Power balance?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blomi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paletaani, ole hyvä ja analysoi, mitä tässä tapahtui (olen kirjoittanut tästä jo aiemmin): Eräs tutavani oli käymässä kotonani ja kysyi yht´äkkiä, voimmeko tehdä testin. OK, sanoin, vaikka hän ei selittänyt etukäteen, mistä on kyse. No, hän käski minun seistä suorana jalat yhdessä ja kädet sivuille ojennettuina. Tein työtä käskettyä, ja seuraavaksi hän painoi toista kättä ranteen tienoilta alaspäin, jolloin tasapainoni järkkyi saman tien. Seuraavaksi hän pyysi minua laittamaan jonkin snadin biitin, puolen bussikortin kokoisen läpyskän, toiseen housuntaskuun ja seisomaan taas samalla tavalla kädet sivuille ojennettuina. Kun hän nyt painoi kättäni alas samalla tavalla kuin aiemmin, käsi ei mennyt alaspäin eikä tasapainoni pettänyt. Hän painoi sitten selvästi kovempaa, mutta tulos oli sama, pysyin helposti ojennuksessa.

Vasta tämän jälkeen hän selitti, että oli antanut minulle hologrammin, jonka pitäisi parantaa tasapainoa. Hän ei siis sanonut mitään ennen koetta, joten minulla ei ollut minkäänlaista ennakkoasennetta tai -odotusta tilanteen kehittymisestä. Olin aika äimänä koko jutusta.

Tosiaan Paletaani, koska vaikutat hyvin varmalta tässä asiassa, mitä arvelet tilanteessa tapahtuneen. Korostan, että minulla ei ole tässä asiassa mitään intressiä enkä käytä minkäänlaisia tasapainorannekkeita tai muita härpäkkeitä. Tämä tilanne on ainoa kerta, jolloin olen joutunut tekemisiin kyseisen ilmiön kanssa.

^Toivottavasti et pahastu jos otan kantaa. Tuo kuvailemasi testi oli käsittääkseni juuri se, mitä powerbalancen valmistaja kehottaa käyttämään.
Tuossahan voi olla 3 eri mahdollisuutta, mikä tasapainon paranemisen aiheutti:
1) Toisella kerralla olit tiedostamatta tai tietoisesti varautunut tuttavasi yritykseen horjuttaa tasapainoasi, joka aiheutti näennäisesti paremman tasapainon.
2) Tuttavasi tiesi, että toisella kerralla taskussasi on powerbalance, ja hän joko tiedostamatta tai tietoisesti vaikutti sinuun eri tavalla
3) Ranneke toimii.

Todennäköisimpänä pidän joko teoriaa 1 tai 2, tai niiden kombinaatiota.
Kuvailemasi mukainen koejärjestely on heikko, koska koejärjestelyä ei ole sokkoutettu millään tavalla. Olen nähnyt useita kaksoissokkokokeita, joiden kaikkien lopputulema on ollut: Mitään viitteitä sille, että PB toimisi paremmin kuin tavallinen kumiranneke, ei ole.

Vastaan Paletaanin puolesta: toisella kerralla tiesit, mitä oli tapahtumassa, ja olit varautunut tilanteeseen.

Jos kaverisi olisi laittanut sinulle sen läpyskän taskuun ensimmäisellä kerralla, olisit horjahtanut. Jos hän sitten olisi ottanut läpyskän pois ja painanut sinua ranteestasi, et olisi horjahtanut - kuten et horjahtanut tuossa selittämässäsi tapahtumasarjassa.

Paletaani, ole hyvä ja analysoi, mitä tässä tapahtui (olen kirjoittanut tästä jo aiemmin): Eräs tutavani oli käymässä kotonani ja kysyi yht´äkkiä, voimmeko tehdä testin. OK, sanoin, vaikka hän ei selittänyt etukäteen, mistä on kyse. No, hän käski minun seistä suorana jalat yhdessä ja kädet sivuille ojennettuina. Tein työtä käskettyä, ja seuraavaksi hän painoi toista kättä ranteen tienoilta alaspäin, jolloin tasapainoni järkkyi saman tien. Seuraavaksi hän pyysi minua laittamaan jonkin snadin biitin, puolen bussikortin kokoisen läpyskän, toiseen housuntaskuun ja seisomaan taas samalla tavalla kädet sivuille ojennettuina. Kun hän nyt painoi kättäni alas samalla tavalla kuin aiemmin, käsi ei mennyt alaspäin eikä tasapainoni pettänyt. Hän painoi sitten selvästi kovempaa, mutta tulos oli sama, pysyin helposti ojennuksessa.

Lue Paletaanin spoilertagi.

Hassua, että kaikki huuhaajutut ovat ujoja valvotuille olosuhteille, eikä niille tahdo löytyä mitään luonnontieteellistä selitystä.

E: demos selittikin asian, hidas.

Pakko laittaa vielä hieman lisätietoja kun olen suurella huvittuneisuudella aihetta jonkin verran seuraillut. Aihetta on pohdiskellut laajemmin kerrassaan loistava bloggaaja Paholaisen Asianajaja. Hän on raportoinut mm. siitä, kuinka Power Balance laitettiin kontrolloituun tutkimukseen Wisconsinin yliopistossa. Siinä koehenkilöille laitettiin ranteisiin ihan tavallisia muovirannekkeita sekä virallisia Power Balanceja, jotka peitettiin mustalla kankaalla. Koehenkilöt eivät siis tienneet, kumpi ranneke oli kädessä mutta tokihan The Real Thingin pitäisi vaikuttaa siitäkin huolimatta. Tulos: muoviranneke pärjäsi täsmälleen yhtä hyvin kuin Power Balance.

PA on myös suorittanut Power Balancelle ruumiinavauksen, jossa yllättäen löytyi pelkästään millin paksuinen onneton tarraläpyskä. Sillä on siis valmistajan mukaan maaginen kyky vaikuttaa ihmisen oletettuun "bioenergiakenttään".

No miksi sitten ihmiset kertovat että tuote toimii? Tässä pari syytä:
  • Ihmiset ovat maksaneet siitä eivätkä halua myöntää tulleensa huijatuksi.
  • Epämääräiset testit. Rannekeen mainonnassa käytetään menetelmältään HIEMAN puutteellista demonstraatiota. Koehenkilön tasapainoa pyritään horjuttamaan ensin ilman ranneketta ja sitten sama toistetaan rannekkeen kanssa. Monet kertovat että rannekke parantaa tasapainoa kyseisessä testissä. Mikä tässä on vikana? Vastaus kaikessa yksinkertaisuudessaan on postauksen alalaidassa.
  • Halu uskoa näihin mystisiin "bioenergioihin", hologrammeihin ja magneettivoimiin.

Samaan ilmiöön liittyy toki myös ShooTag-hyttysenkarkoitin sekä Tohtori Tolosenkin suosittelemat mn8- ja LadyCare-pikkuhousumagneetit kuukautisvaivoihin. Valitettavasti tällaista höpöhöpöä saa myydä vapaasti JOPA APTEEKEISSA ja ihmiset ostavat. Bodipiireistä tähän ovat haksahtaneet ainakin Jutta Gustafsberg, Bull Mentula ja Jay Cutler. Eihän sille mitään voi jos kerran arviointikyky pettää, tosin aika herkkäuskoinen saa olla. Mutta sitten jos kaikesta vastakkaisesta todistusaineistosta huolimatta jaksaa edelleen väittää että tuotteissa on jotain placeboa kummempaa, mennään jo tyhmyyden puolelle.

Power Balancelle voidaa surutta myöntää:
seal_paskaa.png

Miksi testi on perseestä: Koska koehenkilö tietää toisella kerralla mitä odottaa. Tällöin hän osaa korjata tasapainoaan paremmin ja myös venyvyys paranee. Todellisuudessa testi pitäisi tehdä myös toisinpäin: ensin rannekkeen kanssa ja sitten ilman. Sekä useammilla koehenkilöillä. Ja sokkoutettuna. Ja vaikka mitä muuta, kuten pitäisi selvittää mikä se mystinen "bioenergia" on.

Kärsivätkö herrat Mentula ja Cutler kovastikin kuukautisvaivoista jos käyttävät pikkuhousumagneetteja treenihousujensa alla? Vai puhutko nyt rannekkeesta?
Paljonkohan nhl starat käärii massia pelkästään tämän jutun takia? Ja myydäänkö näitä oikeasti jo apteekissakin? Golffarit kuulemma ovat suurin käyttäjäryhmä, kaikilla pro-pelaajilla löytyy tälläset kädestä.

Tosiaan Paletaani, koska vaikutat hyvin varmalta tässä asiassa, mitä arvelet tilanteessa tapahtuneen. Korostan, että minulla ei ole tässä asiassa mitään intressiä enkä käytä minkäänlaisia tasapainorannekkeita tai muita härpäkkeitä. Tämä tilanne on ainoa kerta, jolloin olen joutunut tekemisiin kyseisen ilmiön kanssa.

Nopeammat ehtivätkin tuossa vastaamaan täsmälleen samoin kuin itse olisin. Valitettavasti kyseessä on aivan täysi kusetus. Tässä vielä hyvä video aiheesta:

Tuota tasapainotestiä on myös hyvin helppo manipuloida (jopa tietämättään) muuttamalla hieman sitä suuntaa, johon ihmistä pyritään painamaan.

Kärsivätkö herrat Mentula ja Cutler kovastikin kuukautisvaivoista jos käyttävät pikkuhousumagneetteja treenihousujensa alla? Vai puhutko nyt rannekkeesta?

No mitäs luulet? :D Juu siis viittasin yleisesti tuohon hologrammimagneettienergiakenttä-höpötykseen.

Ja myydäänkö näitä oikeasti jo apteekissakin?

Vielä kesällä noita ShooTageja myytiin yliopiston verkkoapteekissa mutta riemukseni hoksasin että ne on otettu pois! :) Vielä se sieltä listalta kuitenkin löytyy.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kenellä on pokkaa mennä tuuppaamaan mentula tai jutta kadunvarteen ja kysymään että mikäs vika power balancessa nyt oli?

Vastaan Paletaanin puolesta: toisella kerralla tiesit, mitä oli tapahtumassa, ja olit varautunut tilanteeseen.

Jos kaverisi olisi laittanut sinulle sen läpyskän taskuun ensimmäisellä kerralla, olisit horjahtanut. Jos hän sitten olisi ottanut läpyskän pois ja painanut sinua ranteestasi, et olisi horjahtanut - kuten et horjahtanut tuossa selittämässäsi tapahtumasarjassa.

Varmaankin näin. Korostan kuitenkin, että minulle ei etukäteen sanottu toisella horjutuskerralla, että hologrammi auttaisi minua nyt säilyttämään tasapainoni. Minulle ei siis annettu mitään viitteitä siitä, mitä nyt pitäisi tapahtua. Paletaanin videollahan partainen proffa selittää plasebon toimintatavan, eli minullekin olisi pitänyt ennen koetta sanoa, että nyt, kun minulla on hologrammi taskussa, tasapainoni tulee olemaan horjutettaessa parempi. Aivoni olisivat sitten plasebo-vaikutuksesta tietämättäni parantaneet tasapainoani.

Muuten Paletaanin videolla saamme toki nähdä, että homma ei toimi hologrammin markkinoijan lupaamalla tavalla.

Bodipiireistä tähän ovat haksahtaneet ainakin Jutta Gustafsberg, Bull Mentula ja Jay Cutler. Eihän sille mitään voi jos kerran arviointikyky pettää, tosin aika herkkäuskoinen saa olla. Mutta sitten jos kaikesta vastakkaisesta todistusaineistosta huolimatta jaksaa edelleen väittää että tuotteissa on jotain placeboa kummempaa, mennään jo tyhmyyden puolelle.

Haksahtaneet? Jos sulle lyödään tarpeeksi seteleitä kouraan,niin varmasti sinäkin väittäisit tuollaisen tinapaperin muuttavan koko elämäsi.
Jutasta en tiedä,mutta Bull ja Jay varmaan saa ihan hyvät rahat kun mainostavat noita.

Varmaankin näin. Korostan kuitenkin, että minulle ei etukäteen sanottu toisella horjutuskerralla, että hologrammi auttaisi minua nyt säilyttämään tasapainoni. Minulle ei siis annettu mitään viitteitä siitä, mitä nyt pitäisi tapahtua. Paletaanin videollahan partainen proffa selittää plasebon toimintatavan, eli minullekin olisi pitänyt ennen koetta sanoa, että nyt, kun minulla on hologrammi taskussa, tasapainoni tulee olemaan horjutettaessa parempi. Aivoni olisivat sitten plasebo-vaikutuksesta tietämättäni parantaneet tasapainoani.

Eli tapauksessasi siinä ei ollut placebo-vaikutusta, vaan ihan vain tuo parempi tottumuksesi horjuttamiseen, kun horjuttaminen uusittiin.

Muuten Paletaanin videolla saamme toki nähdä, että homma ei toimi hologrammin markkinoijan lupaamalla tavalla.

Ei tuollaisessa tilanteessa loppujen lopuksi kovin paljoa ennakkotietoja tarvita. Tiedät, että sinua testataan. Huomaat että asentosi on tarkkaan määrätty, joten testi todennäköisesti liittyy siihen. Ensin tehdään jonkinlainen koe, jonka jälkeen taskuun laitetaan esine. Hoksaat myös hyvin äkkiä, että esineen laiton jälkeen kättäsi kosketetaan (jopa ennen varsinaista painamista) samalla tavalla kuin aikaisemmin ja koska asento ei ole muuttunut, tiedät että todennäköisesti edessä on samanlainen testi. Kaikki tämä voi olla jopa tiedostamatonta.

Ja kuten todettua, tulokset olisivat päinvastaiset jos sulla ois ensin ollu se läpyskä taskussa ja sitten ilman. Silloin voitaisiin mainostaa vaikkapa hologrammiläpyskää, joka huonontaa tasapainoa. "Laita tämä vihamiehesi taskuun ja naura kun hän kaatuilee".

Jos vielä oikein pureudutaan tuohon toimintaperiaatteeseen, voidaan varmuudella sanoa että kaikki väittämät rannekkeen toiminnasta ovat täysin tuulesta temmattuja. Hologrammi on kolmiulotteinen kuva. Siihen ei voi "koodata" mitään "biosähköistä energiaa" tms. Ihmiselläkään ei ole mitään "bioenergiaa". Nuo sanat vain putkahtelevat jostain random bullshit-generaattorista ja yrittävät kuulostaa tieteelliseltä. Kuten uskomushoidoissa yleensäkin.

Ilmiselvästi kyseinen testi on ollut sinulle vaikuttava kokemus. Useimmille ihmisille on myös täysin luonnollista yrittää pysyä alkuperäisessä kannassaan huolimatta vastakkaisista todisteista. Sinä olet kuitenkin ilmeisen järkevä mies, joten olen varma että kun vähän mietit, tulet myös siihen tulokseen että äärimmäisen harhaanjohtava testaus selittää havaitsemasi ilmiön huomattavasti paremmin kuin se että johonkin arvottomaan muoviläpyskään pystyttäisiin tuntemattomalla mekanismilla koodaamaan tuntematonta informaatiota joka vaikuttaisi tuntemattomaan bioenergiakenttään :)

(mua alkaa jo huolestuttaa, että tuo sun nimeltä mainitsematon kaveri onkin itse Bull :D )

Haksahtaneet? Jos sulle lyödään tarpeeksi seteleitä kouraan,niin varmasti sinäkin väittäisit tuollaisen tinapaperin muuttavan koko elämäsi.
Jutasta en tiedä,mutta Bull ja Jay varmaan saa ihan hyvät rahat kun mainostavat noita.

Nimenomaan :) Siksi toivonkin, että nämä mainitut tyypit eivät oikeasti usko tuohon höpinään vaan naureskelevat matkalla pankiin. Toisaalta onhan sellainenkin toiminta eettisesti melko arveluttavaa.

Täällä http://skepticbros.com/placebo-bands/ on hyvät ohjeet noiden temppujen tekemiseen. Liikkeet ja sopivat myyntipuheet voi harjoitella vaikka tulevia pikkujouluja ajatellen. Jos noilla mooveilla ei irtoa, niin ei sitten millään.

Hyvä linkki! Laitetaan vielä tuo lopussa oleva video tännekin näkyville:

Kohdassa 2:40 esitellään aika hyvin myös tuon mainitsemani random bullshit-generaattorin toimintaa. Hyviä sanoja uuden tieteen keksimiseen ovat mm. "kvantti", "värähtely", "harmonia" ja "parantava" :D

Kaivelin tässä vielä vähän lisää ja täytyykin ottaa vähän sanojani takaisin. Bullilla ei suinkaan ole myynnissä Power Balance ranneke, vaan aito ja alkuperäinen EFX-silikoni! Toimintaperiaate kuulostaisi kuitenkin olevan samanlaista huipputeknologiaa:

"Teknologia perustuu hologrammin sisään ohjelmoituihin äänitaajuuksiin, jotka ovat yhteensopivia solutasolla kehomme bioelektristen kenttien kanssa. Samalla tavalla kuin akupunktio ja akupainanta, EFX-tuote voidaan sijoittaa strategisesti vaikuttamaan tiettyihin energiakeskuksiin edistämään ja tehostamaan päähermokanavien energiavirtaa."

Löysin myös sen Jutan blogimerkinnän, jossa hän hehkuttaa rannekkeen ominaisuuksia:

"Pääsin testiryhmään, jossa kokeiltiin EFX-ranneketta. Rannekkeessa on hologrammi, jonka värähtelee kehossa luonnostaan olevien äänitaajuuksien kanssa. Samalla tavalla kuin akupunktio, sillä on vaikutusta energiakeskuksiin ja näin ollen se tehostaa energiavirtaa. Koska olen blondi, en osaa teknologiaa sen paremmin selittää."
...
"Ilman ranneketta ihminen kaatuu, kun toinen jalka nostetaan ilmaan ja kädestä horjutetaan. Mutta kun laittaa EFX:n käteen, niin eipä kaadu. Kuulostaa oudolta ja niin se onkin. Tästä rannekeesta en todellakaan luovu testin jälkeen."

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
http://www.skepsis.fi/palkinto/

Siellä komeilee tämän vuoden huuhaa palkinnon saanut bower balance.

Itekkin ollu siitä lähtien kun ekaa kertaa kuulin tuosta et voi vittu mitä paskaa! Pitää olla jo vähän... ei AIVAN VITUN TYHMÄ jos laittaa sen 40-50 euroo tollaseen kumilenkkiin joka muka Jollain huuhaa paska tavalla parantaa sun... ööö niin mitä? magneettisia värähtelyjä kehossa? Siis mitä vittua? ihmisten pitäs vähän enemmän perehtyä biologiaan... Ei ihmisessä vaan mee mitään energia kenttiä, auraa, chakraa... tai mitään vastaavaa new age paskaa.

Me päätettiin tänään firmassa osakkaiden kanssa että laitetaan kunnon aivoriihi käyntiin ja aletaan ideoimaan tällaista paskaa. Siis tollasen kusetusrannekkeen myynti on 100 miljoonaa dollaria vuodessa!? Mä en tartte siitä kuin promillen ja oon ihan tyytyväinen.

Power Balance rannekkeen valmistus maksaa varmaan jotain 40 ja 50 sentin välillä per kappale kun sen Kiinassa teettää, myyntihinta kai ~20€. Kohtuu rajut kateprosentit.

Että mua sitten ihmetyttää miten uskomattoman idiootteja ihmisiä maailmasta löytyy.. Tää menee yli satoja euroja maksavista korvaledeistäkin.

Me päätettiin tänään firmassa osakkaiden kanssa että laitetaan kunnon aivoriihi käyntiin ja aletaan ideoimaan tällaista paskaa. Siis tollasen kusetusrannekkeen myynti on 100 miljoonaa dollaria vuodessa!? Mä en tartte siitä kuin promillen ja oon ihan tyytyväinen.

Power Balance rannekkeen valmistus maksaa varmaan jotain 40 ja 50 sentin välillä per kappale kun sen Kiinassa teettää, myyntihinta kai ~20€. Kohtuu rajut kateprosentit.

Että mua sitten ihmetyttää miten uskomattoman idiootteja ihmisiä maailmasta löytyy.. Tää menee yli satoja euroja maksavista korvaledeistäkin.
http://www.alibaba.com/product-gs/361400887/Fashion_sport_silicone_balance_bracelet_wrist.html

Noita saa suhteellisen halvalla ali babasta. Voisi tilata vaikka tuhannen kappaleen(<1000$) erän ja lähteä polkemaan hintoja. Kympilläkin kun saisi menemään niin kate olisi jo hyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom