Progressiivisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wnb
  • Aloitettu Aloitettu

wnb

Kertokaapas nyt miten saan 3-jakoiseen treeniini progressiivisuutta?

Treenikierto on: Jalat-Vetävät-Lepo-Työntävät-Jalat-Lepo-Vetävät-Työntävät.

Täytyykö mun laittaa joka kerta 5 kg enemmän rautaa tiskiin, jotta kehityn, ja jotta treenaisin progressiivisesti?

Enkä halua linkkejä, vaan suoria neuvoja, vinkkejä, apua ja paljon.. :)

Veikkaan, että monet muutkin näitä progressiivisuusneuvoja haluaa.. :rock:

Joka kerta isoihin perusliikkeisiin 2,5kg lisää mutta ei suoritustekniikan kustannuksella. Pieniin apuliikkeisiin lisäile painoa fiilispohjalta. Sori, en nyt jaksa selittää seikkaperäisemmin kun vielä vähän väsyttää...

Otat ekaan kovaan sarjaan tavoitteeksi esim. 8 toistoa ja kun tämä menee niin lisää rautaa. Vähän vastaavasti sitten seuraavatkin sarjat, tosin niiden kanssa ei aina enää enkat pauku jos tuon ekan saa runtattua. Tuolleen mä oon tehnyt ja hyvin toimii.

Progressivisuutta voi toteuttaa myös muuten kuin painojen osalta. Jossain vaiheessa painojen lisääminen ei välttämättä enää onnistu, jolloin voit progressiivisesti lisätä sarjojen lukumäärää tai toistojen lukumäärää.

Esimerkiksi jos yhdellä treeniviikolla teet vaikkaa 3 x 8 sarjoja lisää seuraavalla viikolla yksi sarja liikkeisiin lisää, mutta pidä painot samoina. Eli seuraavalla viikolla tulisi 4 x 8 sarjat samoilla painoilla.

Samoin voit lisätä esim. toistojen määriä vaikkapa 3 x 8 sarjoista 3 x 10 sarjoihin. Mielestäni progressiota on hyvä hakea välillä muutoinkin kuin treenipainojen osalta ja vaihtelu tässäkin asiassa virkistää kummasti.

Mielestäni "aaltoileva" progressio, voimatreenin tapaan, voisi olla ihan asiaa kehonrakentajallekin. Näissähän kuormitus siis kasvaa aaltomaisesti, välillä kovennetaan rautoja ja välillä taas lisätään sarjoja ja/tai toistoja, välillä kevennetään jne.

^^samaa mieltä. Myös palautusaikojen suunnitelmallinen ja asteittainen lyhentäminen voidaan laskea progressiivisuudeksi.

Slarto sanoi:
Joka kerta isoihin perusliikkeisiin 2,5kg lisää mutta ei suoritustekniikan kustannuksella. Pieniin apuliikkeisiin lisäile painoa fiilispohjalta. Sori, en nyt jaksa selittää seikkaperäisemmin kun vielä vähän väsyttää...

Ei onnistu kenelläkään!!! Painoa tulee lisätä silloin kun ylität tavoitesarjapituutesi 1-2 toistolla. Ja takapakkiakin tulee välillä. Kirjanpito on progressiivisuuden kannalta tärkeä. Tämän avulla voi seurata progressiota paremmin.

Posedown sanoi:
Ei onnistu kenelläkään!!! Painoa tulee lisätä silloin kun ylität tavoitesarjapituutesi 1-2 toistolla. Ja takapakkiakin tulee välillä. Kirjanpito on progressiivisuuden kannalta tärkeä. Tämän avulla voi seurata progressiota paremmin.

Anteeksi, olisi pitänyt selittää tarkemmin sillä juuri tätä tarkoitin. :david:

Posedown sanoi:

kyllähän tuo aloittelijalta onnistuu tiettyyn pisteeseen saakka..

Yks keno ois HST:n tapaan testata vaikka nyt 10 toiston maksimit ja siitä alottaa sitten 75%:lla tuosta ja joka kerta lisätä 5% painoa...

Jep, aaltoilu on erittäin tärkeää, sillä tostahan voi näppärästi laskea, että jos oikeasti lisäisi joka viikko 2,5kg niin maksimiin tulisi vuodessa 130kg lisää :D Aika rauhassa saa lisäillä, kerran kolmessakin viikossa 2,5kg tekee vuodessa jo aika paljon.

Maso sanoi:
Onko se progressio lihaskasvun kannalta pakollista? Minusta ei.
Vilkaise tavista, joka tekee joka viikko samat sarjat samoilla painoilla viikosta toiseen ja mieti siitä. Harvemminpa ne siitä mihinkään kasvaa.

Maso sanoi:
Onko se progressio lihaskasvun kannalta pakollista? Minusta ei.

Kyllä jonkinlainen progressio aikalailla pakollista on. Miksi se lihas kavaisi jos sitä aina samalla kuormalla rasitetaan?

Olen lukenut, että lihas "tottuu" samanlaiseen kuormaan. Periaatteessahan tuo voisi tarkoittaa sitä, että lopulta lihas jopa pienenee, koska hermosto tekee suuremman työn. Kehon kannalta ei kannata pitää liian suuria lihaksia, koska ne vaativat paljon energiaa.

Gillyanne sanoi:
Mielestäni "aaltoileva" progressio, voimatreenin tapaan, voisi olla ihan asiaa kehonrakentajallekin. Näissähän kuormitus siis kasvaa aaltomaisesti, välillä kovennetaan rautoja ja välillä taas lisätään sarjoja ja/tai toistoja, välillä kevennetään jne.

Joo. Tuollainen satunnainen "toivotaan että menee enempi" -tyylinen progressio kehoilussa on kuitenkin loppujen lopuksi aika hankala toteuttaa kunnolla, parempi suunnitella pidemmällä aikavälillä ihan kunnollinen progressio.

Voimalajien harrastajat on valovuosia kehoilijoita edellä treenin suunnittelun ja tasaisen progression osalta.

Eli vihko kouraan ja salille?...

Olisko jossain jonkunlaista "ohjattua" progressiota? Etten tekisi sitä väärin...

Olen itse aloittanut taas treenaamisen 9kk tauon jälkeen,teen kokokropan 3 kertaa viikossa.Pyrin tekemään jokaisessa liikkessä 2x12 ,mutta esim tässä vanhassa kunnon penkissä,joka on itelle ollu aina vaikea liike,en millään saa tehtyä tota toista 12toiston sarjaa vaan tulokseksi tulee aina 11toistoa,pitäisikö vaan kylmän viileästi lisätä tankoon lisää rautaa sillä meneehän tolla ekalla sarjalla 12toistoa,vaiko vain yrittää kärsivällisesti samalla painolla jolla olen nyt pari viikkoa jo hinkannut, mielipiteitä?

Back
Ylös Bottom