Originally posted by trebla
Ideana toi on tuttu, mutta en ole koskaan koittanut. Tuli tänään tehtyä rinta eli pääsen koittamaan tota vasta viikon päästä. Pistän kommenttia sitten miten sujui...
En tiedä miten tässä tapauksessa tuo etukäteisväsytys toimisi järkevästi, sillä sinähän sanoit että rinta on jäljessä, niin silloinhan sen pitäisi olla heikko lihasryhmä ja jos väsytät sitä entisestään flyeseillä ennen rinnan massaliikkeistä parhainta, penkkipunnerrusta, ontuu se penkki vielä enemmän siellä rinnan päällä. Heikoimmasta lenkistä se ketjukin pettää, tuskin pelkillä ojentajilla leveää penkkiä rinnan päältä saa liikkeelle.
Minä en ymmärrä miten monet väittävät käsipainoilla tehdyn penkin kehittävän enemmän rintaa kuin tangolla tehty penkki.
Monet väittävät , että liikerata on pidempi, mutta tehdessään pitkillä käsipainoilla kuitenkin laskevat ne rinnan päälle eikä sinne sivulle jolloin ala-asennossa tuleva venytys jää (painon säde - kahvan säde) lyhyemmäksi kuin tangolla ja yläasennossa kuitenkin käsipainojen pituus vaatii myös, että käsipainot joutuu nostamaan leveällä otteella ylös, joten liikeradan pituus ei kasva myös siitäkään syystä. Näin siis tulee käsipainoilla suoritettu penkkipunnerrus jopa lyhyemmäksi liikkeeksi kuin tangolla vastaava!
Lisäksi käsipainoilla liikkeen stabilisointiin joutuu kuluttamaan paljon voimia ja energiaa joita ei voi käyttää hyväksi rinnan kurittamiseen. Myös painot ovat yleensä niin pienet, että eipä niillä paljoa rintaa ja ojentajia vahvisteta mistä seurausi sitten kasvuakin. Mutta jos nyt joku voisi selittää miten kasvun kannalta olisi parasta tehdä käsipainoilla penkkiä, niin luen mielelläni. Uskoisin, että monessa tapauksessa on vain penkki omasta mielestä niin huono, että on egolle helpompaa tehdä käsipainoilla.
Sinuna keskittyisin treenaamaan vaan sitä penkkiä tangolla, mutta ehkäpä jto:n volyymitreenit toimisivat paremmin kuin MD jos ei meinaa tuntumaa tulla rintaan. Ja jos tekee pompulla, niin sekin huonontaa tuntumaa. Minä kyllä väitän että rintaliikkeissä ei ole tangolla tehtävän penkin, vinopenkin ja alavinopenkin voittanutta ja itse kyllä saan niistä kaiken irti mitä tarvitseekin.