Proteiineista munuaisvaurio?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja *Hanna*
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oon tässä jo pitempään miettiny ja ollu sekasin erilaisest informaatiost... :itku: kaveri, joka on pitempään jo käyny salilla, teki mulle kolmijakosen ohjelman...viimesen vuoden oon käyny vaan kerran pari viikos ja koko kroppa läpi. Nyt tuli ihan uus ulottuvuus treenaamiseen. No tätä myöten sain lisää ruokavalio infoo, elikkäs proteiineja tulisi lisätä...saan nimittäin n.50% hiilareist, 33% proteiineist ja loput n.17% rasvoist(suurin osa tyydyttymättömiä). No oon kuitenkin kuullut juttua että liika proteiinin saanti rasittais munuaisia. Kuitenkin moni täällä näyttää saavan reippaasti protskuja(toki ymmärrän että lihasta on muilla aika paljon enemmän ja rasvaprosentti alempana, vaikka en omaani tiedäkään :rolleyes: ).

Eli pituutta on 168cm ja painoa 64kg, olisi kiva jos vähän saisi painoa pois 58kg on jo täysin riittävä. Kunhan 60kg saavutettais ensin. Kuluttaa enemmän kuin syö -tyyli siis. Mutta lihasten kehitys jääkin sitten dieetin ajaksi haaveeksi? Ystäväni ohjeiden mukaan olen jakanut jo ruokailut useampaan kertaan(kohta pitäis taas syödä vaik ei nälkä oo) ja tällä keinolla oon jo onnistunut pudottamaan 2-3kg. Nälkää ei ole tarvinnut nähdä minkä ansiosta ns. napostelu on jäänyt pois. Kiitos kuuluu myös ystäväni ja threadissa ylistetylle maitorahkalle! :worship:

Kiitoksia kaikille jotka vaivautuivat lukemaan ja vastaamaan aloittelijan kysymyksiin....ja kyllä olen selannut edellisiä keskusteluja.... :D

No alottelia olen kanssa mutta ainakaan en uskoisi että reilusta proteiinin saannista olisi hirveitä haittoja. Onhan täälläkin näitä >400g protua päivässä miehiä (taitavat kyllä painaa sit vähän yli 60kg :D ). Mutta kyllä ainakin alottelijalla lihakset voivat kasvaa hieman dietinkin aikana (omat kokemukset). Jos ei kasvua tule niin ainakin voimatasot paranevat.
Noh.. vetäydyn sivuun ja annan tilaa asiantuntijoille :rock:

*Hanna* sanoi:
No oon kuitenkin kuullut juttua että liika proteiinin saanti rasittais munuaisia.

Suoraan sanottuna täyttä roskaa. Pohjimmiltaan kyse samasta kuin muissakin ravintosuosituksissa - lääketiede aivopesee ihmisten päälakeen tietyt ohjeelliset suositukset lähinnä kai siksi ettei ihmiset mene ihan järjettömyyksiin esim. joidenkin vitamiinien annostelussa. Syy siihen miksi esim. jonkin monivitamiinipurkin kyljessä on alhaiset vitamiinimäärät sisältävän tabletin enimmäissuosituksena 1 kpl. päivässä (itse otan suosista useamman, en tiedä onko hyötyä muttei takuulla haittaakaan) on se että valtaosa käyttäjistä ottaa kuitenkin varmuuden vuoksi useamman. Näin uskoutui minulle hyvä lääkäri ystäväni, kylläkin tosin vitamiiniasiassa. Pidän mahdollisena että ylettömällä proteiinintankkauksella voinee olla haitallisiakin vaikutuksia, mutta vain sellaisilla annostuksilla mitä normaalisti ei kukaan käytännössä syö. Nimittäin vettäkin jos juo tarpeeksi monta litraa niin kuolee elimistön

elektrolyyttitasapainon kertakaikkiaan romahtaessa. :eek:

nimim. proteiinia 350-400 g/vrk.

En ole mikään ekspertti näissä asioissa, mutta elimistön happo-emästasapainostahan tässä taitaa olla kyse. B&K:n numeroissa 3 ja 4 / 2004 käsitellään asiaa, ja seuraavista linkeistä pääsee lukemaan kyseiset artikkelit ilmaiseksi:

Osa 1: http://www.bk-sportsmag.fi/uimg/pdf/20043/54-55_syra.pdf

Osa2: http://www.bk-sportsmag.fi/uimg/pdf/20044/60-62_happo.pdf

"On olemassa selviä todisteita siitä, että myös ruokavalio vaikuttaa kehon happojen ja emästen väliseen tasapainoon. Molempia näitä nimittäin syntyy aineenvaihdunnan tuloksena."

Jos oikein muistan niin runsasproteiinipitoinen ruokavalio aiheuttaa happamoitumista (osa2), mutta tätä voidaan vähentää syömällä mm. kasviksia, vihanneksia jne. Sen muistan, että pinaatti oli erittäin tehokas tässä.

Kiitoksia, tätä olen itsekkin ihmetellyt....ei kavereis näytä viel olevan mitään vikaa:) proteiinit siis kunniaan :rock:

Naisil o toi lihastenkasvu nyt muutenki vähä....pienehkömpää :rolleyes: tai joutuis tekee helkutisti hommii jos haluis oikeesti tosi timmin kropan, mut eiköhän täs pärjäiltäis vähä vähemmälki :D

mut mites toi laihdutus ja lihastenkasvu? meinaa nyt meen sellasel 1400-1500per päivä...joskus vähä ali, joskus vähä yli.....onkos vähän liian vähän kolme kertaa viikossa salille käyvälle, teen tunnin kävelyjä n.4 viikossa.

aamuaerobisest viel, siit on kans juttuu et keho varastoi sit rasvaa paremmin sen jälkeen (nää on näit naistenlehtien juttui mist ei tiiä mitä uskois) ja sit se et aamuaerobinen vahingoittais lihaksii....en tiiä onko tääki paskapuhetta ;)

*Hanna* sanoi:
Eli pituutta on 168cm ja painoa 64kg, olisi kiva jos vähän saisi painoa pois 58kg on jo täysin riittävä. Kunhan 60kg saavutettais ensin. Kuluttaa enemmän kuin syö -tyyli siis. Mutta lihasten kehitys jääkin sitten dieetin ajaksi haaveeksi?

Eiköhän se kohtuullinen proteiininsaanti (eli n. 1.5-1.8 grammaa/painokilo per vuorokausi) riitä "kuluttaa enemmän kuin syö"-tyylillä elävälle naiselle... :) Tuollaisesta määrästä ei terveydellisiä haittoja taatusti tule mutta lihakset saa kuitenkin riittävästi rakennusaineita. Jätän kommentoimatta tuon 400g/vrk neuvon sillä naisena en tiedä millaisia määriä ison miehen pitää syödä että lihakset kasvaa... ;) Olen kyllä itsekin kuullut että liiasta proteiinin syömisestä voisi olla haittaa elimistölle.

Miksi muka lihakset eivät kehittyisi dieetin aikana?!? Jospa keskityt treeniin ja monipuoliseen ruokavalioon niin saisit lihaksia läskin tilalle. Ja lihaksethan edesauttavat energian kulutusta.

Vikana vielä vähän vitamiineista... Varmasti tokkopaistokin tietää että niitä on sekä vesiliukoisia että rasvaliukoisia, joista ensimmäiset poistuvat elimistöstä virtsan mukana mutta jälkimmäisten ylimäärät varastoituvat elimistöön. Rasvaliukoisten vitamiinien runsas nauttiminen ON vaarallista, mutta haittavaikutusten ilmaantumiseen saattaa mennä vuosia. Jos kerran suositukset on olemassa niin miksi ne pitää ylittää?!? Menee rahat hukkaan kun terveysvaikutukset saisi vähemmälläkin vitamiinipillereiden popsimisella.

Kohtuus kaikessa. :)

m80 sanoi:
En ole mikään ekspertti näissä asioissa, mutta elimistön happo-emästasapainostahan tässä taitaa olla kyse. B&K:n numeroissa 3 ja 4 / 2004 käsitellään asiaa, ja seuraavista linkeistä pääsee lukemaan kyseiset artikkelit ilmaiseksi:

Osa 1: http://www.bk-sportsmag.fi/uimg/pdf/20043/54-55_syra.pdf

Osa2: http://www.bk-sportsmag.fi/uimg/pdf/20044/60-62_happo.pdf

"On olemassa selviä todisteita siitä, että myös ruokavalio vaikuttaa kehon happojen ja emästen väliseen tasapainoon. Molempia näitä nimittäin syntyy aineenvaihdunnan tuloksena."

Jos oikein muistan niin runsasproteiinipitoinen ruokavalio aiheuttaa happamoitumista (osa2), mutta tätä voidaan vähentää syömällä mm. kasviksia, vihanneksia jne. Sen muistan, että pinaatti oli erittäin tehokas tässä.

Hmm....mielenkiintoista luettavaa....en oo kyl tullu tollasta ees ajatelleeksi....no eiku kasviksia ja proteiineja sitten;) kasviksishan ei pahemmin sitä energiaakaan oo....ja sit vaan pitkii hiilareit mukaan :D
Elikkäs nyt vaan maitorahkaa naamaan :whip: Kiitän! :D

lewe sanoi:
Miksi muka lihakset eivät kehittyisi dieetin aikana?!? Jospa keskityt treeniin ja monipuoliseen ruokavalioon niin saisit lihaksia läskin tilalle. Ja lihaksethan edesauttavat energian kulutusta.

Siksi, että lihakset tarvitsevat kasvaakseen energiaa = kaloreita, ja dieetillähän niintä kaloreita nimenomaan ei tule tarpeeksi. Aloittelija toki voi jossain määrin kehittyä miinuskaloreillakin, mutta ei kyllä kovin suuressa määrin ymmärtääkseni.

lewe sanoi:
Vikana vielä vähän vitamiineista... Varmasti tokkopaistokin tietää että niitä on sekä vesiliukoisia että rasvaliukoisia, joista ensimmäiset poistuvat elimistöstä virtsan mukana mutta jälkimmäisten ylimäärät varastoituvat elimistöön. Rasvaliukoisten vitamiinien runsas nauttiminen ON vaarallista, mutta haittavaikutusten ilmaantumiseen saattaa mennä vuosia. Jos kerran suositukset on olemassa niin miksi ne pitää ylittää?!? Menee rahat hukkaan kun terveysvaikutukset saisi vähemmälläkin vitamiinipillereiden popsimisella.

Riippuu siitä, onko tuo suositus minimi- vaiko maksimisuositus - olen antanut itseni ymmärtää, että aika monessa tapauksessa se olisi tuo ensin mainittu...

tokkopaisto sanoi:
Suoraan sanottuna täyttä roskaa.
nimim. proteiinia 350-400 g/vrk.
no ei se ole roskaa, sullakin niinkuin minullakin ovat varmasti kohonneet munuais arvot kovasta proteiinin syönnistä. rassaa munuaisia liika roteiini, ehkä 50vuotiaana ollaan tämänkin asian suhteen viisaampia;). 2kaveria on käynyt munuais kokeessa ja kummallakin oli kohonneet munuais arvot kovasta roteiinin syönnistä ja oletettavasti se on aika yleistä eikä se mitään oireita anna, mutta jos arvot ovat kohollaan on se selvää että se rassaa pitkässä juoksussa munuaisia samoin kuin korkea verenpaine pumppua.

edit: muistaakseni muuten munuaiset antaa oireita vasta siinä vaiheessa kun 10-20% on tehoista jäljellä, että siihen malliin:)

lewe sanoi:
Eiköhän se kohtuullinen proteiininsaanti (eli n. 1.5-1.8 grammaa/painokilo per vuorokausi) riitä "kuluttaa enemmän kuin syö"-tyylillä elävälle naiselle... :) Tuollaisesta määrästä ei terveydellisiä haittoja taatusti tule mutta lihakset saa kuitenkin riittävästi rakennusaineita. Jätän kommentoimatta tuon 400g/vrk neuvon sillä naisena en tiedä millaisia määriä ison miehen pitää syödä että lihakset kasvaa... ;) Olen kyllä itsekin kuullut että liiasta proteiinin syömisestä voisi olla haittaa elimistölle.

Kiva et sai naisnäkökulmaa :D Täs on just tarkotus toi lihasten hankkiminen sillee et energiankulutus kasvais, nälkäkuurii en aio aloittaa :) (ja kuureist ei oo hyötyy) ei sitten millään, et eiköhän just toi perusterveellinen ruokavalio ja liikunta oo mun vaihtoehto. Toi "uus villitys" atkinsoniin on lähinnä musta naurettava, kovia rasvoja keho täyteen. Vitamiineist oon samaa mieltä, syön ite purkista ja saapi yksi riittää. :hyper:

Noist lihaksist on kans ollu juttuu (arvatenkin taas jossain naistenlehdessä :D ) et lihakset ei tykkäis ku mennää kalorivajeeseen...mut noudatan neuvoos ja jatkan samaan malliin! :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
neutraali sanoi:
no ei se ole roskaa, sullakin niinkuin minullakin ovat varmasti kohonneet munuais arvot kovasta proteiinin syönnistä. rassaa munuaisia liika roteiini, ehkä 50vuotiaana ollaan tämänkin asian suhteen viisaampia;). 2kaveria on käynyt munuais kokeessa ja kummallakin oli kohonneet munuais arvot kovasta roteiinin syönnistä ja oletettavasti se on aika yleistä eikä se mitään oireita anna, mutta jos arvot ovat kohollaan on se selvää että se rassaa pitkässä juoksussa munuaisia samoin kuin korkea verenpaine pumppua.

edit: muistaakseni muuten munuaiset antaa oireita vasta siinä vaiheessa kun 10-20% on tehoista jäljellä, että siihen malliin:)

taas saatiin kahta näkökulmaa...täs menee pieni pää ihan sekasin :lol2: no...heitäppä suositus mulle proteiinien suhteen :rolleyes: onko se 1,5g/painokilo sopiva. En haluis aiheuttaa mitään pysyvii haittoi jotka selvii joskus vanhempana. :jahas:

Gillyanne sanoi:
Siksi, että lihakset tarvitsevat kasvaakseen energiaa = kaloreita, ja dieetillähän niintä kaloreita nimenomaan ei tule tarpeeksi. Aloittelija toki voi jossain määrin kehittyä miinuskaloreillakin, mutta ei kyllä kovin suuressa määrin ymmärtääkseni

näin juuri olen kuullut, ei siis täysin huhupuhetta... :) ehkä ne naistenlehdetkin joskus on oikeessa :D

*Hanna* sanoi:
taas saatiin kahta näkökulmaa...täs menee pieni pää ihan sekasin :lol2: no...heitäppä suositus mulle proteiinien suhteen :rolleyes: onko se 1,5g/painokilo sopiva. En haluis aiheuttaa mitään pysyvii haittoi jotka selvii joskus vanhempana. :jahas:
no ei se 1,5g/paino kilo mitään aiheuta, normaali ihminenkin syö jo sen verran, jos ruvetaan puhumaan n,4g/painokiloa kohden ja vuositolkulla syötynä, niin se on liikaa mielestäni.

Jepjep, en nyt suositellut kenellekään mitään puolta kiloa päivässä enkä usko että Hanna nyt on kovin paljon aikeissa alkaa syödäkään, koskapa tuntui pieni painonpudottelu olevan tähtäimessä. Vitamiineista ja hivenaineista sen verran että en tässäkään kohtaan suositellut mitään itsensä myrkyttämistä - eikä ne nyt apteekin monivitskuilla annoshaarukassa onnistukaan. Tais mun eka vastaus olla vähän yliampuva koskapa niin moni älähti, mutta sehän vain hyvä että reagoidaan...

Pääpointtini olkoon tämä: usein virallisissa suosituksissa liikutaan turvallisissa minimirajoissa, joiden kohtuullinen ylittäminen tuskin tuo haitallisia terveysvaikutuksia. Toisaalta kyllähän sitä ihmiset on todistettavasti vankileirien nälkädieeteilläkin hengissä pysyneet. Että tämmöstä, meen nurkkaan häpeemään... :nolo:

Kiitoksia paljon vastauksista! Oli apua....nyt voin turvallisin mielin vedellä sitä maitorahkaa kuten o suositeltu:) Jos joku jaksaisi vielä kommentoida noita päiväs saatavia kaloreita...onko n.1400kcal sopiva? jos siis painoa 64 ja pituutta 168...veikkaisin kokonaiskulutukseksi 1800 jos ei lasketa liikunnas menetettäviä..noit laskureitki o netis ni julmetusti ja kaikki näyttää eriarvoja...jotkut 2300 ja jotkut 1600...siin on jo sitä heittoo. Et ehk se täytyy vaan kokeilemalla ottaa selvää. Mutta kiitoksia paljon kaikille!:)

neutraali sanoi:
no ei se 1,5g/paino kilo mitään aiheuta, normaali ihminenkin syö jo sen verran, jos ruvetaan puhumaan n,4g/painokiloa kohden ja vuositolkulla syötynä, niin se on liikaa mielestäni.
Minkä verran proteiinia sä nykyisin syöt?

gid sanoi:
Minkä verran proteiinia sä nykyisin syöt?
en tiedä tarkkaan, mutta veikkaisin noin... edit: (piti vähän yrittää laskeskella:)):2-3,5g/paino kilo.(heittelee paljon, riippuu miten jaksaa syödä)

Tohon energiankulutukseen en kyllä osaa sanoo mitään tarkkaa. Vaihtelee kyllä henkilökohtasesti jonkun verran. Ittellä laskurien mukaan 1800+liikunta ja 3000 kcal ilman aerobista ei oikeen tunnu riittävän painonnousuun :D (ehkä <1kg/kk).

Aamuaerobisista sen verran että on mun mielestä yks parhaita tapoja polttaa rasvaa. Kuppi kahvia/kofutabu hetken venailu ja sitten lenkki/HIIT (jos jaksaa rääkätä itteään). Tunti lenkin jälkeen kunnon aamiainen.

Homman juoni on se että aamulla kehon hiilarivarastot on tyhjät joten se joutuu käyttämään energianaan rasvaa. Ja kunhan lenkki ei nyt ihan maratooniksi veny niin ei nyt lihasten pitäis kärsiä. HIIT ois mun mielestä kyllä paras olkoon muut mitä mieltä tahansa. Hirveetä tuskaahan se aluks voi olla mutta kyllä se siitä! ;)

Kyllähän se rasittaa jos TODELLAKIN yliarvioit oman päivittäisen proteiinin tarpeesi sillä kaikki mitä suustasi vedät kulkeutuu munuaisten läpi. Mutta saat todellakin kitata sitä proteiinia ylenpalttisesti jos munuais vaurion meinasit hommata.
Protskun tarvekkin riippuu aivan massasta ja lihasten määrästä.
Ja jos oikein kunnolla ruvetaan jeesustelemaan niin esim jos vedät sen 10-20l vettä päivässä aiheuttaa se todennäköisemmin munuaisvaurion.
Yhteenvetona voisi todeta että proteinii=ei mitään vaurioita :thumbs:

Vitamiinilisistä

Nyt on kyllä ihan pakko vähän päteä tähän näin alan ammattilaisena ;) Eli apteekeissa myytävien vitamiinivalmisteiden saantisuosituksia kannattaisi kyllä noudattaa. Ravitsmussuositusten mukaan esimerkiksi c-vitamiinia tulisi saada päivässä 60 mg ja apteekeissa myytävät c-vitamiinitabletit sisältävät 500 mg c-vitamiinia per tabu eli reilusti yli saantisuosituksen. C-vitamiini on vesiliukoinen, joten ylimääräinen askorbiinihappo erittyy virtsaan. Kuitenkin herkkävatsaiset saattavat saada ylenpalttisesta c-vitamiinin popsimisesta vatsaoireita kuten närästystä, koska c-vitamiini on molekyylirakenteeltaan happo. Myös kaikkien muiden vain apteekeissa myytävien vitamiinivalmisteiden kanssa annosohjeita kannattaa noudattaa, ellei ole sitten pätevän lääkärin toteamaa pätevää syytä yliannosteluun (pätevä syy on esim imeytymishäiriö tms). Vitamiineillakin on siis sivuvaikutuksia yliannosteltuina ja rasvaliukoisilla vitamiineilla periaatteessa voi jopa saada aikaan todella tuhoisia vaikutuksia (tosin sitten niitä pitäis kyllä vetää purkkikaupalla).
Toinen asia on sitten muualta kuin apteekista saatavat valmisteet. Niiden sisältämät vitamiinipitoisuudet on matalampia ja niissä on annostuskin usein useampi tabu päivässä, mutta niitäkään en popsisi kovin paljoa, jos ei saantisuositukset ja tabujen vitamiinipitoisuuden ole tiedossa.
Ja lopuksi vielä semmonen, että parhaiten vitamiinit imeytyvät ravinnosta. Tämä on yksi syy vitamiinilisien isoihin pitoisuuksiin - suurin osa ei koskaan imeydy elimistön käyttöön. Kannattaa siis mieluiten panostaa terveelliseen ja monipuoliseen ravintoon. Ai niin, ja vitamiinitabut kannattaa ottaa ruuan yhteydessä, koska kun elimistö pilkkoo sitä oikeaa ruokaa, niin samalla se paremmin hyödyntää myös tablettien sisällön verrattuna siihen, että tabletit ottais yksinään tyhjään mahaan.
Ah, olipas kiva päästä pätemään :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom