Poskiontelovaivat

Moikka kaikille! En tiedä onko tälläistä palstaa ollu vielä, en löytänyt ainakaan "haulla". Joten tänne vois kaikki sellaset kirjotella joilla on ollut jonkinasteisia kiusallisia poskiontelovaivoja. Ite oon kärsiny kohta kaks vuotta kyseisistä vaivoista ja se on ollu välillä aika saatanan ärsyttävää.
Antakaa kaikkia vinkkejä joilla oloa voi helpottaa jos joltakin vain löytyy. Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tjaah, multa on teininä leikattu toisen poskiontelon aukkoa, kun kärsin parisen vuotta jatkuvasta poskiontelotulehduksesta. Eikä ollut täysin parantava ratkaisu sekään, tosin tulehdukset ovat huomattavasti vähentyneet. Lääkkeet eivät oikein auttaneet mun kohdalla. Tosin sittemmin tulehdukset ovat menneet ihan antibiooteilla ohi.

Itse sairastelin nuorempana vähän väliä poskiontelo tulehduksia. Aina antibiootti kuuria toisen perään eli ne tulehdukset kestivät monesti monta kuukautta. Sitten yhdellä kertaa lääkäri päätti punkteerata poskiontelot. Toimenpide oli sinällänsä aika helppo ja yllätykseksi lääkäri vahingossa puhkaisia kystan sieltä. Tämän jälkeen ei ole tulehduksia näkynyt poskionteloissa. Eli varmaan tuolla kystalla oli näppinsä pelissä noitten minun tulehdusten kanssa.:)

Minulle on tehty leikkaus, poltettu limakalvoa sähköllä ja monia punkteerauksia. En tiedä et mikä mättää. Nyt kävin hammaslääkärissä ja ne sano et et yksi hammas on tulehtunu pahasti ikenen alta. Nyt pitää nyhtää koko hammas irti. Saa nyt nähä et loppuuuko tää ongelma sillä. Epäilen...
Tää vaiva on ollu todella hankala. Syö tosi paljon treenejä ja muutenkin elämää kun on koko ajan sellanen kipee olo.

Mulla oli aiemmin aivan jatkuvasti poskiont. tulehdusta. Yleensä levisi vielä keuhkoputkiin jne. Sain apua vaivaan, kun eräs lääkäri kirjoitta respan pyynnöstäni avaavia lääkkeita mm. duact ja clarinase. Eli mulla on niitä lääkkeitä koko ajan saatavilla. Kun olo alkaa tuntua tukkoiselta edes vähääkään, niin alan popsimaan edellä mainittuja droppeja, eikä paska keräänny niin helposti poskionteloihin. Ja minulle on toiminut kyseiset lääkkeet hyvin tuon vaivan hoitoon.

Mulla on alkanut poskiontelovaivat tänä vuonna tulemaan ihan riesaksi. Juuri pari viikkoa sitten oli kolmas kuuri tuon takia ja en tiedä mitä keksisi. Vedän nenäsumutetta aamuin/illoin ja duactia kai pitäisi testata. Ainoa että duactista mulla menee korvat lukkoon, mutta se on pieni miinus siitä, että pysyy terveenä :)

Sitä on tullu käytyä tarkastamassa poskionteloita vaikka missä. ottaa päähän eritoten treeneissä kun menee korva lukkoon eikä kuule lainkaan mitä muut puhuu. Ja aina kun nielee niin korvissa naksuu, eli tuntuu välillä et on kokoajan pieni flunssa päällä. Kait se paska olis ihan jees jo käydä poistattamassa lääkärissä.

Parikymppisenä mulla oli myös krooninen poskiontelon tulehduskierre. Aina kun lentsu iski tiesin jo mennä juosten lääkärille antibioottien hakuun. Intissä sitten Tilkassa noi ontelot punkteerattiin. Siellä meitä istui äijiä rivissä penkillä metalliputkilot sieraimista roikkuen ja metalliastia sylissä, johon erite onteloista tippui. Siihen loppui ontelojen kanssa tuskailu. Nenä, kurkku(suu), silmät ja korvat ovat yhteyksissä toisiinsa. Missä tahansa niissä oleva vaiva voi vaikuttaa myös poskionteloihin. Polttoneste, voipi olla, että se hampaan poisto vaikuttaa sullakin positiivisesti ;)

Sama juttu ollut. Ensiksi ostat apteekista sarvikuonon, jota käytät päivittäin. Sitten hammaslääkäriin ja reiät umpeen ja viisarit pois. Tulehdukset loppui multa tuohon.

Ahaa, näitä kohtalontovereita on aika paljon. Saa nähä et miten hampaan poisto vaikuttaa. Toivottavasti hyvin et pääsis terveeksi.
Minulta on kaikki viisaudenhampaat poistettu ja nyt se tulehdus on yhessä takahampaassa. Perkele, jos siitä johtuu niin otan kyllä sen hampaan talteen ja teetän siitä korun! :D

Pieni varoituksen sana tuosta Duactista... Mulla oli joitain vuosia sitten poskiontelontulehduskierre, johon lääkäri pisti Duactia kommentilla, että "syö noita, kun tulee flunssa, niin pysyy röörit auki, ei tule tulehduksia. Minähän söin ja sairastuin parin kuukauden välein flunssaan, jonka seurauksena sitten tuli tulehdus. Sitten tuli rytmihäiriöitä, ja juoksin jos jonkinlaisessa sydänfilmissä. Yksi lääkäri ilmeisesti kuvitteli, että mulla on paniikkihäiriö, ja määräsi Propralia, no yhden söin. Sitten vihdoin viimein tajuttiin, että olen tullut yliherkäksi Duactin sisältämälle efedriinille ja sain reseptin Semprexiin (nyk. Benadryl). Tulehdukset kuitenkin jatkuivat. Vähän yli kolme vuotta sitten kyllästyin sitten jatkuvaan antihistamiinin syöntiin ja ostin sarvikuonokannun ja lopetin pillerin puputtamisen... Kas, olen vain muutaman flunssan ja yhden poskiontelotulehduksen sairastanut tämän jälkeen. Nyt on lääkärikin sanonut, että kierre olisi voinut jäädä syntymättä, jos sitä ensimmäistäkään Duactia ei olisi syöty. Antihistamiinit kuivattavat limakalvoja, jolloin vastustuskyky heikkenee ja flunssat ja bakteeritulehdukset iskevät helpommin. Aikaisemmin antihistamiineja jaeltiin flunssan oireiden hoitoon oikein kaksin käsin, mutta nykyinen hoitosuositus kuulemma on, että antihistamiineilla ei flunssaoireita hoideta.

Ei kait, mutta tuo sarvikuono kannattaa kyllä ostaa ja käyttää säännöllisesti tai ainakin kun on yhtään nuhasuutta. Ei tarvitse mitään nasolinejakaan kun nokka aukeaa. Muutama vuosi takaperin ostin tuon, sen jälkeen en ole ollut kertaakaan kipeä. Tukkoisuus on lähtenyt aina tuolla ja vitamiineilla, vaikka ennen oli jatkuvaa sairastelua.

Onhan se huuhelukannu ihan hyvä ja auttaa varsinkin siitepölykautena, mutta jos nenässä on rakenteellista vikaa, joka aiheuttaa poskiontelovaivoja niin eipä se paljon välttämättä pelasta.

Itsellä on suurennettu ne aukot poskionteloihin ja putsatttu poskiontelot samalla vuosien paskoista ja nenän väliseinää siirretty sekä laserilla poltettu limakalvoja.

Nyt on poskiontelotulehdus kerran vuodessa sen sijaan, että olisi 20 kertaa vuodessa. Lisäksi tuntuu auttavan, jos Duactia ottaa heti, kun alkaa tuntua oireita.

Tuo nenäkannu on hyvä puhdistamaan kaikkia epäpuhtauksia limakalvoilta. Minulle siitä on ollut jonkin verran apua.
Onko kenelläkään ollut kystaa onteloissa? Se taitaa olla myös aika yleinen vika joka aiheuttaa noita tulehduksia.

Täältä ilmoittauttautuu yksi "tukkoinen". Viimiset 7 vuotta olen popsinu zyrteciä, duactia ja clarinasea. Nenään on menny kortisonipohjasia suihkeita, otrivinia, flixonasea, nasolinia ym. Eli oon kärsiny korvatulehduksista aika paljonki ja myös poskiontelot on keränny schaissea. Kuorsaaminen on alkanu myös pari vuotta sitte ja toisinaa tulee sellasia ihme ahdistuskohtauksia, millon tuntuu, ettei saa henkee...niihi on ikävä herätä :itku:

No, menin keväällä nokkalääkärille ja hän totes, et mun nenäkuorikot on todella isot. Suositteli hoitona siihen nenä-RFTA:ta. Eli operaatiossa annetaan virtaa kuorikoille ja niiden sit pitäs supistua kokoon, jollon ilma kiertää. Tohtori usko, et kuorsaaminen, hengitysvaikeudet, korvatulehdukset ym. johtu kuorikkojen koosta. Nyt operaatiosta on kulunu n. kuukausi ja en oo duactia tarvinnu, muuta ku ekoina päivinä. Vaikutuksen pitäs kuulemma parantua ajan kuluessa, mut voi olla et joskus tulevaisuudessa joudun menee uudestaan. Onko muilla kokemuksia samasta operaatiosta?

Sarvikuono on jees, vielä kun valuttaa sitä lopuksi tahallaan väärin siis niin että vettä valuu vähän myös kurkkuun niin lähtee myös taka osasta kuonat liikkeelle.
Varoitus: tulee helposti vedettyä vettä henkeen tossa väärin valuttaessa joten varovasti sen kanssa.

No, menin keväällä nokkalääkärille ja hän totes, et mun nenäkuorikot on todella isot. Suositteli hoitona siihen nenä-RFTA:ta. Eli operaatiossa annetaan virtaa kuorikoille ja niiden sit pitäs supistua kokoon, jollon ilma kiertää. Tohtori usko, et kuorsaaminen, hengitysvaikeudet, korvatulehdukset ym. johtu kuorikkojen koosta. Nyt operaatiosta on kulunu n. kuukausi ja en oo duactia tarvinnu, muuta ku ekoina päivinä. Vaikutuksen pitäs kuulemma parantua ajan kuluessa, mut voi olla et joskus tulevaisuudessa joudun menee uudestaan. Onko muilla kokemuksia samasta operaatiosta?

Itselle on toi aikoinaan tehty. Joskus 6-7 vuotta sitten. Nykyään ne kipeänä ollessa turpoavat taas enemmän, mutta menthol-sumutteet auttavat silloin aika hyvin. Ja muutenkin nenä on ehkä vähän tukkoisempi. Tosin tälläkin hetkellä asun Irlantilaisessa homepesäkkeessä, joita paikallisest kutsuvat liioitellen asunnoiksi.

Mulle sanottiin operaation jälkeen, että joskus tarvinnee tehdä sama uudestaan, mutta vielä ainakaan en ole harkinnut, ei ole niin paha. Kuulemma elintavat vaikuttavat, että kuinka kauan vaikutus säilyy. Jos savuisissa baareissa on roikkunut niin se ei ainakaan ole hyväksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom