"Proteiinipitoinen ruoka pitää alentuneen painon parhaiten kurissa"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsekin tämän uutisen huomasin ja meinasin jo tänne laitella topiccia pystyyn.
Olisi ollut huikean hienoa jos samaan uutiseen olisi vielä saatu esimerkkejä ruokavalioista.
Onko esimerkiksi rahka matalan GI-indeksin omaava ruoka??

Projektin kotisivu.

Kyseessä on siis EU:n 6. puiteohjelman SUURI tutkimuskonsortio, eikä ihan mikä tahansa puppututkimus.

Edit: Jonssoni. Glykeemisellä indeksillä ei käsittääkseni havaittu olevan vaikutusta.

Mielenkiintoista on se, että FinFood ei ikinä uutisoi tutkimuksista, jotka ovat ristiriidassa heidän sivullaan esitettyjen suositusten kanssa. Eli kyseessä on Suomen Ruoka-Pravda :)

Tuo GI-ruokavalion käyttökelpoisuus nälänhallinnassa on ollut vähän niin ja näin, kuten tuolla tiedeuutisissa raportoitiinkin. Osassa tutkimuksista nälänhallinta on ollut parempi, osassa mitään vaikutusta ei ole huomattu. Aika pitkälle sama pätee glykeemiseen kuormaankin. Proteiinin osalta yksi noista keskushermostotasolla kylläisyyttä aiheuttavista tekijöistä saattaa olla leusiini, joka on ainakin eläintutkimuksissa todettu.

Minä olen aina ollut hyvin skeptinen tämän GI:n merkityksen suhteen ja epäilyni vahvistuvat jälleen kerran.

Tosin en minä nyt usko, että se täysin yhdentekevä asia olisi myöskään. Saattaisin hyvinkin uskoa, että GI:llä on pitkällä tähtäimellä merkitystä esimerkiksi insuliiniresistenssin kehityksessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom