Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Itsellä on tuosta polvilumpioiden yläpuolelta aina polvet ihan tulessa. Ei voi kyykätä juurikaan ja pitkään istuminen jalat koukussa myös saa ne ihan tuleen. Kyseessä siis sellanen polttava tunne. Todennäköisesti johtuu huonosta venyttelystä jne, mutta jos jollain ollut samanlaista pitkään jatkuvaa polttavaa tunnetta siinä niin kertokaa miten pääsitte eroon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä on tuosta polvilumpioiden yläpuolelta aina polvet ihan tulessa. Ei voi kyykätä juurikaan ja pitkään istuminen jalat koukussa myös saa ne ihan tuleen. Kyseessä siis sellanen polttava tunne. Todennäköisesti johtuu huonosta venyttelystä jne, mutta jos jollain ollut samanlaista pitkään jatkuvaa polttavaa tunnetta siinä niin kertokaa miten pääsitte eroon.
Samat sanat. Ja lisäksi haluaisin tietää, onko yllämainittu tunne ollut alkusoittoa varsinaiseen vammautumiseen. Ja jos, niin minkälaiseen? Minulla tuo alkoi, kun jouduin työni takia (ja joudun yhä) olemaan paljon kyykyssä, polvillaan ja kontallaan. Mutta varsinkin todella kyykyssä.

Koko polven alueella tuntuu omituista jäykkyyttä, varsinkin aamulla kun pitää kömpiä parvelta, ja ensimmäistä askelta kurottaa toinen jalka hyvin koukussa ja etureiden lihakset jännittyneinä, aaaarrgh!:curs: Siinä jänteen paikkeilla se kipu tuntuu, voiko se revetä pikku hiljaa?:eek: Levossa ei tunnu mitään, eikä edes etureiden lihaksia venytellessä juurikaan.

/avautuminen
Mua on alkanu taas pikkuhiljaa jurppimaan nää omat polvet. Oikea polvi vaurioitunu joskus penskana urheilun parissa, tähystyksessä poistettiin 18-vuotiaana kierukka käytännössä kokonaan.
Siitä vuosi myöhemmin töissä jalka kääntyi kieroon ja rusahti. Seurauksena koko polvi auki ja nauloja enempi kun laki sallii. Nyt tosta leikkauksesta on muutama vuosi, mutta jalka on silti ihan risa.

Mäki tein sen klassisen virheet et lopetin jalkojen treenaamisen ihan kokonaan. Olin puoli vuotta täysin kävelemättä (lääkärin määräys, ei saanut varata jalalle), jonka jälkeen eka puoli vuotta meni siinä kun opettelin kävelemään uudestaan. Mutta sen jälkeen koko homma vain jäi, nyt yritän alotella taas alusta. Tosin pohjaa on jo vähän kun oon pitkää matkaa juossu ja pyöräilly.

Silti...

Jalkojen treenaaminen on aivan älyttömän työlästä. En pysty tekee minkäännäköisiä kyykkäyksiä ilman että hirveä rutina ja kipuilu iskee päälle. :( Kaikki maailman jalkaprässit vie tuplasti aikaa kun joudun tekee hitaasti ja huolella ja aina ei edes onnistu, riippuu ilmeisesti siitä miten noi möykyt tuol polvessa sijoittuu eri päivinä.

Mistä sitä sais motivaatiota jaksaa ja yrittää, mulla olis kuitenki haaveita vähän enemmästäkin treenaamisesta mutta...?:(

Samat sanat. Ja lisäksi haluaisin tietää, onko yllämainittu tunne ollut alkusoittoa varsinaiseen vammautumiseen. Ja jos, niin minkälaiseen? Minulla tuo alkoi, kun jouduin työni takia (ja joudun yhä) olemaan paljon kyykyssä, polvillaan ja kontallaan. Mutta varsinkin todella kyykyssä.

Koko polven alueella tuntuu omituista jäykkyyttä, varsinkin aamulla kun pitää kömpiä parvelta, ja ensimmäistä askelta kurottaa toinen jalka hyvin koukussa ja etureiden lihakset jännittyneinä, aaaarrgh!:curs: Siinä jänteen paikkeilla se kipu tuntuu, voiko se revetä pikku hiljaa?:eek: Levossa ei tunnu mitään, eikä edes etureiden lihaksia venytellessä juurikaan.

Itselläni aivan samanlainen kipu. Kiinnostais kyllä kovasti tietää että mikähän on..

Mulle tulis ekana mieleen just joku repeämä jossakin päin. Itellä revennyt kierukka oireili just noin, että levossa ja muuten ok, mutta kun piti jotain raskaampaa tehdä niin rupesi kipuilemaan ja jäykistymään.

Upeaa. Tänään kokeilin ensimäistä kertaa polvipelon jälkeen kyykätä, ja aivan moitteetomasti onnistui. En edes kuullut ratinaa polvista(tai musiikki vain soi niin kovalla) josko tämä polvivamma alkaisi pikkuhiljaa hellittää. Toki vielä kevyesti kovia jalkojen massa/voimaliikkeitä harjoitetaan, mutta ehkä joskus saa kunnolla treenattua!

Pienenä poikana vammautunut polvi joka vihoitteli vuosikausia eikä kukaan lääkäri tiennyt mistä on kyse. Polvi turpoili noin kerran vuodessa ulkopuolisesta iskusta jonka jälkeen viikko meni kepeillä tai polvi punkteerattiin. Vasta käynti asiansa osaavalla ortopedillä ja magneettikuvissa paljasti mistä oli kyse. Polvessa oli tulehtunutta rasvakudosta, sekä luun- (tai ruston-) siru.

Erittäin asiansaosaavaa hoitoa, olen pohjallisiin enemmän kuin tyytyväinen, enää ei polvi kipeydy pitkälläkään lenkillä.

Täälläkin osteochondritis dissecans -diagnoosi.

Tarinani "Polvi p*rkele!" alkaa jo lapsuudesta, jolloin vasen polvi kipeytyi aika ajoin pahasti.
Sitä ihmeteltiin kotona jokunen vuosi, ja kävin n. 11 vuotiaana röntgenissä. Siellä näkyi jotakin ruston epämuodostumaa, mutta lääkäriltä ohjeeksi tuli vain liikutella polviniveltä.. :hyvä:

N. 18 vuoden iässä polvi räjähti kirjaimellisesti käsiin. Olin kaupungilla kaveriporukassa, kun otin muutaman juoksuasekeleen, joista yhden sivusuuntaan. Kinttu meni alta hemmetinmoisen rusauksen saattelemana. Polvi jäi lukkoon, en saanut sitä suoraksi, enkä koukkuun. Kaverit kantoivat minut autoon ja suorilla sairaalaan. Odotin ensin tunnin, sitten toisen. Vessahätä iski ja kinkkasin huussiin. Istuin siellä pöntön kannen päälle huudon kanssa, ja päätin suoristaa jalan vaikka väkisin. Otin kaksin käsin kiinni vasemman jalan säärestä, ja vedin sen kohti takareittä.
Polvesta kuuluin rusaus, jotain irtosi, ja kipu lakkasi siihen paikkaan. Olin muutaman sidukan jälkeisessä tilassani lähes varma ihmeparantajan kyvyistäni, ja päätin lähteä sairaalasta ulos. "Kiitti mä en jonota.."
Seuraavana maanantaina jouduin ajamaan sairaalaan uudestaan, kun polvi oli ison kookoksen kokoinen. Muistakaa, rusaus nivelessä EI tarkoita, että siellä joku meni takaisin paikoilleen..:D

Tuosta alkoi noin viiden vuoden leikkauskierre. Polvestani oli irronnut rustot laajalta alueelta, pääosin reisiluun päästä. Isossa avoleikkauksessa rustoja kerran kiinnitettiinkin, ja niiden kiinnittiymisajan jälkeen opettelin kävelemään uudestaan. Olipahan melkoinen kokemus..
Olen tällä hetkellä uudelleen koulutettavana, sillä en saa artoosiriskin takia tehdä enää seisomatyötä.

Tässä välillä olen oppinut sairaudesta uuttakin. Se voi olla perinnöllinen, sillä tunnen perheen jonka äiti molempien tyttäriensä kanssa sairastaa tätä. Uudet rustot voidaan kasvattaa, enää ei välttämättä tarvita ensimmäiseksi uutta polviniveltä. Tosin keinonivelet alkavat olla jo melko hyviä ja kestäviä, joten en sitäkään osaa enää kammoksua.
Sairaus on yleisempi miehillä, kuin naisilla. Minun potilastietojeni pohjalta tehtiin tänä vuonna korjausleikkaus 12 vuotiaalle pojalle, jolla rustopintaa ei ole polvessa jäljellä oikeastaan ollenkaan. Hänellä polven sisus oli levinnyt käsiin suht samalla tavalla, kuin minullakin. Minun polveeni käytetty korjaustapa oli silloin uusi kokeilu, mutta se toimi. Jee!

Sairautta ei tunneta vielä kovin hyvin. Ainakin Helsingissä sitä tutkitaan, mm. minun tietoni menivät sinne. Lääkärini sanoi, että sairauden syntyminen on jotenkin yhteydessä verenkiertoon. Ja on yleisin liikuvilla nuorilla, ja aikuisilla.
JOS sairaus havaitaan riittävän aikaisin, eli kasvuiässä, on ennuste hyvä. Aikuisiällä tehty diagnoosi johtaa useimmiten keinoniveljonoon.

Toivottavasti löytyy vielä muitakin samaa potevia. Palan halusta kuulla teidän urheiluharrastustenne jatkumisesta diagnoosin jälkeen. Ja muustakin. Saa ottaa yhteyttä myös yksityisviestillä!!!

HAlojaa!

Ei oo nyt jaksamista lukea kaikkia keskusteluja polvista, joten jos joku millään jaksaisi vastata......

Lyhyesti:

Eturistiside leikattu kahdesti. Toukokuussa 05 ja helmikuussa 06.

Toisen leikkauksen jälkeen kaaduin niin, että polvi koukistui ääriasentoon liian aikaisin (kaksi viikkoa leikkauksesta). Lekuri totesi, että siirre on kuitenkin ehjä.

Arkikäytössä huomaan, että polvi on hieman löysä ja kipuilee välillä, mutta suht harvoin, eikä mitenkään sietämättömästi. Eli toisinsanoen, en ole jaksanut ottaa pulttia ja olen kuitannut homman sillä, että siellä on ronklattu kuitenkin kaksi kertaa, ettei siitä jalasta koskaan uuden veroista tule.

TÄMÄN HETKINEN TILANNE:

Vanhana koripalloilijana kävin verestämässä kentillä muistoja. Peli vei mukanaan enkä muistanut varoa. MITÄÄN KONKREETTISTA EN HUOMANNUT TAPAHTUVAN.
Jossain vaiheessa peliä tuntui hieman epämukavalta, mutta en missään vaiheessa kaatunut tai mauljauttanut jalkaa sillätavoin, että olisin pelästynyt, että nyt jotain tapahtui.

Pelien loputtua kaikki oli OK, mutta jälkeenpäin saunaillassa alkoi polvitaive kipeytyä.

Nyt polvi hieman turvonnut, polvitaive hieman enemmän. Ja taipeen puolelta sattuu, kun koetan jalkaa suoristaa.......astuminen tuntuu myös jotenkin samalta, kuin silloin, kun ristiside oli poikki (tämä voi kyllä johtua lihasten armottomasta kipeytymisestä ja lihas muistista.....:)

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kehoni on aika altis kehittämään arpikudosta, joten onkohan mahdollista, että siellä on jonkinsortin kiinnikkeitä revennyt.....

Neuvoja?
Mielipiteitä?

En tuohon osaa kyllä vastata... Sen sijaan meinasin pistää omani tänne:

elikkäs olin tuossa luistelemassa järven jäällä, jää oli tasainen eikä lunta ollut, eli pistin menemään aika kovaa. Sitten tapahtui se millä ei ollut mitään syytä tapahtua; luistin tökkäsi johonkin ja lensin monta metriä. Polvihan siinä kolahti jäähän ja sattu hirveästi. Pystyin kuitenkin rauhallisesti luistelemaan kotiin.

Isku tuli lumpion alaosaan, ja nyt siinä on selkeä iso patti ja se on ihan hirveän kipeä. Koukistaminen onnistuu paitsi ei ihan loppuun asti kyykkäys sattuu siihen osumakohtaan. Onkohan sille käynyt jotakin?

Minulla juostessa rupeaa sattumaan polviin monesti niin että aina esim lenkillä pitää nilkuttamalla loppumatka tulla. onko vain ns kokemattomuutta vielä kun aloitin pari viikkoa sitten reenitvai mistä johtuu?

Minulla juostessa rupeaa sattumaan polviin monesti niin että aina esim lenkillä pitää nilkuttamalla loppumatka tulla. onko vain ns kokemattomuutta vielä kun aloitin pari viikkoa sitten reenitvai mistä johtuu?

Tuohan voi varmaan olla vaikka mitä, kun vasta olet lenkkeilyn olet aloittanut. Polvet voivat kai kipeytyä tottumattomuudesta (millä alustalla muuten juokset?), vääristä juoksukengistä tai voihan niissä olla jokin vauriokin, joka varoittelee itsestään... Ei tuota siis oikein voi tietää suoraan. Tietenkin kannattaa lääkärillä kipaista, jos ei vaikuta paranevan ajan myötä tai pahenee. Ilmeisesti ei tule muussa reenissä kuin juostessa?

yleensäkin juoksu hommissa... joskus luistelussa. ei se uimisessa tai salilla tule. asfaltilla juoksen. Tarkoitus ois ostaa semmoset joustavapohjaiset lenkkarit kunhan saan rahat kokoon.. se helpottaisi vai?

Pitää muistaa,että pitkään jatkuneet selkeästi häiritsevät polvikivut kannattaa yrittää kuvauttaa mri:llä.Kunnallisten terveyspalvelujen kauttahan tätä et saa joten voi olla,että joutuu sioittamaan n:300e omasta kukkarosta.
Itsellä piinasi vasemman polven kipu n.2:vuotta.Kipu alkoi erittäin voimakkaasti ja kesti viikkoja ennenkö tilanne rauhoittui.Siitä jäi häiritsevä kipu,turvotus ja lievä liikerajoitteisuus.Luokittelisin kivun häiritseväksi ja aika-ajoin pahemmaksi,mutta ei kuitenkaan sillä tavalla,että olisi pitänyt täysin treenaaminen lopettaa.
Kävin eri lekureilla useasti.
Ei siellä ollu heidän mukaan mistää merkittävästä kysymys.
Röntgen ja verikoe otettiin(lasko ja crp).Repullinen erillaisia särkylääkkeitä ja salvoja tuli ostettua.Kylmää,kuumaa,jäitä ja siteitä.
Kovasti treenanneena diagnoosit perustui rasitusvammoihin ym:hin.
Sitten paloi käämi ja
menin lopulta yksityiselle ja Mri:ssä näkyi synomiitti.
Sain lähetteen siitä eteenpäin.Aika äkkiä alkoiki jo muut reumaattiset oireet ja selkärankareuma iski.Joten kyseinen sairaus aloitti oireilun vasemmasta polvesta.

Tämän kommentin tarkoituksena ei ole missä nimessä halveksua lääkäreiden toimintaa ja olla katkera mistää.
Olkoon tämä vaan edes jonkunlaisena ammennuksena tänne sekaan,jos joku kärsii samankaltaisista oireista.
Pystytte ite vaikuttamaan aika pitkälle treenatessanne paikkojen kuntoon tulevaisuudessa.
Ja valtaosahan urheilullisilla ihmisillä tuleeki vammat urheillessa.
Tässä ei ollut kuitenkaan kysymys siitä.

yleensäkin juoksu hommissa... joskus luistelussa. ei se uimisessa tai salilla tule. asfaltilla juoksen. Tarkoitus ois ostaa semmoset joustavapohjaiset lenkkarit kunhan saan rahat kokoon.. se helpottaisi vai?

Hyvin todennäköistä on, että tuo kovalla alustalla juokseminen ei ainakaan niitä polvia paranna. Hyvät lenkkarit kannattaa tietysti hankkia ja jotkut puhuvat paljon niiden jalanpohjan muodon mukaan valettujen henkilökohtaisten pohjallisten puolesta...

Itselläni polvet olleet viime kesästä lähtien aika tohjona, nyt parantuneet aika paljon, kun en ole enää juossut ja olen jalkojani kuntouttanut. Tarkoitus on mennä kokeilemaan, voisinko juosta vaikka hiekalla vielä, mutta asfaltti tekee kyllä hallaa ainakin näille polville.

Mulla on tässä nyt jo viikon ajan ollu toi vasen polvi kipee. Tai ei se kokoajan kipee oo, mutta aina esim. portaita alaspäin mennessä sattuu polven ulkoreunaan aivan hitosti.
Koko vaiva tuli ihan kirkkaalta taivaalta: sitä ennen 4 päivää ilman salia. Sitten menin salille ja tein yläkropan, kävelin kotiin ja loppumatkassa alaspäinviettävällä polulla vaan vihlas pikkasen.
Siitä lähtien aina alaspäin mennessä vihloo. Sekä nyt liukkailla keleillä kun ihan tasamaallakin keikkuu jalkojen päällä miten sattuu.

En keksi mitään mistä vois johtua... en oo kaatunu tai lyöny sitä mihinkään.

Pelattiin kaverien kanssa futista ja kaveri tuli takaapäin päin ja polvi muljahti jotenkin. Mitään kipua ei ole ollut, mutta polvi jotenkin aristaa vieläkin niin että askel tuntuu erilaiselta kuin toisella. Myöskin lenkillä juostessa ns. ponnistusvaihe jää paljon lyhkäsemmäksi, jonka seurauksena juokseminen on aika kuraa.

Exostosis multiplex hereditaria on mun kannettavanani.

Mikäpä voisi olla polvessa vikana, kun lenkin tai salin jälkeen hieman myöhemmin, kun on jo tovin huilannut kiepytyy. Jos pitää jalkaa vähän aikaa suorana ja koukistaa niin sattuu polven etuosaan, ja myös toisinpäin, eli kun pitää polvea koukussa ja suoristaa niin sattuu suorassa asennossa polven etuosaan. Juoksemaan ja kävelemään pystyy hyvin, mutta esimerkiksi salilla reidenojennus sattuu juuri tuohon vasempaan polveen todella paljon, puhumattakaan kyykystä tai prässistä...
Vaivaa on esiintynyt nyt pari kuukautta, ja salilla on joutunut jalkatreenissä jarruttelemaan...
Voisiko vikana olla jokin lihas jäykkyys tms...?

Doorisss: -Kovasti kuulostelisi patella-jänteen ärtymiseltä tuo. Hetken rauhoittuminen raskaista treeneistä, jäällä hautomista +3kertaa päivässä 10-15min kerrallaan ja muutaman (3-5) lepopäivän jälkeen reilusti etureisien venyttelyä mukaan.

Ps. Jätä ne reidenojennukset (ainakin raskaat) rauhaan, enemmän ne hallaa tekee sille patella jänteelle kuin leppoisat kyykyt.

Ja tokihan tuohon voi syynä olla moni muukin, mutta kannattaapi nuilla lähteä testailemaan, josko apu noin löytyisi.

Tietääkö kukaan hyvää ortopedia tampereen alueelta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom