Projekti: Armeijaan 9.7.2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juukeri
  • Aloitettu Aloitettu
Hienoa että projekti etenee!!

Hiihtämisestä sanoisin seuraavaa: en ole Sodankylässä inttiäni käynyt enkä tiedä paljonko siellä hiihdetään (kuvittelisin että verrattuna eteläisiin paikkoihin paljon...) mutta ei siitä haittaakaan ole vaikka hiihtämässä kävisitkin. Varmasti siellä hiihtoa opetetaan mutta olisi se hyvä pieni tuntuma olla. Opetteluun et mun mielestä intin suksia tarvitse, ei se perinteinen hiihto juurikaan erilaista ole nykyaikaisilla vetimilla kuin intin peleillä (edellyttäen että edellinen omistaja on pitänyt ne kunnossa...)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän Sodankylässä hiihdellään ihan kohtuudella, voihan sitä hiihtoa vähän puusuksilla mallata mutta siellä kyllä opetetaan varmasti "kohtuu" hyvin nämä niin tutut "tasatyönnöt" yms Luultavasti ekat hiihto opit alkaa heti lääkärintarkastuksen jälkeen ja sitten hiihtelette eka viikon siinä komppanian lähimetsässä... Ei tuu ikävä siihen hommaan.. Intin sukset kun tottuneesti pitävät eteen ja luistavat taakse:hyper:

Mulla on kans lähtö tuolloin 9.7.2007, ja tarkoituksena olisi tammikuussa aloittaa kunnon kohotus ja painon pudotus. Painoa tällä hetkellä n. 110kg ja pitäis tiputella alle sataseen. Pituuttakin kun on. Kunnon kohotus alkaa siksi vasta tuolloin, koska polvet pitäisi ensiksi saada kuntoon. Eivät vielä aivan kestä juoksua, ainakaan tällä painolla.
Niin ja Parolaan olen tuolloin menossa. Löytyykö kohtalotovereita?

Hienoa että projekti etenee!!

Hiihtämisestä sanoisin seuraavaa: en ole Sodankylässä inttiäni käynyt enkä tiedä paljonko siellä hiihdetään (kuvittelisin että verrattuna eteläisiin paikkoihin paljon...) mutta ei siitä haittaakaan ole vaikka hiihtämässä kävisitkin. Varmasti siellä hiihtoa opetetaan mutta olisi se hyvä pieni tuntuma olla. Opetteluun et mun mielestä intin suksia tarvitse, ei se perinteinen hiihto juurikaan erilaista ole nykyaikaisilla vetimilla kuin intin peleillä (edellyttäen että edellinen omistaja on pitänyt ne kunnossa...)

oon hiihtäny luistelutyylillä sen 700-800 kilometriä talvessa. nyt ois tarkotus ylittää tonni. lähinnä metsäsuksia vois kokeilla, koska sellaisia muutama pari varastosta löytyy

ja Vigge: en usko että Sodankylässäkään on heinäkuussa lunta :D

Edit: ja tänään kyykkyä sarja 120 kilolla. 130:llä tuli muutamaa toistoa vaille 6

Voi siellä Juukeri ollakkin ei sitä koskaan tiedä;) Kyllä noilla normi hiihtämisillä pärjää jo vallan mainiosti, intissähän hiihto yleensä on hidasta ja todella turhauttavaa kun marssirivi elää madon lailla ja porukkaa on turvallaan kokoajan.:eek: Itsellä tulee talvessaan hiihdettyä n 800km joista yli 600 perinteisellä...

Riippuu tuo armeijan hiihtomäärä hyvin paljon siitä mihin komppaniaan menee, jos vaikka huoltokomppaniasta itsensä löytää niin hiihtokerrat voi jäädä muutamaan ampumarata reissuun.

Voi Juukeri, jos kerran likemmäs tuhat kilsaa sivakoit talvessa, ei intissä ainakaan hiihtämisessä tule ongelmia!!!

Tietty osan kilsoista voisi edetä perinteisellä ja jos kerran saat käyttöösi metsäsuksia niin siitä vaan kokeilemaan. On ne hiukan raskaammat edetä mutta eivät merkittävästi. Jos oikein hifistellään, ota reissuille mukaan reppu tai rinkka niin saat hiukan tuntumaa hiihtämisestä kantolaitteen kanssa.

Mitä nyt nopeasti luin tämän viestiketjun läpi, niin voin sanoa että älä huolehdi mitä kutsunta-tantat on mussuttaneet. ;) Jos jatkat treenaamistasi noin miten olet tähänkin asti tehnyt, sekä muistat huolehtia terveydestäsi niin sanon että onnistut erinomaisesti armeijassa, vaikka itsekin olen vasta menossa armeijaan. :rock:

no ne kattoo taulukosta kuka pärjää ja kuka ei. BMI on melko korkea, 36,6, joten sen mukaan lääkärit katsovat.

Mä menin inttiin pulskana ja huonokuntoisena enkä ollut urheillut mitään yli vuoteen. Ihan hyvin siellä meni ja kuntokin kasvoi.

T: reservin vänrikki

Kyllä ne intissä hiihtämisen opettaa. Suksisulkeiset, aamuhiihdot ja ahkion vetämiset jossain risukossa.. Kyllä kunnon kasvattaminen ennen inttiä helpottaa kummasti jaksamista, mut jos pää ei jaksa, niin sitten pitää lähteä kotiin. Itse omaan kovan urheilutaustan, mutta ennen inttiä pari vuotta pelkkää salia. Oli aluksi melko rankkaa. Päivässä saattoi esim. tulla sellaisia 30m "tuvastamuotoonkäytävälle" vetoja jopa 50kpl/vkr Tätä kolme ekaa viikkoa putkeen, niin kyllä tuli kuntoa takas.. :)

Jos tarkka-ampujaksi haluat, niin kannattaa tuoda se aina esiin kun kysytään kiinnostusta. Kannattaa olla myös särmänä, meillä tarkka-ampujaksi ei otettu jos cooper jäi alle 2800m. Jos metsästystä harrastat, niin se on vaan plussaa! Muutenkin kursille oli vaikeampi päästä kuin AUKkiin.. Jos haluaa kovan intti kunnon niin reenaa joka päivä ihan saatanasti, aamusta iltaan.. tälläi se kunto pakotetaan kasvamaan, jos/ja/kun paikat kestää. Sitten viikonloput huilaat, etkä tee yhtään mitään.. Tätä 3kk ni alat olemaan kunnossa.. :) Tsempiä reeneihi..

haluaa kovan intti kunnon niin reenaa joka päivä ihan saatanasti, aamusta iltaan.. tälläi se kunto pakotetaan kasvamaan, jos/ja/kun paikat kestää. Sitten viikonloput huilaat, etkä tee yhtään mitään.. Tätä 3kk ni alat olemaan kunnossa.. :) Tsempiä reeneihi..

olisikin noin yksinkertaista. sen verran olen vuosien varrella oppinut, että rauhallisuus on valttia. hätäilemällä ei saa muuta aikaiseksi kuin loukkaantumisia. tarkka-ampujaksi haluaisin siksi, että metsästystä harrastanut 6 vuotta ja ampumista nuoresta pitäen.

ja tarkotus ois mennä vähintään AUKiin, siis jos pääsee. koska nuita älyn lahjoja ei ole kovin kauheasti siunaantunut, niin pitää yrittää muualta repiä mahdollisimman paljon pisteitä jos haluaa vielä jonnekkin opiskelemaan.

No ainakaan 90-luvun puolivälissä Sodankylän sissikomppaniassa ei hiihtämistä varsinaisesti opetettu mitenkään, siellä vain hiihdettiin.

Ja se kunnon kohottaminen armeijaa varten kannattaa aloittaa ihan kävelylenkeillä. Kävelemällä siellä armeijassa enimmäkseen liikutaan. Ja kävellessä peruskunto kasvaa hyvin. Eli pururadalle tai vastaavaan mäkiseen maastoon kävelemään. Ja sitten kunnon kasvaessa voi alkaa vetää juoksulenkkejäkin, mutta kävelylenkit kannattaa silti pitää mukana ohjelmassa. Kävely on todella aliarvostettua nykyään.

jaahas... tänään tuli sitten lisää haastetta tähän minun projektiin. liikunnan itsenäinen kurssi edellyttää tulosten paranemista. lajeina ovat kyykky, penkkipunnerrus ja luultavasti maastaveto. ensimmäinen testi maanantaina 18.12, ja jälkimmäinen testi on siitä kuukauden päästä. ja samalla pitäisi vetää tätä diettiä koko ajan. saas nähdä miten onnistuu

Saahan tuosta AUKista tietty pisteitä! Itsekin ajattelin, mutta kun huomasin mitä paskaa tuo tuohu on, niin unohdin sen. Jos meet aukkiin, niin et voi osallistua tarkka-ampujaksi, paitsi ehkä seuraavan SE:n tarkka-ampuja ryhmän johtajaksi.. Sekin on jo sitten vaikeampaa, jos halukkaita on monia. Mutta jos tiedät mihin pystyt, niin siitä vaan. Itse valitsin mielummin tuon TA-kurssin.. Muutenkin tuntuu että AUK vie kyvyn ajatella asioita ja RUK vie sen viimeisenkin järjen.. ;)

Tuo ampuminen on vaan niin siistiä!! Muuten 7000e ase!

Liitteet

• rewq.JPG
    rewq.JPG
    129,3 KB · Katsottu: 855
Jeps ens heinäkuussa sodankylään ollaan täältäkin lähdössä.
Tavotteet ois saada voimaa ja kuntoa lisää, pikkasen lihastaki, mutta läskiäki pitäis saada pois. Helppoo :D

Coopperiin oon itelleni asettanu sellasen tavotteen, että 3300m on mentävä. Oon kesästä lähtien ottanu aikaa tuon 3300m matkalla. Kesästä lähtien siksi, että loppukesästä ensimmäisen kerran puoleentoista vuoteen pysty juokseen, vaivas akillesjänteen tulehdus. No Ekalla kerralla meni reilu 19 minuuttia 3300 metrillä, viimeksi kun muutama viikko sitten testasin, meni 15,20. Kyllä se siitä.
Jaah mutta, pitää lähtee kouluun.

Tuo ampuminen on vaan niin siistiä!! Muuten 7000e ase!

Oioioi... Tuommoista on pakko päästä jossakin vaiheessa kokeilemaan. Ampuminen on suunnilleen parasta mitä voi housut jalassa tehdä. Pitänee nyt kuitenkin "tyytyä" ampumaan parin tonnin arvoisella ratakiväärillä.

Viimeksi muokattu:
Jeps ens heinäkuussa sodankylään ollaan täältäkin lähdössä.
Tavotteet ois saada voimaa ja kuntoa lisää, pikkasen lihastaki, mutta läskiäki pitäis saada pois. Helppoo :D

Hyvä että muitaki pakkislaisia on lähtemässä samaan aikaan ja laittavat tänne tavoitteita. Motivoi todella paljon, kun tietää ettei ole ainoa.

Offtopic.. No kyllä tolla ammuskelee! Mikäs kiikari tossa on? Meikälle sattu Schimd&Bender omaan valmettiin. Helvetin vaikea ampua yli 550m. Siinä on sellanen hirvestyskuvio, vähän niinku kirkontorni.. Mut tuo TRG22 Diavarin kiikarilla on jotain ihan uskomatonta!!!

Offtopic.. No kyllä tolla ammuskelee! Mikäs kiikari tossa on? Meikälle sattu Schimd&Bender omaan valmettiin. Helvetin vaikea ampua yli 550m. Siinä on sellanen hirvestyskuvio, vähän niinku kirkontorni.. Mut tuo TRG22 Diavarin kiikarilla on jotain ihan uskomatonta!!!

Black Hawk Premium 3-9x40 WA. Aattelin joku päivä käydä kokeilemassa mille etäisyydelle pystyy ampumaan. 500-600 metriä saattaa olla aika maksimi. Pitää vaan kehitellä jonkinlainen tuki, jalkoja kun en satu tuohon omistamaan.

Edit: Niin ja ristikkotähtäin

Tuollainen iso kaveri kuten Juukeri sopisi Spolleksi hyvin, ainakin omana intti-aikana me saatiin Sodankylässä Spol-puolella jonkin verran snaipperikoulutusta, AUK:ssa Rovaniemellä snaipperikoulutusta oli yllättävän paljon ja drakunovit ym. päästiin testaamaan melkein kyllästymiseen asti. Mukavaa touhua oli kyllä, 900m:iin sain jantterin kaadettua. Tuota uutta kivääriä ei mun aikana vielä ollut... :(
Ootko Juukeri miettiny Spol-hommia?

Kyllä tulisi mieleen Juukeri, että niin kauan kuin tällä asenteella jatkat, ei varmasti tule ongelmia :thumbs:

Pikkuhiljaa sitä kuntoa ylös, myös pitkät kävelylenkit voisivat olla ihan kivoja, niin tottuu pitkäkestoiseen rasitukseen. Kuitenkin tärkeimpänä näkisin sen asenteen, pinnan pitää olla intissä pitkä niin hyvin menee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom