Pro Figure ja Fitness –kilpailut vuonna 2006

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
42
Tehdäänpä oma thread näille kisoille, niin ei tarvii mennä sotkemaan noita kehopuolen threadeja naisten hömpötyksillä. ;) Annielta tuli tämä hyvä idea joten kiitokset sinne suuntaan, mikäli koette tarpeelliseksi!

Figuressa kisataan ammattilaistasolla vuonna 2006 seuraavissa kilpailuissa:

FIGURE INTERNATIONAL (Arnold Classicin yhteydessä), 4.-6.3.2006, Columbus, OHIO

SAN FRANCISCO CHAMPIONSHIPS, 11.3.2006, Hayward, CALIFORNIA

PITTSBURGH PRO FIGURE, 5.-6.5.2006, Pittsburgh, PENNSYLVANIA

SHAWN RAY'S COLORADO PRO, 13.5.2006, Denver, COLORADO

CALIFORNIA PRO FIGURE, 26.-27.5.2006, Culver City, CALIFORNIA

TORONTO PRO FIGURE, 4.6.2006, Toronto, CANADA

NEW YORK PRO FIGURE, 14.-15.7.2006, New York City, NEW YORK

MOTOR CITY PRO FIGURE, 12.8.2006, Dearborn, MICHIGAN

EUROPA SUPERSHOW, 25.-26.8.2006, Arlington, TEXAS

MONTREAL PRO FIGURE, 3.9.2006, Montreal, CANADA

FRESNO PRO, 9.9.2006, Fresno, CALIFORNIA

ATLANTIC CITY PRO, 22.-23.9.2006, Atlantic City, NEW JERSEY

TOURNAMENT OF CHAMPIONS PRO FIGURE, 23.9.2006, Anaheim, CALIFORNIA

FIGURE OLYMPIA, 29.9.2006, Las Vegas, NEVADA

PALM BEACH PRO, 7.10.2006, Palm Beach, FLORIDA

HOLLAND GRAND PRIX, 8.10.2006, TBA (to be announced)

SACRAMENTO PRO FIGURE, 4.11.2006, Sacramento, CALIFORNIA

Tähän threadiin saa päivittää tuloksia ja kuvia kisoista se kuka ensimmäisenä sitten ehtiikään. Yritän parhaani mukaan noiden viikonloppujen jälkeen seurata tulos- ja kuvasivujen päivityksiä, mutta muutkin saa toki tuota tehdä eli en mitenkään lupaa täsmäaikaista tulospalvelua omissa nimissäni. ;) Toivottavasti saadaan tänne myös keskustelua ammattilaiskisoista, sitä nimittäin tähän mennessä on ollut palstalla harmillisen vähän! Kai täällä muitakin kuitenkin on jotka noita kisoja seuraa?

Mua kiinnostaa tänä vuonna erityisesti mm. Valerie Waugamanin ja Mary Elizabeth Ladon kisamenestys. Samoin Ruotsin Anna Larsson ja pro-debyyttinsä tekevä Pauline Nordin ovat nimiä jotka toivon bongaavani kisaajaluetteloista. Toivottavasti myös Suomen Lisbeth Hälikkä nähdään tämän vuoden pro-kisoissa!

DSC_0505.jpg

Viimeksi muokattu:
Pro Fitness -kisat

Fitnessissä kisataan ammattilaistasolla vuonna 2006 seuraavissa kilpailuissa:

FITNESS INTERNATIONAL (Arnold Classicin yhteydessä), 4.-6.3.2006, Columbus, OHIO

NEW YORK PRO FITNESS, 15.4.2006, New York City, NEW YORK

ALL STAR PRO FITNESS, 7.-8.2006, Little Rock, ARKANSAS

EUROPA SUPERSHOW, 25.-26.8.2006, Arlington, TEXAS

ATLANTIC CITY PRO, 22.-23.9.2006, Atlantic City, NEW JERSEY

FITNESS OLYMPIA, 29.9.2006, Las Vegas, NEVADA

PALM BEACH PRO, 7.10.2006, Palm Beach, FLORIDA

HOLLAND GRAND PRIX, 8.10.2006, TBA (to be announced)

SACRAMENTO PRO FITNESS, 4.11.2006, Sacramento, CALIFORNIA

Fitness-kisoja näyttää olevan reippaasti vähemmän kuin figurea. Toivottavasti nämä kisat ovat sitten laadultaan harvan lukumääränsä arvoisia. Fitnessin osalta odotan mielenkiinnolla Heidi Fletcherin pro-debyyttiä: siinä on sitten jännä kisaaja, kun lavasäteilyllään peittää todella lahjakkaasti vikojaan. ;) Hauska nähdä miten pitkälle pro-lavoilla pääsee. Jen Hendershott on mun ehdoton suosikki, tosi hienoa että hän päättikin vielä jatkaa kilpailua. Arnoldissa ja Olympiassa nähdään miten hän pystyy puolustamaan edellisen vuoden voittojaan. Kendra Eliaksen menestymistä on myös mielenkiintoista seurata, sillä hän vannottelee niin vahvasti olevansa 100% naturaali kilpailija. Mielestäni on upeaa, jos tuolle tasolle pystyy viemään fysiikkansa ilman kaurapuuroa vahvempaa. Pro fitness/figure -kilpailijat kun nykyään usein näyttävät lähes kevyen sarjan kehonrakentajilta (en sano tätä nyt siis pahalla)... tänä vuonna nähdään taas mihin suuntaan linja muuttuu, vai muuttuuko ollenkaan. Mutta siis - mielenkiintoista fitness-vuotta odotellessa!

kendra_europasupershow_routine4.jpg

Viimeksi muokattu:
Tosiaan mielenkiintoista nähdä, miltä kehonrakennuksesta figureen vaihtanut Pauline Nordin näyttää figure line upissa! Pauline debytoi siis San Francisco GPssä. Toinen ruotsin tyttö Anna Larsson näytti upealta olympiassa, mutta kaipasi ehdottomasti lisää kokoa! Saa nähdä mitä Anna on saanut aikaseksi.

Yksi jännityselementti on, jatkuuko Jenin ylivoima(mun makuun ylivoimainen ollut) fitness puolella, vai sysääkö joku totaalisen vaparitaitajan syrjään. Heti kisarumban aloittavassa fitness Internationalissa kärkyllä ovat sekä olympian kakkonen Kim Klein ja kolmonen Adela Carcia. Kimberly oli olympiassa joka kierroksella heti Jenin jälkeen toinen. Kimberlyn fysiikka on mun mielestä upea muhkeineen olkapäineen ja ihanan kapella vyötäröllä varustettuna. Tosin muuten Kimin lookki ei muuten ole koskaan minua henkilökohtaisesti miellyttänyt. Vaikka täytyy myöntää, että myös koivissa on huomattava määrä päpinää.! Koko fitneksen kärkikaarti siis on heti mukana Arnoldi weekendissä, sillä ilmottautumislistalla ovat myös Tracy Greenwood ja Julie Palmer! Ja mukana näkyy olevan myös Heidi Fletcher, eikös tämä faida ollut se tyttönen, joka otti pro kortin niissä skaboissa, mitä olit katsomassa?

Ai ai ai, sitten Figure International! Joko on Monica Brantin vuoro? Vai onko Monican tyytyminen taas toiseen tai kolmanteen sijaan? Davana Medina näyttää jättävän internationalin väliin, mutta sen sijaan Jenny Lynn on lavalla taas. Mun silmään Monicalla on kaikki mitä Figure mestarilta tarvitaan, mikä piru siinä on ettei tytteli koskaan voita? Monica on kisannut figuressa varmaan niin kauan kun koko laji on ollut olemassa, aina toinen tai kolmas? Miten kauan hän jaksaakaan, jos ei voittoja ala tilille tupsahdella.. Monicalle peukut pystyyn, siinä on yksi koko fitness urheilun legenda!

Japs tähän trediin sitten spekulaatiot,tulokset kuvat ja linkit!

Ps. kirjotitkin faidra yhtäaikaa. Homma selvisi siis Heidi F n osalta, thänks!

Figure & Fitness International 2006

Figure & Fitness International käydään siis Arnold Classicin yhteydessä Ohion Columbuksessa. Ajankohta on maaliskuun alkupuoli, tarkemmin 3.-5.3.2006. Arnold on Olympian lisäksi toinen pro-kisojen suurimmista katsojamagneeteista ja moni onkin sitä mieltä, että Arnold on koko vuoden paras kilpailu. Expo on kuulemma vailla vertaansa ja kilpailut aina mielenkiintoiset. Arnoldiinhan ei pääse kilpailemaan ilman kutsua eli pelkällä "tuurivoitolla" ei kisapaikkaa heru (Olympiaan taas pääsee karsintakilpailujen kautta). Kilpailijat hakevat kutsua ja kilpailun järjestäjät päättävät keitä kilpailuun kutsutaan. Tänä vuonna kilpailijaluettelot näyttävät tältä. Lisäsin kaikkien tyttöjen kuvat linkkien taakse niin myös lajille vihkiytymättömät pääsevät tutkiskelemaan minkä näköisiä tyttöjä lavalle on astumassa! Sieltä sitten omaa suosikkia valitsemaan. :)

Fitness International
Julie Childs
Debra Czempinski (Australia)
Regiane Da Silva (Saksa)
Allison Daughtry
Heidi Fletcher
Adela Friedmansky
Tracey Greenwood
Jennifer Hendershott (kuva alla)
Tanji Johnson
Kimberly Klein
Angela Monteleone-Semsch
Mindi O'Brien (Kanada)
Julie Palmer
Stacy Simons

Pro-debyytit fitnessissä: Regiane Da Silva (tämä tyttö on muuten entinen Euroopan mestari), Allison Daughtry ja Heidi Fletcher.

Figure International
Jane Awad
Monica Brant-Peckham
Gina Camacho
Michelle Flake
Elaine Goodlad
Monica Guerra
Danielle Hollenshade
Mary Elizabeth Lado
Anna Larsson (Ruotsi/nyk. USA)
Deborah Leung
Nina Luchka (Kanada)
Jenny Lynn (kuva alla)
Ali Metkovich
Tammy Pies
Christine Pomponio-Pate
Zhanna Rotar
Amanda Savell
Chastity Slone
Valerie Waugaman
Latisha Wilder

Pro-debyytit figuressa: Danielle Hollenshade, Nina Luchka ja Zhanna Rotar.

Viime vuoden voittajat, Jenny Lynn ja Jen Hendershott lähtevät siis molemmat puolustamaan titteleitään!

jenny_lynn.jpg

jen_hendershott.jpg

Hienoa kyllä että olette Annu ja Faidra saaneet tämmöisen threadin pystyyn! Kyllä mä ainakin suurella mielenkiinnolla seuraan tätä ja noita "suuren maailman" kisoja muutenkin.... ehkä enemmän vielä tätä vaparillista fitnestä.. mistäköhän johtuis :rolleyes:.

On kyllä mielenkiintoista jatkaako Jen voittokulkua vai tuleeko joku tosissaan haastaamaan ellei peräti ohi? Ite tykkään Jenistä, niin fysiikasta kun vaparistakin. Jenhän on saanut kyllä taistella ittensä tonne kärkeen, ei oo ihan sormia napsauttamalla tullut.. Ei sillä että kellekään voitto tulisi, jokainen on on ansainnut, niin kovan työn likat tekevät aina.

Samaa mieltä oon F:n kanssa siitä että nää pro-mimmit näyttävät fysiikaltaan kevyen sarjan kehonrakentajilta, mutta munkin mielestä se on ihan hyvä. Ovat pirun nättejä tytsyjä ja sopivan lihaksikkaita mutta kuitenkin naisellisia! Mii laik :haart:.

gncfit9big.jpg

-edit-
Koskakohan suomalaisia nähdään pro-lavoilla enemmän? Mitenkäs Suomen pro-figure kaunottaret Lippe ja Jaana? Kisaavatko mitenkä?
1087283809.jpg

Jaana ainakin tekee paluun amatöörilavoille kevään kisoissa..

Lippe puhui toukokuun kisoista eli varmaan tuo California Pro on suuntana...? Siellähän Lippe tais kisata viime vuonna myös.

Minkähän takia Jaana siirtyy takaisin amatöörikisoihin? Ammattilaistasolla kisaaminen on tietysti paljon kalliimpaa kun itse joutuu maksamaan nuo kisamatkat. Aika jännä valinta silti. Olis todella hienoa jos suomalaisia näkyis ammattilaiskisoissa enemmänkin. Ehkäpä muutaman vuoden päästä...

Lippe näyttää mun makuun lavalla ihan mahdottoman hyvältä! Lookki on niinkuin prolla pitääkin! Lisää vaan promoa, aavistuksen verran vielä enemmän lihaa? ja tiukemmaksi kuin koskaan aiemmin, niin en näe mitään estettä sille, etteikö lippe voisi menestyä ihan mahdottoman hyvin. Tsemppiä nyt vaan Lippe, lisää kisoja mittariin, niin eiköhän homma ala rullata:thumbs:

Tytöt, mä en jaksa kaivaa noita kuvia..hohoo,sori:D

San Fransisco Pro Figure Championships

San Fransisco Pro käydään viikko Figure&Fitness Internationalin jälkeen 11.3.2006. Alustava kilpailijalista näyttää tältä (voi muuttua vielä):

Nicole Pitcher-Scott (Iso-Britannia)*
Deborah Leung
Pauline Nordin (Ruotsi)
Waleska Valle-Granger
Jenny Lynn
Gina Camacho
Barbara Carita (ei löydy kuvaa, ilmeisesti italialainen kisaaja)
Lynsey Beattie-Ahearne (Iso-Britannia)
Tammie Leady
Jennifer Peyton
Zhanna Rotar

Pro-debyyttinsä tekee ainakin ruotsalainen Pauline Nordin. Muista en ole varma - oli melkoista salapoliisityötä tuo kuvien hankkiminen. Kun ei googlettamalla meinaa löytyä niin menee jo monimutkaisemmaksi. ;)

Huom:
*Oletan, että hän on britti - jos erehdyn henkilöstä niin kuva on väärä! Melkoinen tuska oli etsiä tätä :jahas:

Näiden kisojen tuloksen voi melkein arvata etukäteen: Jenny Lynn vie potin komeasti kotiin. Tuntemattomampien nimien täytyy olla todella kirkkaasti joukosta erottuvia, että pääsevät korkeille sijoille... ainakin aiempien vuosien kuvia ja tuloksia katselemalla näin voi päätellä.

Miksi palata amatöörikilpailuihin

Faidra sanoi:
Minkähän takia Jaana siirtyy takaisin amatöörikisoihin? Ammattilaistasolla kisaaminen on tietysti paljon kalliimpaa kun itse joutuu maksamaan nuo kisamatkat. Aika jännä valinta silti. Olis todella hienoa jos suomalaisia näkyis ammattilaiskisoissa enemmänkin. Ehkäpä muutaman vuoden päästä...

Jaana itse osaa vastata tuohon parhaiten. Mutta ehkä tässä on samat syyt
kuin aikoinaa mm. Marjo Krishillä (kilpaili ennen ammattilaisena Fitnesissä ).
Marjo valmistautui ainakin 1-2 kilpailuun oli dietit hyvällä mallilla kunnes
ilmoitettiin että kyseinen kilpailu on peruttu.
Kyseessä taisi kaikki olla ns. "Euroopan" kilpailuja. IFBB:llä 2006 ei taida olla yhtään kilpailua ammattilaisilla Euroopassa kuten ei viime vuonnakaan.
Jaana tuli 2004 Unkarin kilpailussa hienosti toiseksi. Jos näitä kilpailuja
olisi edelleen uskoisin Suomen ammattilaisten olevan niistä kiinnostuneita.
Voi sanoa että on aika mahdottomuus selvitä(IFBB) Jenkki kilpailuissa kolmen
joukkon jotta pääsisi Olympiaan kilpailemaan.
Jaana ja Lisbet kilpailivat 2004 Olympiassa. Taitaa mennä jonkin aikaa kunnes
sielä taas joku Suomalainen on.

Amatööri kilpailut antavat oman motivaatin harjoitella kuten Marjo Krishi on huomannut. Kilpaillut niin EM kuin MM kilpailuissa hienosti.

Mahdollisuus on myös kilpailla muissa liitoissa kuten Rachel Kauppila teki ja
voitti 2005 WFF liiton Maailmanmestaruuden(amatööri) sekä saman liiton
ammattilaiskilpailussa saavutti MM-hopeaa.

Myös Nabba liitossa on myös naisille omat kilpailut.
Suomessa edustus myös näille liitoille joista saa lisä tietoa:
www.fitness-finland.fi
www.wff.fi

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
En minä näkisi, että se mitenkään mahdotonta olisi Suomi tytölle pärjätä pro lavoilla. Mutta kun täältä kaukaa tulee, ja sinne lähtee täysin "no one:na" eli tuntemattomana naamana, edellyttää se mieletöntä promoamista etukäteen. Se ei riitä, että käy vaan lavalla tekemässä pakolliset käännökset, se ammattilaisuus on kaikkea niin paljon muutakin. Ja ehkä se johtuu yleisestä panostuksesta/sponsoroinnista yms. ettei täältä siihen ole varmasti monella tytöllä edes varaa, eli taloudelliset resurssit tulisivat helposti vastaan. Jotta haluaa oikein näkyä ja tehdä nimeä, edellyttää se esillä olemista kaikissa mahdollisissa kisoissa siis niissäkin, joissa et edes itse ole kilpailemassa. Pitää näkyä ja kuulua, ja ennen kaikkea kilpailla aktiivisesti. Monesti tämä edellyttää muuttoa sinne, missä tapahtuu ja missä voi kilpailla. Ehkä on helpompaa ja taloudellisempaa tehdä pari matkaa vuodessa kultsalle ja expohon, ja menestyä siellä.. kuin harvasen kuukausi tai jopa viikko lentää pitkin USA ta, kerätä lukuisia kisoja alle jossa sijotuis on ainakin aluksi hyvin todennäköisesti "NP". En tiedä Jaanan tai muiden suomi proiden tilannetta, mutta uskoisin että nämä seikat vaikuttavat olennaisesti. Eli ehkä jos ei ole resursseja tai ehkä haluakaan satsata siihen, mihin pro menestyminen vaatisi, niin mieluummin kai kisaa täällä kotimaassa omien resurssien mahdollisuuksien rajoissa. Sillä täällä menestyäkseen ei tarvitse tehdä muuta kun kilpailla hemmetin hyvässä kunnossa ja thats it.

Ja sellainen lisäys vielä, että kyllähän se ero kansallisen tason kärkitytöistä sinne pro kärkeen on fysiikankin osalta aika huomattava. Vaikka täällä näyttäisi ISOLTA ja valmiilta, ni sinne kun nakataan Jenny Lynn in ja Davana Medinan keskelle, niin kummasti kutistuu! Että kyllä se vaatisi sitten sen fysiikankin kannalta sellaisia panostuksia, joita ei ehkä meidän tytöt ole ollut valmiita tekemään. Hyvänä esimerkkinä naapurimaan Anna Larsson, joka kansallisen tason kisoissa näytti ihan helmeltä. Nyt syksyllä oli tyttö ensimmäisessä olympiassaan ja karuna totuutena oli se, että sitä lihaa ruhoon tarvitaan vielä ihan tajuttomasti lisää, jotta voi haastaa sen ihan kärkiporukan..

Annie Stark sanoi:
En minä näkisi, että se mitenkään mahdotonta olisi Suomi tytölle pärjätä pro lavoilla. Mutta kun täältä kaukaa tulee, ja sinne lähtee täysin "no one:na" eli tuntemattomana naamana, edellyttää se mieletöntä promoamista etukäteen. Se ei riitä, että käy vaan lavalla tekemässä pakolliset käännökset, se ammattilaisuus on kaikkea niin paljon muutakin.QUOTE]

Juuri näin. Se ei riitä vaikka olisit kuinka hyvä. Jenkki kilpailussa saattaa olla
kymmeniä kilpailijoita havittelemassa tätä kolmen joukkoon pääsemistä
Juuri tämän takia euroopassa "pitäisi" olla edes yksi kilpailu josta voisi karsia.
Totta kai sielläkin kunnossa täytyy olla kuten Jaana sekä Lisbet olivat 2004.
Mutta kuten sanoit jos Jenkki kilpailujen kautta yrittää läpi Fitness kilpailussa siinä palaa rahaa ja "tuppakkaa".

Colorado Pro Show

Vaikka tähän kisaan on vielä aikaa kuukausia, on tämänhetkinen kisaajalista näköjään tullut jo nettiin. Colorado Pro Show järjestetään siis 13.5.2006. Aika paljon näitä vähemmän tunnettuja, mutta viime vuonna hyvää nousua tehneitä pro-tyttöjä - ehkäpä tämän vuoden jälkeen entistä paremmin tunnettuja!

Jane Awad (kuva alla)
Tara Scotti
Christine Pomponio-Pate
Mary Elizabeth Lado
Jeanette Freed
Ali Metkovich
Liane Seiwald
Debbie Leung
Carla Sanchez
Pauline Nordin
Jennifer Searles
Barbara Engelsmann (Saksa)
Jennifer Becerrahttp://www.flexonline.com/contests/04Nats/fit/images/FDBE0022.jpg
Bernadette Galvan
Lynsey Beattie

Pro-debyytit: Jeanette Freed, Jennifer Becerra? (en ole varma, en löytänyt kisaajatietoja vuodelta 2005)

Tulkaas tytöt (ja pojat) keskustelemaan: kuka on teidän suosikkinne pro-tytöistä? Mitä tykkäätte ylipäätään pro-kisaajien fysiikoista? Onko joukossa joitakin jotka eivät mielestänne sinne kuulu? Onko kuvien perusteella teidän silmiinne osunut uusia nimiä, joilla on upeat fysiikat ja joita ette ole aiemmin edes huomanneet?

Mä olen ollut tosi yllättynyt, miten monen mallisia fysiikoita pro-lavoilla on. Näyttää siltä, että joillakin tytöillä ei ole rakennetta nimeksikään ja varsinkin etuasennoissa näkee, miten ruman mallisia he ovat! Näiden kuvien selailun jälkeen vasta huomasin, miten paljon vikoja voi peittää pelkästään seisomalla tietyllä tavalla (esim. hiukan sivuttain, eikä suoraan eteenpäin anatomisessa asennossa). Tosi yllättävää minulle. Tuolla San Fransisco Pro:ssa kisaa mm. Tammie Leady, josta en ollut ikinä aiemmin edes kuullut. Minusta hänen fysiikkansa on upea - pyöreää lihasta, kapea vyötärö, pattia juuri sopivissa kohti.. kaunista katseltavaa. Mindi O'Brienin fysiikka taas yllätti ihan täysin, en ole ikinä ajatellut että hänen fysiikkansa näyttää noin epätasapainoiselta, vaikka hänestä on ollut lehdissäkin kuvia ties kuinka monta kertaa. Mielenkiintoista analysoida ja tutkiskella, tässähän vähitellen alkaa kehittyä jonkinlainen silmä tälle hommalle. Mielestäni jokaisen kisaajan pitäisi tehdä samaa, jotta oppii näkemään ns. oikeanlaisen fysiikan, vertaamaan omaa rakennettaan, kehityskohteitaan ja myös huomaamaan ne omat vahvuutensa kilpailijana. Kuvia vertaillessa huomaa miten erilaisia ruumiinrakenteita lavoilla on! Tämä thread voisi ihan hyvin olla samalla tämmöinen opetusthread - kysellään ja kokeneemmat voi vastailla, siis ne joilla sitä silmää kisaajan fysiikalle on enemmän.

DSC_2791.jpg

Ööh, varoitus jo heti alkuun että mä en ymmärrä noista rakenne- ym. hommista sitten yhtään mitään, mutta olikos Faidra tämä viimeksi postaamasi kuva esimerkkinä joistakin näistä mainitsemistasi asioista? Eli oliko tuo nyt siis sellainen hyvärakenteinen versio? Jos ei, niin sitten mä olen kyllä ainakin ihan totaalisesti pihalla näistä, sillä ainakin tällaisen maallikon silmään näyttää ihan törkeän upealta tuon mimmin kroppa!

Rowena sanoi:
Ööh, varoitus jo heti alkuun että mä en ymmärrä noista rakenne- ym. hommista sitten yhtään mitään, mutta olikos Faidra tämä viimeksi postaamasi kuva esimerkkinä joistakin näistä mainitsemistasi asioista? Eli oliko tuo nyt siis sellainen hyvärakenteinen versio? Jos ei, niin sitten mä olen kyllä ainakin ihan totaalisesti pihalla näistä, sillä ainakin tällaisen maallikon silmään näyttää ihan törkeän upealta tuon mimmin kroppa!
Katselemalla ja vertailemalla oppii. :) Tuo Jane Awad nyt ei mitenkään liittynyt siihen pohdintaani noista rakenteista. Tässä pari esimerkkiä mun silmääni kauniista ja ei-niin-kauniista fysiikoista. Kuvat on viime vuoden Arnold Classicista. Kisaajia fitnessissä oli 12.

Adela Garcia (2.) ja Mindi O'Brien (10.):
DSC_6089.jpg
DSC_5919.jpg

Näet varmaan eron? Garcia on siro, pienivyötäröinen, hyvä V-malli, pyöreät reidet, kokonaisuus on sopusuhtainen. O'Brien on leveävyötäröinen, lantion luut on leveät... kokonaisuus ei vaan näytä hyvältä. X-malli ei ole yhtä selkeä kuin Garcialla. MUTTA! Näin paljon voi muuttaa seisomalla eri tavalla. Yhtäkkiä fysiikka ei näytäkään enää läheskään samalta:

DSC_2330.jpg

Jane Awad on mun mielestäni tosi kaunis kilpailija, mutta matkaa kärkeen riittää vielä, myös nimen pitää oletettavasti olla tunnetumpi. Lihasta tarvitsee lisää, ainakin etuposen perusteella olkapäihin. Jos pistää vaikka Jenny Lynnin (moninkertainen voittaja) ja Jane Awadin vierekkäin, näkee miten paljon töitä on vielä tehtävä. Kuvat on syksyn Olympiasta. Lynn oli toinen, Awad 16.:

DSC_0216.jpg
DSC_0192.jpg

Kärjen vertailu ei sitten olekaan enää järin helppoa. Esimerkiksi Jenny Lynnin (2.) ja Davana Medinan (1.) välillä en kyllä osaa sanoa, mikä ratkaisee pelin. Kireys? Vyötärö? Joku muu? Yhden asennon perusteella ei tietenkään voi täysin sanoa, mutta arvaillahan aina voi...

DSC_0161.jpg
DSC_0243.jpg

No joo, nyt alkoi hahmottua nuo eroavaisuudet vähän paremmin, kun oikein rautalangasta väännettiin. Ja tuo seisoma-asennon vaikutus! Hassua, miten paljon näköjään tuolleen kikkailemalla voi vaikuttaa siihen, miltä näyttää! Kisaavat ihmiset varmaan osaavatkin painia näiden asioiden kanssa oikein huolella, jotta osaavat tuoda ne parhaat puolet esille.

Annie Stark sanoi:
En minä näkisi, että se mitenkään mahdotonta olisi Suomi tytölle pärjätä pro lavoilla. Mutta kun täältä kaukaa tulee, ja sinne lähtee täysin "no one:na" eli tuntemattomana naamana, edellyttää se mieletöntä promoamista etukäteen. Se ei riitä, että käy vaan lavalla tekemässä pakolliset käännökset, se ammattilaisuus on kaikkea niin paljon muutakin. Ja ehkä se johtuu yleisestä panostuksesta/sponsoroinnista yms. ettei täältä siihen ole varmasti monella tytöllä edes varaa, eli taloudelliset resurssit tulisivat helposti vastaan. Jotta haluaa oikein näkyä ja tehdä nimeä, edellyttää se esillä olemista kaikissa mahdollisissa kisoissa siis niissäkin, joissa et edes itse ole kilpailemassa. Pitää näkyä ja kuulua, ja ennen kaikkea kilpailla aktiivisesti. Monesti tämä edellyttää muuttoa sinne, missä tapahtuu ja missä voi kilpailla. Ehkä on helpompaa ja taloudellisempaa tehdä pari matkaa vuodessa kultsalle ja expohon, ja menestyä siellä.. kuin harvasen kuukausi tai jopa viikko lentää pitkin USA ta, kerätä lukuisia kisoja alle jossa sijotuis on ainakin aluksi hyvin todennäköisesti "NP". En tiedä Jaanan tai muiden suomi proiden tilannetta, mutta uskoisin että nämä seikat vaikuttavat olennaisesti. Eli ehkä jos ei ole resursseja tai ehkä haluakaan satsata siihen, mihin pro menestyminen vaatisi, niin mieluummin kai kisaa täällä kotimaassa omien resurssien mahdollisuuksien rajoissa. Sillä täällä menestyäkseen ei tarvitse tehdä muuta kun kilpailla hemmetin hyvässä kunnossa ja thats it.

Ja sellainen lisäys vielä, että kyllähän se ero kansallisen tason kärkitytöistä sinne pro kärkeen on fysiikankin osalta aika huomattava. Vaikka täällä näyttäisi ISOLTA ja valmiilta, ni sinne kun nakataan Jenny Lynn in ja Davana Medinan keskelle, niin kummasti kutistuu! Että kyllä se vaatisi sitten sen fysiikankin kannalta sellaisia panostuksia, joita ei ehkä meidän tytöt ole ollut valmiita tekemään. Hyvänä esimerkkinä naapurimaan Anna Larsson, joka kansallisen tason kisoissa näytti ihan helmeltä. Nyt syksyllä oli tyttö ensimmäisessä olympiassaan ja karuna totuutena oli se, että sitä lihaa ruhoon tarvitaan vielä ihan tajuttomasti lisää, jotta voi haastaa sen ihan kärkiporukan..

Annielta asiaa! Jo täällä Suomen pienen pienissä fitness-piireissä "nimi" ei ole pahitteeksi. Sitä parempille sijoituksille pääset, mitä enemmän näyttäydyt lavalla ja olet muutenkin esillä koko ajan. Tottakai kroppa tulee olla tarpeeksi kehittynyt ja kunto hyvä, jotta edes sinne kärkikahinoihin on edes mahdollisuuksia. Kuitenkin hyvin usein Suomessakin näkee kuinka vanha konkari jyrää tuoreen nimen kisalavoilla (IMO esim. Orava vs. Alasalmi) No ei tässä nyt sen enempää Suomi-geimeistä, mutta voi vain kuvitella mitenkä 1000* raaempaa tuo kilpaileminen tuolla pro-lavoilla on. Siellä ei riitä vain se että kroppa on lihaksikas ja tiukka. Siellä pitää olla myös nimeä!!! Jos nobodyna haluaa vähänkään menestyä, on sinun osoitettava tuomareille olevasi HUOMATTAVASTI paremmassa kunnossa kuin nimekäs kilpailija ja riittääkö sekään aina...:jahas:

Suomen pro-tytöillä on varmasti nämä sponsoriasiat huomattavasti huonommassa jamassa kuin noilla jenkeillä. Eivätpähän he hyödy kovinkaan paljoa siitä, että joku suomalaisista lisäravinnefirmoista sponssaa heitä. No tietenkin jauhoit ja purnukat ilmaiseksi, mutta sitä näkyvyyttä alan medioissa maailmalla ei saa.

Jokaisen pitää kuitenkin kantaa se leipä pöytään ja niin kauan kuin hyvät sponssisopimukset ja palkintorahat odottavat, on pakko painaa duunia kuin tavan duunari. Lähtökohdatkaan treeneille ja kisoihin valmistautumiselle eivät ole samat kuin sellaisella prokilpailijalla, joka tekee fitnesstä täyspäiväisesti.

Tosi harmillinen homma tämä Jaanan pro-uran loppuminen. Olisi todella mukavaa kuulla hänen mietteitään siltä ajalta. Mitkä asiat vaikuttivat päätökseen jne. Mukava kuitenkin nähdä hänet Kultsan lavalla tänä keväänä!

Onko kenelläkään muuten tietoa myydäänkö Suomessa missään noita pro-fitness videoita? Olisin todella kiinnostunut esim. noista vapareista. Netistä niitä löytyy aivan onnettomasti. :(

Faidra sanoi:
Lippe puhui toukokuun kisoista eli varmaan tuo California Pro on suuntana...? Siellähän Lippe tais kisata viime vuonna myös.

Paljon ja kattavasti ovat formula ja annie jo asiaa valaisseetkin, mutta kannan korteni kekoon. Suomalaisammattilaset ovat edelleen erittäin harvassa. Minulle Kotkansalon paluu amatöörilavoille ei ollut juurikaan yllätys. Toki toivomme hartaasti, että tilanne muuttuisi ja suomalaisammattilaisia tultaisiin näkemään enemmän tulevaisuudessa. Markon paluu on tällä hetkellä epävarma, Herrasen Jussi, etc.. nämä seikat ovat esimerkkejä miesten puolella asiasta....

En tiedä onko se jotenkin "suomalaisuudessa" sellainen luonteenpiirre, ettei tuoda itseään esille eikä "mainosteta" itesään. Eipä ole kovin monella suomikisaajalla esim. nettisivuja?! Ja jos onkin, ovat viimeiset päivitykset vuodelta 1995tms! Netin foorumeilla piiloudutaan tiiviisti nimimerkin taakse, ja pidättäydytään kirjottelemasta, eikä vahingossakaan tuoda itseään tai nimeään esille saati sitten pistetä kuvia jakoon! Ei tarvi mennä kun pohjanlahden yli länteen kun lähes joka fitness tytölläkin on nettisaittia, riippumatta siitä onko kisannu kolmesti vai onko pro! Off ja kisakauden kuvia lätkitään ihan mukavasti esille.. Saati sitten jos haaveilee pro urasta! Esimerkiksi Kotkansalon Jaanasta ei varmaan tiennyt tässä maailmassa kovinkaan moni ennen olympiaa, siis suomea lukuunottamatta. Tyttö seisoskeli vaatimattomasti FIGURE OLYMPIA line upissa, mutta ei varmaan oltu kovin paljoa tehty promoa ennen olympiaa? Meteliä , toki positiivista pitää pitää, tulee olla aktiivinen ja osallistua kaikkeen mahdolliseen. Ja pitää huolta siitä, että koko hemmetin bodimaailma tietää, kuka tyttö tässä nyt on kyseessä:)

Jes, hyvää asiaa kaikilta kirjoittajilta! :thumbs: Suomalaisten pitäisi uskaltaa olla YLPEITÄ saavutuksistaan ja ymmärtää tuoda itseään esille paljon enemmän. Mielestäni on todella typerää, että moni jättää tämän tekemättä siksi, että miettii mitä muut mahtavat asiasta ajatella! Nöyryys on hyve ja vaatimattomuus kaunistaa, niinhän se menee juu. Nämä kisaajat jotka putoaa tuohon vaatimattomuuskuoppaan tulevat aina olemaan niitä jotka "unohdetaan" tai joita sorsitaan koska he eivät itse tee asialle mitään. Minusta Pakkotoistolla olisi tässä nyt aivan loistava sauma alkaa tuomaan suomalaisia kisaajia enemmän näkösälle ja tunnetuksi. Täällä on kymmeniä kirjoittelijoita, jotka osaisivat tehdä loistokkaita nettisivuja, paljon ihmisiä eri puolilta bisnesmaailmaa ja niin edelleen. Kun vaan sen kysynnän ja tarjonnan saisi kohtaamaan! Sponsorisopimuksia ei kannata odotella omassa kodissaan, että joku niitä kantaa nenän eteen. Näkyvyyden eteen pitää tehdä hemmetisti töitä, sillä todella harvassa ovat ne kisaajat jotka kotona makaamalla ovat saaneet sattumalta sponsorin tai päässeet muuten näkyville. Pitää uskaltaa laittaa itseään likoon. Mitä väliä, vaikka aina on niitä joiden mielestä olet itserakas tai työnnät naamaasi joka paikkaan, jos pystyt sillä tavoin pääsemään lähemmäs omia unelmiasi? Mä ainakin uskon, että tätäkin palstaa lukee moni kisaaja jolla ei vain ole rohkeutta ottaa niitä askelia eteenpäin. Meille ei todellakaan tällä menolla ole tulossa yhtäkään uutta pro:ta, mikäli kisaajat eivät uskalla pitää edes jonkin sortin meteliä itsestään. Oli se sitten niinkin yksinkertaista kuin oman nettisivunsa aukaiseminen, sponsorien hakeminen tai soitto muutamaan lehteen, josko olisivat kiinnostuneita tekemään jonkinlaista juttua ihmisestä joka pienin askelin taapertaa kohti isoja unelmiaan.

Ajatuksenvirtaa... saikohan kukaan kiinni siitä, mitä ajoin takaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom