Polvikipu pyöräilyssä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja La_Ne
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Liittynyt
15.1.2012
Viestejä
173
Hei!

Itselläni olisi tälläinen ongelma, että pyöräillessä kuntopyörällä tuntuu kipua polvilumpioitten kohilla. Sellai kuin polvessa ei joku "liikkuisi" tarpeeksi. Ei ole riippuvainen vastuksesta, vaan ihan liikkeestä. En tiedä onko tuota ihan oikealla pyörällä polkiessa, kun korvasin ne vehkeet moottorikäyttöisillä:D Juoksua kummiskin on tullut tehtyä jonkunverra, 10km menee hyvin ja juoksussa ei tunnu minkäänlaista kipua. Sama juttu uinnissa ja myös kyykyt/prässi menee kovillakin painoilla ilman kipuja.

Mitä tuolle pitäisi tehdä, vähän on joo jalat jäykkänä itellä, eli en ole mikään venyväisin ihminen. Nyt olen viimeaikoina aika paljon venytellyt ja jättänyt juoksun pari kuukautta sitten, jotta jalat saisivat lepoa. Joskus päälle 5 vuotta sitten oli rasitusvamma kummassakin polvessa sellain että ei voinut juosta kuin 100m ja sitten sattui. Tosin sen jälkeen on tullut juostua/pyöräiltyä jonkin verran, eli se on mennyttä aikaa.

Mutta pitäisikö vain venytellä, jätänkö treenin/lisäänkö? Ja millaista reeniä, jossakin neuvottiin että pyöräilee niin kauan että kipu katoaa, onko tervettä? Vai pitäsikö suosiolla mennä tonne amiksen lääkäriin ja kysyä jos lähettäs johonki eteenpäin?

Kiitoksia, toivottavasti tulisi vastauksia:)
 
Auts, heitit pahan. Taas saattaa olla kyse satulan väärästä korkeudesta ja paikasta, mutta tekstistäsi ei oikein selviä, missä päin lumpiota kipu on. Tuolta sopii etsiä polvikipuihin sopivaa ongelmanratkaisua http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?24708-Miten-polvet
Noissa kuntopyörissä "rungon geometria" ei kyllä helli montaakaan, joten voihan olla että ongelmaasi ei edes esiinny oikealla pyörällä kuten veikkailitkin. En tiedä voivatko tuollaiset rasitusvammat kerätä jotain rustottumaa vai miksi niitä sanotaankaan...kuulostaa meinaan, että liikerata on pienentynyt?
Viksummat jatkakoon veikkailua.
 
Oikealla fillarilla yleisin syy polvivaivoihin lienee liian matala kadenssi. Eli tulee väännettyä liian isoilla välityksillä. En nyt sano että sinullakin on siitä kyse, mutta tulipahan mieleen..
 
Itellä on polvessa outo juttu, että jos kulutan jalkoja liikaa. Esim 22:00-11.00 asti käveltii yhtä putkeen armeijassa. Suunnistettiin pimeällä metsässä nukkumatta yhtään, niin alko tuntuu aamulla polvissa aika pahalle. Jouduin skippaa lääkärin kautta polvien takia loppuleirin. Se ilmeni mulla ekaa kertaa vasta armeijassa. Kyykkyjä taas teen 200 kilolla ja ei tunnu polvissa yhtään. Ainoastaan, jos kulutan jalkoja niin pahasti, että polvet rasittuu. Lääkäri sano, että mulla on synnynnäinen polvivika luiden takia testien jälkeen. Ainoastaan armeijassa tosin olen joutunut kokemaan tuota polvikipua.
 
Liian raskaat välitykset ja liian matalalla oleva satula ovat varmaankin yleisimpia syitä polvikipuihin. Noiden karkeiden virheiden jälkeen tulee vielä monia pienempiä säätöjä. Pyörän polkeminen ei ole aina ollenkaan niin helppoa kuin ensin voisi ajatella. Polkemistyylin muuttaminen runnomisesta pyrittämiseksi vaatii monilta työtä, mutta suosittelen kyllä näkemään vaivaa tuon eteen.
 
Mutta pitäisikö vain venytellä, jätänkö treenin/lisäänkö? Ja millaista reeniä, jossakin neuvottiin että pyöräilee niin kauan että kipu katoaa, onko tervettä? Vai pitäsikö suosiolla mennä tonne amiksen lääkäriin ja kysyä jos lähettäs johonki eteenpäin?

Kiitoksia, toivottavasti tulisi vastauksia:)

Jo historiasta tiedät, että ihan kaikki ei oo välttämättä ok polvissa. Lähes poikkeuksetta on hyvä välttää kipua aiheuttavaa toimintaa, etenkin jos siihen liittyy neste/turvotus/jäykkyys yms. oireet. Jätä fillarointi toistaiseksi, mene lääkäriin ja pyydä lähete urheiluun, mieluiten vielä pyöräilyyn erikoistuneelle ja/tai pyöräilijöitä hoitaneelle lääkärille. Muuten olet täysin arvailun varassa, niin täällä kuin todennäköisesti yleislääkärilläkin, ellei käy tuuri.


Liian raskaat välitykset ja liian matalalla oleva satula ovat varmaankin yleisimpia syitä polvikipuihin. Noiden karkeiden virheiden jälkeen tulee vielä monia pienempiä säätöjä. Pyörän polkeminen ei ole aina ollenkaan niin helppoa kuin ensin voisi ajatella. Polkemistyylin muuttaminen runnomisesta pyrittämiseksi vaatii monilta työtä, mutta suosittelen kyllä näkemään vaivaa tuon eteen.

Muuttujia on sen verran, että on melko vaikea edes yrittää ratkaista polviongelmia. Yleisiä syitä ovat myös olla erilaiset rakenteelliset virheet/erot, jotka sitten (yleensä äkillisen liiika)rasituksen myötä tulevat esille.
Perusasiat on kyllä hyvä laittaa kuntoon jonkun asiasta perillä olevan kanssa. Suurin teho muuten saavutetaan "runnomalla" :D
 
Suurin teho muuten saavutetaan "runnomalla" :D
Karkea yleistys. Paljon on kiinni polkijasta ja myös siitä, että millaisella matkalla tehoa mitataan. Jos polvia vihloo, niin watitkin katoavat.
 
Karkea yleistys. Paljon on kiinni polkijasta ja myös siitä, että millaisella matkalla tehoa mitataan. Jos polvia vihloo, niin watitkin katoavat.

Menee jo aiheen ohi, mutta lähes poikkeuksetta näin kuitenkin on. Matkalla/ajalla on tuohon vaikutuksensa tietysti. Vastajukkakin treenailee välillä avopolkimilla, vaikka ajaakin pitempiä kisoja.
 
Menee jo aiheen ohi, mutta lähes poikkeuksetta näin kuitenkin on. Matkalla/ajalla on tuohon vaikutuksensa tietysti. Vastajukkakin treenailee välillä avopolkimilla, vaikka ajaakin pitempiä kisoja.

No sitten varmaan runttaajien pitäisi voittaa kaikki kisat. Aika usein kuitenkin pyörittäjätkin voittavat. Muuan Lancekin pärjäsi ihan kivasti myös aika-ajoissa.
 
No sitten varmaan runttaajien pitäisi voittaa kaikki kisat. Aika usein kuitenkin pyörittäjätkin voittavat. Muuan Lancekin pärjäsi ihan kivasti myös aika-ajoissa.

Ja muuan Cavendish tuuppaa vähän isommat tehot, kuin Lance koskaan. Ratapyöräilijät toisaalta joutuu panostamaan pyörittämiseen ja siellä on tehot myös kovaa luokkaa. Edelleen, suurin teho runttaamalla.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin jos puhutaan jostain suurimmasta hetkellisestä (1/4 kampikierros) tehosta niin tuskinpa se tapahtuu missään 150 kadenssissa, tai edes yli 60. Ittellä taloudellisin kadenssi vauhtikestävyyspuolella on luokkaa 75.
 
Hienoa verrata ympäriajon GC voittajaa puhtaaseen kirimieheen, joka tulee 15/21 etappia jälkijunan mukana maaliin.

Tohon polvikipuiluun vaikuttaa vahvasti myös satulan pitkittäissäätö. Satulan säätöjen nyrkkisäännöt ovat siis: korkeus säädetään niin että ajokengät jalassa kantapää polkimen akselin kohdalle ja poljin suoraan ala-asentoon. Polven pitää jäädä koukkuun sellanen +- 10 astetta. Pitkittäisäätö sitten niin että luotilanka polven kohdalta roikotettuna tulee polkimen akselin kohdalle. Toki nuo vaikuttaa toinen toiseen, joten ei osaa suoraan sanoa näkemättä. Kuntopyörissä myös kampien leveys eli ns. Q-arvo jotain ihan kauheeta, joten sekin voi tuoda polvikipuja. Myös jos pyörityksen yhteydessä polvi pääsee tekemään sivuttaisliikettä, voi kipu tulla siitä. Spinning-tunneilla näkee mitä mielenkiintoisimpia "pyöritys"tekniikoita.
 
Hienoa verrata ympäriajon GC voittajaa puhtaaseen kirimieheen, joka tulee 15/21 etappia jälkijunan mukana maaliin.

Tohon polvikipuiluun vaikuttaa vahvasti myös satulan pitkittäissäätö. Satulan säätöjen nyrkkisäännöt ovat siis: korkeus säädetään niin että ajokengät jalassa kantapää polkimen akselin kohdalle ja poljin suoraan ala-asentoon. Polven pitää jäädä koukkuun sellanen +- 10 astetta. Pitkittäisäätö sitten niin että luotilanka polven kohdalta roikotettuna tulee polkimen akselin kohdalle. Toki nuo vaikuttaa toinen toiseen, joten ei osaa suoraan sanoa näkemättä. Kuntopyörissä myös kampien leveys eli ns. Q-arvo jotain ihan kauheeta, joten sekin voi tuoda polvikipuja. Myös jos pyörityksen yhteydessä polvi pääsee tekemään sivuttaisliikettä, voi kipu tulla siitä. Spinning-tunneilla näkee mitä mielenkiintoisimpia "pyöritys"tekniikoita.

Tehoista keskusteltiin ja kirimiehillä tehoa on paljon enemmän, kuin etappiajojen kokonaisvoittajilla.

Pielessä olevat säädöt voivat vaikuttaa polvikipuihin. Ja kuten aikaisemmin tuli todettua, useasti kyse on rakenteellisesta viasta tai erikoisuudesta. Monella on varmaan myös kokemusta esim. sinkulalla murjomisesta maastossa, usein ko. toiminnalla saa polviin jonkinlaista tuntumaa. Vaikuttavia tekijöitä on paljon ja patenttiratkaisua ei varmasti ole olemassakaan. Sen takia kokonaiskuvan näkeminen on tärkeämpää, kuin yksityiskohdat (jotka on tietysti syytä myös laittaa kuntoon).
 
Spinning-tunneilla näkee mitä mielenkiintoisimpia "pyöritys"tekniikoita.

Hiljattain melkein omatkin paikat kipeytyivät katsellessa erään spinning-vetäjän todella suurta polvikulmaa ja notkolla olevaa selkää. Onneksi spinning-tunti on vain 45 minuuttia. Vähänkään pidemmillä lenkeillä tulisi isoja ongelmia.
 
Ja muuan Cavendish tuuppaa vähän isommat tehot, kuin Lance koskaan. Ratapyöräilijät toisaalta joutuu panostamaan pyörittämiseen ja siellä on tehot myös kovaa luokkaa. Edelleen, suurin teho runttaamalla.

Mitä hyötyä on yksilöiden vertaamisesta toisiinsa? Olisiko Lancen pyörä kulkenut nopeammin, jos hän olisi tiputtanut kadenssin puoleen? Ja mitä tulee Cavendishiin, niin kyllä häneltäkin löytyy jaloista nopeutta silloin, kun tehoja tarvitaan. Tässä on eräs lista kirimiesten kadensseista kirin aikana:
Mark Cavendish: 110 – 125 RPM
Tom Boonen: 115 – 118 RPM
Thor Hushovd: 98 – 110 RPM
Erik Zabel: 108 – 118 RPM
Mario Cipollini: 105 – 118 RPM
 
Mitä hyötyä on yksilöiden vertaamisesta toisiinsa? Olisiko Lancen pyörä kulkenut nopeammin, jos hän olisi tiputtanut kadenssin puoleen? Ja mitä tulee Cavendishiin, niin kyllä häneltäkin löytyy jaloista nopeutta silloin, kun tehoja tarvitaan. Tässä on eräs lista kirimiesten kadensseista kirin aikana:
Mark Cavendish: 110 – 125 RPM
Tom Boonen: 115 – 118 RPM
Thor Hushovd: 98 – 110 RPM
Erik Zabel: 108 – 118 RPM
Mario Cipollini: 105 – 118 RPM

Hyödyistä voidaan kiistellä, tässä tapauksessa on tietysti täysin erityyppiset kuskit kyseessä. Lance varmasti ajoi sillä kadenssilla, millä suurimmat tehot sai aikaan, ainakin aika-ajoissa.
Kadenssi voi olla vaikka 180 ja silti voimaa voidaan tuottaa suurimmaksi osaksi pystysuuntaan ja näin käytännössä asia onkin. Asia havainnollistuu hyvin vaikka wattbikella.
Kommentoin alun perin suurimman tehon saavuttamista. Oletko sitä mieltä, että runttaamalla ei saavuteta suurinta tehoa?
 
Eihän kirimiesten kadenssi voi olla pieni, koska fillarista loppuu välitykset ja ainut tapa saada lisää nopeutta on pyörittää nopeammin. Ja toki runttaamalla saadaan suurin mahdollinen tehopiikki.
 
Tännehä onki tullu kunnolla vastauksia, kiitoksia tästä:)

Juu tosiaa sillo joskus oli toi polvien rasitusvamma, tai no ite senki diagnosoin, mutta mikä mukaan jos ei pysty päälle puolee vuotee juoksemaa ja sit se pikkuhiljaa katos ja sen jälkee mentii ja lujaa.

Ja tosiaan tuon polvikivun sivuoireena ei ole mitään turvotusta, pakotusta, särkyä, yms. Heti kun lopettaa polkemisen on normaali olo ja ajalt toimivat. Enemminkin tuntuu että kun vie jalkaa suoraksia las, niin lumpio "jumittaisi", vähän kuin tulisi painetta, sitten saattaa harvoin naksua, vähän kuin nilkka aamulla sängyst noustessa:D

Tosiaanki enemmi se liike häiritsee sitä kuin voima, vaikka vetäisi ilman vastustakin niin alkaa tuntumaan oikeastaan heti.

Kävin muuten sunnuntaina pitkästä aikaa taas polkemassa paikallisella pienellä salila, niin nyt pystyi jo aika hyvin vetämään, pientä tollasta kipua tuntui välillä ainoastaan. Olisiko mahdollista että jo vähän aikaa jatkunut venyttely, uinti, kävely yms. olisi auttanut johonkin?

Eli kipu ei tavallaan ole varsinaista "kipua", vaan tuntuu kun lumpio ei pääsisis aina liikkumaan kunnolla, ja saattaa vähän naksahtaa. Juuri se kohta tuntuu yleensä kun vie jalkaa suoraan alaspäin ja se käy alakuolokohdassa.

Paha tätä on joo netissä dianosoida, mutta jos jollakin olisi ollut vastaavaa. Keskustelua on näköjään tullu muustakin pyöräilyaiheesta, jatkakaa vaan hyvällä linjalla:D
 

Suositut

Back
Ylös Bottom