Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Kuukausi sitten treeneissä (olen tanssija) kesken hyppysarjan pamahti polvi, siitä sitten ensiavun ja oman lääkärin kautta urheiluvammoihin/traumatologiaan (tms) erikoistuneelle ortopedille.
Magneetti kuvat näytti et eturistisiteessä repeämä (ei totaali) ja luussa "puristus-vamma".

Ortopedin suositus oli että katsotaan kaksi kuukautta miten arpeutuu ja tuleeko polvesta stabiili taas, alkuun nimittäin muljui etenkin rappusia mennessä. (koitin kävellä ensiapuun nääs... ;) )
Jos ei kuntoudu niin sitten tähystys ja uuden rsitisiteen teko tarvittaessa....
Nyt sain ohjeeksi jalan lihasten vahvistamisen, etenkin reidet. Kuntopyörän saan huomena himaan ja kaippa sitä salillakin jotain olis tarkoitus aloittaa kuntoutusmielessä... (huomena suunnitellaan valmentajan kanssa jumppaohjeet, hän kun oli mukana kuuntelemassa lääkärin tuomion...)

Onko kellään kokemusta tälläisestä osittaisesta repeämästä ja sen mahdollisesta korjautumisesta itsekseen?
Kuukauteen ei saa tanssia, sittenkin varovasti palata parketille.
Tänään kävin eka kertaa kävely-lenkillä ja kumma miten on vammatunut jalka voimaton... Voiko kuukaudessa hävitä voimaa/lihasta niin paljon että jo kävelystä tulee lihakset kipeäksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ainakin hävis n. 40% voimasta neljän viikon kepittelyn jälkeen. Eikä ole vieläkään täysin palautunut (vammasta kulunut yli 3kk, salilla treenattu lihasta 3-4krt/vko) Fyssari sanoi että saattaa mennä jopa vuosi ennen kuin palautuu täysin.

Mulla on kanssa ollu nyt polven kanssa pieniä ongelmia, oikeen jalan polveen tulee sellasta vihlontaa kun käveleekin ja ajattelin nyt jättää jalat pois ohjelmasta viikoksi ainaki aluksi... huomasin että kun alkoi syväkyykkyä tekemään isoilla painoilla niin alko polvi vittuileen, elikkäs oliskohan järkee vaihtaa syväkyykky vaikka normi kyykkyyn verrytellä enemmän tai venytellä enemmän mitenköhän te toimisitte?

Itselläni kosahti polvi intissä kesällä 06 evakuointiharjoituksessa. Taistelijapari oli poteron pohjalla ja itse yritin mahdollisimman matalassa kyykyssä (ettei vihollisen luodit osu ;)) riuhtoa tätä varusteineen noin 110-120kg painavaa löysää lötköä poterosta pois hirveä tsemppi päällä. Jossain kohdassa hiekkaa oli kerääntynyt niin paljon kaverin tetsarin eteen, että piti yrittää riuhtaista kaveri siitä yli. Siinä sitten ehkä hieman huonossa asennossa ja melkeinpä täydestä kyykystä rykäisin niin paljon kuin lähti ja iloinen *NAPS* kuului polvesta ja meni lukkoon ja sattuipa muuten niin perkeleesti.

Noh, sain kuitenkin jotenkin väännettyä polven pois lukosta ja kävely, ja jopa juoksukin, onnistui (ainakin lähes)normaalisti tämän jälkeen. Mutta kun piti kontata telttaan niin lukkoonpa se pirulainen meni taas. E:n papereiden pelossa en suostunut lähteä varuskuntasairaalaan, varsinkaan kun olin keksinyt tavan, jolla saan suhteellisen kivuttomasti väännettyä polven pois lukosta.

Näin sitten "matalia tilanteita" varoen/vältellen ja välillä polvea lukosta pois väännellen mentiin syksy ja talvi, kunnes päätin, että heti kun pääsen RUK:sta pois, hoidatan polveni kuntoon. Tammikuussa menin näyttämään polveani lääkärille ja muutaman viikon kädenväännön jälkeen sain ajan ortopedille joka 15 sekunnin katsomisen jälkeen sanoi kierukan olevan skeidana. Seuraavana päivänä leikkaus(kierukasta yli puolet poies) ja pariksi viikoksi kotihoitoon.

Leikkauksen jälkeen yritin mahdollisimman nopeasti päästä kepeistä eroon, vaikka kävely olikin "aika" hidasta (komppaniasta ruokalaan, ~500-600m, ~15-20min:david:). Mitään punttitreenejä en polvelle tehnyt, sillä päivittäinen ~6h seisominen/käveleminen oli aivan riittävää rasitusta mielestäni.

Intistä päästyäni laiskistuin (shame on me!:down:) eikä polvi ole oikeastaan saanut mitään säännöllistä kuntoutusta heinäkuun '07 jälkeen :( NYT olen kuitenkin käynyt urhoollisesti jo pari viikkoa säännöllisesti salilla ja HUOMENNA on ensimmäinen jalkapäivä moneen *köh* vuoteen ja ainakin reiden ojentajaa, SJMV ja kyykkyä meinasin kevyesti kokeilla. Takareisiä en voi laitteessa vääntää, sillä se tuntuu ilkeältä polvessa. Saas nähdä alkaako treenin jälkeen särkee :)

Itse jännään omaa tuomiota ja lopullista tietoa siitä mitä nyt on paskana vai onko mitään...

01.01.2008 kaaduin himassa pienen painin ansiosta, tuntui heti että nyt kävi jotain ja pahasti ja kova pamaus kuului jalasta. Tukijalan varassa kaaduin selälleni/kyljelleni ja jalka vääntyi luonnottomaan asentoon. Maassa maatessani vedin jalan nopeasti suoraksi ja painoin kättä polven päälle, ekana luulin että sääriluu murtui [napsahdus oli kova ja tuska sanoinkuvaamatonta], mutta jotenkin ilmeisesti vain polvilumpio muljahti paikoiltaan raivaten sitten eturistisidettä ja sisempää sivusidettä pois tieltään. Jalka ei pitänyt pätkääkään alla ja konttasin/raahauduin sitten sänkyyn miehen avustamana kivusta lähes shokkitilassa täristen. Oli kuulemma naama aika valkoisena ja tuskanhiki otsalla enkä suostunut yöllä lähtemään sairaalaankaan koska mulla ei ollut meikkiä ja tukka oli likainen [jep jep, naisen täytyy olla kondiksessa, pahimmillaankin parhaimmillaan, huoh...]

Kipulääkkeiden voimilla sitten pari tuntia unta palloon ja ensiapuun/kirurgian poliklinikalle päiväksi. Siellä sitten tutkittiin ja hutkittiin ja tultiin siihen tulokseen että parin viikon päästä kontrolliin ja silloin tehdään kliininen tutkimus kun pahin turvotus laskenut. Lekurin mielestä eturistisiteet otti damagea ja sisempi sivuside olisi kärsinyt eniten mutta oli sitä mieltä ettei syytä hätäillä. Röntgenet otettiin heti ja suuri huojennus oli kyllä se että mitään ei ollut murtunut, samantien olisi ollut leikkaus edessä.

Polviortoosista oli puhetta mutta pienen pohdinnan jälkeen mulle varattiin aika lukkokipsaukseen [valettaisi muottiin kipsi jonka saisin aina auki]. Varattiin aika jotta turvotus laskisi ja 7pv jälkeen mennessäni kipsattavaksi muutettiinkin suunnitelmaa. Viisi päivää olin lähes vuodepotilaana tuskien takia, liikkuminen oli todella vaikeaa ja vessanpöntöllekin pääseminen mieletön suoritus, jalkaa ei voinut liikuttaa oikeastaan laisinkaan. Sitten kuitenkin 5pv jälkeen uskalsin hieman varata jalalle joten alkoikin sujumaan. Siitä sitten kirurgi totesi että kävelen paremmin ilman lukkokipsiä kuin sen kanssa, parissa päivässä oli mieletön harppaus tapahtunut paranemisessa. Näin sitten päätettiin että katsellaan rauhassa ja sain kuntoutusohjeet. 15vrk tuli sairaslomaa ja 1kk käskettiin kävellä kepeillä, tosin kannustettiin sisätiloissa kävelemään ilman jos vaan suinkin mahdollista. Niinhän sitä sitten teinkin.

Kuntouttelin polvea kotosalla ja hieman häiritsi se että tuntui kuin jalka ei menisi polvilukkoon eli yliojennukseen asti, jotenkin vain tönkötti suorana. Palasin parin viikon jälkeen työelämään ja kepitkin jätin pois reilu kahden viikon jälkeen joten siltä osin meni ihan ok. Olimme sopineet aiemmin että varaan uuden ajan jos jotain tulee ja niinpä sitten soitinkin kirralle että en saa ojennusharjoituksista huolimatta jalkaa yhtä suoraksi kuin tervettä, ja onnuin jonkin verran kävellessä. Kipu sivusiteen kohdalta oli kadonnut ja polven pettäminen/huojuminen ja muu vastaava muljahtelu ja jäykkyys oli poissa, mutta tilalla oli polvilumpion alalaidan keskellä, sääriluun yhtymäkohdassa esiintyvä kipu. Aamulla herätessä jalkaa särki siitä, koukkuun meni loistavasti mutta yliojennus jäi vajaaksi, rappuja ylöspäin ponnistaessa reisilihas tuntui todella heikolta ja hieman pettävän oloiselta, ja alaspäin tullessakin oli hieman töksähtelevää ja ontuvaa tunnetta. Alunperin tasaisella kävely oli ontuvaa kuin kamelin kävely, mutta muuttui siitä lähes normaaliksi.

Kontrolliin kun pääsin niin selvisi että kyllä mun jalka ojentuu ihan normaalisti, paljastuipa vaan että mulla on yliliikkuvat nivelet jotka aiheuttaa sen että sivuttaisjoustoa on normaalia enemmän ja taaksekin saan kunnon kaarelle polvilukon yliojennuksessa [ja selkesi samalla miksi on olkapäiden kanssa välillä ongelmia, löysät paskat prkl nekin], eroa kun oli siihen jalkaan mikä oli terve niin oletin että yhtä reippaasti pitäisi toisenkin mennä, no eipä pidä vaan terve jalka ojentumisen suhteen. Kipupisteeni vaikutti kuulemma sitten Patella ruptuuralta ja fiksu kirurgi kun oli niin pistettiin lähete magneettikuviin, saadaanpa loppu jossittelulle. Sanoi että siellä sitten selviää paraneeko jalka ajan kanssa itsekseen vai onko siellä jotain sellaista mikä vaatii korjaamisen tähystyksellä, joka tapauksessa ennuste pitäisi olla hyvä.

Kävin viime viikolla magneettikuvauksessa [hirveä laite] ja nyt sitten odottelen lausuntoa. Elämme jännittäviä aikoja... Jotainhan siellä on viturallaan varmasti, itsekin kotitohtorina tulkitsen että patellahan se siinä rytäkässä kärsi. Siteet kenties venähtivät mutta niitä en näe niinkään ongelmana kuin tuota patellavaivaa. Täytyy kyllä sanoa että paska säkä ollut nyt pari vuotta jalkojen kanssa. Ensin tulee plantaarifaskiitti ja luupiikit ja kun sekään ei riitä niin pitäähän sitä luukalvon jänne revetä jalasta, ja ei mene kuin reilu vuosi hyvin niin jukolauta mulla on eturistisiteet, sivusiteet, patellat ja polvilumpiot solmussa :lol2: Nyt jo naurattaa asiaa mutta ei ollut hauskaa 3kk sitten todellakaan... :rolleyes:

Ongelma kun polvet sanoo vähän riks raks poks kun suoristaa jalat ja kun kyykkää sama homma ei oikeastaan koske mutta häiritsee... ongelmaa ei oo esim jalkaprässissä mutta sitä kun ei kiinnostas hinkata kannattasko hommata jotkut polvisiteet tai sellaset kiinteet polvihommat? Tälläsen joku pastes tonne toiseen topicciin http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/index.php?module=Sport&func=vaiva&location=alaraaja&ID=45
Vois olla joku tän kaltanen ongelma varmaa joskus ottanu polvet vähän osumaa

Polveni ovat vaivanneet minua nyt noin kaksi kuukautta. Polvet ovat kipeitä kyykkyyn mentäessä ja polvilumpioside (?) on erittäin arkana. En tiedä mikä aiheutti polvivammani.
Tänään menin ortopedille ja parin minuutin tutkimisen jälkeen sain diagnoosini: polvilumpion rusto on pehmentynyt ja siinä on epätasaisuuksia, jotka hankautuvat johonkin ja se kuluttaa rustoa. Eli minulla on kondromalasia. Polvilumpiositeeseen sain tulehduskipulääkkeitä. Sain ortopediltä lähettee fysioterapiaan. Hän neuvoi minua ottamaan rauhallisesti ja välttää toimia, jotka aiheuttavat kipua.

Onko kellään muulla samaa ongelmaa polvissa? Miten se vaikuttaa elämäänne? Paheneek kondromalasia ajan myötä?

Epkor: minulla tismalleen sama juttu!! siis kondromalasia, polvet rutisee ja kipuilee... Kannattaa venytellä etureisiä ja voi hieroa sitä sidettä lumpion päällä. Reisilihasharjoitukset ovat tärkeitä, mutta älä tee semmoisia mitkä sattuu. Esim. syvälle kyykkäystä kannattaa välttää, itse ainakaan en pysty tekemään sitä. Mutta kaikenlaisia reisitreenejä kannattaa tehdä, ne vähentää kipuja. Kuulemma paranee luultavasti kokonaan ajan kanssa, välillä on pahempia vaiheita ja välillä parempia.

Mikäköhän toisessa polvessa on...se ei varsinaisesti ole kipeä, mutta tuntuu siltä kuin se pitäisi naksauttaa paikalleen. Rupesi kipuilemaan lauantaina ja aattelin et taas näitä vaivoja mitkä häviää kun nukkuu yön yli, ei hävinnyt. Lauantaita ennen otettiin jalkojan kevyehkösti torstaina ilman mitään vaivoja. Ikinä ei ole polvien kanssa ollut oikeastaan mitään ongelmia. Ihme juttu. Tänään piti mennä taas pumppailemaan jalkoja mutta ei uskalla...

Itselläni polvi kipeytyi tunnin futiksen jälkeen. Kivun huomasin vasta kotiin päästyäni joten polvi ei naksahtanut pelatessa. Itse epäilen syynä olevan polven sisempi kierukka. Polvi ei mennyt kunnolla suoraksi vähään aikaan, mutta nyttemmin se on alkanut suorenemaan. Pieni kipu paikantuun polven sisäpuolle.

Miten tällaisen ongelman kanssa kannattaisi edetä?

Kaaduin tuossa moottoripyörällä. Suhteellisen hiljaa, n. 30 kmh tunnissa ajoin. Polven päälle kaaduin. Nyt hieman turvottaa polvea ja hieman jumissa. Kuitenkin kävelemään pääsen, ei satu kävelyssä, mutta on hieman jäykkä. Koukkuun taittaessa tulee pieni puutumisen tunne ja lievä vihlova kipu.

Jos sivusiteet tai ristisiteet olisivat menneet pääsisinkö edes kävelemään?

Kaaduin tuossa moottoripyörällä. Suhteellisen hiljaa, n. 30 kmh tunnissa ajoin. Polven päälle kaaduin. Nyt hieman turvottaa polvea ja hieman jumissa. Kuitenkin kävelemään pääsen, ei satu kävelyssä, mutta on hieman jäykkä. Koukkuun taittaessa tulee pieni puutumisen tunne ja lievä vihlova kipu.

Jos sivusiteet tai ristisiteet olisivat menneet pääsisinkö edes kävelemään?

toi on niin ihmisestä kiinni että pystyykö kävelemään yms...itel kun meni eturistiside ni pystyin juoksemaankin..lekurin pakeille vaan:thumbs:

Ongelma kun polvet sanoo vähän riks raks poks kun suoristaa jalat ja kun kyykkää sama homma ei oikeastaan koske mutta häiritsee... ongelmaa ei oo esim jalkaprässissä mutta sitä kun ei kiinnostas hinkata kannattasko hommata jotkut polvisiteet tai sellaset kiinteet polvihommat? Tälläsen joku pastes tonne toiseen topicciin http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/index.php?module=Sport&func=vaiva&location=alaraaja&ID=45
Vois olla joku tän kaltanen ongelma varmaa joskus ottanu polvet vähän osumaa

Itselläni epäilen että on tämä sama vaiva. Ristisiteet ja sivusiteet on kunnossa, sekä kierukka, kun polvi viimeksi tähystettiin ja puhdistettiin 2005 joulukuussa. Poistivat silloin pehmytkudosmassaa sieltä joka oli irtoillut.

Ikävä vaiva, kun jalkaliikeet sattuu niin perkeleesti ja juosta ei voi ollenkaan. Oireet alkoivat uudelleen ku kerkesin juosta 3kk. Niin ja taas sama polvi, toisessa ei mitään vikaa.

Minä taas olen odottanut uutta polvea oikeaan jalkaan vaivaiset 3,5 vuotta.

1994 multa meni nivelsiteet tosta oikeasta polvesta, kun putosin/menin läpi omakotitalon välikatosta. Polvi operoitiin silloin kuntoon ja se toimis hyvin pari vuotta, kunnes se rupes särkemään ja keräämään "vettä".
Kävin 1997 polvi tähystyksessä, mutta lääkärit eivät löytäneet sieltä mitään korjattavaa. Sain vain vahvoja tulehduskipulääkkeitä. 2004 todettiin että tarvitsen uuden polven ja mut pistettiin leikkausjonoon. 12.08.05 piti olla leikkauspäivä. Siitä se on sitten tasaisesti venynyt ja näillä näkymin veikkaan, että menee viellä vuosi. Joka kerta on ollut kiireellisempi tapaus. Lääkäri on aina vaan lohduttanut, että eihän sulla ole mitään hätää, kun pystyt viellä käymään töissäkin. Mutta tosiasia on, että olen vakavasti ylipainoinen, tupakoitsija ja 44 vuotias. Että sillee tasa-arvo/hyvinvointi valtio toimii.

Ei tässä muuta valittamista ole, kuin että ei meinaa enää 800mg Ibumaxi tehota, eikä ne suostu kirjottamaan reseptiä vahvemmalle kipulääkkeelle.

Minä taas olen odottanut uutta polvea oikeaan jalkaan vaivaiset 3,5 vuotta.

1994 multa meni nivelsiteet tosta oikeasta polvesta, kun putosin/menin läpi omakotitalon välikatosta. Polvi operoitiin silloin kuntoon ja se toimis hyvin pari vuotta, kunnes se rupes särkemään ja keräämään "vettä".
Kävin 1997 polvi tähystyksessä, mutta lääkärit eivät löytäneet sieltä mitään korjattavaa. Sain vain vahvoja tulehduskipulääkkeitä. 2004 todettiin että tarvitsen uuden polven ja mut pistettiin leikkausjonoon. 12.08.05 piti olla leikkauspäivä. Siitä se on sitten tasaisesti venynyt ja näillä näkymin veikkaan, että menee viellä vuosi. Joka kerta on ollut kiireellisempi tapaus. Lääkäri on aina vaan lohduttanut, että eihän sulla ole mitään hätää, kun pystyt viellä käymään töissäkin. Mutta tosiasia on, että olen vakavasti ylipainoinen, tupakoitsija ja 44 vuotias. Että sillee tasa-arvo/hyvinvointi valtio toimii.

Ei tässä muuta valittamista ole, kuin että ei meinaa enää 800mg Ibumaxi tehota, eikä ne suostu kirjottamaan reseptiä vahvemmalle kipulääkkeelle.

Oletko yksityisellä käynyt vielä tuon polven takia? Taatusti sitä kautta panacodeja vähintään saat ja todennäköisest huomattavasti parempaa palveluakin.

Oletko yksityisellä käynyt vielä tuon polven takia? Taatusti sitä kautta panacodeja vähintään saat ja todennäköisest huomattavasti parempaa palveluakin.
Niin, mutta yksityisen puolen hinnat ovat omaa luokkaansa. Jos nyt lonkalta heittäis niin rahaa tarttis olla kasassa 10000-15000e. Joten periaatteessa valitsen tuon rahasumman maksamisesta ja kivusta sen halvemman eli kivun.

Tämä ei nyt polvivamma varsinaisesti ole, mutta...

Mulla meni tosiaan reisiluu säpäleiksi tossa 3 viikkoa sitten. Tarkemmin sanottuna reiden polvea vasten oleva pää särkyi, lisäksi quadriceps-jänne kokonaan poikki (mikäli ymmärsin oikein, se menee ikään kuin tosta polven päältä pystysuoraan. Ihan varma en ole). Jalka leikattiin ja sinne laitettiin levyä ja ruuveja.

Nyt on siis leikkauksesta ja onnettomuudesta 3 viikkoa kulunut, tikit on poissa ja kaikkea, sairasloma merkitty loppuvaksi 3.8. Kysymys kuuluukin, onko ihan normaalia, etten saa taivutettua polvea juuri ollenkaan? Se on vielä hiukan turvoksissa, ei kovin pahasti, eikä särje ollenkaan. Taivuttaessa tulee vaan 'jokin' vastaan. Ja onkohan fiksua edes yrittää taivuttaa?

Alyssa: -Eiköhän varmin tapa ole alussa noudattaa orjallisesti leikanneen lääkärin antamia kuntoutusohjeita. Tuo että liikeradat ovat vähäiset, on mitä todennäköisimmin ihan normaalia vielä näin vähäisen ajan kuluttua leikkauksesta.

Ja mitä tuohon koukistamiseen tulee, niin mikäli sitä ei olla erikseen kielletty, anna mennä vaan. Kipu on hyvä kaveri ja kertoo kyllä koska sitä liikettä tulee rajoittaa. Eli arkuutta saa tuntua, mutta ei varsinaista kipua.

Pistävää kipua molemmissa polvissa jo pari vuotta, ikinä ei ole mitään kovia iskuja kuitenkaan niihin tullut.

Etureisiä venytelessä kun päästää jalan vapaaksi, pistää ihan perkeleesti. Lyhyen matkojen juoksut ei kuitenkaan satu, mutta heti kun ei pidä taukoa 100m jälkeen polvet taas jaksaa muistuttaa olemassaoloistaan.

Polvituki salibandyssä ja futiksessa auttoi, pidin vasemmassa jalassa (tukijalassa) sitä. Kun tuen otti pois ja nousi penkiltä seisomaan niin pistävää kipua taas. Fyssari ei osannut kertoa missä vika, pitäis vaan liikkua. Mita ma tehda

Vuodatinkin tästä toiseen threadiin vailla vastausta, eli ongelmana on vasen polvi joka sattuu eniten syvässä kyykyssä. Myöskin pyöräily tuottaa vaikeuksia ja polvi kipeytyy. Normaalissa kävelyssä tätä ei huomaa, mutta noissa kahdessa se tulee esille. Kipualue on polvilumpion yläpuolella. Kun alueesta ottaa kiinni ns. pinsettiotteella ja puristaa, niin kipu hellittää.

Kenelläkään mitään arviota mikä mahtaisi olla pielessä ja mitä asialle voisi tehdä?

Latest posts

Back
Ylös Bottom