Polvivammaiselle jalkatreeniä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LoK
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

LoK

Joopajoo, Päätin nyt tänne kirjoittaa kun en vastaavaa topikkia löytänyt.
Siis minulla on molemmissa polvissa synnynnäinen vamma, jonka nimeä en nyt satu muistamaan. Mutta molemmissa polvissa tuntuu lievää kipua jos menen kyykkyyn ja jos rasitan polviani tarpeeksi, en pysty juoksemaan/pyöräilemään n.kuukauteen. Fysioterapeutti kielsi kyykyn ja prässin (+variaatiot). Joten kysymys kuuluu, mitä liikkeitä etureisille? Olen siis avoin kaikille ehdotuksille. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Joopajoo, Päätin nyt tänne kirjoittaa kun en vastaavaa topikkia löytänyt.
Siis minulla on molemmissa polvissa synnynnäinen vamma, jonka nimeä en nyt satu muistamaan. Mutta molemmissa polvissa tuntuu lievää kipua jos menen kyykkyyn ja jos rasitan polviani tarpeeksi, en pysty juoksemaan/pyöräilemään n.kuukauteen. Fysioterapeutti kielsi kyykyn ja prässin (+variaatiot). Joten kysymys kuuluu, mitä liikkeitä etureisille? Olen siis avoin kaikille ehdotuksille. :)

Eipä tuohon taida jäädä kuin reiden ojennukset. Niitä vaan siis hinkkaat paljon. Vai kestääkö polvesi niitäkään?

Zone-sarja -42%
LoK: -Kyllä mä lähtisin siitä, että vaihda alkuunsa se fysioterapeutti, jos se tosissaan on kieltänyt kyykyt kaikkine variaatioineen. Jossei minkään sortin variaatioita pysty tekemään, niin silloin ei pysty myöskään nousemaan penkiltäkään, kävelemään portaita jne. Ja jossei nuihin pysty, niin silloin ei hirveästi kysellä ohjeoitakaan jalkojen treenaukseen, varsinkaan internaattipalstoilta.

LoK: -Kyllä mä lähtisin siitä, että vaihda alkuunsa se fysioterapeutti, jos se tosissaan on kieltänyt kyykyt kaikkine variaatioineen. Jossei minkään sortin variaatioita pysty tekemään, niin silloin ei pysty myöskään nousemaan penkiltäkään, kävelemään portaita jne. Ja jossei nuihin pysty, niin silloin ei hirveästi kysellä ohjeoitakaan jalkojen treenaukseen, varsinkaan internaattipalstoilta.

Juurikin näin, ja sitäpaitsi reidenojennus on paljon 'luonnottomampi' ja rasittavampi liike polville kuin kyykyt ja esimerkiks maastavedot. Jos ei ole riskiä että polvissa mitään rikki menee, eli pelkästään kipua esiintyy, niin lähde rohkeasti kokeilemaan esimerkiksi käsipainokyykkyjä (käsipainot kouraan ja istut perse penkille->ylös), askelkyykkyjä omalla painolla & käsipainoilla joko paikallaan tai esim 5-10m matkalla edestakaisin. maastavetoa voisit kokeilla myös kässäreillä tai jos salilta löytyy laite jossa tulee raudat sivuille eli paino tulee varmasti kohtisuoraan ylös eikä tuosta jalkojen edestä. Normaalissa maastavedossa ala-asento saattaa rasittaa polvia, tänkin voi tietysti kiertää vetämällä raudoista (kyykkytelineen varmistusraudat) jollon ala-asennosta saa otettua sen pahimman vaiheen pois pelistä...

Varsinkin polvivammasille on helvetin tärkeetä treenata noita etu- ja takareisiä reisiä hinnalla millä hyvänsä koska polvessa olevat rakenteelliset viat helpottavat lihasten vahvistuessa ja tukiessa sitä paremmin. Esimerkkinä naispuoleinen kaveri jolta on molemmat reisiluut katkottu ja oikaistu sekä polven kiertymää korjattu parikymmpisenä (synnynnäinen luustovirhe). Valitteli monta vuotta kipuilua polvessa ja arkiaskareiden tuottamaa kipua, mutta nyt kun on lähtenyt salille ja tehnyt kyykkyä ja vaakaprässiä niin kivut kuulemma kadonneet kokonaan arjessa sekä töissä nostojuttuja tehdessä ja polvelle uskaltaa varata jo painoakin liikkeissä...

Mulla on kans toinen polvi operoitu ~10v. sitten ja sitä on aina pitänyt varoa. Nyt kun olen neljännettä kuukautta taas vähän aktiivisemmin käynyt salilla ja ensimmäistä kertaa elämässäni myös alottanut kyykkäämisen, polvi on ruvennut enemmän kipuilemaan.
Kyykkyä en vaan haluaisi mistään hinnasta enää jättää pelistä pois, keskivartalo ja jalat ovat näinkin vähässä ajassa tykänneet muuten oikein hyvää kyykkäilystä, niin sanokaapa (kyykky)amatöörille että jos kykenen turvallisesti tekemään kyykkyä niin että en mene sen alemmaksi kuin reidet on lattian mukaisesti eli miksi tätä lie sanotaan, 90 asteen kulmaan (?) niin tämä säästäisi polvia ja etureiskat sais kuitenkin kyykkäämisen hyödyt ja otan takareisille ja persiille sitten muita liikkeitä, esim. SJMV jne.
Jalkaprässissä ei ole koskaan ollut mitään vaivoja polven suhteen mutta jostain syystä kyykky rankaisee.
Niitä polvitukeja olen myös miettinyt mutta en ole saanut aikaiseksi vielä hankkia.
Toisaalta ajattelin niinkin että jos ilman tukia maltilla tekisin polviturvallisia kyykkyjä niin lihakset sitten vahvistuessaan tukisivat polvea paremmin kuten tuossa ylhäällä mainittiinkin.

Olenpas huono kirjoittamaan selkeästi, sori.
Pähkinän kuoressa : Onko kyykystä hyötyä jos tekee vain 90-asteen kyykkyjä verrattavissa AssToTheGrass-kyykkyihin reistailevan polven suojelemista ajatellen?

...Olenpas huono kirjoittamaan selkeästi, sori.
Pähkinän kuoressa : Onko kyykystä hyötyä jos tekee vain 90-asteen kyykkyjä verrattavissa AssToTheGrass-kyykkyihin reistailevan polven suojelemista ajatellen?

Periaatteessa atg-kyykky säästää polvia enemmän ku 90 asteeseen tehty, mutta polvivikasen kannattaa valita se joka ei tuota kipua. Tottakai operoitu polvi ilmottelee ittestään, vika voi olla monen vuoden tekemättömyyden aiheuttamaa kireyttä joka poistuu ajan myötä (venyttelyt tärkeitä jotta nivelet, jänteet ja lihakset vetristyy), mutta varsinaista kipua ei sais tuntua lihasten ulkopuolella. Kannattaa ostaa ne polvituet, eivöt varmasti pahaa tee ja jos tuntuu että polvi kipuilee vieläkin niin keskityt sitten noihin maastavetoihin ja prässeihin jotka eivät kipua tuota. Kyllä ne jalat ja etureidet vahvistuu vallan mainiosti noilla maastavedoilla ja askelkyykyillä, jne. Hyvin voi olla että kun tekee kivuttomia liikkeitä niin se kyykkykin rupeaa sujumaan kun tukilihakset on ehtiny vahvistumaan :)

Back
Ylös Bottom