Proteiininlähteellä väliä, jos saan 1,5g/painokg päivässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Kysymys:
Onko suurta merkitystä sillä, mikä on proteiininlähteeni, jos saan proteiinia n. 1,5g / painokilo päivässä?

Riittääkö tuo proteiinimäärä?

Tavoite kehon kanssa:
Olen solakka. Yritän ylläpitää kohtuullista urheilullisen näköistä lihaksistoa. En näytä voimailijalta / bodaajalta.

Treeni:
Kevyillä painoilla intensiivistä kuntosalitreeniä (tai sen korvike kotona) n. 5 x 45min viikossa. Venyttelyä, pyöräilyä, kävelyä, juoksua päälle.

Ruokavalio:
Huomaan saavani helposti aika paljon proteiinia painooni nähden. Ajattelin vähentää lihaa, kalaa, kananmunia, rahkaa ym eläinperäistä ja lisätä rasvaa ja hiilareita, jotka tulevat pääasiassa kylmäpuristetusta rypsiöljystä ja kaurapuurosta. Tällöin proteiinimääräni per painokilo putoaa alussa mainittuun lukemaan 1,5. Merkittävä osa proteiinista tulee jo pelkästä kaurapuurosta, jota syön kokooni nähden paljon. Jopa 300-400g päivässä hiutaleina mitattuna.

Jatkokysymys:
Jos kuntosalitreenin jälkeen syön esim. pellavansiemenrouhe-kp rypsiöljy-kaurahiutale-vesi puuroa, josta tulee noin 20g proteiinia, riittääkö se treenin jälkeen? Painan alle 70kg ja tuntuisi asiaa tietämättä turhalta ottaa tuohon vielä purkillinen rahkaa eli 25-30g proteiinia päälle. Miten kommentoitte?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvähän se on treenin perään ottaa enemmänkin, kun se kroppa on niinkuin pesusieni siinä kohtaa.
Toisaalta turha noita on liikaa miettiä, kunhan nyt edes vuorokausitasolla on määrät kohdillaan.
Mikset nyt kuiteskin pysyisi esim 2g/rasvaton painokilo määrissä?

Tuli itseasiassa vaan mieleen jotenkin, että esim makaroni jne jauhosälä on melkeinpä ne ainoat prodet joita en itse laske ollenkaan prodeksi vaikka olisi mitä tahansa lukuja paketin kyljessä. Ovat aika kelvotonta noin niinkuin proteiiniksi. Marginaalinen juttu mutta tulipa vaan mieleen tuosta otsikosta.

Hyvähän se on treenin perään ottaa enemmänkin, kun se kroppa on niinkuin pesusieni siinä kohtaa.
Toisaalta turha noita on liikaa miettiä, kunhan nyt edes vuorokausitasolla on määrät kohdillaan.
Mikset nyt kuiteskin pysyisi esim 2g/rasvaton painokilo määrissä?

Tuli itseasiassa vaan mieleen jotenkin, että esim makaroni jne jauhosälä on melkeinpä ne ainoat prodet joita en itse laske ollenkaan prodeksi vaikka olisi mitä tahansa lukuja paketin kyljessä. Ovat aika kelvotonta noin niinkuin proteiiniksi. Marginaalinen juttu mutta tulipa vaan mieleen tuosta otsikosta.

Voitko kertoa vähän tarkemmin että miksi se makaroonin proteiini on kelvotonta, tai linkkiä johonkin missä tätä on puitu?

Tarviiko jokaiseen juttuun mitä täällä sanoo laittaa joku tutkimus tai vastaava, muuten vastaus on täysin järjetön? Eiköhän ne aminohapot ole makaroonissa aika tyhjän kanssa jos vertaa vaikka lihaan, pitäs tyhmemmäkin tajuta kummasta ne proteiinit kannattaa ottaa.

Aminohappo on aina aminohappo, tulee se sitten makaronista tai pihvistä. Aminohappoprofiili on makaronissa ym epätäydellinen, eli siitä ei saa kaikkia välttämättömiä, toisin kuin lihasta ja maitotuotteista. Tuo on ainoa ero.

Tarviiko jokaiseen juttuun mitä täällä sanoo laittaa joku tutkimus tai vastaava, muuten vastaus on täysin järjetön? Eiköhän ne aminohapot ole makaroonissa aika tyhjän kanssa jos vertaa vaikka lihaan, pitäs tyhmemmäkin tajuta kummasta ne proteiinit kannattaa ottaa.

No kyllä se mun mielestä ois kiinnostavaa, ihan oikeasti kiinnostavaa tietää miksi ne proteeinit on perseestä, ennenkuin teen yhden onelinerin perusteella mitään muutosta omaan ruokavalioon. En oo laskenut mutta tuntuman isohko osa proteiinista tulee jostain muusta kuin lihasta.

Kyllähän se liha on varmasti parempi lähde proteeiinille, mutta ei kaikki pysty/halua syödä pelkkää lihaa proteiini lähteenä. Voishan sitä kärjistää myös, että kyllähän sen tyhmemmänkin pitäis tajuta että ottaako proteiinit naudan fileestä vai porsaan jauhelihasta. No ôffense.

- - - Updated - - -

Aminohappo on aina aminohappo, tulee se sitten makaronista tai pihvistä. Aminohappoprofiili on makaronissa ym epätäydellinen, eli siitä ei saa kaikkia välttämättömiä, toisin kuin lihasta ja maitotuotteista. Tuo on ainoa ero.

Tekeekö tuo aminohappojen puute makaronin proteiinista "huonon", jota ei siis kannata ruokavaliossa laskea saaduksi proteiiniksi?

Tuskin kukaan nyt syökään pelkkää lihaa proteiinin lähteenä, mulla ainakin menee paistijauhelihan lisäksi esim. kananmunia, rahkaa, juustoa, heraa ja kalkkunaleikkelettä ;)

En nyt sanois, että huono, mutta epätäydellinen. Jos sun proteiininsaannista osa on tuota epätäydellistä, niin ei se sun gainsseja vie kunhan siellä ruokavaliossa on myös täydellistä proteiinia runsaasti.

Tuskin kukaan nyt syökään pelkkää lihaa proteiinin lähteenä, mulla ainakin menee paistijauhelihan lisäksi esim. kananmunia, rahkaa, juustoa, heraa ja kalkkunaleikkelettä ;)

Samaa menee täälläkin. [: Mutta etenkin dieetillä, oma huomio, on mukava syödä runsaasti hiilihydraattia, että jaksaa paremmin. Makaronissa yhdistyy kätevästi toi proteiini ja hiilari, vähällä rasvalla.

En nyt sanois, että huono, mutta epätäydellinen. Jos sun proteiininsaannista osa on tuota epätäydellistä, niin ei se sun gainsseja vie kunhan siellä ruokavaliossa on myös täydellistä proteiinia runsaasti.

Varmaan jotain 10-40% tulee jostain muusta kuin noista mitä spitfera listasi.

Jatkanpa siis samaan malliin.

Asiaa hieman sivuten, tai enemmänkin toivottavasti. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin esim. kauran proteiini on kasviproteiineista parhaimmasta päästä yhdessä soijan kanssa aminohappo koostumukseltaan. Eli myöskään kasviproteiinit eivät ole ''yhdenvertaisia''. Parhaita kasviproteiineja taitaa olla, soija,kaura,herne,pavut ja palkokasvit yleensä. Suurin osa viljoista on jo aika huonolaatuista sitten, poikkeuksena tattari ja edellä mainittu kaura.

Asiaa hieman sivuten, tai enemmänkin toivottavasti. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin esim. kauran proteiini on kasviproteiineista parhaimmasta päästä yhdessä soijan kanssa aminohappo koostumukseltaan. Eli myöskään kasviproteiinit eivät ole ''yhdenvertaisia''. Parhaita kasviproteiineja taitaa olla, soija,kaura,herne,pavut ja palkokasvit yleensä. Suurin osa viljoista on jo aika huonolaatuista sitten, poikkeuksena tattari ja edellä mainittu kaura.
no miten sen nyt ottaa "In Summary Because of the digestability and the lack of lysine, you need to eat get 5.7 times as many grams of protein in Oat Bran, Raw to get 10 grams of high quality, usable protein." ja ottaa huomioon et kaurankin mukan tulee ihan hitosti sitten kalorii, jos aikoo niist protskut repiä. Mutta hyvä ruoka kaura on, ei siinä mitää, mut ei niinkää proteiinin takia.. :D

Eli minulle alle 70kg painoiselle reilu 100g proteiinia päivässä ei ole riittävä määrä, jos alle puolet tulee eläinperäisistä lähteistä ja merkittävä osa kaurasta?

Mutta ilmeisesti ei ole suurta merkitystä esim. sillä, että onko treenin jälkeisellä ruoalla eläinperäisiä lähteitä vaan nimenomaan kauraa?

Pidetäänkö muuten kaakaojauheen (ei sitä sokeroitua) proteiinia hyvänä? Kaakaossahan on runsaasti proteiinia ja rasvaa.

Eli minulle alle 70kg painoiselle reilu 100g proteiinia päivässä ei ole riittävä määrä, jos alle puolet tulee eläinperäisistä lähteistä ja merkittävä osa kaurasta?

Mutta ilmeisesti ei ole suurta merkitystä esim. sillä, että onko treenin jälkeisellä ruoalla eläinperäisiä lähteitä vaan nimenomaan kauraa?

Pidetäänkö muuten kaakaojauheen (ei sitä sokeroitua) proteiinia hyvänä? Kaakaossahan on runsaasti proteiinia ja rasvaa.

Nimenomaan treenin jälkeen olisi hyvä saada eläinperäistä proteiinia, sillä niiden sisältämä leusiini käynnistää proteiinisynteesin, mitä luulen, että tavoittelet? Tietty kasviproteiineissa on myös leusiinia, mutta huomattavasti vähemmän. Treenin jälkeen esim. maitoproteiini (erityisesti hera!) on todella hyvää sen korkean leusiinipitoisuuden takia.

Suosittelen syömään sen 2g per painokilo proteiinia, niin ei tarvi murehtia saako tarpeeksi vai ei. Ja vaikka vähän enemmänkin, jos tulee päivässä todella paljon ''epäkokonaista'' proteiinia, näin ainakin minä tekisin, mutta se olenkin vain minä... :D

Kyllä ottaisin ehdottomasti vähintään 1,5g painokiloa kohti täydellisen aminohappoprofiilin lähteistä eli maitotuoteet, liha, kala, kananmunat. Sitten ylimääräisestä ei ole haittaa toki joten ei sitä kaurapuuroa tarvitse vähentääkään.

Mä luin aloituksen moneen kertaan, enkä ihan ymmärrä. Haluat vähentää hyviä proteiininlähteitä miksi? Kasvisperäiseen ruokavalioon siirtymisen/ vatsa-vaivojen/ jonkun muun takia? Siksi, että voi syödä vielä enemmän puuroa? Haluat ylläpitää kohtuullisen urheillullisen näköistä lihaksistoa, mutta samalla haluat vähentää ja yksipuolistaa juuri sitä makroa, joka siinä tehtässä toimivin on, ja tilalle niitä makroja, joiden liikasaanti sitten taas todennäköisimmin vie kauemmas maalista?

Mä luin aloituksen moneen kertaan, enkä ihan ymmärrä. Haluat vähentää hyviä proteiininlähteitä miksi? Kasvisperäiseen ruokavalioon siirtymisen/ vatsa-vaivojen/ jonkun muun takia? Siksi, että voi syödä vielä enemmän puuroa? Haluat ylläpitää kohtuullisen urheillullisen näköistä lihaksistoa, mutta samalla haluat vähentää ja yksipuolistaa juuri sitä makroa, joka siinä tehtässä toimivin on, ja tilalle niitä makroja, joiden liikasaanti sitten taas todennäköisimmin vie kauemmas maalista?

Kiitos vastauksesta.

Huomasin, että syön todella paljon proteiinia. Rahkaa, lihaa, munia jne. Käsitykseni oli, että selvästi yli tarpeen.

Toisaalta olen aina ollut hieman huono löytämään luonnollista paikkaa käyttää hyviä rasvoja. Leipää en juuri syö (eli sen päälle ei mene), eikä elämänlaadun kannalta ole tuntunut mielekkäältä juoda pullosta.

Arvelin myös, että jaksaisin paremmin, jos söisin enemmän hyviä hiilareita ja toisaalta keho kaipaa varmasti rasvaa ja jos se tulee puuron mukana kylmäpuristetusta rypsiöljystä, se lienee hyvä asia, eikä sitä helposti liikaa ilmeisesti tule?

Kaurapuurosta pidän kuin hullu puurosta.

En ole köyhä, mutta ei myöskään tunnu mielekkäältä ostaa melko hintavaa proteiinia (vrt. esim. kauran tai kp rypsiöljyn hinta), jos kehoni ei oikeasti tarvitse sitä ja toisaalta pystyn maultaan yhtä hyvään ruokaan ilman suurta eläinperäisten proteiinien määrää.

Huomasin myös, että kaurapuuron mukana tulee otettua kp rypsiöljyä sen verran, että omega3 ja omega6 tarve täyttyy, kun käytän puurossa myös pellavasiemenrouhetta. Uskon (en tiedä), että voin jättää myös kalaöljykapselit pois. Näin ainakin pelkästään omega3 ja omega6 saantisuositusten perusteella.

Otan kiitollisena vastaan kommentteja teiltä viisaammilta.

Tarkentava kyssäri: Oletan sinun olevan nainen?

Silloin <70kg painotavoite on enemmän, kuin suositeltava, joten jätän sen osuuden pois. ;)

Näin aluksi kannattaa lukea Hulkin Ruokavalion nyrkkisäännöt:
Ruokavalion nyrkkisäännöt ? Osa 1 | Fast Sports Nutrition

Sen jälkeen pari muutakin Hulkin postia ravinnosta. En ole "Hulk-uskovainen", mutta huomaan olevani niin monessa asiassa samaa mieltä ja Hulkilla on teksti paljon jäsennellympää, kuin minulla joten samoja asioita on turha toistaa huonommalla esillepanolla.

IMO:

Kasvikunnan tuotteista laskisin vain hiilarit ja muutamassa poikkeuksessa myös rasvan (kookos, oliivi, pähkinät ja avokado) +tietty kalorit jos niitä laskee. Proteiineja en laskisi edes soijasta johtuen sen voimakkaasta pseudoestrogeenimäärästä.

Proteiinit eläinkunnasta ja sen jalosteista, kuten maito, munat jne. Treenin ymäpärillä ehdottomasti paras on hera. Hera on myös ylivoimaisesti halvin €/prode-suhteeltaan.

Ei ole tarkoitus loukata, mutta puurodieetillä et varmasti voi niin hyvin, kuin "paremmalla" ruokavaliolla ja peilikin alkaa vittuilemaan.

Esim. itsellä ruokavalio:

Treenin ulkopuolella lähes täysin erilaisia kasviksia ja lihaa. Keho käyttää rasvaa pääasiallisena energianlähteenä -> kyljet ei kasva, kun keho tajuaa rasvan olevan käyttistä energiaa

Treenin ympärillä paljon hiilaria ja heraa. Keho saa nopeasti hiilarivarastot täyteen, hiilari aktivoi insuliinin -> reeni menee tykkeihin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom