Posken turvotus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HuruTim
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin kysyä asiasta tällä osiolla, kun muut osiot ovat vielä enemmän ohi aiheen.

Ihmetyksen aiheenani on ajoittain ilmaantuva usein vain toispuoleinen posken turvotus. Tämä tapahtuu noin 6 kk välein ja syitä voi olla useita. Olen ajatellut syiksi joko viisaudenhampaita, tai nestetasapainoa. Hampaat tosin olisi otettu jo pois, jos ne olisivat oikea syy.

Miten siis tuo nestetasapaino menee käytännössä? Monesti oireita on tullut jonkun reissun jälkeen, kuten nytkin. Viikonloppu siis pihvi, ranskikset, pizza, viini, olut-linjalla ja normaalia vähemmällä vedellä. Tietysti syynä on nestehukkaa, mutta voiko paluu arkeen aiheuttaa valtavan kertymän nimenomaan poskiin? Mikään muu paikka ei tunnu olevan turvoksissa. Poski turposi tänään muutenkin vasta treenin, palkkarin ja ruoan jälkeen. Eli ei välttämättä täysin perinteistä nestepöhöä.

Muutenkin poskeni ovat hämärät, sillä ne reagoivat (ällö)sokerisiin sapuskoihin. Eli esim. ylimakeaa jätskiä (kuten Ben & Jerry) syödessä, posket kihelmöivät jännästi. Ärsyttävää.

Onko kellään vastaavia kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei oo tuommosia kokemuksia, mutta kannattaa varmaan käydä porisemassa tuosta jollekkin asiantuntijalle, jos tuntuu itseä vaivaavan?

Toispuoleinen ja ajoittainen posken turvotus voisi viitata korvan edessä olevan korvasylkirauhasen tiehyen tukkeutumiseen. Siellä voi esim. olla eräänlainen kivi, ja kun ruoan yhteydessä syljen eritys lisääntyy, kivi estää syljen valumisen suuhun/paidalle/poskelle(basistit) ja näin ollen poski turpoaa. Ns. "yleinen turvotus" tai nestepöhö ilmaantuu kyllä molemmin puolin.

Toispuoleinen ja ajoittainen posken turvotus voisi viitata korvan edessä olevan korvasylkirauhasen tiehyen tukkeutumiseen.

Kiitoksia vinkistä! Olen yrittänyt etsiä syitä vaikka mistä, mutta mitään en ole mistään löytänyt. Työterveydenhoitaja nappasi ohimennen tulehdusverikokeen, mutta se oli ok. Eli joku em. juttu voi varmaan olla syyllinen.

Jotenkin vain olen aiemmin yhdistänyt nämä kaksi kertaa vuodessa tapahtuvat posken turpoamiset sokeriin tai ylenpalttiseen malton imemiseen raskaiden treenien jälkeen. Onko syljeneritys niin rajua Ben & Jerryn syömisen yhteydessä!? :kuola:

Päivitystä arkistohakuihin

Kirjoittelenpa asiasta, jos vaikka jotain sattuu myöhemmin kiinnostamaan aihepiiri.

Lääkäreillä on nyt käyty ja "kivitautia" ei löytynyt. Sen sijaan turvonneen puolen posken sylkirauhanen oli lääkärin ultraäänen mukaan tavanomaisesta poikkeava. Se nimittäin jatkui hyvin pitkänä tiehyenä pitkälle poskeen asti ja on rakenteeltaan siis erikoinen. Tästä saattaisi ehkä aiheutua poikkeavaa toimintaa syljenerityksen suhteen ja sitäkautta ehkä myös turvotusta joskus.

Huvittavaa. Olen reaalielämän Homer. :kuola:

Itse syyttäisin ben and jerryä. Mutta söisin sitä silti ja eläisin vaikka koko pää turvoksissa:dance:

Itse syyttäisin ben and jerryä. Mutta söisin sitä silti ja eläisin vaikka koko pää turvoksissa

Niin minäkin syytän. Tästedes tuleekin mieleen aina BJ:n kohdalla kysymys, haluanko olla hamsteri?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom