Proteiineista munuaisvaurio?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja *Hanna*
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Anssiiiiii!!! Tuu jo ja näytä, mitä Todellinen Ammattilainen ceevitskusta tietää! Hulminkin mielipide kelpaa hienosti, mutta Anssi tylyttää tykimmin. :D

Tipi, ensinnäkin RDA (eli siinä päivittäinen saantisuositus on ceelle 60mg) määriteltiin muistaakseni ensimmäisen maailmansodan aikaan. RDA on siis se määrä vitamiineja ja hivenaineita, jonka saadessaan ihminen ei saa puutostauteja, eli minimimäärä, mikä pitäisi saada. Ceevitskun 60mg/vrk on siis ns. keripukkiraja, sen kun syö joka päivä, ei tule keripukkia, hampit pysyvät suussa.

Oletko ihan varma, että se sama määrä on optimaalinen aktiiviurheilijalle? Entäpä oletko varma, että esim. toimistotyötä tekevä 40kg/150cm nainen kuluttaa saman määrän mikroravinteita (=vitskut ja hivenaineet), kuin raksalla huhkiva ja voimanostoa aktiivisesti harrastava 150kg/200cm mies? Olisiko jälkimmäisen ehkä syytä nauttia jopa reilustikin RDA:ta enemmän mikroravinteita (vaikka söisi kasviksia ja täysjyvätuotteita sekä muuten laadukasta ruokaa runsaasti)?

Oletko myös varma, että RDA:ta enemmän vitamiineja nauttiva kärsii mikroravinteiden suuremmasta määrästä, jos pitäydytään kumminkin kohtuudessa, vaikka siten, että otetaan tosiaan noin tuplasti RDA:n määrä vesiliukoisia ja enintään tuplasti RDA:n määrä rasvaliukoisia?

Ite olen nappaillut suunnilleen 10 vuotta jotain vitamiineja, vähintään Multitabsin tms. tai pari päivässä. Joskus on tosin ollut karkeen arvion mukaan 7-60vrk:n pausseja vitskujen käytössä, mutta joskus niitä on taas mennyt enempikin, esim. 1g ceetä, Twinlabin Daily One (PALJON beevitskuja ja muutakin, vahva monivitsku) sekä 700mg magnesiumia päivässä. Mitään kummoisempia kielteisiä vaikutuksia en ole havainnut, en tosin isompia myönteisiäkään. Sairastelut tosin ovat olleet todella vähissä. Välillä 19-30-v olen ollut kuumeessa kolme kertaa, joka kerta jotain 38 astetta, jota on kestänyt vain kaksi päivää. Yskää, kurkkukipua tai nuhaa on enintään kerran vuodessa muutamia päiviä tuon lisäksi ja yleensä tiedän siihen syyn, eli esim. baarireissu talvipakkasella liian vähillä vaatteilla. En tiedä, ovatko vitskut em. asiaa auttaneet, mutta tuskin haitanneetkaan.

Pitääpä lopuksi kumminkin kysyä, että minkä koulutuksen olet tipi saanut, kun itseäsi alan ammattilaiseksi tituleeraat ja päteä haluat? Monesti on niin, että todelliset asiantuntijat tietävät liiankin kipeästi sen, kuinka vähän tietävät sekä näyttävät osaamisensa ilman pätemisiä.

*Hanna* sanoi:
aamuaerobisest viel, siit on kans juttuu et keho varastoi sit rasvaa paremmin sen jälkeen (nää on näit naistenlehtien juttui mist ei tiiä mitä uskois) ja sit se et aamuaerobinen vahingoittais lihaksii....en tiiä onko tääki paskapuhetta ;)

Joo kyllä tämä on punttifoorumi ja en itsekään ole mikään äidinkielen maisteri, mutta kyllä 18-vuotiaalta ihmiseltä voisi odottaa vähän asiallisempaa kirjoitusasua. Näyttää hieman typerältä tuollainen kielenkäyttö ainakin minun silmissäni.

tipi sanoi:
Nyt on kyllä ihan pakko vähän päteä tähän näin alan ammattilaisena ;) Eli apteekeissa myytävien vitamiinivalmisteiden saantisuosituksia kannattaisi kyllä noudattaa. Ravitsmussuositusten mukaan esimerkiksi c-vitamiinia tulisi saada päivässä 60 mg ja apteekeissa myytävät c-vitamiinitabletit sisältävät 500 mg c-vitamiinia per tabu eli reilusti yli saantisuosituksen. C-vitamiini on vesiliukoinen, joten ylimääräinen askorbiinihappo erittyy virtsaan. Kuitenkin herkkävatsaiset saattavat saada ylenpalttisesta c-vitamiinin popsimisesta vatsaoireita kuten närästystä, koska c-vitamiini on molekyylirakenteeltaan happo. Myös kaikkien muiden vain apteekeissa myytävien vitamiinivalmisteiden kanssa annosohjeita kannattaa noudattaa, ellei ole sitten pätevän lääkärin toteamaa pätevää syytä yliannosteluun (pätevä syy on esim imeytymishäiriö tms). Vitamiineillakin on siis sivuvaikutuksia yliannosteltuina ja rasvaliukoisilla vitamiineilla periaatteessa voi jopa saada aikaan todella tuhoisia vaikutuksia (tosin sitten niitä pitäis kyllä vetää purkkikaupalla).
Toinen asia on sitten muualta kuin apteekista saatavat valmisteet. Niiden sisältämät vitamiinipitoisuudet on matalampia ja niissä on annostuskin usein useampi tabu päivässä, mutta niitäkään en popsisi kovin paljoa, jos ei saantisuositukset ja tabujen vitamiinipitoisuuden ole tiedossa.
Ja lopuksi vielä semmonen, että parhaiten vitamiinit imeytyvät ravinnosta. Tämä on yksi syy vitamiinilisien isoihin pitoisuuksiin - suurin osa ei koskaan imeydy elimistön käyttöön. Kannattaa siis mieluiten panostaa terveelliseen ja monipuoliseen ravintoon. Ai niin, ja vitamiinitabut kannattaa ottaa ruuan yhteydessä, koska kun elimistö pilkkoo sitä oikeaa ruokaa, niin samalla se paremmin hyödyntää myös tablettien sisällön verrattuna siihen, että tabletit ottais yksinään tyhjään mahaan.
Ah, olipas kiva päästä pätemään :lol2:
60mg C-vitamiinia on todennäköisesti aivan liian vähän varsinkin urheilijalle, jos optimiannosta ajatellaan. Muistaakseni olen lukenut jostain, että 300-500mg annoksistakin voisi olla hyötyä. Paljon yli tuon 500mg ei kuitenkaan varmaan kannata mennä, kun C-vitamiinin antioksidanttivaikutus voi käsittääkseni kääntyä pro-oksidatiiviseksi liian suurilla annoksilla. Apteekissakin myytävät vitamiinipillerit on kyllä turvallisia. Ainakin A-vitamiini ja rauta on kuitenkin sellaisia, joista voi käytännössä saada jonkun myrkytyksen. Nuo ns. saantisuositukset tosiaan on lähinnä minimiarvoja. Esim. D-vitamiinin suositus on käsittääkseni jopa liian alhainen nykytiedon valossa. Ja etenkin D-vitamiinista suomalaisilla on puutetta. Ja kaikkia vitamiineja voi tosiaan vetää huoletta moninkertaisia RDA-määriä. Tosin ainakin noiden raudan ja A-vitamiinin kohdalla kannattaa kuitenkin olla hieman varovainen. Etenkin raskaana oleva nainen ei saa syödä yli 3 mg A-vitamiinia päivässä. Silti A-vitamiinissakin pitää mennä jonnekin 20-kertaisiin annoksiin, jos puhutaan muista kuin raskaana olevista.

Dr Evil sanoi:
Joo kyllä tämä on punttifoorumi ja en itsekään ole mikään äidinkielen maisteri, mutta kyllä 18-vuotiaalta ihmiseltä voisi odottaa vähän asiallisempaa kirjoitusasua. Näyttää hieman typerältä tuollainen kielenkäyttö ainakin minun silmissäni.

Olis mielenkiintoista tietää mitä tarkoitat? jos tota "paskapuhetta" ni selaappas ihan alkuun toho threadiin ja kato niit ekoi vastauksii joit sain, toi liitty siihen, tarkoitus ei todellakaan ole viljella kirosanoja. En harrasta sellaista. :D Anteeksi jos sörkkäisin herkälle alueelle! :rolleyes:

neutraali sanoi:
no ei se ole roskaa, sullakin niinkuin minullakin ovat varmasti kohonneet munuais arvot kovasta proteiinin syönnistä. rassaa munuaisia liika roteiini, ehkä 50vuotiaana ollaan tämänkin asian suhteen viisaampia;). 2kaveria on käynyt munuais kokeessa ja kummallakin oli kohonneet munuais arvot kovasta roteiinin syönnistä ja oletettavasti se on aika yleistä eikä se mitään oireita anna, mutta jos arvot ovat kohollaan on se selvää että se rassaa pitkässä juoksussa munuaisia samoin kuin korkea verenpaine pumppua.

edit: muistaakseni muuten munuaiset antaa oireita vasta siinä vaiheessa kun 10-20% on tehoista jäljellä, että siihen malliin:)

Mulla oli munuaisarvot normaalit 6 kk:n 350 - 400 g protua per päivä -jakson jälkeen.

*Hanna* sanoi:
Olis mielenkiintoista tietää mitä tarkoitat? jos tota "paskapuhetta" ni selaappas ihan alkuun toho threadiin ja kato niit ekoi vastauksii joit sain, toi liitty siihen, tarkoitus ei todellakaan ole viljella kirosanoja. En harrasta sellaista. :D Anteeksi jos sörkkäisin herkälle alueelle! :rolleyes:

no hitsi kait sit meikä ois voenu vähä niinq paremmin selittää. Tämä ei ole mikään MTV3:n chatti. Karsi noita "ni" "toho" ja vastaavia, eli toisinsanoen kirjoita suomea!

Dr Evil sanoi:
no hitsi kait sit meikä ois voenu vähä niinq paremmin selittää. Tämä ei ole mikään MTV3:n chatti. Karsi noita "ni" "toho" ja vastaavia, eli toisinsanoen kirjoita suomea!

*Heh* tarkoitus ei todellakaan ollu ärsyttää sua;) voin kiinnittää huomioo tohon jos se häiritsee :rolleyes: Oli vaan kiire enkä valitettavasti ehtiny "oikolukea" tota tekstiä. Ja tämähän tosiaan ei ole paikka jossa vaaditaan täydellistä äidinkieltä, että sen puoleen... Lähinnä ihmetytti että tuollaiseen jaksetaan puuttua... suoraan sanoen älytöntä. Mutta kiinnitän asiaan huomiota! Tarkoitus ei ole ärsyttää muita vaan hankkia tietoa jota itsellä ei vielä ole... :rolleyes:

*Hanna* sanoi:
*Heh* Tarkoitus ei ole ärsyttää muita vaan hankkia tietoa jota itsellä ei vielä ole... :rolleyes:

Tosiaan, tää threadihän on ottanut hiukan tulta alleen näköjään kun selailee tänne sataneita vastauksia :lol2: . Sori Hanna siltä osin kuin tää johtuu yhtään meikäläisen ekasta vastauksesta. Alkuperäiseen kysymykseesi liiasta proteiininsaannista oot jo varmasti saanut vähän valaistusta, eli käytännössä jos päivittäinen saantisi ylittää jonkun verran viralliset suositukset (riippuu mistä lähteestä katsoo tämäkin) niin uskallan veikata ettet ole akuutissa dialyysihoidon tarpeessa. Selailehan pakkiksen sivuja kaikessa rauhassa ja kartuta tietovarantoasi. Huomannet varmasti niin tässä thredissä kuin muissakin että kiveen hakattuja totuuksia on lopulta tässä maailmassa vähänlaisesti ja mielipiteitä löytyy sitäkin hämmästyttävämpi kirjo :piis: .

*Hanna* sanoi:
*Heh* tarkoitus ei todellakaan ollu ärsyttää sua;) voin kiinnittää huomioo tohon jos se häiritsee :rolleyes: Oli vaan kiire enkä valitettavasti ehtiny "oikolukea" tota tekstiä. Ja tämähän tosiaan ei ole paikka jossa vaaditaan täydellistä äidinkieltä, että sen puoleen... Lähinnä ihmetytti että tuollaiseen jaksetaan puuttua... suoraan sanoen älytöntä. Mutta kiinnitän asiaan huomiota! Tarkoitus ei ole ärsyttää muita vaan hankkia tietoa jota itsellä ei vielä ole... :rolleyes:

Noh tuo näytti jo paremmalta ;).& Tiedon hankkiminen on fiksua niinkuin myös pyrkimys kirjoittamaan selvästi.

Ja vielä kerran, eli vilkaisinpa googlettamalla mitä RDA (recommenden daily allowance) suosittaa. 18 vuotta täyttäneille naisille kiinteä 46 g proteiinia/vrk. Varovainen veikkaus on että keskiverto suomalainen nainen saa nää täyteen liiankin helposti etenkin jos tähän laskee vielä esim. pähkinöistä tai kaurapuurosta tai muusta kasvikunnan tuotteesta peräisin olevat valkuaisaineet. Kyllä on prkl ennenaikaan ollu vaikeeta ihmisillä kun ei oo voinu tällaisiinkaan taulukoihin vedota - miten ne on voinu elää näppituntumalla kuolematta kaikenlaisiin yliannostuksiin ruoasta? :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
iivili sanoi:
Anssiiiiii!!! Tuu jo ja näytä, mitä Todellinen Ammattilainen ceevitskusta tietää! Hulminkin mielipide kelpaa hienosti, mutta Anssi tylyttää tykimmin. :D

Tipi, ensinnäkin RDA (eli siinä päivittäinen saantisuositus on ceelle 60mg) määriteltiin muistaakseni ensimmäisen maailmansodan aikaan. RDA on siis se määrä vitamiineja ja hivenaineita, jonka saadessaan ihminen ei saa puutostauteja, eli minimimäärä, mikä pitäisi saada. Ceevitskun 60mg/vrk on siis ns. keripukkiraja, sen kun syö joka päivä, ei tule keripukkia, hampit pysyvät suussa.

Oletko ihan varma, että se sama määrä on optimaalinen aktiiviurheilijalle? Entäpä oletko varma, että esim. toimistotyötä tekevä 40kg/150cm nainen kuluttaa saman määrän mikroravinteita (=vitskut ja hivenaineet), kuin raksalla huhkiva ja voimanostoa aktiivisesti harrastava 150kg/200cm mies? Olisiko jälkimmäisen ehkä syytä nauttia jopa reilustikin RDA:ta enemmän mikroravinteita (vaikka söisi kasviksia ja täysjyvätuotteita sekä muuten laadukasta ruokaa runsaasti)?

Oletko myös varma, että RDA:ta enemmän vitamiineja nauttiva kärsii mikroravinteiden suuremmasta määrästä, jos pitäydytään kumminkin kohtuudessa, vaikka siten, että otetaan tosiaan noin tuplasti RDA:n määrä vesiliukoisia ja enintään tuplasti RDA:n määrä rasvaliukoisia?

Ite olen nappaillut suunnilleen 10 vuotta jotain vitamiineja, vähintään Multitabsin tms. tai pari päivässä. Joskus on tosin ollut karkeen arvion mukaan 7-60vrk:n pausseja vitskujen käytössä, mutta joskus niitä on taas mennyt enempikin, esim. 1g ceetä, Twinlabin Daily One (PALJON beevitskuja ja muutakin, vahva monivitsku) sekä 700mg magnesiumia päivässä. Mitään kummoisempia kielteisiä vaikutuksia en ole havainnut, en tosin isompia myönteisiäkään. Sairastelut tosin ovat olleet todella vähissä. Välillä 19-30-v olen ollut kuumeessa kolme kertaa, joka kerta jotain 38 astetta, jota on kestänyt vain kaksi päivää. Yskää, kurkkukipua tai nuhaa on enintään kerran vuodessa muutamia päiviä tuon lisäksi ja yleensä tiedän siihen syyn, eli esim. baarireissu talvipakkasella liian vähillä vaatteilla. En tiedä, ovatko vitskut em. asiaa auttaneet, mutta tuskin haitanneetkaan.

Pitääpä lopuksi kumminkin kysyä, että minkä koulutuksen olet tipi saanut, kun itseäsi alan ammattilaiseksi tituleeraat ja päteä haluat? Monesti on niin, että todelliset asiantuntijat tietävät liiankin kipeästi sen, kuinka vähän tietävät sekä näyttävät osaamisensa ilman pätemisiä.

Ääk! Tää näyttää olevan näiden keskustelufoorumeiden ongelma, että kun tytteli, joka ei pahemmin ole aiemmin täällä kirjotellut sanoo jotakin, niin heti halutaan väkisin olla eri mieltä. No, puolustetaan nyt vähän itseä, vaikka koko "pätemiseni" aiemmin olikin lähinnä vain vitsi. Joka sanaa tosin tarkoitin ja ne on ihan faktatietoja, mutta ei mulla kyllä oikeasti mitään tarvetta ole päteä(siksi tuo silmänisku-hymiö aikasemmassa postauksessa), mutta halusin vain kertoa tietoni.

Aikasemman postaukseni pointtina oli vain kertoa, ettei apteekkien vitamiinipilleireitä kannata itsekseen napsia roppakaupalla, koska useimmat niistä sisältävät jo moninkertaisen määrän vitamiinia saantisuositukseen nähden. Saantisuositukset on ne vitamiinien minimimäärät, jotka ihmisen tulis päivittäisestä ravinnostaan saada. Aktiiviurheilijoista en postauksessani puhunut mitään ja alunperinhän tässä threadissa neuvottiin ihan omaksi ilokseen jonkin verran urheilevaa tyttöä. Totta on, että urheilijoiden vitamiinin tarve on suurempi siinä missä ravinnontarvekin normaaliin tallaajaan nähden. Uskallan kuitenkin väittää, että terveellinen ja monipuolinen ruoka yhdistettynä apteekista ostettuun annosohjeiden mukaan käytettyyn vitamiinilisään/lisiin riittää. Esimerkiksi vesiliukoisten vitamiinilisien ylenpalttisessa kulutuksessa ei ole senkään vuoksi järkeä, ettei elimistö kertakaikkiaan hyödynnä kuin osan vitamiinia, jota sille tarjotaan yhdellä kertaa suurena pitoisuutena. Loppu poistuu virtsan mukana.

Iivili, mun ei todellakaan ole tarkotus dissata sun tai kenenkään muun tietoja, joten :haart: ja :piis: . Monet täällä on varmasti paljon tietävämpiä mitä tulee urheiluun ja ravintoon (varmasi sinäkin). Kuitenkin halusin vaan jakaa mun omat tietoni muiden kanssa ja toivon, että saan niin tehdä.

Ai niin, ja kysyit, että onko haittavaikutuksia, jos vitamiinilisiä käyttää yli RDA-määrän. Mun aiemmassa postauksessanihan oli, että esimerkiksi apteekissa myytävän c-vitamiinilisän pitoisuus on moninkertainen RDA-suositukseen nähden. Siis monet apteekkien vitamiinilisistä (ei kaikki) ylittää annosohjeen mukaan käytettynä RDA-suositukset moninkertaisesti eikä niiden käytön yhteydessä ole kuitenkaan mitään haittoja todettu. Esim deevitamiinia (rasvaliukoinen) saisi syödä pari purkillista yhdeltä istumalta ennen kunnon toksisia vaikutuksia. Kuitenkin jollekin herkkävatsaiselle voi tulla närästysoireita vaikkapa c-vitamiinin yliannostelusta (yli 1 g/päivä). Tähän kun vielä yhdistää sen, ettei yliannostelulle ole mitään pätevää syytä (hyötyjä ei ole todettu), niin miksi tehdä niin.

Koulutukseltani olen proviisori, joten sen puolesta olen kyllä opiskellut näitä juttuja, mutta kuten jo aiemminkin totesin varmasti löytyy paljon aukkojakin sivistyksessä.

tokkopaisto sanoi:
Tosiaan, tää threadihän on ottanut hiukan tulta alleen näköjään kun selailee tänne sataneita vastauksia :lol2: . Sori Hanna siltä osin kuin tää johtuu yhtään meikäläisen ekasta vastauksesta. Alkuperäiseen kysymykseesi liiasta proteiininsaannista oot jo varmasti saanut vähän valaistusta, eli käytännössä jos päivittäinen saantisi ylittää jonkun verran viralliset suositukset (riippuu mistä lähteestä katsoo tämäkin) niin uskallan veikata ettet ole akuutissa dialyysihoidon tarpeessa. Selailehan pakkiksen sivuja kaikessa rauhassa ja kartuta tietovarantoasi. Huomannet varmasti niin tässä thredissä kuin muissakin että kiveen hakattuja totuuksia on lopulta tässä maailmassa vähänlaisesti ja mielipiteitä löytyy sitäkin hämmästyttävämpi kirjo :piis: .

*heh* ei tää sun syytäs oo! Vaan ilmeisesti mun ja mun suomenkielen :D Hyvähän se on et huomautellaan, vaikka äidinkieli ei ehkä olekkaan tän sivuston pääasia :D Mutta kiitos vastauksista! :worship:

Tipi, eipä mitään muuta kuin rauhaa vain. Sorruin ed. postauksessani off topicciin itsekin ja kovin aukkoinen on munkin sivistykseni. :nolo: Aiheenahan on proteiini ja munuaiset tässä ketjussa.

Kannattaa tosiaan jokaisen tsekata Anssi Mannisen ja jhulmin postaukset palstalta (samoin kuin Hulmin saitti: http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/), ovat tunnetusti ravinnon suhteen oikeasti huippupäteviä ja tietäväisiä, toisin kuin esim. minä. Minä tiedän suurin piirtein perusjutut, mutten mitään hienouksia enkä yksityiskohtia.

Gillyanne sanoi:
Riippuu siitä, onko tuo suositus minimi- vaiko maksimisuositus - olen antanut itseni ymmärtää, että aika monessa tapauksessa se olisi tuo ensin mainittu...

Kaikissa mun kotoa löytyvissä vitamiinipurkeissa lukee: "Annostusohje: x tablettia päivässä. Ohjeen mukaista annostusta ei saa ylittää." RDA-arvot on minimejä juu, mutta itse tarkoitin kuitenkin vitamiinipurkkien kyljessä köllöttäviä etikettejä jotka ainakin minun korvaani kalskahtavat aika ehdottomilta ja näin ollen annankin itseni ymmärtää että kyseessä on maksimisuositus. Ilmaisin itseäni epäselvästi aiemmassa viestissäni kun en kertonut etiketeistä, sorge... :(

Gillyanne sanoi:
Siksi, että lihakset tarvitsevat kasvaakseen energiaa = kaloreita, ja dieetillähän niintä kaloreita nimenomaan ei tule tarpeeksi. Aloittelija toki voi jossain määrin kehittyä miinuskaloreillakin, mutta ei kyllä kovin suuressa määrin ymmärtääkseni.

Kiitos aiheellisesta korjauksesta. Rasvaprosenttini pieneni kun keskityin kovempaan treeniin --> lihaserottuvuus parani ja mieleeni syöpyi harhakuva lihasten kasvamisesta vaikka kyseessä olikin ilmeisesti vain läskin katoaminen. :itku: Hassua että paino ei kuitenkaan tippunut. Olisiko kuitenkin mahdollista että lihakset olisivat ottaneet energiaa kasvuunsa sieltä vatsamakkaroista ym. läskikertymistä? Anyway, lihaksia YLLÄPITÄVÄ treeni olisi ollut se oikea termi mitä olisi pitänyt käyttää siinä mun ekassa viestissä. Sori taas. Oon vissiin vähän keltanokkana tässä seurassa. :(

tipi sanoi:
Ääk! Tää näyttää olevan näiden keskustelufoorumeiden ongelma, että kun tytteli, joka ei pahemmin ole aiemmin täällä kirjotellut sanoo jotakin, niin heti halutaan väkisin olla eri mieltä.
Pieni lisäys: tästä ei ollut aiemmassa hieman tylyn sävyisessä postauksessani kyse. En halua olla kummankaan sukupuolen enkä ekoja kertoja postaavan kanssa väkisin eri mieltä, mutta jos pädetään ja väitetään olevansa asiantuntija, niin pitää sitten sietää sen asiantuntemuksen ja pätemisen kritisointi ja kyseenalaistaminen ainakin siihen asti, kunnes suulla suuremmalla (eli tutkimuksia lähteinään käyttäen) todistaa tietämyksensä. Ite olen siihen melkein aina liian laiska ja tyydyn toteamaan "Jostain joskus luin.". :D

iivili sanoi:
Pieni lisäys: tästä ei ollut aiemmassa hieman tylyn sävyisessä postauksessani kyse. En halua olla kummankaan sukupuolen enkä ekoja kertoja postaavan kanssa väkisin eri mieltä, mutta jos pädetään ja väitetään olevansa asiantuntija, niin pitää sitten sietää sen asiantuntemuksen ja pätemisen kritisointi ja kyseenalaistaminen ainakin siihen asti, kunnes suulla suuremmalla (eli tutkimuksia lähteinään käyttäen) todistaa tietämyksensä. Ite olen siihen melkein aina liian laiska ja tyydyn toteamaan "Jostain joskus luin.". :D

Jatkan edelleen tätä :offtopic: touhua. Mä laitoin siihen ekaan postiin aika paljon hymiöitä, joilla yritin viestittää, että nauroin sille, että itseäni nimittelin asiantuntijaksi ja puhuin pätemisestä, koska netissähän sitä voi olla olevinaan kuka vaan. Tekstini oli nopsaa kirjotettu enkä jaksanut siihen ruveta mitään viitteitä etsimään, koska noi asiat on mulle työn puolesta niin selviä. Mutta siis, ei mulla ole myöskään ketään vastaan mitään ja itse olen todella aloittelija mitä tulee punttailuun ja siihen liittyviin juttuihin. Kiitti linkistä, sieltä löytyi paljon mielenkiintosia artikkeleita, että voi vähän yleissivistellä itseään ;)

lewe sanoi:
Kaikissa mun kotoa löytyvissä vitamiinipurkeissa lukee: "Annostusohje: x tablettia päivässä. Ohjeen mukaista annostusta ei saa ylittää." RDA-arvot on minimejä juu, mutta itse tarkoitin kuitenkin vitamiinipurkkien kyljessä köllöttäviä etikettejä jotka ainakin minun korvaani kalskahtavat aika ehdottomilta ja näin ollen annankin itseni ymmärtää että kyseessä on maksimisuositus. Ilmaisin itseäni epäselvästi aiemmassa viestissäni kun en kertonut etiketeistä, sorge... :(

Jep, näinhän niissä lukee, myös meikäläisen kaapista löytyvissä purkeissa. En sitten tiedä, onko se joku lakisääteinen juttu mahdollisesti... toisaalta, tuossa Multivitassa on ainakin c-vitskua vain se minimisuositus 60mg ja magnesiumia 90mg (olen kuullut 300-500mg:n suosituksista).

No, oli RDA mikä hyvänsä, niin itse olen tavannut ottaa 500mg c-vitamiinia päivittäin, joko tablettina tai poresellaisena, ja silloin tällöin myös "ylimääräistä" magnesiumia (voi estää kramppeja, tähän viittaavat myös Borg, Fogelholm ja Hiilloskorpi Liikkujan ravitsemus -kirjassaan). Eikä ole vielä kolmatta kättä kasvanut tms. :D

lewe sanoi:
Kiitos aiheellisesta korjauksesta. Rasvaprosenttini pieneni kun keskityin kovempaan treeniin --> lihaserottuvuus parani ja mieleeni syöpyi harhakuva lihasten kasvamisesta vaikka kyseessä olikin ilmeisesti vain läskin katoaminen. :itku: Hassua että paino ei kuitenkaan tippunut. Olisiko kuitenkin mahdollista että lihakset olisivat ottaneet energiaa kasvuunsa sieltä vatsamakkaroista ym. läskikertymistä? Anyway, lihaksia YLLÄPITÄVÄ treeni olisi ollut se oikea termi mitä olisi pitänyt käyttää siinä mun ekassa viestissä. Sori taas. Oon vissiin vähän keltanokkana tässä seurassa. :(

No hätä, aloittelijoita olemme kaikki olleet joskus. :) Veikkaanpa, että olet hyvinkin oikeassa tuossa päätelmässäsi siitä, että kyse olisi pääosin juurikin siitä, että rasvan sulaessa lihakset erottuvat paremmin. Muistelen myös joskus lukeneeni jostain (todella asiantunteva viite taas... not :nolo: ), että parin ensimmäisen treenikuukauden aikana lihaksen poikkipinta-ala ei juurikaan kasvaisi, vaan lähinnä hermotus parantuisi -> voima lisääntyy. Toisaalta taas sellaistakin tietoa on olemassa, että aloittelija voisi alussa saada muutamia satoja grammoja puhdasta lihasta/kk. No, oli miten oli, niin hyödyksi lienee punttaaminen aina! :)

Painohan ei tosiaan välttämättä laske (vaan saattaa jopa nousta) punttitreenin myötä, mutta figuuri voi silti "hoikentua" ja tiukentua huomattavastikin! :)

Itse hairahduin samaan tiehen;(itse tiputin lähes hiilarittomalla ruokavaliolla: eli hiilareita vain palautusjuomassa ja aamupalassa. Nälkää ei tarvinnut nähdä, kiitos runsaan protskupitoisen ravinnon) tiputappas se 6 kiloa, niin johan alkaa lihakset näkyä! tämä on se virhe jonka niin usea pieni tyttö tekee...SIIS se, että ne säikeet erottuu ei ole sama, kuin että olisi varsinaisesti lihakset kehittyneet. Jos laihdutat läskiä miinuskaloreilla, tippuu varmasti myös lihsta ja samalla tietysti myös voimat. Eli peili on sinun tapauksessasi varmasti paras mittari.
Kysyppäs siis itseltäsi miksi käyt salilla? Toiset haluavat laihtua, kiinteytyä, kerätä lihasmassaa, saada lisää voimia...
Himpun ylipainoisena (=eli jos kiloja tulisi LISÄÄ nykyiseen painoosi) olisi lihasmassan saaminen helpompaa. Sitten lopuksi vain tiputtelisit ne läskit pois. Helpommin sanottu, kuin tehty. Miehet tätä tekevät jatkuvasti, mutta tahtooko nainen massankeräyskauden ajan olla läski??? Pulmaa kerrakseen...
ruuansulatus tarvitsee "shokkihoitoa" myös kaikenmaailman atkinsien aikana, eli täysin toisenlainen ruoka, mässäyspäivä tms.kerran viikossa ei diettiä pilaa, helpottaa oloa ja ei totuta masua samanlaiseen sapuskaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom