Progressiivisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wnb
  • Aloitettu Aloitettu
Ite oon niin fiilistreenaaja, et tota kehittymistä on aika vaikea seurata. Liikkeiden järjestys, toistot ja sarjat vaihtelee niin paljon. Välillä vedetään kunnon volyymitreeniä, joskus hinkataan kymppejä samalla painolla niin monta ku menee, 5 x 5 välillä..ihan mitä mieleen tulee. Kyllästyin yhessä vaiheessa siihen, et tuijottelin treenivihkoa ja mietin "jaahas..nyt on pakko sitten mennä se seiska, ku viimeks meni kutonen" ja jos ei sitä seiskaa tullu, nii pieni vitutushan siinä tuli. Ja joskus sitä alko jopa tinkimään tekniikan kanssa ja alko sen kautta kusettaa itteään.

No eipä oo tällä tyylillä tuntunu yksikään treeni tylsältä, mutta jos hakee niitä maksimirautoja sarjoissa (kyykky, pena), nii sit tää systeemi ei ehkä oo paras. Mut mä oonki tällänen gay ja seurailen kehitystä peilistä ja eteenpäin mennään kovaa ;-)

Wiba´s sanoi:
Pååtta
Minkä takia noin pitkiä sarjoja?

miksi ei? ajattelin näin pitkän tauon jälkeen aloittaa rauhallisesti,muutenki en ole oikei ikinä tehny näin pitkää sarjaa,joten piti kokeilla

Yusu sanoi:
Mut mä oonki tällänen gay ja seurailen kehitystä peilistä ja eteenpäin mennään kovaa ;-)

Tosta homoudesta en tiiä ;) mutta mullakin on ihan sama, elikkä ulkonäön takia PELKÄSTÄÄN salilla käyn, rautojen määrä ei kiinnosta.

Tottakai lihasten kasvulla myös voima lisääntyy, eli raudat suurenee,

MUTTA mikä progression tai jonkun muun hyvä puoli on juuri tuota peiliä, eli siis rantakuntoa ja kehoilua varten? :)

(Kasvunvaraa riittää: 179cm/69kg)

wnb sanoi:
MUTTA mikä progression tai jonkun muun hyvä puoli on juuri tuota peiliä, eli siis rantakuntoa ja kehoilua varten? :)
jossain vaiheessa sitä kehitystä ei enää tule pelkällä tavoitteettomalla pumppailulla ja silloin on pakko alkaa vähän seurailla sitä rautojen kehitystä. kasvavat sarjapainot=kasvava patti patteroinen

huumor sanoi:
jossain vaiheessa sitä kehitystä ei enää tule pelkällä tavoitteettomalla pumppailulla ja silloin on pakko alkaa vähän seurailla sitä rautojen kehitystä. kasvavat sarjapainot=kasvava patti patteroinen

En mä pumppailua harrasta oikeestaan ollenkaan, joskus käsivarret ehkä pumppaan, mutta muuten teen säännöllisesti 2-4x12 toistoa.. :thumbs:

wnb sanoi:
Eikö 12 oo aika optimi toistomäärä massalle?

Kyllä 6-12 toistoa massankasvatuksen kannalta sopivat toistot. Suuremmalla toistomäärällä hyötyä lähinnä ravinteiden kuljetukseen lihaksiin. Toki kannattaa välillä ottaa voimajaksoja alle 6 toiston sarjoilla jotta saa sarjapainot suuremmiksi ja siten myös lihaskuormituksen paremmaksi

Joona sanoi:
Vilkaise tavista, joka tekee joka viikko samat sarjat samoilla painoilla viikosta toiseen ja mieti siitä. Harvemminpa ne siitä mihinkään kasvaa.

Olen Yusun kanssa samoilla linjoilla, eli fiilis pohjalla mennään. Mulla ei ole sarjapainot kasvaneet ainakaan kolmeen vuoteen mihinkään, mutta lihasta on tullut mukavasti lisää. Treenisysteemi on vaihtelee välillä 2-4 jakoinen. Toistot pyörii välillä 3-30. Ymmärrän kyllä tuon pointin, että jonkinlainen progressio täytyy olla jos treenaa koko ajan samalla systeemillä vuodesta toiseen.

Posedown sanoi:
Kyllä 6-12 toistoa massankasvatuksen kannalta sopivat toistot.
Melkosen rankkoja yleistyksiä ja tässä asetetaan selkeästi oletuksia käytettävän treenimetodin suhteen. Lihasta voi kasvattaa vaikka tekemällä ykkösiä jos systeemi on rakennettu spesifisesti.

Toinen juttu, on se että progressiolla tarkoitetaan useimmissa tapauksissa sarjapainoja. Sarjapainot on yksi monesta tavasta lisätä työtä, ei ainoa, eikä aina edes paras. Useissa ohjelmissa sarjamäärät ja pahimmassa tapauksessa jopa toistot on "lukittu" tiettyyn määrään, ja sitten sarjapainot on se mitä pyritään kasvattamaan.

kylläpä niitä on luettu / kuultu tapauksia että lihasmassaa on pojat kunnolla saanu toisto alueen 4-n20 välillä.

henk koht mielipide että 6-15 parasta aluetta.

Back
Ylös Bottom