Proteiinin määrän laskeminen (ja muita kysymyksiä)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Otetaanko huomioon päivittäistä proteiinin saantia laskettaessa leivästä, riisistä, perunasta yms. tulevat proteiinit.
Kuinka paljon tällainen 70-kiloinen kaveri voi ottaa kerrallaan proteiinia niin ettei se ole liikaa...? Onko 50g liikaa?
Voiko kasviksia aina syödä reippaasti vaikkapa iltamyöhään? Millainen proteiinin lähde on proteiinipatukat noin yleensä (kai niissä yleensä on aika samanlaista proteiinia)?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Itse en laske leivästä yms. tulevia proteiineja. Proteiinin "kerta-annos" on yleensä 30-50g mitä yhdestä aterista otetaan. Proteiinin määrässä toimii se vanha nyrkkisääntö eli 2g/painokilo.
Illalla hiilarit olisi hyvä pitää kohtuu alhaalla ellei se oli treenin jälkeinen ateria, mutta kyllä siihen iltapalaan parit kasvikset mahtuu. Proteiinipatukoista saa yleensä hyvälaatuista prodea. Patukassa lukee tarkemmin mistä se koostuu.

Kiitos vastauksesta, nyt selvisi tuo kerta-annoskin. Proteiinia saan suunnilleen 130 grammasta 210 grammaan päivässä proteiinia. Tiedän suunnilleen mitä minun tulisi saada päivässä proteiinia. Se on tuttua että illalla pitää olla hiilarita alhaalla, mutta nuo kasvikset ovat ihmetyttäneet minua. Onneksi nyt sain vastauksen siihenkin.
Niin lukehan niissä patukoissa mitä niissä on... tuo oli vähän alkeellinen kysymys minulta. Paitsi eräästä ruotsin kielisessä patukassa ei ollut suomea siitä en saanut selvitettyä, mutta suurimmasta osasta sen saa selvitettyä. :)

Laitan vielä tähän lisäkysymyksen. Kuinka usein tulisi saada hiilihydraatteja? Tiedän että hiilareita tulee saada paljon aamupalalla, lounaalla ja melko paljon treeninkin jälkeen. Myöhään illalla niitä ei tarvitse saada. Itse saan hiilareita, aamupalalla, lounaalla, päivällisellä sekä palautumisjuomasta.

!Tuomas! sanoi:
Laitan vielä tähän lisäkysymyksen. Kuinka usein tulisi saada hiilihydraatteja? Tiedän että hiilareita tulee saada paljon aamupalalla, lounaalla ja melko paljon treeninkin jälkeen. Myöhään illalla niitä ei tarvitse saada. Itse saan hiilareita, aamupalalla, lounaalla, päivällisellä sekä palautumisjuomasta.

Ihan hyvin saat hiilareita ja juuri oikeissa paikoissa :)

Kyllä minä lasken ihan kaiken proteiinin mitä päivässä tulee, leivästä, puurosta aivan kaikesta.
Miksi jätettäisiin esim leivän protskut laskematta, voisko joku valaista tietämätöntä ?

Viivi sanoi:
Kyllä minä lasken ihan kaiken proteiinin mitä päivässä tulee, leivästä, puurosta aivan kaikesta.
Miksi jätettäisiin esim leivän protskut laskematta, voisko joku valaista tietämätöntä ?

Koska niitä saa ensinnäkin niin vähän niistä ja se ei ole lähelläkään niin hyvälaatuista kuin esim. lihasta/maitotuotteista saatu.

Mikä merkitys sillä laadulla siihen on montako grammaa sitä tulee, tietty jos mennää mutu tuntumalla Offilla niin varmaan ihan bueno, mutta dietillä kyllä lasketaan kaikki.
Toissaalta, mä en juuri syö leipää.
Mutta esim. puurossa jota mä syön on 100 grammassa 15,9 grammaa protskua ja sellainen määrä kyllä kannattaa laskea.

!Tuomas! sanoi:
Otetaanko huomioon päivittäistä proteiinin saantia laskettaessa leivästä, riisistä, perunasta yms. tulevat proteiinit.
Kuinka paljon tällainen 70-kiloinen kaveri voi ottaa kerrallaan proteiinia niin ettei se ole liikaa...? Onko 50g liikaa?
Voiko kasviksia aina syödä reippaasti vaikkapa iltamyöhään? Millainen proteiinin lähde on proteiinipatukat noin yleensä (kai niissä yleensä on aika samanlaista proteiinia)?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Kaikki proteiinigrammat lasketaan. Jos et pidä ruokapäiväkirjaa, on ehkä helpompi laskea päässä pelkät lihat, kalat, munat jne. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ruokapäiväkirja paljastaa totuuden, ja siihen kannattaa merkata kaikkien syömisten kaikki proteiinigrammat ja kalorit.

Esimerkiksi täällä http://www.terhi.net/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=54 voit laskea päivittäisen energiakulutuksesi. Lisää siihen noin 500 kcal niin lihaskasvulle pitäisi olla riittävästi energiaa - suurempi määrä lihottaa. Protua voit huoletta ottaa 50g kerralla ja kasviksia voit vetää sen minkä napa vetää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voiko illalla syödä kasviksia, esim. niitä joita ei tarvitse kuin keittää ja niissä on jotain 30-50 kaloria 100g:tä kohti. Eli voiko noita syödä tuossa 16.00 jälkeen?
Ja paljon on keitetyssä riisissä kaloreita 100g:tä kohti, meinaan riisihän turpoaa, niin eihän siinä voi olla sitä yli 300 100g:tä kohti? Sama kysymys tummalle makaronille sekä tummalle pastalle.

NGV sanoi:
Eli voiko noita syödä tuossa 16.00 jälkeen?

Tämä noita syö vaan kanaa.

cgo0059l.jpg

Anteeksi. Dieetti saa huonot puolet ihmisestä esille

NGV sanoi:
Voiko illalla syödä kasviksia, esim. niitä joita ei tarvitse kuin keittää ja niissä on jotain 30-50 kaloria 100g:tä kohti. Eli voiko noita syödä tuossa 16.00 jälkeen?
Ja paljon on keitetyssä riisissä kaloreita 100g:tä kohti, meinaan riisihän turpoaa, niin eihän siinä voi olla sitä yli 300 100g:tä kohti? Sama kysymys tummalle makaronille sekä tummalle pastalle.
Syö pois vaan! Ei tuossa iässä aloittelijan kannata mitään über täsmällistä bodari ruokavaliota vahtia. Ihan hyvin voit syödä niitä kasviksia, tuskin ne sua tappaa ja vaikka niistä tulee niitä hiilareita niin paljon mieluummin kasviksista kuin jostain irtokarkeista.
Ravintoainetaulukko <-- tuossa näyttäisi olevan yksi varsin kätevä taulukko, josta voit enemmän tarkastella kaloreita sun muita ;)

Hummerivirta sanoi:
Syö pois vaan! Ei tuossa iässä aloittelijan kannata mitään über täsmällistä bodari ruokavaliota vahtia. Ihan hyvin voit syödä niitä kasviksia, tuskin ne sua tappaa ja vaikka niistä tulee niitä hiilareita niin paljon mieluummin kasviksista kuin jostain irtokarkeista.
Ravintoainetaulukko <-- tuossa näyttäisi olevan yksi varsin kätevä taulukko, josta voit enemmän tarkastella kaloreita sun muita ;)
Noh en ole ihan aloittelija olen jo kerennyt pienen elämäni aikana olla salilla jo yli vuoden ja tiputtamaan painoa 84 kilosta 59 kiloon, jos jostain tiedän niin dietaamisesta, mutta "massakaudesta" ei ole mitään hajua. Oneksi salillamme on hyviä personal treinereita jotka antavat neuvvoja ja näyttävät liikeitä jäsenille ilmaiseksi ja Riitta Koukari on minulle ihan suhteellisen hyvän ohjelman tehnyt.

http://img.photobucket.com/albums/v702/Rko-Orton/Siinminlongtimeago.jpg
Tuossa olin joskus vuonna 2004 jolloin söin juuri noita irtokarkkeja ja muita nopeita hiilareita. Nyt en ikinä edes koske karkki ja halveksun koko nykyistä nuorisoa, kuinka kekkosen epäterveellisesti he syövät. Minä kuuluin joukkoon, mutta maksoin kovan hinnan siitä, että saisin syntini anteeksi kuntopyörällä ja crossarissa. Tämä herkuttelu jää todella pieneksi karkki on kiellettyä kamaa ja muu shipsit an so on. Mutta ehkä joskus kerran kolmessa kuukaudessa voisi kokeilla tuota rasvatonta jäätelöä, mutta harvoin ja sitten joskus manna ja riisipuuroa, mutta harvoin ja harkitusti.

http://img.photobucket.com/albums/v702/Rko-Orton/IMG_5089.jpg
Eli tässä olen minä tuolta heinäkuulta eli muutama kuukausi sitten. Noh muutama kiloa eroa tuohon edelliseen kuvaan. Nyt olen ehkä saanut hitusen enemmän lihasta, mutta ei oikein näillä 1400 kalorilla rakenneta "massa" joten lisäilen pikku hiljaa kaloreita ja varovasti, sillä en enään ikinä halua olla läski! Olin BTW tuommoinen pontso about 6 vuotta elämästäni joten vihdoin elämä ilman niin paljon ylimääräistä rasvaa on ihanaa tosin vielä viisi kiloa jos rasvaa sais pois niin hyvä ois. Rasva prosentti oli tosa 15 tienoilla joten ihan hyvä, mutta ne kaikki rasvat ovat mahassa!!!

Niin kaikki muuten suosittelee täällä heraksi tuota FAST:in Hera80:stä, mutta itse en edes kehtaisi ostaa sitä, sillä pojat siinä on liikaa rasvaa. :itku:
Ja ai niin eikös semmoinen sanonta ole olemassa, että teot puhuvat puolestaan?

NGV sanoi:
Niin kaikki muuten suosittelee täällä heraksi tuota FAST:in Hera80:stä, mutta itse en edes kehtaisi ostaa sitä, sillä pojat siinä on liikaa rasvaa. :itku:
Ja ai niin eikös semmoinen sanonta ole olemassa, että teot puhuvat puolestaan?
Herassa on 11% rasvaa? Anteeksi jos olen väärässä mutta tuosta sun tekstistä tuli sellainen meilikuva että otat vähän turhan tosissaan tuon koko laihdutus/bodaus touhun ja koet rasvan elämäsi pahimmaksi viholliseksi? Tosi hienoa että olet pystynyt laihduttamaan itsesi hyvään kuosiin ja ymmärrän hyvin että et halua olla läski enää koskaaan, itseki olen joskus ollut eikä ajatus paluuseen liiemmin sytytä. :)

Eikä noilla 1400 kalorilla päivässä kyllä juhlita saati sit mitään massaa saada aikaseksi. Ihan rohkeesti vaan lisäämään kaloreita ja proteiineja, hiilareita sekä rasvoja. Ei ne läskit yllättäen mistään puskista yhen yön aikana hyökkää ja jos massaa meinaat hankkia niin sitä rasvaa kertyy pakostakin, jos syö yli kulutuksen.

En tiedä muiden pakkislaisten mielipiteitä mutta noi puheesi karkeista ja muista herkuista on mun mielestä aika kovaa tekstiä sun ikäseltäs. Toki hienoa että tiedostaa miten syödä terveellisesti ja koittaa noudattaa sitä linjaa mutta kuitenkin sä oot vasta 15 vuotta! Ei se saisi olla niin tarkkaa, kyllä mielestäni pitää saada herkutella jos haluaa ja pitää hauskaa, lähteä vaik kavereiden kans dokaamaan (Mä en sit sanonut tota koska olet alaikäinen ja alaikäiset eivät saa käyttää alkoholia :D). Mutta joo nyt alkaa tuntua et tässä vaan kirjoittelen tekstiä tekstin perään eikä pointtiani ymmärrä kukaan mutta anyway :D

Edit: Niin ja toi 11 % on herassa joita on eri makuja, maustamattomassa herassa on 9 %.

NGV sanoi:
Noh en ole ihan aloittelija olen jo kerennyt pienen elämäni aikana olla salilla jo yli vuoden ja tiputtamaan painoa 84 kilosta 59 kiloon, jos jostain tiedän niin dietaamisesta, mutta "massakaudesta" ei ole mitään hajua. Oneksi salillamme on hyviä personal treinereita jotka antavat neuvvoja ja näyttävät liikeitä jäsenille ilmaiseksi ja Riitta Koukari on minulle ihan suhteellisen hyvän ohjelman tehnyt.

Sun kannattais varmaan kysyä myös ruokailuihin neuvoa Riitalta, jos et ole sitä jo tehnyt. Ja niitä kasviksia voi syödä ihan huoletta vielä klo 16 jälkeen -- itseasiassa voit syödä muutakin hiilaria vielä illalla, varsinkin treenin jälkeisellä aterialla. Oot vielä kasvavassa iässä, joten sun ois tärkeetä saada tarpeeksi energiaa.. 1400 kcal on aika vähän ruokaa kenelle tahansa, eli sun ikäiselle&kokoiselle kasvavalle jätkälle se on aika hiton vähän :eek:

Keitetyssä riisissä on n. 120 kcal/100 g. Pastassa ehkä hieman vähemmän.. Tsekkaa http://www.fineli.fi tai http://www.kalorilaskuri.fi.

Hummerivirta sanoi:
Herassa on 11% rasvaa? Anteeksi jos olen väärässä mutta tuosta sun tekstistä tuli sellainen meilikuva että otat vähän turhan tosissaan tuon koko laihdutus/bodaus touhun ja koet rasvan elämäsi pahimmaksi viholliseksi? Tosi hienoa että olet pystynyt laihduttamaan itsesi hyvään kuosiin ja ymmärrän hyvin että et halua olla läski enää koskaaan, itseki olen joskus ollut eikä ajatus paluuseen liiemmin sytytä. :)

Eikä noilla 1400 kalorilla päivässä kyllä juhlita saati sit mitään massaa saada aikaseksi. Ihan rohkeesti vaan lisäämään kaloreita ja proteiineja, hiilareita sekä rasvoja. Ei ne läskit yllättäen mistään puskista yhen yön aikana hyökkää ja jos massaa meinaat hankkia niin sitä rasvaa kertyy pakostakin, jos syö yli kulutuksen.

En tiedä muiden pakkislaisten mielipiteitä mutta noi puheesi karkeista ja muista herkuista on mun mielestä aika kovaa tekstiä sun ikäseltäs. Toki hienoa että tiedostaa miten syödä terveellisesti ja koittaa noudattaa sitä linjaa mutta kuitenkin sä oot vasta 15 vuotta! Ei se saisi olla niin tarkkaa, kyllä mielestäni pitää saada herkutella jos haluaa ja pitää hauskaa, lähteä vaik kavereiden kans dokaamaan (Mä en sit sanonut tota koska olet alaikäinen ja alaikäiset eivät saa käyttää alkoholia :D). Mutta joo nyt alkaa tuntua et tässä vaan kirjoittelen tekstiä tekstin perään eikä pointtiani ymmärrä kukaan mutta anyway :D

Edit: Niin ja toi 11 % on herassa joita on eri makuja, maustamattomassa herassa on 9 %.
Niin kavereiden kanssa puuhaaminen on ihan jees juttu, mutta en minä missään nimessä alkoholiin tai herkuihin koske. Alkoholissakin niin paljon kaloreita, että oksat pois! Mulla ei oo mitään pelkoakaan, että alkaisin juomaan, koska alkoholissa on kekkosesti kaloreita. Niin kaveritkin ihmettelevät aina, että come on ei yksi karkki lihota, ja sanoin, poika kyllä se lihottaa. Minulla on semmoinen jos otan yhden rohmuan kaiken.. :itku:
Sitten kun joskus terveystiedon tunnilla saarnasin maikan ympäri ja sain ekaa kertaa maikan hiljaiseksi ja se sano, että mistä olet oppinut nää kaikki tiedot, esim. hitaista hiilareita and so on. Noh vastaus on simple, body lehti sekä entinen B&K mg sekä Flex lehti.

Niin ja noista kaloreista, nostelen niitä joka toinen viikko 200 kalorilla, joten joskus päästään plussalle.. :)
Niin tuli tuossa mieleen on mukavaa olla erilainen nuori joka ei juo, syö epäterveellisesti ja laskee gramman tarkkuudella kalorit. Niin sama pätee myös pikku veljeen joka on noin puolitoista vuotta nuorempi samanlainen kalori lasku friikki ja laihduttaja. Niin ei niistä herkuista saa nautintoa, kuin minuuteiksi, mutta lihaksesta ja rasvojen hankkimisesta pois niin siitä riittää iloa pitemmäksi aikaa.. :rock:

Tuota Hera80:stä voisi kokeilla, kunhan kalorit saadaan alas, mutta kun on vähärasvaisempi vaihtoehto niin yleensä otan sen ja muistaakseni Kokkosen Ari sanoi, että massakauden nyrkki sääntö on pitää rasvat 10%:ssa ja tuossa on yksi liikaa…

NGV sanoi:
Kokkosen Ari sanoi, että massakauden nyrkki sääntö on pitää rasvat 10%:ssa ja tuossa on yksi liikaa…

:lol2: Jotain rajaa nyt sentään. Ei se rasva tapa, sitä pitää kuitenkin saada n.30% energiasta (ihan virallisen ravitsemussuosituksen mukaan, kisadieetit sitten erikseen).

Edit. ei ollut tarkoitus dissata Godzillaa millään tavalla, vaan todeta, että kenenkään perse ei varmasti repeä, jos protskujauhossa on gramma "liikaa" rasvaa..

Fiona sanoi:
:lol2: Jotain rajaa nyt sentään. Ei se rasva tapa, sitä pitää kuitenkin saada n.30% energiasta (ihan virallisen ravitsemussuosituksen mukaan, kisadieetit sitten erikseen).

Edit. ei ollut tarkoitus dissata Godzillaa millään tavalla, vaan todeta, että kenenkään perse ei varmasti repeä, jos protskujauhossa on gramma "liikaa" rasvaa..
Juu ei gramma tapa. Ja pitää ottaa huomioon et Godzilla on ammattikehonrakentaja ja sillä toi gramma on vähän eri merkityksessä kuin aloittelijoilla :)

NGV sanoi:
Niin kavereiden kanssa puuhaaminen on ihan jees juttu, mutta en minä missään nimessä alkoholiin tai herkuihin koske. Alkoholissakin niin paljon kaloreita, että oksat pois! Mulla ei oo mitään pelkoakaan, että alkaisin juomaan, koska alkoholissa on kekkosesti kaloreita. Niin kaveritkin ihmettelevät aina, että come on ei yksi karkki lihota, ja sanoin, poika kyllä se lihottaa. Minulla on semmoinen jos otan yhden rohmuan kaiken.. :itku:
Sitten kun joskus terveystiedon tunnilla saarnasin maikan ympäri ja sain ekaa kertaa maikan hiljaiseksi ja se sano, että mistä olet oppinut nää kaikki tiedot, esim. hitaista hiilareita and so on. Noh vastaus on simple, body lehti sekä entinen B&K mg sekä Flex lehti.

Niin ja noista kaloreista, nostelen niitä joka toinen viikko 200 kalorilla, joten joskus päästään plussalle.. :)
Niin tuli tuossa mieleen on mukavaa olla erilainen nuori joka ei juo, syö epäterveellisesti ja laskee gramman tarkkuudella kalorit. Niin sama pätee myös pikku veljeen joka on noin puolitoista vuotta nuorempi samanlainen kalori lasku friikki ja laihduttaja. Niin ei niistä herkuista saa nautintoa, kuin minuuteiksi, mutta lihaksesta ja rasvojen hankkimisesta pois niin siitä riittää iloa pitemmäksi aikaa.. :rock:

Tuota Hera80:stä voisi kokeilla, kunhan kalorit saadaan alas, mutta kun on vähärasvaisempi vaihtoehto niin yleensä otan sen ja muistaakseni Kokkosen Ari sanoi, että massakauden nyrkki sääntö on pitää rasvat 10%:ssa ja tuossa on yksi liikaa…

Ok. Tuo alkaa kuulostaa varsinkin 15-vuotiaalle ja säännöllisesti toteutettuna jo syömishäiriöltä. :jahas:

Makroravinteiden suhteilla ei ole loppujen lopuksi kovinkaan paljon merkitystä painon nouson tai laskun kannalta. Kokonaiskalorimäärä on huomattavasti ratkaisevammassa asemassa, jos proteiinin ja terveellisten rasvojen saanti on kunnossa. Lisäksi kello 16:00 jälkeen syömisen rajoittamisessa ei ole mitään järkeä, tärkeämpää on jälleen ruoan saantimäärä kokonaisen vuorokauden aikana.

Suositut

Back
Ylös Bottom