksi massa, tai voimanhankintaan tähdäten niin kulutus on kovempaa ja vaurioiden korjaaminen (kehittyminen) vaatii enemmän proteiinia rakennusaineeksi..

Eli pari tärkeää tehtävää mihin proteiinista saatuja aminohapoista käytetään:
-solujen rakennusaineiksi
-entsyymien ja hormoonien valmistukseen
-hemoglobiiniksi

Lisäksi jos hiilareista ei saada riittävästi energiaa välittömien energiavarastojen täydennykseen (ATP) niin keho pystyy valmistamaan proteiinista myös glykogeenia..

Kyllä se ehdottomasti on niin että jos salilla meinaa käydä ja itseään kehittää/terveenä pysyä niin on syötävä vähintäänkin riittävästi proteiinia ja 2g/painokilo on oikein hyvä perussääntö.

Eli kyllähän se pääsääntö on että kaikki ravintoaineet menevät varastorasvaksi jos vain kaloreita on liikaa.. ihan sama mitä se ylijäämä on ja tuossa tuo 2g ei normaali salireenarille ole liikaa proteiinia! Lisäksi tuo 4kg/5kk painonlisäys on kyllä varsin maltillinen, sitä miksi lihasta ei näytä tulleen ei kyllä näin voi perustella.

Hullu inkkari sanoi:
Minuakin ihmetyttää puhe siitä, kuinka hiilareita ei tarvita yöllä. Toisaalta hiilareita tarvitaan energiaksi lihasten kasvulle, joka tapahtuu levossa oli sitten päivä tai yö.

Sanotaan näin että mä en oikeasti tiedä, miten ne vaikuttaa. Olen vain siinä uskossa etä proteeinin syönti on kannattavempaa illalla kuin hiilarien:D Jo nyt äkkiseltään mietitään että syö joka ilta
a)lautasellisen muroja(80g), 2 dl rasvatonta maitoa ja vaasan ruisleivän 2 kinkulla ja 60 margiksella(5g)
(kcal 474, p18,5/hh 87/r 5,4) tai

b)100g kalkkunaleikettä, keitetyn kananmunan, raejuustopurkin ja ruokalusikallisen pellavansiemenöljyä.
(457kcal, p62,9/hh5,3/r20,7)

Niin mielestäni vaihtoehto b) näyttää järkevämmältä. Mutta kukin tyylillään.

Kyllähän se homma toimii ihan perustellusti ilmankin suuria määriä hiilareita illalla jos vain varmistaa että saa riittävästi hiilareita energiaksi herjoituksen jälkeen ja muutenkin päivän aikana jotta energiavarastot ovat täynnä. Hiilihydraatit siis ovat ensisijaisesti energiaa ja proteiinit rakennusaineita.. Hiilareilla ei lihasta rakenneta.

ruisranne2000 sanoi:
No mihin miten korjaisit tota kalorin määrää?

Yhäkkin vastaan vaikket mua lainannutkaan..

Tuo 4kg/5kk vaikuttaa ihan sopivalta painonnousulta, rauhallinen tahti.
Syötkö riittävä usein ja tasaisesti päivänmittaan? oletko laskenut kaikki piilorasvat? Millä makrojakaumalla ruokailusi toteutat?

Eli siis prot/hh/rasvat prosentteina kokonaiskaloreista?

Gdane sanoi:

Syötkö riittävä usein ja tasaisesti päivänmittaan? oletko laskenut kaikki piilorasvat? Millä makrojakaumalla ruokailusi toteutat?

Niin, ja miten lasket kalorisi? Oletko varma että olet laskenut ne oikein? Samoja kysymyksiä kuin Gdanella minulle tuli mieleen..Tosin jos sinusta tuntuu että läskiä alkaa kertymään liikaa, niin laskisin ne vaikka -200 aluksi, eli 2600 kcal ja katsoisin mitä tapahtuu.

Gdane sanoi:

30/40/30 olen yrittänyt pitää ja rasvoja ei tuu kyl paljon mun safkoista, jään alle ton 30 ihan varmaan. Noit protskuja sit tosiaan mennyt taas huomattavasti enemmän kun toi 30%

Aamulla juon 0,5litraa maitoa sit 4 ateriaa (2 päivällä ennen treeniä ja kaks illalla treenien jäkeen) + palautusjuoma treenin jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom