Proteiinin laatu?

Kuinka tärkeää on panostaa proteiinin laatuun? Esim. jos olisi rahaa 3 kiloon huono laatuista proteiinia ( noin 12€ kg) tai 2 kiloon parempaa proteiinia (noin 20 € kg..whey 3) kumpaa olisi järkevämpää ostaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jos rahaa on niin toki aina parempaa... ;)

Mutta itse panostan palautusjuomassa parempaan proteiiniin ja välipaloissa sun muissa saa mennä noi halvat "pieruproteiinit". Ei sitä oo järkee mitään Ion92:sta välipaloilla vetää.

Kyllä ihan se perushera käy välipalaprotskuksi hienosti. Itse käytän sitä jopa palautusjuomassakin, mutta toki siinä olisi hyvä olla joku hydrolysaatti.

Samaa kun edellisetkin postaajat. Eli tärkeintä on nois välipalois että saat vaan sitä protskua ei niinkään se imeytymis nopeus.

abine sanoi:
Samaa kun edellisetkin postaajat. Eli tärkeintä on nois välipalois että saat vaan sitä protskua ei niinkään se imeytymis nopeus.

Kyllähän tossa ylempänä sanottiinkin jo, että ON väliä imeytymisnopeudella.
Eli jos vetää hydrolysaattia 3 tunnin tauolla seuraavaan ateriaan, niin ei olis rakennusaineta kuin hetkeksi.... ;) Eli protskudrinkiksi hera tai maitoproteiini on hyvä. :thumbs:

gid sanoi:
Mitähän nämä kaikki eri termit, Hydrolysoitu, konsentraatti, isolaatti, jne., tarkoittaa?

Konsentraatti on proteiinia, jossa proteiinipitoisuus on noin 80%. Isolaatissa puolestaan taas noin 90%. Eli toisin sanoen isolaatista poistettu tarkemmin rasva ja hiilihydraatit (laktoosi) jne.

Hydrysoitu proteiini puolestaan on proteiinia, jossa aminohappoketjut pilkottu lyhyiksi - usein kahden-kolmen aminohapon - pätkiksi, jolloin imeytyminen nopeampaa.

Ai niin... Lisäksi suodatusmenetelmällä (esim. ultrasuodatus tai ioninvaihtosuodatus) on jonkin verran vaikutusta proteiinien laatuun, mutta en kantaisi näistä nykyään hirveästi huolta.

gid sanoi:
Mitähän nämä kaikki eri termit, Hydrolysoitu, konsentraatti, isolaatti, jne., tarkoittaa?

Konsentraatti: Rasvaa ja hiilaria(laktoosia) on jonkun verran ja proteiinia vähemmän kuin isolaatissa. Esim. 74g pro. 6g hiil. 8g rasv.

Isolaatti: Ei melkein yhtään rasvaa ja hiilihdraatteja(laktoosia) ja enemmän proteiinia Esim. 90g pro. 0.2g hiil. 1g rasv.

Hydrolysoitu ja ionivaihdettu: Nopeasti imeytyviä proteiineja, jotka olisivat parhaita mahdollisia palautusjuomaan.

Esim. Hera proteiini konsentraatti on hitaampaa imeytymään kuin hydrolysoitu hera proteiini.

gasvi sanoi:
Kyllähän tossa ylempänä sanottiinkin jo, että ON väliä imeytymisnopeudella.
Eli jos vetää hydrolysaattia 3 tunnin tauolla seuraavaan ateriaan, niin ei olis rakennusaineta kuin hetkeksi.... ;) Eli protskudrinkiksi hera tai maitoproteiini on hyvä. :thumbs:
Joo. Mun moka, ite aina sekottelen välipalaprotskun yogurttiin tai maitoon niin että imeytyminen hidastuu.

mun käsityksen mukaan jos proteiinin osuus vähintään 85% kuiva-aineesta niin isolaatti
ja jos alle niin konsentraatti. Elikäs toi ei kerro sen proteiinin laadusta oikestaan yhtikäs mitään. Isolaattikin voi sisältää yllättävän paljon rasvaa jne. Elikäs kannattaa
lukasta jauheen ravintosisälltö ja makro- ja mikrofraktiojakauma ennen kun päättelee
kovin paljoo proteiinin laadusta.

Mä ainakin suhtaudun aika skeptisesti noihin lisäravinneproteiinien laatukysymyksiin. Mun mielestä kannattaa ottaa järkikäteen ja ostaa vaan halvinta perusproteiinia, mitä saa, esim. ihan tavallista perusheraa. Ei lisäravinteilla kannata maksaa itseään kipeeksi ja totta kai pitää aina muistaa ettei rakenna syömistä lisäravinteitten ympärille, vaan lisäravinteet, niin kuin siitä sanasta jo ymmärtääkin, ovat taroitettu täydentämään ravintoa. Palautusjuomassa mäkin tosiaan käytän silti hydrolisoituaprotskua, sen verran mutkin on aivopesty :) Mutta välipalan yhteydessä ihan perus halpa hera käy.

Paukkurauta sanoi:
Mä ainakin suhtaudun aika skeptisesti noihin lisäravinneproteiinien laatukysymyksiin. Mun mielestä kannattaa ottaa järkikäteen ja ostaa vaan halvinta perusproteiinia, mitä saa, esim. ihan tavallista perusheraa. Palautusjuomassa mäkin tosiaan käytän silti hydrolisoituaprotskua, sen verran mutkin on aivopesty :) Mutta välipalan yhteydessä ihan perus halpa hera käy.

Ei tossa tekstissä ole oikein järkeä. :D
Kaseiini,hera,("maitoproteiini"),soija ovat kyllä aikalailla saman hintaisia, joten en ymmärrä miten "välipala proteiiniella" voisi edes hifistellä? (Kun siis hinta on lähes sama, protskusta riippumatta) :rolleyes:
Ja itse kuitenkin käyttää hydrolysaattia, vaikka juuri sanoi, että: "Mä ainakin suhtaudun aika skeptisesti noihin lisäravinneproteiinien laatukysymyksiin."

ps. ei herneitä... :thumbs:

gasvi sanoi:
Kaseiini,hera,("maitoproteiini"),soija ovat kyllä aikalailla saman hintaisia
Mä taas oon pitäny aina tota heraproteiini huomettavasti nopeampana kun kaseiinia.
:eek:

Ihme sekoilua?
Hydrolysoitu hera imeytyy nopeasti, tavallinen hera hitaammin.
Kai tuosta nyt tajuaa kuka tahansa kumpaa lyödään palautusjuomaan ja kumpaa välipalaksi, jos sellasta haluaa käyttää.

abine sanoi:
Mä taas oon pitäny aina tota heraproteiini huomettavasti nopeampana kun kaseiinia.
:eek:

Joo, kyllähän se kaseiini on hitaampaa kuin hera. Itse käytän "maitoproteiinia" välipala protskuna eli siis heraa(konsentraatti) 30% ja kaseiinia 70%.

kaseiini ja soija on kaikkein hitaimmat protskut eli yö proteiiniksi hyvin soveltuvia

mä käytän XL-proteiini ja soija sekotusta! tulee halvemmaks kun jatkaa soijalla! soija maksaa 1kg n.14€ ja XL 2kg 50€

gasvi sanoi:
Kaseiini,hera,("maitoproteiini"),soija ovat kyllä aikalailla saman hintaisia, joten en ymmärrä miten "välipala proteiiniella" voisi edes hifistellä? (Kun siis hinta on lähes sama, protskusta riippumatta) :rolleyes:
Ja itse kuitenkin käyttää hydrolysaattia, vaikka juuri sanoi, että: "Mä ainakin suhtaudun aika skeptisesti noihin lisäravinneproteiinien laatukysymyksiin."

ps. ei herneitä... :thumbs:

Juu, en ota herneitä. Mä tiedän että oon huono ilmaisemaan itseäni :) Mä tarkoitin tolla laatukysymyksellä ihan näitä perusproteiineja ja niiden erilaisia valmistusmenetelmiä ja eri merkkien välisiä hintaeroja. Koska hinta ei ole todellakaan lähes sama ihan perusprotskuilla. Jos otetaan esimerkiksi ihan perushera. FAST 80 hinta jotain 15 - 17 € / 900 g ja SF Protein Hera Turbo 9-10 € / 900 g.

Ja tosta hydrolysaatista, totta kai se on parempaa palautumiseen, koska on valmiiksi pilkottua. Joskus niissäkin mua vaan mietityttää, että onko niissä sit oikeesti sitä hydrolylaattia niin kuin ilmoitetaan. Mä ainakin toivon että tuoteselostuksen ravintosisällöt pitää paikkansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom