Projekti Corolla AE101!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
8.6.2005
Viestejä
686
Jooh elikkäs vois tänne laittaa fintoyssin tunnareita odotellessa, jotain kertomusta autostani. Elikkäs salin ohella välillä tulee rakenneltua sitä sun tätä.

Eli autona on Toyota Corolla AE101 -95 sedan corolla. Vähän kävi toi pappamallisuus vituttamaan, joten tehdään ulkonäköön pääasiassa korjauksia ja huolletaan muutenkin auto kuntoon. Elikkäs speksejä nyt:
-15" alession 5 puolaiset vanteet
-Ite tehty maski
-Etuhelma
-Spl Pro:n 6x9t, näille 100w jatkuvaa tehoa (vahvistimena autostudion joku pikku vahvari)
-JVC perus mp3 mankka.
-Jotkut tuning matot

Ja hyllyssä odottamassa:
-Simonsin 2" pönttö ( rakennetaan ehkä kokonaan 2" putkisto katilta asti)
-Vapaavirtaussuodain (talvella en pidä suodatinta kiinni)
-M3 peilit
-M3 helmat
-Takahelma.

Elikkäs ensimmäinen homma on saada auto perushuollettua. Kesällä vaihdoin, tulpat, murroksen suojakumit, jarrupalat ja putsasin jarrut (öljyt vaihdettu aina 10tkm välein. Nyt autoon on hommattu takajarrukengät, tolpat joka nurkkaan (Jousia en vielä ole hankkinut koska harkitsen -40mm madaltavia cobran jousia). Auto tietysti viedään nelipyörä suuntaus "häkkiin". Jotta pyörän kulmat saataisiin kuntoon. Nuo huollot saa tehdä joku paja, kun nyt talvella en viitsi käydä iskareita vaihtamaan kylmässä tallissa :rolleyes:

Sit tuota ulkonäkö puolta. Elikkäs nyt puskurit on mustat, niin vien auton maalarille mikä sit maalaa kerralla nuo puskurit, helmat ja peilit. Ehkä oven kahvat ja kylkilistatkin korin väriin.

Ja muita suunitelmia ehkä tulossa?
-Takavalot lexus tyylisiin
-Kirkkaat vilkut (sekä lokareihin, että puskuriin)
-Takaikkunat tummiksi (liikkeessä).

Kuvia tulee myöhemmin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Patteri_ sanoi:
Jooh elikkäs vois tänne laittaa fintoyssin tunnareita odotellessa, jotain kertomusta autostani. Elikkäs salin ohella välillä tulee rakenneltua sitä sun tätä.

Eli autona on Toyota Corolla AE101 -95 sedan corolla.

Ja hyllyssä odottamassa:
-Simonsin 2" pönttö ( rakennetaan ehkä kokonaan 2" putkisto katilta asti)
-Vapaavirtaussuodain (talvella en pidä suodatinta kiinni)

Mitä näillä tekee? Tehoa tulee hyvällä tuurilla lisää kokonaista 1% ja äänistä tulee tosi tympeät. Varsinkin jos jotain poppiksia meinaa laittaa, on todella kannattavaa laittaa kovaäänisempi putkisto....
 
jiiii sanoi:
Mitä näillä tekee? Tehoa tulee hyvällä tuurilla lisää kokonaista 1% ja äänistä tulee tosi tympeät. Varsinkin jos jotain poppiksia meinaa laittaa, on todella kannattavaa laittaa kovaäänisempi putkisto....

Jep. Paljon hienompaa olis pistää pikkuinen puhallin, ja rakentaa putkisto kokonaan uudelleen. Sais samalla kunnon "amis"äänet, ja hieman tehoa päälle.
 
jarhu sanoi:
Jep. Paljon hienompaa olis pistää pikkuinen puhallin, ja rakentaa putkisto kokonaan uudelleen. Sais samalla kunnon "amis"äänet, ja hieman tehoa päälle.

Sitäpä itsekin meinasin. Jos oikea viritys vaatii avaramman putkiston ja seurauksena tulee "sporttisemmat" pakoäänet, on homma ihan ok. Mutta jos laitetaan pörinäputkisto sen takia, että saadaan "urheilulliset" äänet....? Toki jokainen saa tehdä omalle autolleen mitä haluaa, kunhan se on tieliikennelakien mukaista jos sillä meinataan liikenteessä liikkua.
 
jarhu sanoi:
Jep. Paljon hienompaa olis pistää pikkuinen puhallin, ja rakentaa putkisto kokonaan uudelleen. Sais samalla kunnon "amis"äänet, ja hieman tehoa päälle.
Puhallinta ei ton ikäiseen autoon kannata laittaa, koska se on vähäpäästöinen. Päästötestit pitää sen jälkeen läpäistä, ja se maksaa aivan helvetisti, eli noin 1000e. Ja autosta riippuu aika pitkälle paljonko ilmanotolla ja putkistolla saa tehoa lisää. Tuppaa ne olemaan aika ahdistavat kyllä vakiona melkein missä autossa vaan. Vanha ilmansuodatinkotelo kannattaa heittää helvettiin ja laittaa tilalle kartiosuodatin jolle tekee uuden boksin ja sille kylmää ilmaa puskurista. Tolla ja putkistolla saa melkein mihinkä autoon vaan sen 10hp, ja kyllä sen jo huomaa.

Parhaan tuloksen saa kun menee ja ajoittaa imu- ja pakonokat, ne kun tuppaa olemaan vakiona vähän pielessä maksimitehon kannalta. Näillä voi saada jopa 20hp lisää, enkä kuseta yhtään. Sitten vaan viedään näiden toimenpiteiden jälkeen penkkiin ja lastutetaan samalla. Säädettävä lastu on must, niillä valmiilla ei tee yhtään mitään. Jokainen moottori on yksilö, ja se pitää säätää penkityksen yhteydessä. Noilla kaikilla on tehonlisäys jo useita kymmeniä hepoja. Jos vielä haluaa lisää, niin vie kannen työstettäväksi ja lykkää peltipakosarjan.
 
Asian vierestä, satuin kattomaan eilen ride with funkmaster flash (tjsp) ohjelman, missä vierailtiin Carrol Shelbyn pajalla. Carrol sanoi että on hienoa kuinka nykyään nuoret ostaa parin tonnin Hondan tai Toyotan ja tekee niistä 800-900 heppaisia monstereita. Eli ei liity tähän aiheeseen tod mitenkään :)

IMO tällainen olis paljon parempi laitettava, tosin orggiksena aivan mahtawa!

79.83.toyota.corolla.500.jpg
 
Njaaha arvasinhan, että joku alkaa "vineemään", noista tekniikka puolesta, mutta joka kommentti on tervetullut. Tuota tuota. Mulle riittää toi 1.6 115hv ihan hyvin. Olin itekki ennen sitä mieltä, että koneeseen vaan pitäs saada tehoa jne.. Mutta pojat pojat. Toi puhallinhomma -95 vuosimallin vähäpäästäseen autoon. VVT:n päästämitatus noin 1000-1200€, pakosarja, tuskin alle 350€ selviää ellei ite tee, itse puhalinkin tekee monta sataa euroa, dumppi, semmosen satasen ehkä(?), välijäähdytin noin 150€ jne.. Hyvä olis vielä vaihtaa koneeseen laakerit/stefat, sintteri kytkin, uuskannentiiviste jne että kestäs? Tulee maksamaan ihan perkeleesti tuo turbottaminen.

Tavoitteena ei ole saada mitään kovia amismörinöitä. Ei todellakaan olla rakentamassa tästä mitään amisviritystä. Vaikka datanomi olenkin :rolleyes:
Tuo 2" simonssin pönttö ei todellakaan ole iso. Ajatuksena on saada PIENET murinat. Kivemmaltahan se kuulostaa. Lisäks kaikki osat maalataan hyvällä jäljellä (ruisku tietysti). Ja kun tuon suodattimen sain ilmaseks kaverilta, niin laitan senkin. Toinen tykkää tytöistä ja toinen pojista. Mielipide juttujahan nää on :rolleyes:

Kun nuo vakiotehot jo riittää mulla aika hyvin. Tuo 1.6 (4A-FE) kiihtyy 0-100km/h jotain 9.? sec.. Enkä valehtele yhtään.

Powerhousu on ihan oikeassa. Jos oikeata tehoa haluttaisiin niin käytäisiin kantta rakentamaan. Ite veisin sen kansipajalle ihan höylättäväksi (avarampi nokka, imu/pakokanavien työstö sekä ehkä kannen madalluskin. Uudet seetit jne.. Tällä saataisiin oikeaa tehoa. Noiden halvempien lastujen hyöty tämmösessä autossa on +-0. Eri asia on turbodiiseliä lastuttaa, jossa auton moottorinohjausta muutetaan (enemmän syöttöjä jne).

Kaikkein järkevin virityskeino ois tehdä kokonaan tekniikan vaihto (4A-GZE). Tuo kone jo repii melkein 170hp.. Mut sit pitäs alusta laittaa vastaamaan tehoja jne.. Viritys on kallista. Noilla lasikuitu hommilla saa jo auton hienon näköseks HALVALLA. Eikä tarvii muutoskatsastella. Ne osat voi jopa tehdä ite (puskurit ja helmat). :rolleyes:
 
Powerhousu sanoi:
Tolla ja putkistolla saa melkein mihinkä autoon vaan sen 10hp, ja kyllä sen jo huomaa.

Parhaan tuloksen saa kun menee ja ajoittaa imu- ja pakonokat, ne kun tuppaa olemaan vakiona vähän pielessä maksimitehon kannalta. Näillä voi saada jopa 20hp lisää, enkä kuseta yhtään.
Noh noh. Riippuu kyllä sitten niin maan perkeleen paljon moottorista. Ihan turha odottaa johonkin 70hp 1.3-litraiseen putkuttimeen +10hp vaparilla ja putkella. Ja aika harvassa kyllä löytyy dohc-koneita joissa pelkillä nokkapyörien säädöllä saa 20 kaakkia lisää, mainitsepas muutama? Kannattaa lisäksi muistaa, että nokkien säädöllä saatu lisäteho on (lähes) aina pois sieltä alapäästä.

Anyway, muutenhan se vaparin viritys menee noin niinkuin sanoit. Koneen imu- ja pakopuoli hengittämään paremmin (pakosarja! + putki), sen jälkeen nokkien hienosäätöä, dynotusta, karttojen mäppäystä jne. Moottorista ja lähtötehoista riippuen 10-20% lisäteho hyvinkin mahdollisuuksien rajoissa.
 
foobari sanoi:
Noh noh. Riippuu kyllä sitten niin maan perkeleen paljon moottorista. Ihan turha odottaa johonkin 70hp 1.3-litraiseen putkuttimeen +10hp vaparilla ja putkella.
Hups. Ei tullu mieleen. Ajattelin tällaista vähän yli 100hp perusrassia kun tota kirjoitin.

Ja aika harvassa kyllä löytyy dohc-koneita joissa pelkillä nokkapyörien säädöllä saa 20 kaakkia lisää, mainitsepas muutama? Kannattaa lisäksi muistaa, että nokkien säädöllä saatu lisäteho on (lähes) aina pois sieltä alapäästä.
Opelin X20XE koneesta otetaan melkein 20hp pelkällä imunokan ajoituksella. Ja tässä tapauksessa ei ole poissa edes sieltä alapäästä.


Patteri_: Miksi et pidä vapaavirtaussuodatinta talvella kiinni? Luulenpa, että ton ikäisessä autossa ei ole enää mitään lämpimän ilman ottoa pakosarjalta, vaan siinä lämmitetään kaasuläppäkotelon ympäristöä sähköllä tai moottorin jäähdytysvedellä. Silloin on ihan sama onko siellä vapaavirtaussuodatin vai ei.
 
No ei todellakaan kannata tollaseen 1.6 nakuun mitään nokkia vaihtaa eikä mitään virtaavempia suodattimia, niistä et saa muutaku lompakon tyhjäks. Joihinkin 16 tappisiin hondiin se nokkien vaihto EHKÄ kannattaa jos ei todellakaan oo varaa laittaa turbo autoa. Ja noi lastutus jutut saa kans vapareissa unohtaa heti. Laittaa sellasen missä on turbo niin hyötysuhde kasvaa jo moninkertaiseksi noissa lastuissa, suodattimissa, nokka-akseleissa yms.
Tämä on siis kokemusperäistä tietoa eli kannattaa ottaa tosissaan.

Niin ja unohda ne putkistoviritykset heti ensimmäisenä, pää vaan tulee kipeeks ja naapurit suuttuu. Muuta eroa et varmasti huomaa siinä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Powerhousu sanoi:
Opelin X20XE koneesta otetaan melkein 20hp pelkällä imunokan ajoituksella. Ja tässä tapauksessa ei ole poissa edes sieltä alapäästä.
LOL, aika hyvin säädetty nokka tehtaalla! Way to go Opel! :rock:
 
foobari sanoi:
LOL, aika hyvin säädetty nokka tehtaalla! Way to go Opel! :rock:
Ei vaan mun moka. Siinä oli myös powercap. Oli otettu siis vakiokoneesta powercapilla ja imunokan uudelleenajoituksella 20hp lisää.

Edit: Saattaa olla takana katsos päästö/kulutusjuttuja kun se on kuitenkin jonkun verran päin helvettiä säädetty. Eihän melkein missään autoissa pyritä vakiona suureen huipputehoon, vaan taloudellisuuteen ja vähäpäästöisyyteen. Tältä kannalta en ihmettelisi vaikka useammastakin koneesta saisi rutkasti tehoa nokkien säädöllä.
 
antti1 sanoi:
Ja noi lastutus jutut saa kans vapareissa unohtaa heti.
No ei aina ihan niinkään. Esim. Type-R:ään pelkällä moottorinohjauksen uudelleenohjelmoinnilla keskialueelle +20hp, puhumattakaan sitten kun on palikoita pultattu kiinni. Yleensäkin mitä pitemmälle viritetyksi vehkeeksi mennään, sitä suurempaa suhteellista hyötyä saadaan mäppäämällä moottorinohjaus uusiksi.

Ne valmiit "chipit" kyllä tosiaan saa yleensä heittää roskiin, tarkoitan chippauksella tässä sitä, että moottorinohjauksesta tehdään vapaasti säädettävä.
 
Zone-sarja -42%
foobari sanoi:
No ei aina ihan niinkään. Esim. Type-R:ään pelkällä moottorinohjauksen uudelleenohjelmoinnilla keskialueelle +20hp, puhumattakaan sitten kun on palikoita pultattu kiinni. Yleensäkin mitä pitemmälle viritetyksi vehkeeksi mennään, sitä suurempaa suhteellista hyötyä saadaan mäppäämällä moottorinohjaus uusiksi.
Kyllä. Ei se turhaa ole todellakaan. Otetaanpa pahin tilanne, eli se, että vaihdat autoon koko putkiston, tämä muuttaa moottorin ominaisuuksia aika hyvin, jolloin vakio sytytys saattaakin olla päin helvettiä ja moottori nakuttaa. Samalla teho laskee vaikka putki toimiikin paremmin. Kun kone lastutetaan kunnon säädettävällä lastulla, saadaan taas sytytykset ja muut kohilleen. Muutenkin pelkällä lastun vaihdolla saadaan lähes mihin vaan vapariin kyllä sen verran tehoa, että sen huomaa.

Tosta ilmanotosta vielä. Kuka väittää vielä, ettei vapaavirtaussuodatin mitään auta? Kopsattu opelclubfinlandin sivuilta:

"Kävin muutama viikko sitten penkittämässä omaa n. 330tkm ajettu C20XE-Vectraa ja tulos oli kyllä yllättävän hyvä! 169hv ja 221nm ilman ilmanputsaria (siis ei koteloakaan). Putki kiinni koteloon ja ei ollut enää kuin 160hv/209nm."

Imupuoli siis tossa ahdistaa aika hyvin. Pelkällä paneelimallisella vapaavirtaussuodattimella vakiokotelossa ei saa oikein mitään aikaan. Se boksi itsessään siinä enemmän ahdistaa ja ne putket. Imuäänet on pitänyt saada pieneksi tehojen kustannuksella.
 
jiiii sanoi:
Mitä näillä tekee? Tehoa tulee hyvällä tuurilla lisää kokonaista 1% ja äänistä tulee tosi tympeät. Varsinkin jos jotain poppiksia meinaa laittaa, on todella kannattavaa laittaa kovaäänisempi putkisto....

Kyllä noilla jotain tekee. Ainakin meillä on autoihin saatu mukavat murinat simonsin putkilla.. Ansa Sport tais olla kans jossain autossa käytössä. Ja vapaavirtausuodatin näkyy antavan erilaisen äänen autosta riippuen. Meillä ainakin nykyisessä autossa antaa huomattavasti mukavammat äänet, kuin entisessä autossa.. Mut mikäänhän ei tietenkään voita bemareiden matalia murinoita. :haart: Nää on makuasioita, joista ei voi kiistellä.

Mut sen verran pitää vielä kysästä, että etkö mistään muusta automerkistä/mallista voinu ottaa itsellesi projektia? :rolleyes:

e. turha tuo viimeinen kysymys, katsoin autos vm väärin. Eihän -95 vielä ollutkaan niin paskan näköinen. :)
 
Eleonoora sanoi:
Kyllä noilla jotain tekee. Ainakin meillä on autoihin saatu mukavat murinat simonsin putkilla.. Ansa Sport tais olla kans jossain autossa käytössä. Ja vapaavirtausuodatin näkyy antavan erilaisen äänen autosta riippuen. Meillä ainakin nykyisessä autossa antaa huomattavasti mukavammat äänet, kuin entisessä autossa.. Mut mikäänhän ei tietenkään voita bemareiden matalia murinoita. :haart: Nää on makuasioita, joista ei voi kiistellä.

Juu. Tuossa aikaisemmin kritisoin juuri sitä, että laitetaan eri putkisto pelkkien mörisevien äänten takia. Ehkä itseni on vähän vaikea samaistua tuohon, kun arvostan autossa hiljaisuutta ja sporttista mutta hiljaista moottorin/putkiston ääntä. Makuasia toki. Mutta makuasioistahan sitä pitääkin kiistellä, kun faktoista kiistely on pitemmän päälle hankalaa :)
 
Powerhousu sanoi:
Puhallinta ei ton ikäiseen autoon kannata laittaa, koska se on vähäpäästöinen. Päästötestit pitää sen jälkeen läpäistä, ja se maksaa aivan helvetisti, eli noin 1000e. Ja autosta riippuu aika pitkälle paljonko ilmanotolla ja putkistolla saa tehoa lisää. Tuppaa ne olemaan aika ahdistavat kyllä vakiona melkein missä autossa vaan. Vanha ilmansuodatinkotelo kannattaa heittää helvettiin ja laittaa tilalle kartiosuodatin jolle tekee uuden boksin ja sille kylmää ilmaa puskurista. Tolla ja putkistolla saa melkein mihinkä autoon vaan sen 10hp, ja kyllä sen jo huomaa.

Parhaan tuloksen saa kun menee ja ajoittaa imu- ja pakonokat, ne kun tuppaa olemaan vakiona vähän pielessä maksimitehon kannalta. Näillä voi saada jopa 20hp lisää, enkä kuseta yhtään. Sitten vaan viedään näiden toimenpiteiden jälkeen penkkiin ja lastutetaan samalla. Säädettävä lastu on must, niillä valmiilla ei tee yhtään mitään. Jokainen moottori on yksilö, ja se pitää säätää penkityksen yhteydessä. Noilla kaikilla on tehonlisäys jo useita kymmeniä hepoja. Jos vielä haluaa lisää, niin vie kannen työstettäväksi ja lykkää peltipakosarjan.

Ja paljon nämä muut parannukset maksavat? Veikkaanpa, että ei paljon halvemmalla pääse. :) Tosin riippuuhan se hinta monesta eri asiasta. Mutta se oli vain esimerkki, jossa painotettiin, että tuningit kannattaisi tehdä saavutellen oikeaa hyötyä. Vaikka toisillehan riittää pelkkä pilke silmäkulmassa.
 
jarhu sanoi:
Ja paljon nämä muut parannukset maksavat? Veikkaanpa, että ei paljon halvemmalla pääse. :) Tosin riippuuhan se hinta monesta eri asiasta. Mutta se oli vain esimerkki, jossa painotettiin, että tuningit kannattaisi tehdä saavutellen oikeaa hyötyä. Vaikka toisillehan riittää pelkkä pilke silmäkulmassa.
Maksaa aika vitusti enemmän jos haluaa samat tehot vaparista kuin mitä saisi hyrrällä. Vituttaisi vaan maksaa tollasta 1000 euron "ylimääräistä" maksua.
 
Itse ymmärrän kans kyllä tehoputkiston hienot möreät äänet,mutta siihen vaaditaan vähintään 6-sylinterinen kone.4-pyttysessä se jumina on tosi ärsyttävän kuulosta,on joskus ollut itellä gti-corollassa.Meinas kyllä hermot lähteä,varsinkin pikatiellä tasasta vauhtia ajettaessa.Ei kuullosta hyvältä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom