Priorisoitko jotakin lihasryhmää treeniohjelmassasi ja miksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fox
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jalkoja, koska ne jäi liian moneksi vuodeksi paitsioon työmatkapyöräilystä innostumisen takia. Tein toki silloinkin jalkoja, mutta ei se palautuminen saati hermottuminen ole samanlaista päivittäisellä lenkkeilyllä sotkettuna.

En tosin priorisoi voluumia lisäämällä vaan maksimoimalla palautumisen ravinnon ja levon avulla. Jalkapäivänä reilut pluskalorit, vähän stressaavia tilanteita ja paljon unta. Kerran kuussa tunnin hieronta ja viikottain lihashuoltopäivä pelkästään jaloille. Tämä kuulostaa perusasioilta, mutta stressaavasta työstään pitävälle elämä tulee usein optimaallisen vaihtoehdon tielle.

Selkä ja rinta saavat viikosta ne treenipäivät, jotka eivät jaloille sovi.

Onko tuo priorisointi tuottanut porukalla tulosta? Hieman mietityttää, että onko treenimetodeissa vikaa kun esimerkiksi maastaveto on kehittynyt hurjaa vauhtia, vaikken sitä treenaa käytännössä ollenkaan (enkä muutenkaan panosta hirveästi selkä/takareisiakselille). Etureisiä ja olkapäitä puolestaan tulee veivattua oikein kunnolla, mutta työn ja tuskan takana edes pienet kehitysaskeleet. Pitäisi varmaan yrittää sisäistää, ettei enemmän ole välttämättä parempi..

Miten jaksotatte tuota priorisointia? Toimiiko ympärivuotinen samojen lihasryhmien priorisointi, vai tottuuko lihas jotenkin tähän muita lihaksia kovempaan treeniin ja ei tämän vuoksi jatkuvasta priorisoinnista huolimatta kasva? Hulkkihan aiheesta kirjoitti vasta, mutta silti asia mietityttää.

Mave on niin kuormittava liike hermostolle, että sille tekee vain hyvää jos sitä treenaa mielestään liian vähän kuin jos treenaisi monta kertaa viikossa. (Aloittelijat poikkeuksena.)

Kyllä lihas tottuu voluumipriorisaatioon melko nopeastikkin. Karkea arvio on, että ~parin kuukauden jälkeen nopeampi kehitys loppuu jos ei mukaan tule uusia kikkoja tai vaihdeta priorisoitavaa aluetta. Poikkeuksena voisi olla esim. jos kädet kasvaa pelkällä epäsuoralla, niin turhaan niitä sitten tekee ainakaan prioriteettinä.

Toisaalta jos tavoite ei ole kilpalavat, niin tietyissä lihasryhmissä epätasapaino voi olla jopa ihan esteettistäkin. Itsellä kasvaa pohkeet pelkällä ajatuksella, mutta mielestäni liian isoja pohkeita ei olekkaan, joten treenaan niitä silti kuin heikkopäinen. Sama vaikka olkapäiden kanssa, eivät nekään liian isot voi natulla olla... :D

Priorisoin habaa ja penaa, koska ne on ainoat mikä näkyy baarissa eikä naiset mitään jalkoja katso.

Ei vaan, jalkoja tulee vähän priorisoitua koska ne on aina ollut heikko kohta.

Olkapäille yritän antaa satunnaisesti pari extra sarjaa, siinäpä kaikki, aika tasapainosesti oon mielestäni kasvanu

Pohkeet ovat olleet erityishuomion alla jo pari vuotta. Kaksi-Kolme kertaa viikossa vaihdellen erikoistekniikoita; Rest-pausesta pudotuksiin ja strip setteihin. Kahdessa vuodessa näin tehden olen saanut noin 4...5 mm lisää pohkeisiin, normitreenillä eivät kasva lainkaan. Vituttaa. Nyt olen ottanut vielä noiden päälle kehonpainolla himassa pitkää sarjaa.

Toinen on olkapäät, mitä olen priorisoinut. Mut ei nekään ota treeniä vastaan oikein kunnolla, vaan jää aika fläteiksi.

Hyvin treeniin vastaavat selkä, rinta, ojentajat ja perse :D

Rinta ja ojentajat jäljessä miten lähtisitte priorisoimaan kun teen 2 jakoisella (työntävät/vetävät) 4krt viikossa?

4krt/vk noin raskaalla jaolla, niin en ainakaan lisäisi yhtään lisää rasitusta.

Jos tuntuu, että jalat on edellä rintaa, niin tee rinta ennen kyykkyjä, niin rinnalle riittää enemmän energiaa.

Kokeile parempia liikkeitä rinnalle. Karkaako rinnan rasitus olkapäille punnerruksissa?

Mitään en varsinaisesti priorisoi, mutta käytännössä en tee jaloille yhtä paljoa lihaskasvuun tähtäävää treeniä kuin yläkropalle. Jalat ovat jo aika isot suhteessa yläkroppaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että treenaisin jalkoja jotenkin vähemmän. Puolet treeneistäni on alakropalle. Toistot on vaan lähinnä alle kuudessa.

4krt/vk noin raskaalla jaolla, niin en ainakaan lisäisi yhtään lisää rasitusta.

Jos tuntuu, että jalat on edellä rintaa, niin tee rinta ennen kyykkyjä, niin rinnalle riittää enemmän energiaa.

Kokeile parempia liikkeitä rinnalle. Karkaako rinnan rasitus olkapäille punnerruksissa?

penkkiä teen 2x6 1a reenis ja 2a reenis joka on hypertrofisempi nii vinopenkkiä kp 2x10 pitäiskö sit vaihtaa kp tankoon?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä tuntuu nykyään melkein karkaavan, ainakin pidemmissä toistoissa. Olkapäitä en edes tee nykyään kun joskus vähän vipareita kun ottaa aivan liian hyvin osumaa. Itse myös vaihdoin työntävät/vetävät jakoon ja yritän "priorisoida" rintaa (6 sarjaa työntävissä), mutta tähän mennessä mennyt päin persettä kun tuntuu pidemmissä toistoissa karkaavan liikaa rasitusta olkapäille. Nämä sitten hapottuvat ja itse rintaan ei lopulta tulekaan paljoa hittiä.

Huomenna ajattelin ottaa pt:n kanssa puheeksi, jos jätettäisiin nyt kesän ajaksi jalkojen treenaus vähemmälle ja keskityttäisiin niiden sijasta vatsalihaksiin ja ylipäänsä yläkroppaan. Siis jalka/vatsapäivänä pääpaino olisi jalkojen sijaan vatsalihaksilla +lisäksi jotain pientä muualle, ja jalat tehtäisiin vain ns. ylläpitona nopeasti. Tämä lähinnä siksi, että koen, ettei jalat ole mulla tosiaankaan jäljessä ja koska mä haluan kesän liikkua, PALJON. Jalkojen treenaaminen kovaa, pitkät juoksu- ja kävelylenkit ei vaan sovi mulla yhteen, tai tuskin kellään? Toisesta tingittävä ja nyt se on ainakin kesän ajaksi salitreeni. Talvella voi sitten taas enempi panostaa jalkoihin kun ei ole juoksukelejä.

Toinen syy on jalkojen isojen lihasten huonompi palautuminen dieetillä. Vituttaa jos jalat jatkuvasti kipeät, kun mun täytyy kuitenkin tehdä duunia seisten ja kävellen se 7h/pv +koirien lenkit.

En juurikaan, aika tasaisesti koko kroppaa tulee rankaistua. Katsotaan sitten kun treenivuodet lähenee kymmentä (nyt 5), että tarvitseeko alkaa priorisoimaan tai heti sitten kun omaan silmään näyttää olevan tarve.

Aina olen rintaa painottanut, ehkä juuri siksi se ei kasva?

Huomenna ajattelin ottaa pt:n kanssa puheeksi, jos jätettäisiin nyt kesän ajaksi jalkojen treenaus vähemmälle ja keskityttäisiin niiden sijasta vatsalihaksiin ja ylipäänsä yläkroppaan. Siis jalka/vatsapäivänä pääpaino olisi jalkojen sijaan vatsalihaksilla +lisäksi jotain pientä muualle, ja jalat tehtäisiin vain ns. ylläpitona nopeasti. Tämä lähinnä siksi, että koen, ettei jalat ole mulla tosiaankaan jäljessä ja koska mä haluan kesän liikkua, PALJON. Jalkojen treenaaminen kovaa, pitkät juoksu- ja kävelylenkit ei vaan sovi mulla yhteen, tai tuskin kellään? Toisesta tingittävä ja nyt se on ainakin kesän ajaksi salitreeni. Talvella voi sitten taas enempi panostaa jalkoihin kun ei ole juoksukelejä.

Toinen syy on jalkojen isojen lihasten huonompi palautuminen dieetillä. Vituttaa jos jalat jatkuvasti kipeät, kun mun täytyy kuitenkin tehdä duunia seisten ja kävellen se 7h/pv +koirien lenkit.

Eiköhän sitä jakoakin kannata vaihtaa jos on erikseen jalkapäivä mutta priorisoi muuta... Joku vatsalihasten priorisointi jättivolyymilla nyt on aika tyhmää.

Hauista ja olkapäitä sen verran, että niille tulee oma eristävä liike 2-3 sarjaa/treeni vaikka treenaan 2-jakoisella. Muuten yläkropan treeni koostuu isoista perusliikkeistä (penkki,pystypunnerrus,leuat,kulmasoutu).

Eiköhän sitä jakoakin kannata vaihtaa jos on erikseen jalkapäivä mutta priorisoi muuta... Joku vatsalihasten priorisointi jättivolyymilla nyt on aika tyhmää.

No siis niin juuri meinasinkin. Eli ottaa sille "jalkapäivälle" nyt jatkossa jalat (kevyemmin), vatsoja enemmän ja sitten siirtää jotain muuta pientä vielä lisäksi. Sen päivän treeni voi aivan hyvin olla vaikka lyhyempikin nyt kesän ajan, ei haittaa.

No siis niin juuri meinasinkin. Eli ottaa sille "jalkapäivälle" nyt jatkossa jalat (kevyemmin), vatsoja enemmän ja sitten siirtää jotain muuta pientä vielä lisäksi. Sen päivän treeni voi aivan hyvin olla vaikka lyhyempikin nyt kesän ajan, ei haittaa.

Mites sitten 2-jakoinen joka olisi työntävät/vetävät?

Miten 2-jakoisella voi ylipäätänsä saada tehoja irti tarpeeksi bodausmielessä, tulee niin paljon isojaliikkeitä yhteen treeniin ja treenikestää sen 1,5-2tuntia

Miten 2-jakoisella voi ylipäätänsä saada tehoja irti tarpeeksi bodausmielessä, tulee niin paljon isojaliikkeitä yhteen treeniin ja treenikestää sen 1,5-2tuntia

Jos suunnittelee sen treenin kuin apina (ei The Monkey) niin silloin ehkä kestääkin sen 2 tuntia treeni. Monesti hämmentää kun jengi valittaa ettei voi tehdä 1- tai 2-jakoisella kun treenissä menee pari tuntia. Silloin siinä on pakko olla jotain vikaa. Muutama moninivelliike ja joku eristävä päälle per treeni ja se riittää. Se hauis ei välttämättä tarvitse sitä kolmea liikettä viidellä erikoistekniikalla kasvaakseen, erityisesti jos on vielä aloittelijan tasolla. 2-jakoinen on loistava jako painoprogressiomielessä ja muutenkin kehon voi käydä 1.5-2.5 kertaa viikossa läpi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom