Projektori vastaan TV?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snowbe
  • Aloitettu Aloitettu
Pitäisi joku laite hankkia. Katselisin lähinnä elokuvia ja sarjoja. Digiviritintä en tarvitse. Laskeskelin tohon plussia ja miinuksia sekä telkkarille että projektorille.

TV

+Parempi kontrasti
+Ei niin "sijoitusherkkä"
+Ei tarvitse kangasta
+Ei tarvitse lamppua
+Toiminee hieman paremmin kirkkaassa valossa
+Musta oikeasti musta
+/- Sisältää digivirittimen, vaikken sitä tarvitsekaan
-Pienehkö kuva leffakäyttöön
-Vie oman tilansa

Projektori

TV:tä jo vertasin tossa lähinnä projektoriin.. Mutta projektorissa varmasti riittävä kuvakoko. Olen tosin hieman huolissani tämän hintaluokan DLP-projektorien mahdollisesti aiheuttamasta sateenkaari-ilmiöstä, kun huomaan moisen aika helposti.

Vaihtoehtoina olisi tällä haavaa
Samsung UE40B6050 40" LED-TV Full-HD, 100Hz, "Dynaaminen kontrastisuhde Mega Contrast"
Optoma HD20 Full-HD 1700 ANSI lumenia, 500:1 Ansi-kontrasti

Apuja tähän, vai heitänkö kolikkoa? Tässä paperilla TV vaikuttaa fiksummalta vaihtoehdolta, mutta toisaalta tuo iso kuva houkuttelisi.. :D

fe. Niin, hintataso ois 1000€ luokkaa. Heitetään yks jokeri pakkaan. Samsung PS50555 Full HD Plasma (50") löytys kans tuohon hintaan. Jos päätyy telkkariin, kannattaako ostaa LED-TV vai LCD? Käsitykseni mukaan LED-TV, mutta korjatkaas jos olen väärässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos päätyy telkkariin, kannattaako ostaa LED-TV vai LCD? Käsitykseni mukaan LED-TV, mutta korjatkaas jos olen väärässä.
Eivät televisiot ole vielä oikeasti mitään led-tv:itä vaan ihan tavallisia lcd-televisioita, vaikka kuinka mainosmiehet led-telkkareista puhuvatkin. Tavanomaisessa lcd-tv:ssä taustavalaistus on toteutettu eräänlaisilla loisteputkilla, mutta ns. led-tv:issä taustavalaistus on ledeillä. Joissain ledimalleissa on paikallinen ledien sammutusominaisuus, jolla saadaan osa kuvasta aivan mustaksi, mutta se saa hieman hölmön kajon aikaan reunojen kohdalle. Televisiossa on nimittäin pikseleitä miljoonan luokkaa ja sammutettavia ledejä jotain 64-256kpl.

Kannattaa itse verrata kuvanlaatua eri telkkareiden välillä eikä niinkään välittää siitä, millä taustavalaisu on toteutettu.

Tykkiin tuo kalliin lisäkustannuksen kohtalaisen lyhytikäinen lamppu. Lamppu kestää n. 1500-3000h eli suunnilleen vuoden välein saatat joutua lampun vaihtamaan. Tokihan tykki on hienompi leffakäytössä, mutta itse en ehkä haluaisi sitä television katseluun ihan vain sen takia, että se vaatii hyvään kontrastiin hämärän huoneen, mikä on ongelmallista päivisin.

Uusi lamppu Optomaan maksaa ~270€ ja ei tota katseluaikaa kyllä tulis varmaankaan enempää, kuin joku 300-500h/vuosi. Kait se pitää vaa käydä kattomassa molempia kaupassa ja tehdä ratkaisut sen mukaan.

Kait sitten päädyn tohon projektoriin. Osaako joku neuvoa oikenlaisen kankaan hankinnassa?

Mites nuo kuvanlaadut kun vertaa esim 40" full hd/100-200Hz ja sitten tuommosta tykkiä? Yhdellä kaverilla on tykki ja se kuvanlaatu on jotenki niin sumunen/pehmeä että ei kiitos.. Oot varmaan katsastanut dvdplazalta mielipiteet sieltä?

Mites nuo kuvanlaadut kun vertaa esim 40" full hd/100-200Hz ja sitten tuommosta tykkiä? Yhdellä kaverilla on tykki ja se kuvanlaatu on jotenki niin sumunen/pehmeä että ei kiitos.. Oot varmaan katsastanut dvdplazalta mielipiteet sieltä?
Ei tuohon mitään geneeristä vastausta ole että telkku on parempi kuin tykki tai vast. Esim. tykin kontrasti riippuu huomattavan paljon paitsi tykin laadusta niin myös katseluhuoneen värityksestä/pimennyksestä, käytetystä kankaasta jne. Kaverillasi on siis joko paska tykki tai source/kytkennät tai se on huonosti säädetty esim. fokuksen osalta.

Mulla on olohuoneessa sekä suht. high end tykki (JVC DLA-HD100 + Stewartin Greyhawk RS kangas) että TV (Pioneer Kuro KRP-500M plasma) ja koska kyseessä on valkoinen olohuone tuo Pioneer (tuo Pioneer on telkuissa tälä hetkellä referenssi joihin kaikki muita verrataan) toistaa mustan paremmin ja siinä on parempi kontrasti. Blu-rayt katson silti tykillä, koska iso kuva antaa leffateatterifiiliksen eli vaikuttavampi jne.

Ei tuohon mitään geneeristä vastausta ole että telkku on parempi kuin tykki tai vast. Esim. tykin kontrasti riippuu huomattavan paljon paitsi tykin laadusta niin myös katseluhuoneen värityksestä/pimennyksestä, käytetystä kankaasta jne. Kaverillasi on siis joko paska tykki tai source/kytkennät tai se on huonosti säädetty esim. fokuksen osalta.
Mulla on olohuoneessa sekä suht. high end tykki (JVC DLA-HD100 + Stewartin Greyhawk RS kangas) että TV (Pioneer Kuro KRP-500M plasma) ja koska kyseessä on valkoinen olohuone tuo Pioneer (tuo Pioneer on telkuissa tälä hetkellä referenssi joihin kaikki muita verrataan) toistaa mustan paremmin ja siinä on parempi kontrasti. Blu-rayt katson silti tykillä, koska iso kuva antaa leffateatterifiiliksen eli vaikuttavampi jne.

Niin että toisin sanoen rahalla saa ja ferrarilla pääsee :D Kotiteatteripuolelta tieten löytyy 7.1-systeemi?

Muuten oon jo aika varma projektorin suhteen, mutta sateenkaari-ilmiö huolestuttaa. Varsinkin, kun jenkkiarvostelussa luki "Those who are sensitive to the rainbow effect will see rainbows with this projector." Koekatsomallahan tuo onneksi selvinnee.. Toki joudun ostamaan telkkarin ja tyytymään pienempään kuvaan, jos tuosta tulee mun silmään sateenkaaria, koska ~2500€ en viitsi projektoriin sijoittaa.

Kankaan kanssa tulin siihen tulokseen, että kattoo ensin miltä näyttää ilman kangasta. Jos haluaa paremman, niin rakentelee vaikka satasella tämmösen mustilla listoilla: Patenttinet - Kotiteatterin valkokangas

e. oon lukenu arvostelut ja dvd plazat. Varma valinta, jos tota sateenkaarta ei tuu :)

Muuten oon jo aika varma projektorin suhteen, mutta sateenkaari-ilmiö huolestuttaa. Varsinkin, kun jenkkiarvostelussa luki "Those who are sensitive to the rainbow effect will see rainbows with this projector." Koekatsomallahan tuo onneksi selvinnee.. Toki joudun ostamaan telkkarin ja tyytymään pienempään kuvaan, jos tuosta tulee mun silmään sateenkaaria, koska ~2500€ en viitsi projektoriin sijoittaa.
Mikä tuossa Optomassa niin kovasti ("jossei tämä osu niin sit telkkari") kuumottaa? FullHD-LCD:itäkin (Epson EH-TW2800...) löytyy suunnilleen samasta hintaluokasta, taatusti ilman sateenkaaria ja niissä vielä sijoittamista helpottamassa Lens Shift. Pelkälle seinälle tai DIY-kankaalle heijastettuna Optoman mahdollisemmat paremmat kuvaominaisuudet jäävät kuitenkin hyödyntämättä.

Kankaan kanssa tulin siihen tulokseen, että kattoo ensin miltä näyttää ilman kangasta. Jos haluaa paremman, niin rakentelee vaikka satasella tämmösen mustilla listoilla: Patenttinet - Kotiteatterin valkokangas

e. oon lukenu arvostelut ja dvd plazat. Varma valinta, jos tota sateenkaarta ei tuu :)

Pari hunttia lisää niin, saat lcd-projun. Sateenkaariefektiä ei niissä tule. Kaikissa noissa halvemmissa dip-projektoreissa näkyy sateenkaarta.

Edit. Esim. tämä
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/341177

Mikä tuossa Optomassa niin kovasti ("jossei tämä osu niin sit telkkari") kuumottaa? FullHD-LCD:itäkin (Epson EH-TW2800...) löytyy suunnilleen samasta hintaluokasta, taatusti ilman sateenkaaria ja niissä vielä sijoittamista helpottamassa Lens Shift. Pelkälle seinälle tai DIY-kankaalle heijastettuna Optoman mahdollisemmat paremmat kuvaominaisuudet jäävät kuitenkin hyödyntämättä.

Eräs henkilö, joka työskentelee alalla ja jonka arvostelukykyyn luotan sanoi, että kannattaa hankkia joko Optoma tai Panasonic. Tuota Optomaa saa hyvään hintaan ja lisäksi se on voittanut monia testejä. Lisäksi tuo mahtuisi juuri passelisti hyllyyn, kun ei kerta kauhea järkäle ole. DIY-kankaat on pesseet monet kaupalliset kankaat testeissä..

e. Epsonista "However, even with a colorful display, the image was not able to deliver the HD sharpness that other projectors can provide. The contrast was also a concern for the writers. When compared to DLP projectors, the TW2900’s black levels were faded and could not show the detail as well." Mutta koekatselemallahan noi selviää.

^Noissa 1000 euroa tykeissä on kaikissa varmasti jotain puutteita. Mutta infoa mihin päädyt. Itsekkin olen pelikäyttöön hommaamassa saman hintaluokan tykkiä. Ehkä?

Edit. Uuusimmassa Tekniikanmaailmassa oli arvostelu tuosta Epsonista, en vain kerennyt lukea artikkelia.

Itsekin olen tällä hetkellä tykkiä hankkimassa. Olen päätymässä DLP-tykkiin kun LCD ei siis mitenkään miellyttänyt mun silmää. Jotenkin tuntui kokoajan, että katson kuvaa savuverhon läpi. Ja kuitenkin musta on enemmän mustaa DLP:ssä... (huomatkaa nämä on vaan minun mielipiteitä, oma silmä sen kertoo mikä sopii parhaiten)

Itselläkin oli tuo HD20:nen ensimmäinen varteenotettava vaihtoehto, mutta kun tarvitsen hieman enemmän zoomia ja mielellään vähän linssinsiirtoa, niin joudun säästämään hieman enemmän kun HD82:nen saa syrjäyttää HD20:sen.

Juupatijuu. Nyt kävi näin, että Samsung 40" LED-TV Full HD (UE40B6050) tuli hankittua. Optomassa näkyi sateenkaariefekti varsin räikeästi, eikä kummassakaan liikkeessä missä kävin päässyt testaamaan Epsonia. Toiseksi aloin miettimään hintaa ja laitteen mahdollisia sijoitusongelmia. Telkkari irtosi 1100€, projektori DIY-seinäpaneelilla ois maksanu ~1500€.

Juupatijuu. Nyt kävi näin, että Samsung 40" LED-TV Full HD (UE40B6050) tuli hankittua. Optomassa näkyi sateenkaariefekti varsin räikeästi, eikä kummassakaan liikkeessä missä kävin päässyt testaamaan Epsonia. Toiseksi aloin miettimään hintaa ja laitteen mahdollisia sijoitusongelmia. Telkkari irtosi 1100€, projektori DIY-seinäpaneelilla ois maksanu ~1500€.

Nyt voitkin pari kuukautta katsella tykkimarkkinoiden kehitystä ja sitten hommata tykin jos sille tuntuu. Valitettavaa on,että tykki on normaalituloiselle duunarille AINOA mahdollinen tapa päästä nauttimaan isosta hyvälaatuisesta kuvasta. Mutta enpä kyllä ainoaksi kuvanlähteeksi laittaisi.

Tuo Samsung kyllä kelpais itsellenikin. Rupeaa tuo Saloran 28" temppuilemaan päivä päivältä enemmän.
Eilen maalasin screenin valkeaksi entisen harmahtavan sijaan. Värit kirkastuivat ja yleensä ottaen kuva parani kummasti. Toki mustan pään kustannuksella.

Njuu kattoo nyt. Taitas ainakin osa noista halvemmista tykeistä vaatia kans ne pimennysverhot sen kankaan lisäks. Toisekseen en tiedä kannattaako ostaa tyyliin halvinta Full HD-mallia.. Noh, nälkä kasvaa syödessä, eli pian oon jo valmis maksaan ~2500€ tykistä :evil:

Tykki kyllä vaatii vähintään hämärän tilan. Itselläni on Sanyon Z5 ja pimennys rullaverhot asentelin paikoilleen ennen tykin kytkemistä.
Katseluetäisyys on 3,5m ja kuvakoko 75" ja kuvanlaatu on loistava (kun en ole päässyt vertaamaan +2000e FullHD tykkiä samassa tilassa) :)
Hauskaahan projektorissa on vielä se,että jos kuukauden/parin jälkeen suurehkoon kuvaan tottuu ja rupeaa kaipaamaan vielä suurempaa kuvaa,niin sen kun laittaa isomman kankaan seinälle ja ruuvaa zoomin kohdalleen.

Eilen saapui viimein tuo Epsonin TW2900. Kankaana 90" Kingping. Mukavasti tuli kuvaan lisää kokoa 32" tv:n jälkeen. Tv jää toki käyttöön jatkossakin. Ensimmäinen tykki minulle ja en osaa kyllä löytää kuvasta suurempia vikoja. Tänään pitää vielä säätää värejä kohdalleen.
Dlp-tykit tuottaisivat tuossa hintaluokassa ilmeisesti paremman mustan tason, mutta esim. tuo Optoman halvin malli olisi vaatinut minulla kattoasennuksen vähäisten säätöjen vuoksi. Epsonin pystyin sijoittamaan sinne minne halusin.

Halvahko "sopivan kokoinen" (= riippuu huonekoosta ja katseluetäisyydestä) telkkari ja vähän parempi tykki rinnalle. (= ei hinnat alkaen malli)

Itsellä siis muutaman vuoden vanha Sony 40" lcd ja Panasonicin lcd tykki (mulle dlp ei ole vaihtoehto, sateenkaaret joka tykistä toistaiseksi tullut vastaan).

Tykki kyllä vaatii vähintään hämärän tilan. Itselläni on Sanyon Z5 ja pimennys rullaverhot asentelin paikoilleen ennen tykin kytkemistä.
Katseluetäisyys on 3,5m ja kuvakoko 75" ja kuvanlaatu on loistava (kun en ole päässyt vertaamaan +2000e FullHD tykkiä samassa tilassa) :)
Hauskaahan projektorissa on vielä se,että jos kuukauden/parin jälkeen suurehkoon kuvaan tottuu ja rupeaa kaipaamaan vielä suurempaa kuvaa,niin sen kun laittaa isomman kankaan seinälle ja ruuvaa zoomin kohdalleen.

Täältä löytyy myös sanyon tykki mallia PLV - Z2000. Full-Hd tykki ja tuumia seinällä on 150". Tykki on teräväpiirto leffa käytössä kunnon ämyreillä + kiinni myös xbox360 ja digiboxi. Tuota sadekaari efektiä ei ole tullut vastaan kuin dead Space pelissä kun katsoo suoraan kirkaita valolamppuja kohden. Muuten kuva ollut hyvä ja säädöt tykissä hyvät joten kuvan laatua saa mieleisekseen. Tv:tä tulee vähän katsottua, mutta tulevat olympialaiset kyllä joutuu katsomaan tykin kautta.

pelejähän ilolla pelaa tuolla suuremmalla ruudulla. Sanyon tykki PLV - Z2000 ei ole tarvinnut erikseen pimennettyä huonetta. Kesällä kyllä hyvä olla pimennysverhot, mutta teevee kuva on ihan selkeä ja kirkas vaikka katossa olisi kaikki valot päällä, että näissä tykkejen valotehoissakin on eroja.

Tykin lisäksi on normi full-hd 40" tv teeveen katseluun. Tosin menettänyt hohtonsa tykin oston jälkeen. Säästö moodilla lampulla riittänyt mukavasti ikää jo reilu 2000h. Saas tosin nähdä koska pamahtaa. Uuden hinta sitten alle 300euroa että aika hintavaa, mutta aika paljon saat kuluttaa aikaa ja leffoja 2000h.

Itse kyllä suosittelen tykkiä kaikille jos joku harkitsee. Tosin kannattaa käydä ensin kokeilemassa tykkejä jossain niitä myyvässä liikkeessä jossa testi mahdollisuus.

z2000 maksoi uutena +2000euroa, mutta nyt tuota saa jo 1000euron hintaankin. Miinusta tulee vain isosta laatikkomaisesta koosta ja ulkoasusta, mutta ominaisuudet ja full-hd 150" kuvakoko korvaa kyllä tuon puutteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom