Proteiini, kuumennus ja imeytyminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NiTe
  • Aloitettu Aloitettu
Kaupunki
K:ni
Niin, mitenkäs tuo kuumentaminen vaikuttaa proteiiniin ja sen imeytymiseen? Vai vaikuttaa mitenkään?
Siis jos esim. kananmunan paistaa tahi keittää, niin se muuttaa olomuotoaan. Niin että muuttuuko tuon proteiini ominaisuudet huonommiksi tai jotain?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, denaturoiteassa proteiinin sykkeröinen laskostunut rakenne aukeaa, kun rikki-, vety- , sunmuusillat aukeavat, ja proteiini aukeaa suoraksi. Proteiinin pilkkoutumisen luulisi nopeutuvan.

Olen huomenna lähdössä laskettelemaan ja siellä kun ei se syöminen ole mitenkään parasta, niin ajattelinkin tehdä tavallisen kuuman kaakaon sijasta tuosta minttusuklaa prodesta (ja ehkä kaakaojauheesta) (ei mitään sokerimömmöjä) kaakaota termariin. Sen lisäksi reissuun mukaan ruisleipää reilulla kinkulla ja juustolla. Mietinkin tässä että käykö sille protskulle mitään siinä kuumennuksessa? Kylmänä olen juonut kaakaota jossa on tuota protskua kaakaojauheen sijaan ja hyvää on ollut..

Mites bioaktiiviset fraktiot? Onko herassa niitä enää jäljellä vai onko niitä mainittavasti vain jossain ternimaidossa? Ne ilmeisesti tuhoutuvat denaturoituessaan.

Kumma kun yleensä on niin viisasta porukkaa ja nyt ei tule vastauksia. Eli oliko tuosta protskujauhon käyttämisestä nyt sitten mitään hyötyä vai olisiko ollut sama käyttää kaakaota? Hyvälle tuo ainakin maistui..

Eikö toi melko hyvin tuossa yllä sanottu? Proteiini saattaa denaturoitua mutta so what, samat aminohapot sä siitä saat kuin kylmänäkin. Dragon jopa sanoi että imeytyvyys saattaa parantuakin. (Tän jälkeen kaikki alkaa keittämään palautusjuomansa ennen nauttimista :) )

^werty^ sanoi:
Mietinkin tässä että käykö sille protskulle mitään siinä kuumennuksessa? Kylmänä olen juonut kaakaota jossa on tuota protskua kaakaojauheen sijaan ja hyvää on ollut..

Mietin ihan samaa ; olen joskus nimittäin heittänyt proteiinit puuron sekaan, kun en ole - - öö - - jaksanut ( :) ) laitella niitä erikseen. Hommahan on yhtä tyhjän kanssa jos siellä mikrossa pyöriessä protskut lähtee lentoon.

Sama paha maku siitä ainakin puuroon jää, että jotain kai siitä on tallella.
Hihi.

No mut tekeekö se hyvää protskujuomalle jos se seisoo monta tuntia valmiiksi laimennettuna jossain pullossa? Mäkun luulin että kannattaa sekoittaa & samantien juoda.

Coke, ~12 tuntia se säilyy ymmärtääkseni juomakelpoisena. Sen jälkeen alkaa ollakin jo vaara siitä, että se protsku alkaa käymään ja lienee käyttökelvotonta sen lisäksi, että maistuu älyttömän pahalta.

Tupla-J sanoi:
Coke, ~12 tuntia se säilyy ymmärtääkseni juomakelpoisena. Sen jälkeen alkaa ollakin jo vaara siitä, että se protsku alkaa käymään ja lienee käyttökelvotonta sen lisäksi, että maistuu älyttömän pahalta.
käymään se alkaa.. mut en sitt tiiä ett miten protsku muuttuu siinä vaihees..

Entsyymiproteiinien aktiivisuudet kasvaa lämpötilan nousun myötä ja n. 40 celsius-asteen kohdalla aktiivisuudet saavuttaa huippunsa, jonka jälkeen aktiivisuudet alkaa laskea juurikin siitä syystä, että proteiinit denaturoituvat. Samassa lämpötilassa denaturoituu kaikki proteiinit kait. Tosin proteiinit on siitä jänniä, että ne palautuvat alkuperäiseen muotoonsa kun olosuhteet muuttuvat taas suotuisiksi. Eli jos lämmmittää proteiinin niin, että se denaturoituu ja antaa sen taas jäähtyä niin se palautuu samaan muotoon missä se oli alun alkaenkin. Näin tapahtuu just noiden rikkisiltojen, vetysidosten, hydrofobisten vuorovaikutusten ynnä muiden sidosten ansiosta.
Sekavaa tekstiä, I know, mutta jos se jotain selvensi niin hyvä.
Nämä nippelitiedot ovat siis kohtuu hämäriä muistikuvia joltain solu-/molekyylibiologian luennolta, enkä kehota ketään perustamaan mitään omia teorioitaan tälle pohjalle.

Denaturoituneet proteiinit EI palaudu enää alkuperäiseen muotoonsa. Esim. keitettyä kananmunaa ei enää saa "juoksevaan" muotoon vaikka mitä tekis koska proteiinit on muuttanu muotoaan.

Jos haluaa laittaa proteiinit puuroon, niin ne kannattaa sekoittaa siihen vasta sen jälkeen kun puuro on tullut mikrosta ja vähän jäähtyny!

No aika taikuri saa olla juu jos meinaa palauttaa kananmunan "juoksevaan" muotoon.

...mutta kaivoinpas esiin vanhan prujun, joka hieman valaisee väittämäni taustaa. Siinä sanotaan näin:
"*ribonukleaasin lämpödenaturaatio osoitus siitä, että konformaatio sisältyy aminohappojärjestykseen
-lämpötilaa nostettaessa proteiinin tertiääri- ja sekundäärirakenteet katoavat
-lämpötilaa laskettaessa laskostuminen palautuu
-entsyymiaktiivisuus palautuu"
tekstistä ei nyt ihan selvästi käynyt ilmi, mutta tämä pätee ilmeisesti fysiologisissa olosuhteissa että tuskinpa tämä nyt sitten kananmuniin sun muihin vaikuttaa. Että siltä osin voin sanoa vain, että I stand corrected. Herää vaan ajatus, että jos sen protskun denaturoi vaikka sitten siinä puurossa niin laskostuuko se sitten elimistössä? Jos jollakulla olisi enemmän faktaa asioista, niin voisi pistää pisteen tälle arvuuttelulleni.

Edit: kirotusvire

Francine sanoi:
Jos haluaa laittaa proteiinit puuroon, niin ne kannattaa sekoittaa siihen vasta sen jälkeen kun puuro on tullut mikrosta ja vähän jäähtyny!

Ainut vika tässä on se, että miulla on niin kehnoa proteiinia ettei se nätisti sekoitu enää jäähtyneeseen puuroon. Niitä pikkuisia jauhopalloja on aika tympeä pureksia rikki. Ja jotenkin tuntuisi typerältä ottaa tehosekoitin käteen ja alkaa sillä survomaan kaurapuuroa :david:

Njoo. Ehkä sitä joutuu sitten ryhdistäytymään ja junttaamaan mömmöt alas jossain muussa muodossa. Ei se hyvää noin ollutkaan.

Nyt on pakko kysyä, vaikka ohi aiheen meneekin, että miksi hitossa se proteiini on sekoitettava puuroon? Ja jos se niiden hiutaleiden kanssa on sekoitettava, niin onko se pakko keittää puuroksi?

Itse olen jo 1,5 vuotta vetänyt puurohiutaleeni "raakana", eikä ne ainakaan sen huonommalta maistu ja sekaan voi sotkea ihan mitä vaan. Itse otan aamulla proteiinini rahkasta ja sekoita tähän ne kaurahiutaleet.

Timba79 sanoi:
Nyt on pakko kysyä, vaikka ohi aiheen meneekin, että miksi hitossa se proteiini on sekoitettava puuroon? Ja jos se niiden hiutaleiden kanssa on sekoitettava, niin onko se pakko keittää puuroksi?

Itse olen jo 1,5 vuotta vetänyt puurohiutaleeni "raakana", eikä ne ainakaan sen huonommalta maistu ja sekaan voi sotkea ihan mitä vaan. Itse otan aamulla proteiinini rahkasta ja sekoita tähän ne kaurahiutaleet.

Samaa mieltä. "Raakojen" hiutaleiden syönnissä on myös se pointti, että esim. 3 dl:stä (aamuinen annokseni) hiutaleita tulisi jo aikamoinen puurosatsi, joka ei ainakaan allekirjoittaneelle olisi mikään helppo suoritus aamutuimaan. Oma tyyli on: Raa´at hiutaleet kulhoon, päälle pilkottu banaani ja maitoa, ja eikun lusikoimaan. Proteiinit otan aamulla heradrinkin muodossa.

Timba79 sanoi:
En mä vaan tiedä :) Taisi tapa saada alkunsa kun olin pari päivää tosi laiskalla tuulella enkä viitsinyt käydä kaupassa, ja kaikki nestemäinen eväs kraanavettä lukuunottamatta pääsi loppumaan kotoa. Siinä sitten vähän aikaa mietin, ruilautin proteiinit vellin sekaan ja totesin että mikäs tässä, eipähän tarvitse vaivautua enempää.

Aamupuurosta on vaan tullut tapa, pikkumuksuna jo opittu. Mikään pakkohan niitä hiutaleita ei ole keitellä, mutta suunnistan elovenatötsälle ihan automaattisesti. Se vaan vetää mua niin kovasti puoleensa :)

Timba79 sanoi:

Koska puuro on hyvää :haart: ! Itelläni on aamuisin kauhea nälkä eikä se mene ohi millään nestemäisellä. Proteiini (maustamaton) siis sekoitetaan mikrotettuun ja sopivaksi jäähtyneeseen puuroon. Mulla tää toimii kun hiutaleita menee 1,5 dl ja mahtuu hyvin lautaselle.

fiend sanoi:
Entsyymiproteiinien aktiivisuudet kasvaa lämpötilan nousun myötä ja n. 40 celsius-asteen kohdalla aktiivisuudet saavuttaa huippunsa, jonka jälkeen aktiivisuudet alkaa laskea juurikin siitä syystä, että proteiinit denaturoituvat. Samassa lämpötilassa denaturoituu kaikki proteiinit kait. Tosin proteiinit on siitä jänniä, että ne palautuvat alkuperäiseen muotoonsa kun olosuhteet muuttuvat taas suotuisiksi. Eli jos lämmmittää proteiinin niin, että se denaturoituu ja antaa sen taas jäähtyä niin se palautuu samaan muotoon missä se oli alun alkaenkin. Näin tapahtuu just noiden rikkisiltojen, vetysidosten, hydrofobisten vuorovaikutusten ynnä muiden sidosten ansiosta.
Sekavaa tekstiä, I know, mutta jos se jotain selvensi niin hyvä.
Nämä nippelitiedot ovat siis kohtuu hämäriä muistikuvia joltain solu-/molekyylibiologian luennolta, enkä kehota ketään perustamaan mitään omia teorioitaan tälle pohjalle.

Tässä olisi teoria kehotuksistasi huolimatta:

Kun kananmuna denaturoituu, kuumennettaessa sitä, se "kiinteytyy". Väitätkö, että se palautuu alkuperäiseen olemukseensa, jos sen antaa jäähtyä?!? Hell no!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom