Proteiinit / newbie

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja letiss
  • Aloitettu Aloitettu
Ylellä tuli joskus jokin dokkari, jossa tutkivat nautitun lisäproteiinin kulkua elimistössä. Tekivät jotakin jalkaprässiä tms. vain toisella jalalla. Joivat merkkiaineella terästettyä proteiinia harjoitteen jälkeen. Hetken kuluttua ottivat jollakin keihään kokoisella neulalla reisilihaksista näytteen ja tutkivat ne. Tuossa treenatussa jalassa oli merkkiainetta ja treenaamattomassa ei....

Tulivat siihen tulokseen, että treenin jälkeen nautittu proteiini menee kohteeseen. Tekivät myös tutkimuksen, jossa kaksi ryhmää treenasi. Toiset nauttivat lisäproteiinia ja toiset eivät. Molempien ryhmien mitatut (voima, lihaskasvu) arvot olivat samaa luokkaa. Tuolla testillä todettiin, että lisäproteiinista ei siinä testissä ollut kuitenkaan mitään hyötyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

👍🏼 Taas tämä että terveellä ei huolta mutta sitten taas kenellä munuaisissa on vikaa voidaan osoittaa että korkea proteiini ravinnosta on haitallista. Korkeat verenpaineet, korkeat proteiinit = lisä kuormitusta munuaisille. Toisilla pettää toisilla ei. Onko järkeä syödä muutamaa makroa kun voi syödä kaikkia JOS terveyden näkökulmasta tarkastellaan. Ulkonäkö kysymyksissä joku voi makro rajoituksista hyötyä mutta ei se todellakaan mitenkään välttämätöntä ole.

👍🏼 Taas tämä että terveellä ei huolta mutta sitten taas kenellä munuaisissa on vikaa voidaan osoittaa että korkea proteiini ravinnosta on haitallista. Korkeat verenpaineet, korkeat proteiinit = lisä kuormitusta munuaisille. Toisilla pettää toisilla ei. Onko järkeä syödä muutamaa makroa kun voi syödä kaikkia JOS terveyden näkökulmasta tarkastellaan. Ulkonäkö kysymyksissä joku voi makro rajoituksista hyötyä mutta ei se todellakaan mitenkään välttämätöntä ole.
Tollanen 1,6g-2,2g/kg on passeli.

Mä jossain täällä jo kirjoitin että kuka uskaltaa mennä vaikka 1g tai alle / kg ja jos energia määrä muuten niin ettei paino putoa huomaisiko mitään eroa. Ellei ihan auschwitz kireäksi aio.
huono puoli on et hiilarii joutuis vetää ihan vtusti. mun tapauksessa jotain 600-700g. olettaen et rasvat on siel 1g/painokg.

huono puoli on et hiilarii joutuis vetää ihan vtusti. mun tapauksessa jotain 600-700g. olettaen et rasvat on siel 1g/painokg.
Ei ois nälkä. Varsinkin jos tärkkelystä ja hitaammin imeytyviä hiilareita söisi pääosin. Toki varmaan tarkoittaisi rasvankin lisäämistä. 👍🏼

Randomized Controlled Trial

The acute effects of four protein meals on insulin, glucose, appetite and energy intake in lean men​

Mä jossain täällä jo kirjoitin että kuka uskaltaa mennä vaikka 1g tai alle / kg ja jos energia määrä muuten niin ettei paino putoa huomaisiko mitään eroa. Ellei ihan auschwitz kireäksi aio.
Mun mielestä suurin osa menee tolla 1g/kg tai alle normiväestöstä. Ainakin muistelisin, että jotain tuon suuntaista normiväestön tutkimuksissa on havaittu.

Vai puhutko nyt lihasmassan menetyksestä??
Varmaan on merkitystä jos tosi kireäksi vedetään, mutta kroppa toimii kuitenkin, hyväksi ja huonoksi onneksi niin, että jo saavutetun tason ylläpito vaatii huomattavsti vähempi kuin sen saavuttaminen.
Esim lihasmassa karistaminen on oikeasti aika paljon vaikeampaa kuin ehkä yleisesti kuvitellaan.

Conclusions: In this pooled analysis of moderate-size controlled trials, a low-protein diet appears to enhance the conservative management of non-dialysis-dependent CKD and may be considered as a potential option for CKD patients who wish to avoid or defer dialysis initiation and to slow down the progression of CKD, while the risk of protein-energy wasting and cachexia remains minimal.

Mun mielestä suurin osa menee tolla 1g/kg tai alle normiväestöstä. Ainakin muistelisin, että jotain tuon suuntaista normiväestön tutkimuksissa on havaittu.

Varmaan on merkitystä jos tosi kireäksi vedetään, mutta kroppa toimii kuitenkin, hyväksi ja huonoksi onneksi niin, että jo saavutetun tason ylläpito vaatii huomattavsti vähempi kuin sen saavuttaminen.
Esim lihasmassa karistaminen on oikeasti aika paljon vaikeampaa kuin ehkä yleisesti kuvitellaan.
Monessa perheessä tehdään esim. makaronilaatikkoa niin että hemmetin isoon vuokaan laitetaan 400g 23% sikanautaa ja makaronilla loput, ei sellaisessa ruuassa hirmusti prodea ole.

Monessa perheessä tehdään esim. makaronilaatikkoa niin että hemmetin isoon vuokaan laitetaan 400g 23% sikanautaa ja makaronilla loput, ei sellaisessa ruuassa hirmusti prodea ole.
Makaronissa on joku 13%, juustossa >20% ja eikös sinne tuu vielä se maito-munasekoitus? Eli onhan siinä kuitenki treenaamattoman ihmisen mittapuulla ihan hyvin?

Niin siis tarkoitan että täysillä treenaava kasvua tavoitteleva naturaali tai ei naturaali kehonrakentaja.

että onko kuitenkin enemmän merkitystä proteiinia säästävillä makroilla kun että sitä proteiinia itseään tulee olla ruokavaliossa paljon.

Makaronissa on joku 13%, juustossa >20% ja eikös sinne tuu vielä se maito-munasekoitus? Eli onhan siinä kuitenki treenaamattoman ihmisen mittapuulla ihan hyvin?
En ny jaksa alkaa laskemaan makroja mutta ei ne järin häävit ole, pt-vatanen taisi muistaakseni jossain pätkässä tehdä bodymallin makaronilootaa johon oli laskenut makrot.
Itse teen naudan 10% j-lihasta ja aina se 700-800g sekä useampi kananmuna mutta pelkät valkuaiset.

En ny jaksa alkaa laskemaan makroja mutta ei ne järin häävit ole, pt-vatanen taisi muistaakseni jossain pätkässä tehdä bodymallin makaronilootaa johon oli laskenut makrot.
Itse teen naudan 10% j-lihasta ja aina se 700-800g sekä useampi kananmuna mutta pelkät valkuaiset.
Tää perinteinen yks pussi makaroonii ja yks 400 liha sekä pari desii maitoo ja yks muna , nii vuokaa tulee noin 135 g prodee. Ei toi varsinaisesti huono oo jos sen vielä mieltää "normijantterin" ruoaks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom