Potkua rintatreeniin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja trebla
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tästä on puhuttu varmasti jo, mutta searchilla en silti löytänyt. Eli kyse on rintatreenistä ja siitä, että liikkeet rasittavaa liikaa olkapäitä. Olen kyllästymiseen asti koittanut opetella tekemään penkkipunnerruksen niin, että rintalihakset tekisivät hommat kuten pitääkin. Jotenka jos jollain on jotain jippoja penkkiin niin olis hyvä. Kertokaa sitten vielä kokemuksianne muista rintaliikkeistä, varsinkin niistä joilla saisi mahdollisimman hyvin eristettyä rintalihaksen.

Nyt kun on ollut puhettu näistä rinta-hauis-pelleistä, niin pitää sanoa etten tuohon porukkaan kuulu enkä ole koskaan kuulunut :) Rintalihakset ovat vain jääneet vähän jälkeen.. esim selkä ja olkapäät ovat reilusti lihaksikkaammaat suhteessa.

Hyvin yksinkertaista: älä tee sitä penkkiä tangolla vaan käsipainoilla. Vielä parempi liike on loiva vinopenkki tai alakalteva penkki käsipainoilla, kaikkia variaatioita kannattaa tehdä, ei toki samalla kertaa.
Lisäksi vipunostoja venytyksen takia ja muutakin sälää millä sen rinnan saa eristettyä.
Avain kuitenkin on käsipainopunnerrukset.

Sillon kun mulla oli olkapää erityisen kipeä, käytin rintaan vaan pekdekkiä. Ainakin turvallisempaa olkapäille, kuin penkki tai muut vapailla painoilla tehdyt liikkeet ja selvästi ei kipeytyny olkapää niin paljon...

käsipainot saattaa tosiaan toimia sen tuntuman löytämiseksi. tee muutama juttu, että saat siitä nimenomaan rintapunnerruksen:
- loiva vinopenkki auttaa hieman
- ala-asennossa kyynärpäät ulos.
- punnerra painot hieman ulospäin ja pidä kyynärvarret myös kallistuneina pikkusen ulospäin.
- hieman ennen yläasentoa kädet ovat oikeestaan ihan suorina.
- purista hauikset rintalihasten sivuihin kiinni. painojen ei tarvi kolista yhteen, vaan idea on saada kyynärpäät ja olkavarret mahdollisimman lähelle toisiaan.
- pidä koko noston ajan takahartiat kiinni penkissä ja pieni, tukeva kaari yläselässä.

tuntuma rintalihaksissa pitäis olla tosi hyvä. kannattaa hieman vähentää painoja aluksi ja tehdä enemmän sarjoja, että oppii varsinkin ton puristusjutun. sellanen reipas kokonaisvolyymin nosto auttaa varmasti. tee kolme perusliikettä rinnalle, joissa kaikissa 3-4 työsarjaa toistoilla 6-12. lopuksi ehkä yksi parinkympin pumppailu. sarjat saa olla melko tiukkoja, muttei niitä loppuu asti tarvi tehdä. pyri mieluummin vähentämään taukojen pituutta. pari kuukautta tätä ja sitten kuukausi kovaa tehotreeniä pudotussarjoineen ja pakkoineen.

onnea yritykseen:)

olen aina tehnyt penkkiä käsipäinolla mutta kun kokeilin tangolla niin seuravaana päivänä oli rintalihakset yllättävän kipeinä, eli ilmeisesti vaihtelu kannattaa. Kannattaako joka kerta tehdä vaikka yksi sarja kolmea eri variaatiota penkkiä vai yhdellä kertaa tehdä yhtä variaatiota ja sitten seuraavilla kerroilla tehdä eri variaatio?

Minä teen ite samana päivänä penkissä ja punteilla, mutta tuo puntti tuntuu olevan enemmälti se joka vaikuttaa rintoihin. Penkissä loppuu aika nopiasti voimat, mutta ei rasita rintalihaksia, kun taas punteilla jaksaa pitempään reenata ja kyllä huomaa auttavan asiaan.

Nyt on tullu tehtyä tasapenkkiä ja vinopenkkiä enemmän kässäreillä ja täytyy sanoa että itse rintalihaksiin on saanut parempaa tuntumaa. Mutta kässäreillä tehdessä en saa rintalihaksia rasitettua aivan loppuun asti, koska ojentajista ja kyynärvarsista(!) loppuu puhti. Sarjan loppupuolella alkaa käsivarsien lihaksia kuumottamaan niin kovin että sarja jää yleensä kesken ennen kuin ollaan päästy itse asiaan eli rintalihasten maksimaaliseen korventamiseen. Tangolla tehdyssä penkissä ei mitään vastaavia ongelmia esiinny.. Muilla saman tyyppisiä ongelmia ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by trebla
Nyt on tullu tehtyä tasapenkkiä ja vinopenkkiä enemmän kässäreillä ja täytyy sanoa että itse rintalihaksiin on saanut parempaa tuntumaa. Mutta kässäreillä tehdessä en saa rintalihaksia rasitettua aivan loppuun asti, koska ojentajista ja kyynärvarsista(!) loppuu puhti. Sarjan loppupuolella alkaa käsivarsien lihaksia kuumottamaan niin kovin että sarja jää yleensä kesken ennen kuin ollaan päästy itse asiaan eli rintalihasten maksimaaliseen korventamiseen. Tangolla tehdyssä penkissä ei mitään vastaavia ongelmia esiinny.. Muilla saman tyyppisiä ongelmia ?
Ootko koittanu etukäteisväsytystä? eli teet ensin esim. sarjan flyeseja ja heti perään sarjan punnerruksia. flyesit voit korvata pecdeckillä tai ristikkäistaljalla. Juttu perustuu siihen että saat rintalihakset väsytettyä ojentajien vielä ollessa tuoreet ja näin rinta hyytyy ennen ojentajia punnerruksissa.

Originally posted by Quadzilla
Ootko koittanu etukäteisväsytystä? eli teet ensin esim. sarjan flyeseja ja heti perään sarjan punnerruksia. flyesit voit korvata pecdeckillä tai ristikkäistaljalla. Juttu perustuu siihen että saat rintalihakset väsytettyä ojentajien vielä ollessa tuoreet ja näin rinta hyytyy ennen ojentajia punnerruksissa.

Ideana toi on tuttu, mutta en ole koskaan koittanut. Tuli tänään tehtyä rinta eli pääsen koittamaan tota vasta viikon päästä. Pistän kommenttia sitten miten sujui...

Ideana toi on tuttu, mutta en ole koskaan koittanut. Tuli tänään tehtyä rinta eli pääsen koittamaan tota vasta viikon päästä. Pistän kommenttia sitten miten sujui...

En tiedä miten tässä tapauksessa tuo etukäteisväsytys toimisi järkevästi, sillä sinähän sanoit että rinta on jäljessä, niin silloinhan sen pitäisi olla heikko lihasryhmä ja jos väsytät sitä entisestään flyeseillä ennen rinnan massaliikkeistä parhainta, penkkipunnerrusta, ontuu se penkki vielä enemmän siellä rinnan päällä. Heikoimmasta lenkistä se ketjukin pettää, tuskin pelkillä ojentajilla leveää penkkiä rinnan päältä saa liikkeelle.

Minä en ymmärrä miten monet väittävät käsipainoilla tehdyn penkin kehittävän enemmän rintaa kuin tangolla tehty penkki.

Monet väittävät , että liikerata on pidempi, mutta tehdessään pitkillä käsipainoilla kuitenkin laskevat ne rinnan päälle eikä sinne sivulle jolloin ala-asennossa tuleva venytys jää (painon säde - kahvan säde) lyhyemmäksi kuin tangolla ja yläasennossa kuitenkin käsipainojen pituus vaatii myös, että käsipainot joutuu nostamaan leveällä otteella ylös, joten liikeradan pituus ei kasva myös siitäkään syystä. Näin siis tulee käsipainoilla suoritettu penkkipunnerrus jopa lyhyemmäksi liikkeeksi kuin tangolla vastaava!
Lisäksi käsipainoilla liikkeen stabilisointiin joutuu kuluttamaan paljon voimia ja energiaa joita ei voi käyttää hyväksi rinnan kurittamiseen. Myös painot ovat yleensä niin pienet, että eipä niillä paljoa rintaa ja ojentajia vahvisteta mistä seurausi sitten kasvuakin. Mutta jos nyt joku voisi selittää miten kasvun kannalta olisi parasta tehdä käsipainoilla penkkiä, niin luen mielelläni. Uskoisin, että monessa tapauksessa on vain penkki omasta mielestä niin huono, että on egolle helpompaa tehdä käsipainoilla. :)

Sinuna keskittyisin treenaamaan vaan sitä penkkiä tangolla, mutta ehkäpä jto:n volyymitreenit toimisivat paremmin kuin MD jos ei meinaa tuntumaa tulla rintaan. Ja jos tekee pompulla, niin sekin huonontaa tuntumaa. Minä kyllä väitän että rintaliikkeissä ei ole tangolla tehtävän penkin, vinopenkin ja alavinopenkin voittanutta ja itse kyllä saan niistä kaiken irti mitä tarvitseekin.

Kuten S225T sanoikin jo, loiva vinopena tangolla ottaa paremmin rintaan kuin tavallinen penkki. Itse teen sitä jokatoinen vko. siinä saa hyvää kehitystä tavalliseen vinopenkkiin ja ehkä penkkiinkin vähän.

Originally posted by strong
En tiedä miten tässä tapauksessa tuo etukäteisväsytys toimisi järkevästi, sillä sinähän sanoit että rinta on jäljessä, niin silloinhan sen pitäisi olla heikko lihasryhmä ja jos väsytät sitä entisestään flyeseillä ennen rinnan massaliikkeistä parhainta, penkkipunnerrusta, ontuu se penkki vielä enemmän siellä rinnan päällä
Niin, eikös kysyjä halunnut saada rintalihaksia kehittymään, eikä penkkitulosta nousemaan? Olen aina kuvitellut että kehonrakennus perustuu siihen, että lihasta pyritään kuormittamaan maksimaalisesti. Jos kysyjä ei saa kunnon tuntumaa treenattaviin lihaksiin, eli tässä tapauksessa rinta lihaksiin niin miten ne vois sillon kasvaa? Ajatuksen voimalla kenties?
Kysyjällähän ei ollut mitään ongelmaa penkkipunnerruksessa, vaan nimenomaan käsipainopunnerruksessa, jossa ojentajat loppuivat ennen rintaa. Tässä tapauksessa etukäteisväsytys voisi tulla kysymykseen.

Originally posted by strong
Lisäksi käsipainoilla liikkeen stabilisointiin joutuu kuluttamaan paljon voimia ja energiaa joita ei voi käyttää hyväksi rinnan kurittamiseen. Myös painot ovat yleensä niin pienet, että eipä niillä paljoa rintaa ja ojentajia vahvisteta mistä seurausi sitten kasvuakin. Mutta jos nyt joku voisi selittää miten kasvun kannalta olisi parasta tehdä käsipainoilla penkkiä, niin luen mielelläni. Uskoisin, että monessa tapauksessa on vain penkki omasta mielestä niin huono, että on egolle helpompaa tehdä käsipainoilla. :)

Sinuna keskittyisin treenaamaan vaan sitä penkkiä tangolla, mutta ehkäpä jto:n volyymitreenit toimisivat paremmin kuin MD jos ei meinaa tuntumaa tulla rintaan. Ja jos tekee pompulla, niin sekin huonontaa tuntumaa. Minä kyllä väitän että rintaliikkeissä ei ole tangolla tehtävän penkin, vinopenkin ja alavinopenkin voittanutta ja itse kyllä saan niistä kaiken irti mitä tarvitseekin.

Tästä on väitelty forumilla miljoonasti ja uskon, että fanaattista tankopenkkimiestä ei saa "käännytettyä" vaikka aseella uhkaisi, varsinkaan jos nuo liikkeet on tulosta tuottaneet (kuten ne kieltämättä joillekin tekee tekniikasta riippumatta), joten toteanpa vaan tiivistetysti mitä ajattelen asiasta ;)

Olen postannut tänne monta kertaa sen emg-aktiivisuustutkimuksen tulokset. Siinä periaate oli jokseenkin: käsipainot on paremmat kuin tanko joka on parempi kuin laitteet.

Lisäksi: käsipainoilla liikerata pääsee muodostumaan luonnollisemmaksi kuin tangolla. Jos se vakautustarve tulee mukaan kuvioihin, näen sen enemmän positiivisena kuin negatiivisena asiana. Sen puute tekee tankopunnerruksesta juuri enemmän "koneenkaltaisen fiksatun liikeradan" kaltaisen liikkeen.

Ja se ikuinen pointti: miksi käytännössä KUKAAN kehonrakennuksen ammattilaisista ei tee ainakaan tasapenkkiä tangolla. Suurin osa suosii loivaa vinopenkkiä käsipainoilla ja/tai tangolla, ja lisäksi tasapenkkiä käsipainoilla, minkä lisäksi erilaisia flyeseja ja laitteita avuksi.

Käsipainoflyesit on mun mielestäni totaalisen aliarvostettu massaliikkeenä. Siinä VOI käyttää varsin huomattavia painoja turvallisestikin ja sen tarjoama venytys ja rintalihasten eristys on omaa luokkaansa.

Ettei asia unohtuisi:
aloittelijallehan peruspenkki on ylävartalon perusmassan ja -voiman hakuun loistava liike. Mutta (kuten alkuperäinen pointtikin oli): varsinaiseen rintalihasharjoitteluun on parempaakin tarjolla.

Originally posted by Quadzilla
Niin, eikös kysyjä halunnut saada rintalihaksia kehittymään, eikä penkkitulosta nousemaan? Olen aina kuvitellut että kehonrakennus perustuu siihen, että lihasta pyritään kuormittamaan maksimaalisesti. Jos kysyjä ei saa kunnon tuntumaa treenattaviin lihaksiin, eli tässä tapauksessa rinta lihaksiin niin miten ne vois sillon kasvaa? Ajatuksen voimalla kenties?
Kysyjällähän ei ollut mitään ongelmaa penkkipunnerruksessa, vaan nimenomaan käsipainopunnerruksessa, jossa ojentajat loppuivat ennen rintaa. Tässä tapauksessa etukäteisväsytys voisi tulla kysymykseen.

Vastaukseni lähti tekemällä ensin oletus, että tangolla penkkipunnertaminen on tehokkaampaa kuin käsipainoilla jolloin etukäteisväsytys tulee turhaksi koska etukäteisväsytys voisi viedä tehoja tangolla punnertamisesta. Ja itsehän sen sanoit, kehonrakennus perustuu siihen että lihasta pyritään kuormittamaan maksimaalisesti. Tekemällä penkit ja vinopenkit tangolla kuormittaa lihakset maksimaalisesti, tai ainakin maksimaalisemmin kuin käsipainoilla. Ja käsipainoilla penkatessa ei "ojentajat lopu kesken jolloin rinta pitäisi etukäteisväsyttää flyeseilla jolloin rintalihakset tulisi kuormitettua maksimaalisesti".

Jos "kysyjä halusi saada rintalihakset kehittymään eikä penkkitulosta nousemaan", niin miten tämä on käytännössä mahdollista, ajatuksen voimallako kenties? ;)

Originally posted by S225T
Ja se ikuinen pointti: miksi käytännössä KUKAAN kehonrakennuksen ammattilaisista ei tee ainakaan tasapenkkiä tangolla. Suurin osa suosii loivaa vinopenkkiä käsipainoilla ja/tai tangolla, ja lisäksi tasapenkkiä käsipainoilla, minkä lisäksi erilaisia flyeseja ja laitteita avuksi.

Minä olen sitä mieltä, että penkit pitää tehdä tangolla ja penkkipunnerrukset ovat parhaita massaliikkeitä rinnalle, mutta kulma ei välttämättä tarvitse olla tasapenkki, vaan loivavino ja alavinot voi myös toimia jopa paremmin, ainakin joillekin. Tarkennetaan sitä nyt sitten tässä.

Vinopenkin väitetään olevan paras rintaliike ja käytännössä kaikki ammattilaiset tekee sen tangolla. Tasapenkki voi taas aiheuttaa loukkaantumisia joillekin ja he eivät sitten halua riskeerata mitään, vaan tekevät sen sitten pienemmillä painoilla ja käsipainoilla. Mutta silti ohjelmiin kuuluu penkki tangolla jostakin kulmasta ja pääliikkeenä vieläpä.

Tästä on puhuttu varmasti jo, mutta searchilla en silti löytänyt. Eli kyse on rintatreenistä ja siitä, että liikkeet rasittavaa liikaa olkapäitä.

Näköjään kukaan ei ole ottanut kantaa oteleveyksiin.Liian leveä ote rasittaa olkapäitä eli kannattaa kokeilla eri levyisillä otteilla.Tämä siis penkissä ym. tankoliikkeissä.Joillakin toimii alaviistopenkki tavallista penkkiä paremmin,saa ottaan ehkä vähän paremmin rintaan,ku penkin.Muuten näytti jo olevan kaikki mahdolliset ohjeet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom