Potkut

Liittynyt
28.7.2003
Viestejä
4 903
Itselläni ei ole vielä tällaisesta kokemusta, mutta onko kukaan saanut potkuja koskaan duunista? Millaiselta tuntuu saada kenkää? Kuinka suurena henkisenä iskuna potkut tuntuivat ja kauan niistä kesti toipua? Vielä jos kehtaatte, niin voisitteko hieman kertoa mistä syystä potkut tulivat?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni ei ole vielä tällaisesta kokemusta, mutta onko kukaan saanut potkuja koskaan duunista? Millaiselta tuntuu saada kenkää? Kuinka suurena henkisenä iskuna potkut tuntuivat ja kauan niistä kesti toipua? Vielä jos kehtaatte, niin voisitteko hieman kertoa mistä syystä potkut tulivat?
Kerran on irtisanottu, vuonna 2006.

Olin työsuhteessa tähän IT-alan palveluyritykseen, mutta pysyvästi sijoitettuna erään teollisuusyrityksen tietohallintoon. No, ko. teollisuusyritys päättikin sitten vaihtaa palveluntarjoajaa ja koska mun työt oli sidottu juurikin tuon teollisuusyrityksen tietohallintoon, eikä työnantajallani ollut osoittaa uuttakaan työkohdetta, tuli siis tinat.

Työnantajani ja teollisuusyrityksen välinen palvelusopimus irtisanottiin toukokuun viimeinen päivä, kolmen kuukauden irtisanomisajalla, joten lähes varmasti tiesin jo siinä vaiheessa, että elokuun lopussa tulee monoa. Lähdin siinä sitten kesäkuun alkupäivillä kesälomalle ja lomalta palattua päivän ekassa postinjaossa tulikin sitten irtisanomisilmoitus. Eihän se tietty ihan hirveän kivaltakaan tuntunut, vaikka olikin tiedossa, mutta eipä se isommin harmittanut. Henkisesti olin varautunut pitämään mukavan loman, jonka pituudesta ei tietysti siinä vaiheessa ollut mitään tietoa, mutta pari viikkoa siinä sitten loppujen lopuksi vaan kerkesin lomailemaan, kun jo pääsin uuteen työhön.
 
Mulla on ollu paljon tyopaikkoja. Potkut on tullu 4 kertaa. Kerran vitutti, olisin halunnu jaada, ja mulle sanottiin etta oot niin huono tyontekija. Firmalla meni huonosti, mutta eihan ne sita sulle sano.

heh kerran ranskassa sain kenkaa kun mun pomo valitti etta sen ole tarpeeksi positiivisen kuulloinen kaikissa myyntipuheluissa. Tama valitus alkoi kuullostamaan liian nalkutukselta, joten ponkaisin penkista ylos ja huusin naamapunasena: turpa kiinni !! taman jalkeen sitten lahdin, ja pomo huusi etta takaisin ei ole tulemista.
 
Ei ole koskaan irtisanottu. Kerran olen töissä saanut varoituksen, omaa hölmöyttä kun motivaatio laski ja tavaraa lähti ja tuli vituilleen. (olin silloin varastossa. :D) joten ylipääjohtajan kanssa sitten käytiin keskustelua ja kirjallinen varoitushan siellä oli valmiina. Hävetti lähinnä, tosin työteho nousi kummasti. :D Seuraavan kerran olis tullu sitten fudut. Ei se hirmu kivalta tuntunut.
 
Olen saanut kerran kenkää. Pomo oli tähän mennessä ehdottomasti omaa luokkaansa vittumaisuudessaan, kieroilussaan ja selittelyissään.

- Töitä luvattiin 3 - 4kk ajaksi ja mulle luvattiin koulutustani vastaavaa työtä. Kahden viikon halkojen kantamisen jälkeen alkoi olla mitta vähän täynnä. Ei - en ole koulutukseltani halkojenkantaja.
- Työsopimusta en koskaan saanut vaikka sitä useasti pyysin
- Ylitöitä teetettiin mutta niistä ei haluttu maksaa ja keskustelu asiasta sai pomon raivoihinsa
- Minua syyteltiin asiakaspalvelutyössä laiskuudesta ja tietokoneen rikkomisesta, vaikka olin tehnyt kaikki työni. Vaikea se vaan on tehdä asiakaspalvelutyötä jos ketään ei käy. Tietokonesabotaasihuudon syy oli miinaharava, jota pelailin odotellessani mahdollisia asiakkaita.
- Työhön minun piti saapua 9.00 aikaan. Potkut sain eräänä kauniina päivänä 7:45 aamulla, kun pomo soitti ja pyysi tulemaan 8.00 aikaan töihin sinä päivänä. Olin luonnollisesti vähän pihalla, että en millään ehdi vartin päästä töihin, kun olin vielä nukkumassa enkä ole edes syönyt mitään.
- Ainiin ja olin pomon mielestä myös laiska paska, koska kuljin bussilla töihin 15km matkan.
- Palkan sain tilille vasta, kun uhkailin poliisilla ja työsuojelupiirin viranomaisten tarkastuksella.

Edellämainitut syyt johtivat siihen, että aamuisen "eipä tarvitse tulla enää" -puhelinsoiton jälkeen oli hymy korvissa ;)
 
Jeps pakko nostaa hattua kyllä kaikille, jotka uskaltavat kirjoittaa tähän threadiin, Suomessahan potkut ovat melkoinen häpeä, eikä niistä mielellään puhuta.
 
2004 sain potkut puustellilta myyjän hommista. Työsuhde kesti kokonaiset 2 kk, en vain tullut toimeen toisen myyjän kanssa ja silloin noviisi lähtee. Tai siis näin myyntipäällikkö väitti potkujen jälkeisessä puhelussa, enkä tietenkään skeptikkona moista heti uskonu. MP ei siis antanu potkuja vaan kyseisin toimipisteen johtaja.

Potkut tuli siis perjantaina ja lauantaina nykyisen työnantajani yhden osaston myyntipäällikkö rekrysi minua hommiin "omaan" taloonsa. Rekrykeskustelusta viikon päästä tiistaina allekirjoitin sopparin nykyisen työnantajani kanssa. Allekirjoitustilaisuuden (sisälsi pienen koulutuksen) aikana puustellin myyntipäällikkö oli soitellu pari kertaa ja jälkeen päin selvisi että olisi ollu hommia toisessa toimipisteessä. No ajattelin kumminkin kokeilla hetken kynäkauppiaan hommia, eikä ole tarvinnu katua.

Nykyään ei tarvi potkuja pelätä, pikemminkin irtisanoutumista voi käyttää aseena(kunhan kauppa käy). :)
 
Oikeastaan potkujen määritelmään voisi lisätä koeajan loppumisen. Eli siis semmoinen yleinen tapaus, että menet duuniin ja sulla on 4kk koeaika. Ja sen koeajan loputtua pomo sanoo että annetaan olla, ei tuu mitään.

Itse en oikeastaan edes tunne ketään potkujen saajaa. Kerran eräässä lafkassa yksi ulkomaan vahvistus hävisi työpaikalta. Prkl kun en itse nähnyt. Oli vartijat vain tulleet paikalle ja niin lähti kaveri, kaffikupit ja kaikki jäi. Jälkeenpäin kuulin, että firma oli unohtanut kuolettaa luottokortin ajoissa. Tuli 10te lasku. Kaveria ei saatu kiinni, viimeisimmän huhun mukaan olisi mennyt naimisiin serkkunsa kanssa ja lähtenyt jonnekin Dubaihin :D Oli se kyllä aika säätäjä.

Nykyään ei tarvi potkuja pelätä, pikemminkin irtisanoutumista voi käyttää aseena(kunhan kauppa käy).
Voisihan tuota käyttää pomokin. "nyt saat potkut jos ei palkkaa pienennetä" :D
 
Mä sain kenkää niinkin perseestä paikasta kuin Pedros pub Tesoma (suomen persereikä).

Kello oli 30min yli baarin sulkemisajan ja baarimikon entinen tyttöystävä roikkui tiskillä edelleen, sanoin että nyt pitäisi jo lähteä ulos että päästään himaan kaikki. Se vinkui, että hän haluaa juoda tämän jämän pullosta loppuun, sanoin, että vie helvetti vaikka mukanasi se tilkka että nyt päästään pois.

Tämä vitun huora meni sitten kielimään baarin omistajalle että minä käsken viedä juomia ulos, tiistaina tuli soitto, ettei enää tartte tulla. Syy oli tuo. Veikkaan syyn olevan jossain muussa, ehkä siinä, etten antanut niiden vitun apinoiden riehua. Paskin baari koko maailmanhistoriassa, täynnä kusipäitä.

Kyllähän tuo nyt vitutti.
 
Sain 18-kesäisenä fudut vartijanhommista. Olin ehtinyt tehdä jotain 5 vuoroa kunnes pomo soitti ja kertoi että tuo kamat takas kiitos!

Syytä en saanut koskaan kuulla (koeaika). Veikkaan johtuneen siitä että olin ihan paska (päästit jonkun riehuvan narkin pakoon) ja laiska (olin liikaa kahvilla) työntekijä. Siitä sitten viisastuneena en ole vielä saanut toisia potkuja.
 
Sain melkein potkut joskus parikymppisenä. Tuli kutsu toimarin huoneeseen joka sitten moitti huonosta työn laadusta ja laiskuudesta yms. Pyysin kertomaan syyt väitteisiin, että voisin parantaa tapojani, mutta niitäpä tämä ei sitten osannutkaan kertoa, ei myöskään lähin esimieheni osannut pukea tätä sanoiksi sen enempää vaikka hänen kauttaan tämä toimari oli vaikeuksista kuullut.

Varmaan johtui henkilökemioista. Irtisanoin itseni samantien ja vaihdoin firmaa. Kumma kyllä, sain hyvän työtodistuksen.
 
Vuosituhannen vaihteen mylläkässä tuli kenkää yhdestä firmasta. Puolet toimiston väestä istui toimettomana ja melkein saman verran potkittiin pois, että ei mitään henkilökohtaista, kai. Yksi euroopan konttori mm suljettiin kokonaan siinä rytäkässä. Puolen vuoden palkka tuli pakettina, että ei niinkään vituttanut, mutta kyrsihän se silti. Varsinkin kun oli tenava tulossa eikä mitään alan hommaa ollut tarjolla siihen aikaan ja joutui sitten työttömänäkin istuksimaan.
 
Yhden kerran on fudut tullut.
Kesätyöpaikassa odoteltiin, jotta pomo suvaitsisi tulla töihin, jottei hommat seisoisi. Klo 21 sitten soittamahan jotta meneekö kauan, ei kuulemma mene. Klo 00:00 jälleen soitto että meneekö kauan. Puhelimestapa alkaa kuulumaan kännisen örvellystä, oli pomolla jäänyt ryyd-ryyppy päälle.
Ei kait siinä, tuumattiin että pitäkööt tunkkinsa ja painuttiin kotia klo 00:30. Seuraavana aamuna sain sit potkut, itkupotkuraivarin kera saattelemana.

Samapa tuo seuraavana päivänä olinkin sit jo uudessa paikassa töissä.
 
Back
Ylös Bottom