Proteiinilisät- fiksua vai ei?

Minulle on täällä neuvottu, että proteiini on jees, jos haluaa kehittyä. Etenkin palkkari reenin jälkeen. Joten vetäsen aina (1,5dl Hera+1dl Malto) palkkarin vedellä höystettynä salin jälkeen. Mutta tyttöystäväni ja hänen sairaanhoitaja äitinsä pitävät sitä kauhean vaarallisena. He käskevät minua kattelemaan joidenkin voimanostajein haastatteluja telkusta ja tajuamaan kuinka laho lanttu heillä on kaikenmaailman pavuista johtuen. Ja he kai luulevat minua sitten kohta semmoiseksi ja luulevat minun aloittavani roinauken sen takia, koska helppoahan se nyt on, kun vetää jo proteiinia :F
Minulla ei ole mtn intressiä kasvaa niin isoksi ja tuhota elämääni jtn ampulleja vetämällä jne. Mutta kuinka voisin tukkia noiden suut proteiinin vaarallisuudesta? Minäkään en sitä proteiinia kilokaupalla vetele, vaan sen 2-3 krt viikossa salin jälkeen. En muulloin. Mutta aina he jaksavat väitellä vastaan ja haluaisin nyt teitä jonkinmoista helppiä, kuinka saan laitettua jauhot heidän kurkkuunsa tästä asiasta!
Sitten sanovat proteiinin ylisaantia kauhean epäterveelliseksi... Ja minä vejän sitä sen 1,5dl/kerta. Ei taida olla tämmöselle 95 kiloselle mikää maailmanloppu määrä.
Ois kiva saada jtn tukea heidän väitöksille. Mitä sanon ensi kerralla, kun he käyvät moittimaan proteiinejani ja haukkumaan botareita?

ps. se ei auttanut, kun huomautin tyttöystävänikin vetelevän hormoneita!
(tosin e-pillereiden muodossa :david: )

No voihan nyt vittu, proteiini on elintärkeä ravintoaine. Johan se nimikin tulee Kreikan kielen sanasta protos=tärkein. Proteiinia se on, oli se sitten purkissa, lihassa, maitotuotteissa ja missä sitä nyt ikinä onkaan.

Mut ne selittää, et saan sitä muka liikaa :s Ja tota proteiinii tarvitsee ehkä hikisesti VAIN jotkut huippu-urheilijat. Sekä sanovat, että ruokavaliosta sa tarpeeksi proteiinia joka yleensä onkin totta. Mutta jos koulusssa saatana tarjotaan joskus jtn vitun marjapuuroa tms, ni haluisinkyl tietää mist sielt sen proteiinin löytää...

Sano vaikkapa: "Voisitteko mennä ruokakauppaan ja ottaa käteen vaikkapa maitopurkin, kaurahiutalepaketin ja eineslihapullia pussillisen. Katsokaapa sitten sieltä tuoteselostetta. Näette, että jokaisessa noissa (ja melkein kaikissa muissakin ruoissa) on sekä hiilihydraatteja että proteiinia. Proteiinijauho ja maltodekstriinijauho ovat justiin samaa kamaa, mutta tiiviimmässä ja kätevämmässä (eivät tarvitse kylmäsäilytystä) muodossa, eivät mitään muuta. Sama homma vitamiinien suhteen. Esim. ceetä saa toki appelsiineista, mutta ceevitamiininapista tiiviimmässä ja helpommassa muodossa. Sama homma rasvoissa. Toki hyviä rasvoja saa lohta syömällä, mutta kätevämmin ja helpommin kalaöljykapseleista.".

Tee selkeä ero reseptivapaiden lisäravinteiden (=ruokaa) ja reseptilääkkeiden (esim. anaboliset steroidit ovat lähes kaikki reseptilääkkeitä, joilla on myös lääkinnällinen käyttötarkoituksensa) välillä ja sano, ettet aio lihaksen tai voiman lisäämisen tai läsän karistelun takia reseptilääkkeisiin koskea, vain täysin ruokaan verrattavissa olevia laillisia ja ilman reseptiä jopa tavallisesta Prismasta (sieltä saa nykyään FASTin protujauhoja, maltoa ja vitskuja sekä AllStarsin protujuomia sekä patukoita) ostettavia lisäravinteita syödä.

Lisäksi voit sanoa, että mm. maratoonarit, uimarit, jääkiekkoilijat ja yleisurheilijat kaikki käyttävät lisäravinteita, eivät pelkästään voimailijat.

Lisäksi voit tehdä selvän eron sen välillä, mitä on kilpakehonrakennus (= roina välttämätöntä) ja kehonrakennus harrastuksena (= roina ei todellakaan välttämätöntä). Siinä on todellakin paljon eroa, onko harrastelija vai kilpailija ja se ero on hyvä tehdä selväksi.

Voisi melkein stickyksi pistää tonne aloittelijoiden osiolle jonkun tämmösen "Mitä sanoa vanhemmille, ystäville ja muille, kun eivät tiedä, mitä eroa on reseptilääkkeillä ja lisäravinteilla?" ketjun. Näitä kysymyksiä kumminkin tulee aina.

Ainiin! Hanki myös kirjastosta kirja Liikkujan ravitsemus - teoriasta käytäntöön. Se on tuore opus (julkaistu tänä vuonna) ja siinä on suht hyvät ravintosuositukset myös voimailijoille. Voit sitten siitä oppikirjasta, jonka ovat ehkä vanhempiesikin silmissä asiantuntevat tyypit kirjoittaneet, näyttää, että "Joo-o! Kyl oisi hyvä voimailijan noin 2g/painokilo/vrk protua saada!". Suulla suuremmalla puhuminen on joskus paikallaan. :D

Mutta he saatttavat myös sanoa, että en ole mikään bodaaja tai voimailija. Käyn vain 2 kertaa salilla ja haluan saada lihasmassaa. Jos käyn urputtaa, et "käyttäähän yleisurheilijatin" niin ovathan ne ammattilaisia, minä en. :/
Pitää etsiskellä kirjastosta tuota opusta! :) Mutta tuskin uskovat, jossei saatana koko lääkäri kunta hyväksy noita ajatuksia...

-Marchi- sanoi:
Mutta he saatttavat myös sanoa, että en ole mikään bodaaja tai voimailija. Käyn vain 2 kertaa salilla ja haluan saada lihasmassaa.
No prkl. Jos tuo ei ole bodausta / voimailua, niin mikä sitten on?

-Marchi- sanoi:
Mutta he saatttavat myös sanoa, että en ole mikään bodaaja tai voimailija. Käyn vain 2 kertaa salilla ja haluan saada lihasmassaa. Jos käyn urputtaa, et "käyttäähän yleisurheilijatin" niin ovathan ne ammattilaisia, minä en. :/
Pitää etsiskellä kirjastosta tuota opusta! :) Mutta tuskin uskovat, jossei saatana koko lääkäri kunta hyväksy noita ajatuksia...

Uskomatonta touhua jälleen kerran. Koita edes se tyttöystäväsi saada järkiinsä, hänen äitinsä tuskin sun syömisiä sen enempää pystyy kyttäämään. En yleensäkään ymmärrä sitä järjetöntä väheksymistä, mitä tulee terveellisemmän ruokavalion osalta. Töissäkin 2/3 vittuilee minkä kerkee ja ne jotka tajuavat, urheilevat itsekin tai eivät muuten välitä toisten juttuihin puuttua. Iivililtä tuli hyvää ohjeistusta asiaan. :thumbs:

No sen äidin mieltä ei enää millään käännä jos se on saannut oppinsa asioista joskus neuvostotasavallan aikaan. Sama homma on isälläni että se on siinnä uskossa että proteiinilisistä on vain hiuksen hieno ero roiniin. No antaa vanhojen jäärien olla siinnä uskossa ja sillä selvä.
Mutta sitten se tyttöystävälle pitää vaan vaikka tämä threadi näyttää ja kertoa että ravinnolla ja roinilla on suuri ero.
Tuossa ihmisten pelossa lisäravinteista ja roinista paistaa vaan tiemättömyys ja sen takia suhtautuvat asioihin näin. Kaikkeen mistä ei ole tietoa suhtaudutaan epäluuloisesti ja pelokkaasti. Mutta kun asiaan tutustuu niin käsitykset muuttuvat. Jos kuitenkin tyttöystävä on niin jäärä että ei halua lukea tai omaksua asiasta faktaa niin sitten sille ei ole muuta tehtävissä kuin vaihtoon. Suhteet ovat kompromisseja joissa pitää omaksua ja luottaa toiseen ja toisen tekemisiin.

Juoppo sanoi:
No prkl. Jos tuo ei ole bodausta / voimailua, niin mikä sitten on?

Kuntoilua :david:
No, oikeassahan sä olet.
Ja niin on kaikki muutkin, on tästä jtn eväitä saatu taisteluun ahdasmielisyyttä vastaan. Tattiksia.

Et oo ainoa. Ihmisten tietämättömyys lisäravinteista ärsyttää todellaki! Monien pääkoppaan ei vaan mahdu lisäravinteiden merkitys.

Mulle harvoin kukaan on ihmetellyt proteiinilisiä. Joskus vieraat niitä kattelee, meillä kun jauheet (ne kuuluisat proteiinihormoonit :D ) ovat ruokapöydän vieressä hyllyllä. Jos kysyy, niin selitän, että ne on ihan samaa proteiinia kuin ruuassakin on, eri muodossa vaan. Ja että treenin jälkeen on hyvä saada heti ruokaa, ja siinä nuo jauheet on hyvä kun ne imeytyy nopeaasti ja on hyvän makuisia. Tuon on tajunnut jopa mun äiti. Ekan kerran kun oli mun kanssa kaupoilla ja ostin proteiinia, ihmettelin vähän ("mitä sä tota, sä mikään himobodari oo"). Mutta kun selittää ytimekkäästi ja selvästi, että se on ihan sama syönkö tuota tai vaikka raejuustoa kuivattuna ja jauhettuna, niin useimmiten menee perille. Useimmiten.

Iivilin viesti oli kyllä tosi hyvä, siitä vinkkiä kaikille tuon kanssa taisteleville. :thumbs:

Inhoan tuollaista scheissen jauhamista kun ihmiset eivät tajua proteiinin perään... "onks se joku hormoni???"... itselläni vastaus on yleensä "kato limpskapullos kylkeä" ja sit tulee: "oho... no mut täs ei oo sitä"... onneksi useimmat ikäiseni tajuavat protsku ja lisäravinnejutut lätkäpelaajia kun ovat (jengin puolesta palkkaria)...

Mun mielestä olis loistava idea viedä se tyttöystäväs luontaistuotekauppaan ja pyytää sieltä myyjältä selostus mihin sitä proteiinia tarvitsee ja että onko se haitallista vai ei. Jos tyttöystävä ei kyseisen ammattilaisen puhetta usko niin laita vaihtoon. Tai sitten vaan osta produt ja kuuntele mäkätystä. :D Oon tässä itekki äitiä koittanu pehmitellä et pitäs ostaa lisäravinteita. Se ainaki on suhtautunu tosi myönteisesti.. onneks! :)

Meiän porukat ei oo mitään valittanu, mutta kyllähän ne kysy että "mitä noissa on" yms. mutta jotkut kaverit ja tutut ei kyllä tunnu ymmärtävän tai sittejaksaa vaan vinettää..

ZweCCo sanoi:
Mun mielestä olis loistava idea viedä se tyttöystäväs luontaistuotekauppaan ja pyytää sieltä myyjältä selostus mihin sitä proteiinia tarvitsee ja että onko se haitallista vai ei. Jos tyttöystävä ei kyseisen ammattilaisen puhetta usko niin laita vaihtoon. Tai sitten vaan osta produt ja kuuntele mäkätystä. :D Oon tässä itekki äitiä koittanu pehmitellä et pitäs ostaa lisäravinteita. Se ainaki on suhtautunu tosi myönteisesti.. onneks! :)

Samaa mieltä. Jos ei vaihtoon heti viitti laittaa, niin sitten vaan kunnon siedästyshoito päälle. Mutta jos ei järkipuhetta usko tällaisessa asiassa, niin saattaa tulla todella vaikeata myöhemmin taas jossain muussa vastaavassa asiassa.

Printtaa tuo Iivilin loistava posti ja pyydä lukemaan ajatuksella läpi. Siinä on kaikki tarpeellinen selitetty "taviksen" kielellä. Tuo yleisurheilijat, [lisää laji] kohta on loistava. Miten nämä Koivut ja Selänteet sitten on niin helverin fiksuja, kun he (todennäköisesti) juovat palkkarin treenin päätteeksi..

hubbaa sanoi:
Per rasvaton painogilo! :)

itseasiassa jos haluaa juuri tuon 2 g/kg ottaa niin ei kyllä mitään rasvaton painokilo juttuja, muutenkaan imho ei mitään erityistä merkitystä, ellei rasvat ole esim. +20..

Ei sitä protskua varmasti kauheasti liikaa tule jos ottaa 2-2,5g/kg.

-Marchi- sanoi:
Mutta tyttöystäväni ja hänen sairaanhoitaja äitinsä pitävät sitä kauhean vaarallisena. He käskevät minua kattelemaan joidenkin voimanostajein haastatteluja telkusta ja tajuamaan kuinka laho lanttu heillä on kaikenmaailman pavuista johtuen.
Kysypäs heiltä, että millä tekosyyllä HE selittävät sen oman lahon lanttunsa? :wall:

ps. enpäs haluaisi joutua tuollaisen aivokuolleen sairaanhoitajan osastolle. Siinä on äkkiä tippaletku virtsaputkessa ja katetri verisuonessa.

Back
Ylös Bottom