Proteiini tarve

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ari
  • Aloitettu Aloitettu

Ari

Olin pari viikkoa sitten Mentulan Jarin juttusilla, ja puheeksi tuli päivittäinen proteiinimäärä. Jari neuvoi minua syömään 200g protskua / päivä entisen 150g sijasta ( painoa on 72 ), mikä tekee noin 2,7g / painokilo.

Itse hän sanoi syövänsä tällähetkellä 5,5g proteiinia / painokilo.

Haluaisin tietää että onko tehty luotettavia tutkimuksia erilaisten (suurien) proteiinimäärien vaikutuksista ihmiskehossa (haitat, hyödyt)?

Kuka on keksinyt legendaarisen 2g / painokilo / päivä proteiinisäännön?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
no mentulan lihasmassa vaatiinee jo ihan natunakin varmaan sen 3g per painokilo mut sit ku siihen vielä roinat päälle niin ruvetaan olemaan jo 5-6g per painokilo..ja elkää nyt joku väittäkö et jari mentula on natu..:D ja eiks siitäkin ole ollut puhetta et liika proteeini menee "munuaisiin"..:confused:

Mentula vain haluaa lisätä menekkiä omille lisäravinteilleen. Ei siinä sen erikoisempaa ole taustalla.

Ainakin Jjhulmin Urheiluravitsemus.pdf:ssä olleiden tutkimusten perusteella 1,6-1,8g/painokilo riittää hyvin ja natuille 2g/painokilo riittää ihan varmasti.

Uusimassa Bodaus lehdessä oli Raija Koskisen haastattelu, jossa hän totesi, että 1,5g/painokilo piisaa hienosti, ainakin voimailijalle. Kysyttäessä lisäravinteista tokaisi muistaakseni ekana "Mitkä lisäravinteet?". :D Arvostan häntä suomalaisista voimailijoista ehkä korkeimmalle paitsi tulosten, niin myös karun asiallisten lausuntojensa sekä lääkärin tutkintonsa takia, joten Raijalle :worship: sekä kovia rautoja ja onnistuneita nostoja kisoissa toivotan!

Itselläni menee keskimäärin 170-200g proteiinia päivässä, eli siellä 2g/rasvallinen painokilo paikkeilla.

Itselläni tuo menee reilusti yli (parhaimpina päivinä 4-5g/kg) koska tavoitteena on kasvattaa lihasta ja olen antanut itseni ymmärtää, että ne "lisäkalorit" otetaan ennemmin proteiinista kuin hiilarista.

Tietenkin voisi pitää proteiinit siellä 2g/kg mutta jos hiilareita ei kasvateta niin sitten rasvat kasvavat mielestäni liian suuriksi
=> paino 84kg, tavoite ~4000kcal

A) Kalorit rasvasta:
-proteiini 168g, 17% (2g/kg)
-hiilari 168g, 17% (2g/kg)
-rasvat ~300g, 67%, (3,5g/kg)

B) Kalorit proteiinista:
-proteiini 450g, 45%, (5,4g/kg)
-hiilari 168g, 17%, (2g/kg)
-rasvat 168g, 38%, (2g/kg)

Tässä ehkä kärjistettynä mutta idea selvinnee.

Vähän :offtopic: mutta itseä vaivannut pitkään, että kumman mukaisesti menisi.

edit: typoja korjattu

Joo, tuli kirjoitettua vähän kärjistäen. Itsellä menee suunnilleen saman verran kun proteiiniakin, eli ~400g/pv (5g/kg) ja loppu rasvoista.

Itse olen pähkäillyt tuota syömistä kauan ja olen päätynyt tuohon, että otan proteiinia _paljon_ ja hiilareita ~saman verran ja loppu rasvoista. Toinen vaihtoehto olisi mennä 2g/kg proteiineilla ja sitten jakaa loppu kalorit joko rasvoille tai hiilareille.

Viime bodauksessa kerrottiin myös, että Timo Kivelä vetää dieetillä ollessaan proteiinia 300-400 grammaa per ateria :eek:
Se on jo aika hyvin.

:)

Omien kokemusten mukaan lihas kasvaa paremmin kun vetää protskuja 3g/painokilo 2g/painokilo sijasta. Enkä laske tuohon 3g/painokilo mitään ruisleivän ja kaurahiutaleiden proteiineja.

Originally posted by Bodyguard
Viime bodauksessa kerrottiin myös, että Timo Kivelä vetää dieetillä ollessaan proteiinia 300-400 grammaa per ateria :eek:
Se on jo aika hyvin.

:)

hä..eli jos vetää esim 6 ateriaa päivässä niin sehän tekee jo 2kg päivässä..:confused: oliks toi tsoukki vai kirjoititko väärin..:rolleyes:

Originally posted by mik99
hä..eli jos vetää esim 6 ateriaa päivässä niin sehän tekee jo 2kg päivässä..:confused: oliks toi tsoukki vai kirjoititko väärin..:rolleyes:

En kirjottanu väärin, noin luki siinä lehdessä.
Tais siinä lehdessä olla ihan pieni kirjotusvirhe. Piti varmaan lukea, että päivässä 300-400 grammaa.

Originally posted by Bodyguard
En kirjottanu väärin, noin luki siinä lehdessä.
Tais siinä lehdessä olla ihan pieni kirjotusvirhe.

no jos ton logiikan mukaan mäkin söisin niin mul tulis melkein n22g/per,painokilo...eli ei taida ihan pitää paikkaansa..:lol2:

-EDIT- no tuo kuullostaisi jo paljon järkevämmältä 300-400g päivässä..

Originally posted by Juhan
Ainakin Jjhulmin Urheiluravitsemus.pdf:ssä olleiden tutkimusten perusteella 1,6-1,8g/painokilo riittää hyvin ja natuille 2g/painokilo riittää ihan varmasti.

Tätä mieltä minäkin olen. Jossakin luki myös että yli 150mg/painokilo/tunti on maksimi, sen jälkeen lisäproteiinistä on vain haittaa, keho happamoituu jne. 50-100 mg/kg/h olisi optimi. Tuosta tulis vuorokaudessa 1,2-2,4 g/kg/vrk ja liian raja ois 3,6 g/kg/vrk.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom