Proteiininlähteellä väliä, jos saan 1,5g/painokg päivässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
En ole nainen.

Kuten kirjoitin, en tähtää bodaajan/voimailijan mittoihin vaan urheilullisen ulkomuodon ylläpitoon. Olen solakka.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ok sori, my bad :D

Vaikka ei tähtäisikään bodyukoksi, niin kyllä salitreenistä palautuminen on silti suositeltavaa. Ok, kroppa osaa kyllä kompensoida huonoa proteiinia, kun hiilarinsaanti on noin taivaissa, kuten sulla (3-400g hiutaletta/päivä!?!?!?) mutta kyllä huomaisit itsekkin voivasi paremmin jos lisäisit kasviksia hiilarin ja kuidun lähteinä ja vähentäisit puuroa. Sama juttu lihan ja muiden eläinkunnan tuotteiden lisäämisen kanssa.

Kun urheilee noin paljon kuin sinä, niin kroppaa pitää myös ruokkia aivan eri tavalla. Laadukas liha on loistava/ainoa karnosiinin ja b-12 vitamiinin lähde. Lisäksi lihan ja voin tyydyttynyt rasva on kropalle loistava rasvanlähde, josta kroppa tekee mm. testoa. Testolla on moninaisia muitakin vaikutuksia, kuin bodaajien korostama lihaskasvu. Miehen kehossa on helpompi luetella ne alueet joita terveet testosteronitasot eivät auttaisi, kuin ne joita se auttaa.

Et ole solakka/terve ikuisesti vaikka nyt siltä tuntuu, niin on parempi "opetella" hyvä ruokavalio ennen kuin ongelmia alkaa ilmetä.

Kuten kirjoitin, en tähtää bodaajan/voimailijan mittoihin vaan urheilullisen ulkomuodon ylläpitoon. Olen solakka.

Samat tähtäimet ne ovat itselläkin. Sehän lienee osittain bro sciencea, että proteiinia tarvitaan faktisesti se 2 g/ painokilo, ja esim. omalta osalta mahdoton arvioida, olisinko samassa kehonkoostumuksessa vähemmälläkin proteiinin saannilla. Samalla ei kuitenkaan kiinnosta vaivata päätään tuollaisella asialla, josta ei ole pakko, joten tehnyt sen valinnan, että proteiinia tulee se 2 g, usein ylikin.

Liian vähähiilarinen ruokavalio kyllä monilla vaikuttaa jaksamiseen, sun puuromäärillä siitä ei voi olla kyse, vaan saattaa tehdä juuri päinvastaista. 1 dl hiutaleita lienee kuivapainoltaan n. 30 g, eli tuo on oikeasti jopa hurja määrä, mitä päivässä vetelet hiilareita (ja kaloreita) siitä.

Enemmänkin paneutuisin siihen, että ruokavalio on tarpeeksi monipuolinen, ja sisältää myös tuoreita vihanneksia ja että saat rasvaa tarpeeksi ja siinäkin monipuolisia lähteitä suosien.

Eikös se ole niin että proteiineja ei lasketa jotka tulevat kaurapuurosta, riisistä yms ja eikös vasta ollut tutkimus jossa todettiin, että ihmiset jotka eivät syö lihaa sairastavat enemmän. Itsehän en lihastani luovu !

Liian vähähiilarinen ruokavalio kyllä monilla vaikuttaa jaksamiseen, sun puuromäärillä siitä ei voi olla kyse, vaan saattaa tehdä juuri päinvastaista. 1 dl hiutaleita lienee kuivapainoltaan n. 30 g, eli tuo on oikeasti jopa hurja määrä, mitä päivässä vetelet hiilareita (ja kaloreita) siitä.

Tästä tuli mieleeni, anteeksi hieman väärä viestiketju, mutta mulla tulee päivittäin ~300g hiilareita, pääosin kaurahiutaleista ja tummasta makaronista, sekä vihanneksista. Mietin vain, että onko tämä nyt ihan liikaa mun kokoiselle 173cm/58kg, kun treenejä tulee 4 kertaa viikossa puntilla, 2 kendo treeniä viikkoon ja maastopyörällä lenkkiä 1-3 kertaa viikossa, lisäksi arkipyöräilyä kauppaan, treeneihin, tulee päivittäin 3-10km. Proteiinia itsellä tulee 150-200g päivässä, rasvaa ~65-75g, loput siis hiilareista kulutuksen mukaan? Eikös tuossakin tuu hiilareita pienelle miehelle paljon, mutta mistä niitä kaloreita sitten pitäisi lisää ottaa, jos ei parane hiilareita hirveästi vetää? (lue liikaa)
Mä teen varmaan siinäkin pahan virheen, kun syön hiilareita myös iltapalalla, sillä ei niitä kerralla määräänsä enempää syö hullukaan? Olen pohtinut omassa päässäni, että vaikka jos kalorit on päivältä pahasti vajaat ja kello vaikka 11 illalla, syön silti reippaammin kaurahiutaleita, kunhan päivittäinen makrotavoite täyttyy, meneekö ihan metsään nyt tuolla tavalla?

Tästä tuli mieleeni, anteeksi hieman väärä viestiketju, mutta mulla tulee päivittäin ~300g hiilareita, pääosin kaurahiutaleista ja tummasta makaronista, sekä vihanneksista. Mietin vain, että onko tämä nyt ihan liikaa mun kokoiselle 173cm/58kg, kun treenejä tulee 4 kertaa viikossa puntilla, 2 kendo treeniä viikkoon ja maastopyörällä lenkkiä 1-3 kertaa viikossa, lisäksi arkipyöräilyä kauppaan, treeneihin, tulee päivittäin 3-10km. Proteiinia itsellä tulee 150-200g päivässä, rasvaa ~65-75g, loput siis hiilareista kulutuksen mukaan? Eikös tuossakin tuu hiilareita pienelle miehelle paljon, mutta mistä niitä kaloreita sitten pitäisi lisää ottaa, jos ei parane hiilareita hirveästi vetää? (lue liikaa)
Mä teen varmaan siinäkin pahan virheen, kun syön hiilareita myös iltapalalla, sillä ei niitä kerralla määräänsä enempää syö hullukaan? Olen pohtinut omassa päässäni, että vaikka jos kalorit on päivältä pahasti vajaat ja kello vaikka 11 illalla, syön silti reippaammin kaurahiutaleita, kunhan päivittäinen makrotavoite täyttyy, meneekö ihan metsään nyt tuolla tavalla?

Sorry, muotoilin kommenttini varmaan vähän epäselvästi. Kun tarkoitin siis, että jos päivässä sitä hiilaria tulee pelkästään puurosta jo 250-300 g, niin onhan se kovin yksipuolisen kuuloista :)
En mäkään näissä sen kummemmin asiantuntija ole, ja menen itseasiassa omissa makroissa aika samalla tavalla kuin sinä, kun rasvaa en halua entisestään lisätä, ja rajansa se on proteiinin syönnilläkin. Olen siis päätynyt ratkaisemaan nykyisen energiantarpeeni niin, että lisäsin hiilareita. Niissä kuitenkin mahdollisimman paljon vihanneksia ja marjoja painottaen, koska itselle pasta ja riisi esimerkiksi eivät tunnu kovin hyvin sopivan.

Sorry, muotoilin kommenttini varmaan vähän epäselvästi. Kun tarkoitin siis, että jos päivässä sitä hiilaria tulee pelkästään puurosta jo 250-300 g, niin onhan se kovin yksipuolisen kuuloista :)
En mäkään näissä sen kummemmin asiantuntija ole, ja menen itseasiassa omissa makroissa aika samalla tavalla kuin sinä, kun rasvaa en halua entisestään lisätä, ja rajansa se on proteiinin syönnilläkin. Olen siis päätynyt ratkaisemaan nykyisen energiantarpeeni niin, että lisäsin hiilareita. Niissä kuitenkin mahdollisimman paljon vihanneksia ja marjoja painottaen, koska itselle pasta ja riisi esimerkiksi eivät tunnu kovin hyvin sopivan.

Aivan aivan, ymmärsin siis hieman väärin, mua on vaan askarruttanut kovasti tuo, että onko peruspunttaajalle kuinka paljon välilä mitenkä nuo makrot ajoittaa, jos edes treenin jälkeen pyrkii saamaan proteiinia sisään ja tunnin kahden päästä sitten vähän tuhdimpaa ateriaa, mutta muuten vähän sikin sokin menee ruokaa. Mulla kun tuppaa jäämääm iltaan yleensä syöminen, kun päivällä höseltää edestakaisin.
Kaurahiutaleista ja makaronista mä yleensä hiilarini otan, kun opiskelija olen, niin ei tuota rahaa ihan liiaksi ole. :D. Mahdollisimman paljon koitan vihanneksia yms syödä kuitenkin, väh puoli kiloa päivässä.

Mulla tulee joskus melkein 1/3 päivän kaloreista kaurasta. Puurona suurin osa, myös raakana tulee hiutaleita käytettyä. En tunne oloani paskaksi, päinvastoin, paremmaksi kuin aikoihin. Halpa ja terveellinen (ja imo todella hyvän makuinen) hh:n lähde. Kasviproteiineja tulee väh. 30g-60 päivässä eli noin 20-40% päivittäisistä proteiineista. Lasken ne mukaan, yhtälailla ne hajoitetaan ja ylimäärä (mistä tosin ei mun kohdalla ainakaan ole kyse) rasittaa elimistöä.. Lajissani en ole fyysisiltä ominaisuuksiltani jäänyt jälkeen, tiiä sitte olisinko eri tilanteessa mikäli oisin jättänyt kasviprotskut laskematta ja korvannut täydellisillä.

Itse syön 2g per painokilo prodee joka päivä ja en todellakaan laske siihen puuroja ja makaroneja messiin. BTW soija sisältää välttämättömät aminot ja on täten "täydellistä proteiinia" ei voi imo verrata puuroon

Ajattelin vähentää lihaa, kalaa, ...

Jos kerran tulee syötyä kalaa normaalisti niin sitä ei kannata vähentää, saat hyviä rasvoja joita mainitsit syöväsi normaalisti vähän. Ja samalla tulee niitä hyviä proteiineja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom