Polvi hajalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oguman
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Vasen polvi vihoittelee ja kyykkääminen ei tahdo onnistua. Siitä kuuluu ikävä rutina, jos kyykkää vaakatason alle ja se kipeytyy helposti. Aloin muutama viikko sitten tekemään kyykkyjä ihan pohjaan asti ja nyt tuntuu, että polvi on jäykkä ja kyykkääminen tuntuu hieman epämiellyttävältä. Tai siis jos jalan oikaisee suoraksi, niin polvitaipeessa tuntuu kiristystä.

Välillä on kuitenkin ollut pitkiäkin kausia, että se ei oireile ollenkaan.

Rupesin miettimään olisiko mahdollista tehdä jotain korvaavia ja yhtä tehokkaita liikkeitä ja jättää kyykky pois kokonaan? Olisiko smithkyykky polviystävällisempi? Tein joskus myös reiden ojennuksia ja koukistuksia, mutta nykyään olen tehnyt vain kyykkyä ja SJMV:a jaloille.

Kävin kesällä näyttämässä polvea lääkärissä, mutta minulle sanottiin vain, että pitää vahvistaa lisää jalkojen lihaksia :rolleyes: ja että nivelrikon riski tuskin on isompi, kuin yleensä ihmisillä. Glukosamiinistakaan ei kuulemma olisi apua.

Entä polvisiteet? Voisiko olla suositeltavaa käyttää?

:( Pitäisi varmaan varata uusi aika pätevämmältä lääkäriltä.

Mulla on ihan sama juttu, helvetinmoista meteliä pitää polvi. Lääkärissä on käyty, ei kuulemma mitään ongelmaa. Kyykkyä en tee ollenkaan mutta muuten treenaan jalat kovaa, joskus saattaa olla treenin jälkeen polvi vähän arka.. Isot pojat neuvo mulle vaan että treenaa vaan täysillä, ei siellä mitään ihmeellistä ole!!

Kyllähän luulis, että tuo turvotus jo jostain kertoo. Mikähän itellä on tuossa vasemmassa polvessa kun tangolla pystyy tekeen kyykkyä pienillä painoilla mutta smithissä heti ku lataa vähänki enemmän painoa ni polven yläosassa tuntuu vihlasu?

Tuo on varmasti perseestä jos polvi on paskana kyykätessä. kai niit'ä polvisiteitä kannattaa kokeilla. mut jos turvoruts niin sit taukoo ihmeessä!!

Jos oikeasti huolestuttaa, että polvesta on jotain rikki, niin ortopedille suoraan. Terveyskeskuslääkärit ei mun kokemusten mukaan tiedä paskaakaan jostain urheilu- /polvivammoista.

3 eri terveyskeskuslääkäriä tarkasteli mun paskana ollutta polvea ja kaikki sano, että kunnossa se on, mutta käy nyt sitten ortopedilleki näyttämässä. Ortopedi tarkasti polvea ja tähysti sen samana päivänä ja polvesta oli sentään eturistiside poikki. Minä en ainakaan tuolloin vakuuttunut näiden terkkarilääkäreiden pätevyydestä polvivammoissa. No, onneksi niitä varten on erikoislääkärit olemassa.

Orid sanoi:
Jos oikeasti huolestuttaa, että polvesta on jotain rikki, niin ortopedille suoraan. Terveyskeskuslääkärit ei mun kokemusten mukaan tiedä paskaakaan jostain urheilu- /polvivammoista.

3 eri terveyskeskuslääkäriä tarkasteli mun paskana ollutta polvea ja kaikki sano, että kunnossa se on, mutta käy nyt sitten ortopedilleki näyttämässä. Ortopedi tarkasti polvea ja tähysti sen samana päivänä ja polvesta oli sentään eturistiside poikki. Minä en ainakaan tuolloin vakuuttunut näiden terkkarilääkäreiden pätevyydestä polvivammoissa. No, onneksi niitä varten on erikoislääkärit olemassa.

Mul oli sama juttu. Polvi oli elokuusta lähtien helv. kipeä ja kyykkäämisestä ei tullut mitään. Kävin kolmella eri poppamiehellä (lue yleislääkäri) näyttämässä polvea niin aina oli vastaus: "Sul on varmaan rasitusvammaa tossa polvessa" Viime viikolla kävin Tapio Kallion juttusilla ja se totes samantien et "sullahan on takaristiside poikki!" No leikkausta odotellessa...

Yleisin salin polvivamma on kiristynyt etureisi. Yleenä sellaisen saa kun yht´äkkiä jossakin reenissä innostuu ottamaan liian syviä kyykkyjä/vastaavia liian isoilla romuilla.
Polven yli menevä etureiden kiinnike alkaa kiristää polven lumpiota ja hermoa reiden "jumituttua" rääkistä. Koko hässäkkä näkyy ja tuntuu "polvikipuna". Meikäläinen on moisen hankkinut monta kertaa useiden vuosien aikana, viimeisin tuli kun otin hackia liian syvältä ja ilman rättejä.

Se lähtee levolla pois..niin kuin moni muukin ärsyyntynyt oire tai tulehdus. Vastaisuuden varalle kannattaa hankkia varusteita, eli neopreenilämmittimet ja rätit (siteet). Lelujen/vasuteiden käytössä vain tulee muistaa oikeat käyttötavat.
Ja sitten..vaikka vitsinä (koska kukaan ei noudata tätä): lämmitelkää ja venytelkää,jos ei muuta niin palautuminen on miellyttävämpää.
Viimeistään siinä vaiheessa sitä pysähtyy miettimään moisia kun lihassäe räpsähtää poikki tai vastaavaa..ei kannata odottaa niin pitkään nimimerkillä kokemusta on.

En nyt tiedä tuli asiat "tieteellisesti" oikein julkaistuna mutta idea liene selvä.

Juu kiitos hyvistä vinkeistä. Jospa se johtuisi vaan tuosta kiristyneestä etureidestä tällä kertaa.

Minulla on ollut ongelmia tuon vasemman polven kanssa jo niin pitkään, että on ehkä parempi käydä vielä näyttämässä sitä asiantuntijalle.

Eikös myös tuon etureiden kireyden lisäksi tyypillinen ongelma ole liian vahvat etureidet suhteessa takareisiin, jolloin polveen syntyy "klappia"?!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Wintikka sanoi:
Eikös myös tuon etureiden kireyden lisäksi tyypillinen ongelma ole liian vahvat etureidet suhteessa takareisiin, jolloin polveen syntyy "klappia"?!

Molemmat löytyi multa :) Eli liian vahvat ja vielä kireät, tuplaboonus siis. En tiedä onko yleistäkin että kulkevat käsi kädessä noi vaivat. Tosin en osaa sanoa auttoiko takareisien treenaaminen mitenkään sanottavasti; massaa kyllä tuli takareisiin kun niitä kuritti HST:llä ja SJMV:lla mutta polvi tuntuu edelleen ajoittain vähän "oudolta".

TK-lääkäreihin ei urheiluvammoissa kannata luottaa. Osaavat diagnosoida ehkä sitten kun vahinko on jo tapahtunut mutta ennaltaehkäisy tai pikkuoireet hoidetaan kuuluisalla burana+teippi+vemppaa -menetelmällä. Eihän yleislääkäri voi kaikkea osata...

Wintikka sanoi:

Joo, lihasten epäsymmetria voi tuottaa nivelongelmia. Vastaavanlaisiin juttuihin törmää salilla kuunnellessa jonkun verran yläkropan suhteen. Takareiden osuus voi olla hyvinkin ilmeinen erinlaisiin vaivoihin, takareitta kun suhteessa tulee reenattua huomattavasti etureittä vähemmän.

Osaksi taitanee takareiden kiristyminen kyykätessä/vast. johtua tästä. Se on veemäinen kun siinä pistemmäinen kipu iskee kesken suorituksen, tässä tapauksessa hiukan virheellisesti sitä kuulee kutsuttavan issiaisviaksi. Liene magnessiumin syönti, venyttely, lämmittely, treeniohjelman ja sen painopisteiden uudelleen suunittelu auttaa asiaan.

Mulla hajosi kesän alussa polvesta nivelkierukka. Itellä jeesaa rehbandin tuki jonkin verran, normikyykkyy ei pysty tekee ku sattuu koipeen. Hack-kyykky toimii kyllä, tosin sitäkään ei voi laskee niin hirveen alas (reiden yläpinta ja sääri 90 asteen kulmassa). Prässiä vois myös tehdä. Sitten on tietenkin ojennukset koukistuksen etc. joita voi tehä täysii

Koita erilaisii liikkeitä ja lämmittele huolella jalat, myös nuo tuet voi auttaa.

Mulla on toinen polvi vihoitellut ny ½ vuoden ajan. Joskus kyykkysarjassa toiston mennessä liikaa "jaloille" (siis polvi menee nilkan "eteen" ala-asennossa) tämä tuntuu vihlaisuna lumpion alaosassa. Liekkö tämäkin vaiva tätä kireää etureittä? Kipu menee ohi parissa viikossa ja ei ilmene kuukausiin, kunnes jälleen iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kuka antaa diagnoosin ?

:offtopic: Huomasin tuossa, että hakusanoilla polvi + sattuu tulee ihan sikana näitä eri ketjuja, vielä jos hakis polvi + jotain muuta, niin varmaan tulee lisää. Kiva lukea "kaikki" läpi :( (itelläki polvissa kipuja).

Olakinte sanoi:
Mulla on toinen polvi vihoitellut ny ½ vuoden ajan. Joskus kyykkysarjassa toiston mennessä liikaa "jaloille" (siis polvi menee nilkan "eteen" ala-asennossa) tämä tuntuu vihlaisuna lumpion alaosassa. Liekkö tämäkin vaiva tätä kireää etureittä? Kipu menee ohi parissa viikossa ja ei ilmene kuukausiin, kunnes jälleen iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kuka antaa diagnoosin ?
Tähän jos joku tietäväinen osaisi kommentoida niin auttaisi minuakin?

Ikinä ole tätä ennen polvien kanssa ongelmia ollut. Eilen sitten kyykyn 3. sarjassa (lämppäreitä vielä) vihlaisi vasemman polven lumpion alaosasta, kuten tossa yllä on selitetty. Oli hieman ett wtf?, koska painoja tankossa ei todellakaan ollut paljon. Tein kuitenkin koko kyykkytreenin loppuun, no problemos. Myöhemmin vihlaisi sitten uudelleen kun nousin ylös penkiltä, jossa istuin sarjojen välissä tehdessäni toista liikettä. Koko loppuilta tuota tuli sitten vahdattua, että millon sattuu. Polvi ei ole turjoksissa, eikä arka. Välillä vaan vähän vihlaisee kun esim töissä nousee istumasta ylös.

Lämmittelyyn ja venyttelyyn panostettu erityisesti, mutta toisaalta viime kuukausina on tullut kyykättyä todella paljon. Voisko siis olla syynä noi kireät etureidet? Lonkankoukistajat mulla on aina olleet kireät ja niitä on pitänyt venytellä paljon.

Hieman alkaa vituttamaan jos nyt tulee kyykkäilyyn taukoa. Treeni kaikkinensa kulki ennen tätä kuin unelma ja motivaatio on huipussaan. Kauanko te, joilla on vastaava vaiva, olette pitäneet taukoa?

aloitellessani tuli polvet kipeiksi jos kyykkäsi alle vaakatason ja osaksi huonon tekniikan takia. nykyään alkaa polvissa tuntumaan jos ei kyykkää tarpeeksi syvälle.

Mulla puolitoista vuotta sitten kans vasen polvi oireili. Se kyllä antoi tehdä kyykkysarjat isoillakin painoilla (n.90kg) ilman ongelmia, mut ai helskutti sitä seuraavaa päivää :eek: Oli olo kuin paskahousuisella taaperolla, ei paljoa kuulkaa polvi taipunut ja nuo portaat varsinkin aamulla oli ihan kamalia. Koski ja turvotti. Että mentiin nuoremman likan kanssa samaa pingviinikävelyä :nolo: Noh, en paljon armoa polvelle antanut, ku treenatessa ei ollut kipuja, toki löysäilin toistot ja painot, kyykkäsin hervemmin jne. Mutta sitten eräänä kauniina päivänä kyykkyyn mennessäni kuului lojahdus/paukahdus/rusahdus yhdistelmä ja sitten alkoikin koskea oikein tosissaan. Ei muuta kuin ämmä tähystyspöydälle ja sieltä oli sitten lumpio haljennut ja irtokappaleita oli pitkin poikin niveltä, kierukoiden alla ja niin päin pois. Sieltä löytyi oireet selittävä syykin, chondromalasia eli rustonpehmenemistauti, jonka syytä ei oikein tiedetä, mutta on lähes aina kuulemma nuorten :wanha: aktiivisten/urheilijoiden tauti. Tila on ohimenevä ja ehkä olisi menyt mullakin ohi, mutkun se patella ehti paukahtaa :evil: Noh, siistittiin nivel ja eikun tallaamaan. Vappuaattona tähystettiin ja siitä 1.5kk kuluttua kyykkäilin taas normaaliin tapaan, ei ole ollut ongelmia sen koomin :)

Offtopick: Mulla on semmonen ongelma, että tahtoo tuo polvi (vasen) naksua kun tekee kyykkyä, mutta ei mene kipeäksi.

SS-Adler sanoi:
Offtopick: Mulla on semmonen ongelma, että tahtoo tuo polvi (vasen) naksua kun tekee kyykkyä, mutta ei mene kipeäksi.

mullakin tuppaa polvet paukkumaan, loppuu se pauke kun kunnolla oon lämmitelly.

Back
Ylös Bottom