Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Teetkö kyykyn oikealla tekniikalla? Sattuuko kyykätessä jos teet pelkällä tangolla? Kai varpaat sojottaa samaan suuntaan (mieluiten suoraan eteen) kyykätessä, ite tein akuankka-tyylillä ja siinähän ne hajos..
Kyllä kiinnitän aina huomiota niihin. Ja siis kyykätessä ilman tankoa ihan alas sattuu, ja jos vaikka menee jyrkkää alamäkeä niin sattuu.

:david:Uskoisin, että nämä kivut ovat vain kasvukipuja, sillä oon 15 ja mun isälläkin oli samanlaiset kivut samaan aikaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
juoksijanpolvi

olen internet opiskellut polvivikojani ja huomasin,että kaikki täsmää muuten juoksijanpolveen,mutta minulle tulee mustelma tuohon kipeään kohtaan.missään ei lue että kuuluisi juoksijanpolveen.lisäapujakin on,länkisääret,vinolonkka,heikot lihakset. tukkoisuudesta ei pitäisi kauhean paljoa olla periaatteessa kiinni kun tunnen olevani aika notkea(jos vertaa aitajuoksijaan,spiraaliin ja kaikkiin muihinkin perusvenytyksiiin).

Minkähänlainen merkitys pohkeiden treenauksella on polvien toimintaan? Vähennettyäni pohkeiden treenausta viikottaisesta kerran pari kuuhun, polvet ovat alkaneet tuntua välillä vähän oudoilta - saattaa naksahdella kummallisesti, varsinaista kipua ei, mutta muutaman kerran tuntunut outoa "painetta". Faijalla on polvissa jotain ongelmia, niveleen ei erity kunnolla luontaisia "voiteluaineita" tmv. niin sikäli pelottaa vähän että perinnöllistä tai muuta. Omat polvet kyllä kestäneet normaalia kyykkäystä jo useita vuosia ilman ongelmia.

Pohjetreenin ohella muita muutoksia tottumuksissa: maidon juonnin radikaali vähennys 2l -> 0-2dl päivässä (olen dietillä), magnesiumin ja sinkin päivittäisen syönnin lopetus. Vai jotain ihan muuta?

Jos jollain on mitään vastaavaa, olkaa hyvät ja kertokaa. Tämä viesti on pitkä, tiivistäminen ei kuulu vahvuuksiini. Tässä kaikki, mitä olen vuosien varrella kokenut.

Syyskuu 2004: Sain kovan iskun oikeaan polveeni ja jouduin huilaamaan pari viikkoa. Pidin painoa useimmiten vasemmalla jalalla ja huomasin pienen, puutuneen tunteen vasemman polven sisäsivussa. Seisominen sai jalan väsymään suhteellisen nopeasti.

Kevät 2005: teimme paljon kauteen valmistavaa treeniä salilla ja aloin huomata reisilihasliikkeiden tuottavan vaikeuksia. Itse lihakset olisivat kestäneet kyllä kuormaa, mutta polvissa alkoi tuntua outoa terävää pistoa, tein yleensä minimipainolla.

Syksy 2005: vasen polvi täysin kunnossa, nyt puutuneisuuden tunne oikeassa polvessa, ei enää rasituksesta riippuvainen.

Tammikuu 2006: ortopedi tutki oikean polven, magneetti ja röntgen eivät näyttäneet mitään vikaa. diagnoosina oli polven rustopehmentymä, ei toimenpiteitä.

Elokuu 2006: Puutunut kipu molemmissa polvissa, ajoittain jopa niin pahana, että usean tunnin seisominen on täysin mahdotonta.

Tammikuu 2007: Vasen polvi alkaa jäykistyä portaissa, sen saa koukkuun, mutta täysin suoraksi laittaminen on epämukavaa. lukot aukeavat yleensä terävästi napsahtaen ja hieman kirpaisten parin portaan jälkeen.

Elokuu 2007: Varaan uuden ajan lääkäriin, sillä vasen polvi tekee lukkojaan koko ajan ja niiden aukeaminen kestää nyt pidempään sekä on kivuliaampaa. Lisäksi polveen on tullut terävää viiltävää kolotusta, jota on mahdoton paikantaa. Kaikki oireet epäsäännöllisiä.

Helmikuu 2008: Myös oikeassa polvessa alkaa tuntua tuo em. viiltävä kipu, jota ei voi paikantaa.

Lokakuu 2008: Ortopedi passittaa vasemman polven magneettikuvaan. Ei näkyviä vaurioita, epäilty rustovaurio, lähettää fysioterapiaan.

Joulukuu 2008: pitkä seisominen on edelleen mahdotonta ja vasen polvi saattaa lukkiutua koska vain. Kivut ovat pahenneet ja nyt myös oikea polvi alkaa tehdä lukkoja. Niitä tulee nyt harvemmin, mutta kipu on kovempi ja avaaminen entistä vaikeampaa.

Tammikuu 2009: Molemmat polvet lukkoilevat ja oikea on nyt pettänyt pari kertaa alta. Kummassakin polvessa tuntuu olevan jotain, mikä estää normaalin liikkeen. Armeija lähetti kotiin tuosta hyvästä.

Helmikuu 2008: Kivut ja lukkoilu pahenneet, lukot saattavat nyt kestää tuntikausia.

juoru: -Tarina ei kerro mitä tuolla fysioterapiassa on jo kokeiltu tehdä, miten se on vaikuttanut ja niin päin pois. Nuo rustovauriot kun on sellaisia, ettei niille käytännössä voi juurikan tehdä muuta, kuin vahvistaa polven hallintaa ja sitä ympäröiviä lihaksia, sekä lisätä liikkuvuuttaa nilkoissa ja lonkassa, jotta polven ei täytyisi kompensoida nuiden huonoa liikkuvuutta.

"Ei näkyviä vaurioita, epäilty rustovaurio, lähettää fysioterapiaan."

kynis2007: -Tokihan pohkeilla on tehtävänsä polven tukemisessa ja pohkeiden kiristely nyt ainakin aiheuttaa polvelle lisempää raistusta jo ihan nilkan liikkuvuuden huonontumisen takiakin, mutta että onpiko tuo pohkeiden reenaamattomuus sitten syypää polven vikoiluihin, onkin jo vain arvailun varassa. Helpointenhan tuo selviää, kun lisää niiden pohkeiden treenaamista ja venyttelyä ja katsoo katoavatko nuo tuntemukset polvista viimeistään siinä ajassa, missä niitä on pohkeiden reenaamisen vähennyttyä alkanut ilmaantumaan.

Päätin nyt lopulta mennä lääkärille näyttämään tätä mun polvea joka on vaivannu jo pitemmän aikaa. Osaako joku suositella jotain lääkäriä pääkaupunkiseudulta?

Erikoinen polvi-tilanne mulla:

pari päivää ollut tämä "vaiva" ja nyt alkanut kunnolla ihmetyttämään. Ei ole kivuista, vihlomisesta kyse vaan ihan jostain muusta. Jos menen kyykkyyn (ei mitään kyykkäämistä kuitenkaan), niin vasemman polven yläpuolella tuntuu kiristävän jokin. Tuossa lumpion yläpuolella. En uskalla kyykkyyn mennessäni jakaa painoa tasaisesti molemmille jaloille, koska tuntuu ihan kuin jos niin tekisin, niin kiristävä kohta katkeaisi kuin suklaalla täytetty lakumatto, naps.

Jos esim. sängyllä istuessa suoristaa jalan ja jännittää reittä, niin tuntuu kuin siinä lumpion yläpuolella olisi jotain "ylimääräistä". Aiemia vaivoja polven/polvien kanssa ei ole ollut.

Olisiko kellään mitään vastaavanlaista ollut, tai pystyisi kenties selittämään mistä on kyse? :)

Onko kellään kokemuksia tuommosesta kovasta kolauksesta polven sisäpuolen hermoon?

Itsellä kolahti lattiaan koko painolla oikea polvi juuri tuosta polven sisäpuolelta hermon kohdalta. Kipua esiintyy kun astun jalalle sen ollessa suorassa tai tehdessä ns. rintauinnin potkuliikettä vasemmalla jalalla seistessä. Minkäänlaisia mustelmia tai turpoamisia ei ole koko aikana näkynyt :O . 2 viikkoa kolahduksen jälkeen menin kärsimättömänä pelaaman jääkiekkoa siteet polvessa, mutta polvi kuitenkin venähti ja kivut palasivat, vaikka olivat jo hieman ehtineet helpottaa. Nyt on mennyt n. 4 viikkoa ensimmäisestä iskusta ja kipuja esiintyy vieläkin. Kaikki reidin ojennukset/koukistukset kuitenkin onnistuvat salilla ilman ongelmia.

Pitäisikö tässä suunnata ortopedille vai voisiko kivut johtua tällistä jonka polven hermo on saanut?

khhh: -Mistä päättelet että kolaus olisi juuri hermoon osunut? Tuleeko säteily kipua, tunnottomuuta tai toiminnan häiriötä jalkaan polven alapuolelle tai kolahdus alueelle vai mikä saa epäilemään hermoon kohdistunutta iskua? Tuliko tuossa kolauksessa muuten vääntöä polvelle vai pelkkä isku?

"Itsellä kolahti lattiaan koko painolla oikea polvi juuri tuosta polven sisäpuolelta hermon kohdalta... ...voisiko kivut johtua tällistä jonka polven hermo on saanut?"

risumies: Kipu tuntui samalta kuin aikasemminki on rullalauta kolahtanut hermoon, tosin aikaisemmin seuraavina päivinä kolahduksista polvi on ollut aivan kunnossa. Polvi vääntyi toki hieman osuessaa tässä 4 viikkoa sitten, mutta en usko että tässä siteitä olisi polvesta mennyt rikki. Kipu on lähinnä hetkittäistä kun teen oikein räväkästi tuon rintauinnin potkuliikkeen ja poistuu n. 1min potkun jälkeen tai taitan polven sisäänpäin ja asetan sille painoa. Kipua ilmenee myös jos painelen sormella tuota hittiä ottanutta kohtaa, silti minkäänlaista turvotusta tai mustelmaa ei ole tosiaan näkynyt.
Häiriöitä toiminnassa ei ole näkynyt.

Kolahdus siis osui oikean jalan polven vasemmalle puolelle jossa tietääkseni jokin hermo sijaitsee(?)

Viimeksi muokattu:
khhh: -jaa´a, en mä oikeen tuon kertoman perusteella mitään hermovammaa epäilisi kyllä ensimmäisenä. Lähinnä sisemmän sivusiteen ja sitä kautta sisemmän kierukan pienet vauriot tulis mieleen, mutta tuskin kovin pahoista ongelmista on kyse nuilla oireilla. Tieten ihan pelkät iskutkin voi kipeillä pitkäänkin, eli ei välttämäti sen kummempaa vammaa edes ole syntynyt, kolauksesta vain ärtynyt.

Jos meinaa ärtyä pahemmaksi tai jatkua pitempään, kannattaa se käydä tutkituttamassa ihan ammattimiehellä. Ja vakuutuksia varten tieten aina parempi kun on ajoissa käyty lääkärillä.

Aivan, koitan tässä olla pari viikkoa rasittamatta tuota ja katsellaan sitten jos sitä menis tarkastuttamaan mikäli kipua vielä on.

Nyt on polvi leikattu, sääriluun asentovirhe on korjattu ja sisäsyrjän rustovaurio laitettiin kuntoon mikrofraktuuratekniikalla.

Sääriluu on siis sahattu melkein poikki, joten saitsua tuli kolme kuukautta ja hipaisuvarauksella mennään siis 5 viikkoa, puolivarauksella 5 viikkoa ja sitten saa alkaa astumaan varovasti koko painolla. Tikit pitäisi saada pois parissa viikossa ja fysioterapia samalla käyntiin.

Koko operaatio lääkityksineen tuntuu ns vitun hirveältä, mutta jos se tällä tulee paremmaksi niin kärsitään nyt kerralla.

ACL-fiksaus jää sitten vielä tulevaisuuteen.

Voinpa kertoa vähän mörkötarinaa tähän väliin. Ylläoleva operaatio onnistui siis kohtalaisen hyvin ja jalka ehti parantua niin hyvin, että pääsin joulun alla jo töihin ja pikkuisen jumppaamaankin. Opettelin uusiksi kävelemäänkin tuossa välissä.

Uudenvuodenaattona mulla nousi helvetin kova kuume. Passailin sitten uudenvuodenyön kotona aivan hitonmoisissa tuskissa ja jalkaa alkoi pakottaa aivan helvetisti. Samalla leikkaushaava alkoi kuumottaa ja pikkuisen turvotakin. Uudenvuodenpäivänä painuin heti aamusta yksityiselle, jossa paljastui aika karu totuus: tulehdusarvot ~250, yleisinfektio päällä ja vähän saatanan kiire sairaalaan. Sairaalassa tulehdusarvot nousivat vielä yli kolmen sadan.

Kaksi viikkoa sairaalassa, kolme leikkausta myöhemmin jalasta oli napattu märkä paska ja osteotomian vaatima laatta pois ja tilalle laitettu Orthifix-eksternifiksaattori, joka on vieläkin mulla jalassa kiinni neljällä ruuvilla, säären sisäsyrjällä. Antibioottihoito on vieläkin päällä, vaikka välillä ehti loppua välillä, mutta tottakai mulla alkoi noi pulttien kohdat tulehtumaan.

Noin 4kk ollu saikulla, melkein treenaamatta, paino tippunu 7 kiloa, antibiootteja menny melkein koko tämä vuosi, vituttaa ku pientä eläintä ja paranemista jäljellä vielä kuukausitolkulla...

Kandee ainakin pikkuisen pysähtyä ja miettiä, jos se polvi kestäisikin jotain muuta treenaamista kuin sitä nykyistä pesäpallo-sähly-hyppy-jujutsukaratejudoa, ennen ku menee operoitavaks. Ihan vitun huonoa tsägäähän tällanen on ja epätodennäköistä, mutta kuitenkin näköjään mahdollista.

olen internet opiskellut polvivikojani ja huomasin,että kaikki täsmää muuten juoksijanpolveen,mutta minulle tulee mustelma tuohon kipeään kohtaan.missään ei lue että kuuluisi juoksijanpolveen.lisäapujakin on,länkisääret,vinolonkka,heikot lihakset. tukkoisuudesta ei pitäisi kauhean paljoa olla periaatteessa kiinni kun tunnen olevani aika notkea(jos vertaa aitajuoksijaan,spiraaliin ja kaikkiin muihinkin perusvenytyksiiin).

Ihan mielenkiinnosta missä sulla sijaitsee toi kipeä kohta. mihin ilmestyy mustelmia?

Moro!
Mulla kävi tässä kuukaisi sitten silleen,että painin molskilla ja pääsi käymään niin, että tuli kiertoliikettä, mutta paljas jalkani jäi kiinni molskiin ja polvessa vihlaisi. No vihlasu ei tuntunu kovin pahalta, joten jatkoin treenit loppuun asti. Herätessäni seuraavana aamuna, en tahtonut saada oikeaa jalkaani suoraksi kun sattui niin pahasti. Varsinkin rappusten kävely alaspäin sattui niin pirusti, ku tuntu siltä, että jos jalka suoristuu tappiin asti, niin se menee taipuu yli. Kipu siis tuntui VAIN polvitaipeessa. Ajattelin siis, että lihas on jumissa tai jotain muuta vastaavaa, mutta nyt kuukausi tapahtuneesta on jalka vieläkin kipeä, eikä lekurilla ole tullut käytyä ku on olevinaan niin kova kiire. Huomasin myös, että jalkaa suoristaessa oikean polven ulkoreunassa tuntuu huomattavasti enemmän "liikkuvia" osia, kuin vasemmassani, vaikka sekin on aina rutissut. Kaikista kivuliainta on se kun koittaa vetää "väkisin" kantapäätä perseeseen, koska polvitaipeeseen tulee kovan tuntuinen paine.
Mikä siis vikana? Kai sitä prkl pitäis lääkärillä kävästä...:curs:

Nyt nopeasti sitten sinne lekurille jo! Lääkärit ovat alan ammattilaisia ja tekevät johtopäätöksen vaivasta. En ole lääkäri, mutta kokemuksesta kertoen vaivat saattaisi viitata rikkoutuneeseen kierukkaan.

Terve. Tänään salilla sattui seuraavanlaisesti:
Teen yksijakoisella ohjelmalla joten takakyykkyä tulee tehtyä 3 kertaa viikossa.
Noh, pääsin sitten kyykyntekovaiheeseen ja kun painuin alas, niin oikeaan polveen alkoi vihloa sen verran että jätin kyykkäykset tällä kertaa väliin ja vaihdoin maastavetoon jossa se ei särkenyt. Ikäänkuin siellä polven sisällä, keskellä sitä koko pattia. Noin kuukausi takaperin tapahtui sama. Painoa ei ollut yhtään, lämmittelin vasta tangolla. Omaa painoa on noin 75kiloa ja kyykkyä olen tehnyt viime kesästä lähtien. Olen tehnyt 1x20 sarjaa nyt viim. kuukauden. Sarjapainot kehittyneet siitä 55kg-->70kg.

Eli itse kysymys on; kuinka kannattaisi nyt tuon polven kanssa treenata? Se ei särje nyt normaalikäytössä yhtään, mutta kyykyssä kuitenkin särkee. Miten kannattaa suhtautua moiseen ja osaako joku sanoa näin netin välityksellä mistä mahd. tekniikkavirheestä olisi kyse. Olen koettanut tehdä oikeaoppisia kyykkyjä ja polvet suorana koko suorituksen ajan. Kannattaisiko pitää totaalilepoa kyykystä jonkin aikaa ja karsia kerrat kolmesta yhteen kertaan viikossa? Kiitoksia jos joku vastaa.

Mites osaako kukaan sanoa onko hyväksi alkaa vetelemään kyykkyä kun 2 viikkoa sitten ortopedi totesi sivuristisiteen olleen venähtänyt. Itse kyykkyä tehdessä ei tunnu kipua, mutta voiko siitä olla haittaa tämmöisessä tilanteessa? Lääkäri tosin suositteli kuntoutusta ja varsinkin etten jäisi vain pariksi kuukaudeksi istuskelemaan kotiin.

Mites osaako kukaan sanoa onko hyväksi alkaa vetelemään kyykkyä kun 2 viikkoa sitten ortopedi totesi sivuristisiteen olleen venähtänyt. Itse kyykkyä tehdessä ei tunnu kipua, mutta voiko siitä olla haittaa tämmöisessä tilanteessa? Lääkäri tosin suositteli kuntoutusta ja varsinkin etten jäisi vain pariksi kuukaudeksi istuskelemaan kotiin.
ON! Siis hyväksi...

Tekniikka kuntoon, huolellisia toistoja. Yhden-jalan-prässejä ja -maastavetoja myös mukaan. Voimaa siihen polven ympärille!

Latest posts

Back
Ylös Bottom