Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Ikä
43
Olen henkilökohtaisesti kiivennyt se edellä puuhun polvivaivojeni kanssa jo lähes neljän vuoden ajan, ja siinä vaiheessa kun penkistä nousee enemmän kuin kyykystä, on ehkä aika hyväksyä se tosiasia, että terveet polvet vaativat ainakin omalla kohdallani rajattomasti viitseliäisyyttä. Haluaisinkin koota tämän threadin alle keskustelua maan ja taivaan väliltä polvivaivoista ja niiden ennaltaehkäisystä aina oikeaoppisesta kyykkytekniikasta venyttelyyn ja liikkuvuuden parantamiseen tai polven anatomiaan ja biomekaniikkaan.

Omalla kohdallani tilanne on se, että polvikipujen takia tein sen ratkaisevan virheen muutama vuosi takaperin, että lopetin jalkojen treenaamisen kokonaan noin 2 vuodeksi. Tämän totaalitauon jälkeen jo pelkkä juoksuharjoittelun aloittaminen oli tuskaa, kun säärienkin lihakset olivat täysin surkeassa kunnossa ja alttiina rasitusvammoille, kuten penikkataudille. Nyt polvivaivojen syytä on hieman kartoitettu yleislääkärin ja fysioterapeutin kanssa, ja näyttää siltä, että aiheuttajana on patellofemoraalinivel ja mahdollisesti sen huono liikkuvuus.

Tässä jotain asiaa patellasta ja yleisimmistä polvivaivoista:

Rasitusvamman konservatiivinen hoito
Tapausesimerkkinä patellofemoraalinivel

No Need for Knee Pain
Evaluation and Treatment of Common Knee Problems

Tässä vaiheessa ensimmäinen kysymykseni onkin, että kenen juttusille kannattaa Helsingissä suunnistaa, jos haluaa tarkemman analyysin patellan toimintahäiriöistä?

Omalla kohdallani näyttää siltä, että patellan ongelmat juontavat juurensa vuosikausien venyttelemättömyyteen ja huonoon liikkuvuuteen, mikä hankaloittaa esim. kyykyn suoritustekniikkaa. Kaikki vaikuttaa todellakin liittyvän kaikkeen, kun olen yrittänyt etsiä vinkkejä polvivaivojen hoitoon ja ennen kaikkea vaikuttaa siltä, että viitseliäisyyttä vaaditaan rajattomasti mm. taka- ja etureisien, lonkankoukistajien, pakaroiden, pohkeiden jne. venyttelyyn, erilaisiin liikkuvuusharjoituksiin, varsinkin reisien lihaskalvojen aukomiseen putkirullauksella (foam rolling), perusteellisiin alkulämmittelyihin (juoksumatto, tankojumppa, liikkuvuusharjoitteet), etu- ja takareisien välisestä lihastasapainosta huolehtimiseen, jne., jne.

Seuraavassa muutamia linkkejä edellä kuvattuihin aihepiireihin liittyen:

Pakkotoiston venyttelyopas

Stretching and Flexibility by Brad Appleton

Mitä painettuja venyttelyoppaita suosittelette?

Feel Better for 10 Bucks – Foam Rolling

18 Tips For Bulletproof Knees <-- LUE TÄMÄ!!!

Yllä olevan artikkelin kirjoittaja Mike Robertson on näköjään julkaissut myös tuoreehkon 248-sivuisen kirjan ”Bulletproof Knees”, josta keskustelua täällä. Itse ainakin harkitsen vakavasti hankkivani kyseisen opuksen.

The Painful Seven – Vinkkejä takareisien vahvistamiseen by Christian Thibaudeau

Jalkakyykyn lihashuolto ja yleisimmät vammat – Pekka Anttila

Jalkakyykyn lihashuolto ja yleisimmät vammat, osa 2 – Pekka Anttila

Voimanostajan lihashuolto – Pekka Anttila

Syytä on korostaa myös oikeaoppisen kyykkytekniikan merkitystä polvivaivojen poissa pitämisessä, ja Dippi postasi varsin monipuolisen videokokoelman kyykyn suoritustekniikkaan liittyen:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1640927&postcount=93

Lisää kokemuksia, linkkejä ja hyviä artikkeleita polvivaivoista ja kaikesta mahdollisesta niiden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon liittyvästä, kiitos… :)

edit: meinasikin unohtua mainita, että jo pelkällä päivittäisellä venyttelyllä, huolellisilla alkulämmittelyillä ja polvilämmittimien käytöllä ovat polvet tuntuneet kyykätessä ja varsinkin sitä seuraavina päivinä paremmilta kuin kertaakaan vaivojen ilmenemisen jälkeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla todettihin Ostriokondriitisdissecans v1999 eli tulehduspesäke vas jalas ja pesäkkeestä lähtenyt irtosiru. Minulla ei ollut trauman aiheuttama vaan rasitusmurtuma. Eli ensimmäinen vaihe hoitovaihtoehtoja tutkittaessa on sen määrittäminen onko trama vai rasitus kyseessä. Minut leikkattiin Kirurg, sairaala Helsingissä v 2000 ja 2001 kipujen jatkuessa(lähinnä juostesssa) tähystettiin Diacor-alppikatu. Tähystyksen jälkeen kivut hävisivät.
Julk sairaalaassa hoidetaan trauman aheuttamat erittäin vakavat polvivammat nopeasti kaikki muut vaikeutti se elämää kuinka paljon tahansa joutuvat kuukausi tolkulla olemaan leikkaus jonoissa. Itse tekisin seuraavasti. Tutkimukset suorittaisin julkisesti- (magneetti kuvat) ja leikkaus hoidot yksityisesti- Leikkausta odottaminen syö polven kestävyyttä ja siksi tärkeää rustovammoissa että hoitoon pääsee mahd nopeasti.

Vinkkejä kuntoutukseen otetaan vastaan!!!

Ongelma lyhyesti:

Polvi meni sijoiltaan liukastuttuani liikuntasalin lattialla ja tuloksena:
-etu- ja takaristisiteet poikki
-sisempi sivuside poikki
-ulompi sivuside revennyt
-kierukat palasina ja poistettiin jo tähystämällä.

Seuraavassa leikkauksessa tarkoitus korjata ristisiteet, sivusiteet korjaantuvat ortoosin (käytettävä 6 viikkoa) avulla. Tällä hetkellä jalka ei suoristu loppuun ja taipuu vain niukasti. Eli hyviä vinkkejä säären ja reiden lihasten harjoittamiseen ja polven kuntouttamiseen tarvitaan.

Meikäläisellä oikea polvi tähystetty (kierukoita rassailtiin) kutakuinkin viisi vuotta sitten. Hyvin kuntoutui ja kesti, kunnes viime keväänä tuli välillä kummallisesti kyykkäilyistä hieman kipeäksi. Korjasin tekniikkaa ja sattui sopivasti tuo Robertsonin "18 tips for bp knees" artikkelikin.

Tiivistettynä:

edit: meinasikin unohtua mainita, että jo pelkällä päivittäisellä venyttelyllä, huolellisilla alkulämmittelyillä ja polvilämmittimien käytöllä ovat polvet tuntuneet kyykätessä ja varsinkin sitä seuraavina päivinä paremmilta kuin kertaakaan vaivojen ilmenemisen jälkeen.
Voin sanoa aivan samaa. Vaikka en mitenkään halua buffata kenenkään tuotteita, niin Magnificient Mobility DVD:n ostamisen jälkeen on tullut vähän innokkaammin lämmiteltyä. Sinällään ne "drillit" ei mitään erikoisia IMO ole, jos vain sattuu niitä keksimään.

Itsellä meni mopo-onnettomuudessa kierukka sekä takaristiside. Kierukka taittui jotenkin itsensä päälle, ja takaristiside poikki. Takaristiside oli turvotuksen myötä korjaantunut itsestään (?) ja kierukka korjattiin tähystämällä.
Salilla aloin käymään 3kk tähystyksen jälkeen. Polvikipuja on löytynyt, mutta nyt ovat kaikonneet, kun en ole lämmittelyssä hätäillyt ja kyykyt tehnyt aina rauhassa.
Nyt sitten tuli toinen mopo-onnettomuus ja sääriluu murtui aivan yläpäästä, kun se on hieman kruunun muotoinen niin se keskimmäinen harjanne murtunut, sekä polven sisäsyrjällä on painauma, eli pieni murtuma. Nyt 6 viikkoa koko jalka kipsissä.

Tästä lähdetään hieman pelokkain aattein tulevaisuutta kohti, mitenkä tuollainen sääriluun yläpään murtuma haittaa jalan koukistusta eli kyykkäämistä jos se jää normaalia korkeammalle, kun luutuu.

Tuon kierukkavamman korjannut sanoi, että saliharrastus pelasti silloin polveni, kun tukevat lihakset vahvistuivat niin paljon:thumbs:

Vinkkejä kuntoutukseen otetaan vastaan!!!

Ongelma lyhyesti:

Polvi meni sijoiltaan liukastuttuani liikuntasalin lattialla ja tuloksena:
-etu- ja takaristisiteet poikki
-sisempi sivuside poikki
-ulompi sivuside revennyt
-kierukat palasina ja poistettiin jo tähystämällä.

Seuraavassa leikkauksessa tarkoitus korjata ristisiteet, sivusiteet korjaantuvat ortoosin (käytettävä 6 viikkoa) avulla. Tällä hetkellä jalka ei suoristu loppuun ja taipuu vain niukasti. Eli hyviä vinkkejä säären ja reiden lihasten harjoittamiseen ja polven kuntouttamiseen tarvitaan.

Aluksi paljon vesi- kävelyä,juoksua ja kuntopyörää. Venyttelyä 1-2h päivässä. 3-4kk jälkeen pitkiä juoksulenkkejä ja punttisalia. Saliharjoittelu tulee aloittaa todella rauhallisesti parhaita liikkeitä ovat kyykky, sjmave ja pohkeet seisten UNOHTAMATTA tietenkään sitä VENYTTELYÄ. Reiden ojennuksiä älä tee enään koskaan.

Vesijuoksua kannattaa vääntää 4-5 kertaa viikossa riippuen vähän siitä miten päänuppisi kestää sen. Sopiva aika altaassa on noin 40-60min

m.s.s: -Koskas tuo on tapahtunut, milloin tähystetty ja koska siteiden operointiin on aika? Ovat aika oleellista tietoa kuntoutusohjeita annettaessa...

Kannattaa kysäistä lääkäriltä joka polven on tähystänyt mitä saa ja mitä ei saa vielä tehdä. Liikkuvuusharjoitteet ja staattiset vahvitusliikkeet tuskin ovat pahasta, mutta suosittelen silti luottamaan polvea tutkineen lääkärin ohjeistuksiin.

Tapahtui 26.7, jalka tähystetty 2 viikkoa sitten. Nyt se pitäisi saada toimimaan mahd. normaalisti jotta seuraavan operaation voi tehdä!

Mitään rajoitteita EI ole määrätty! Jalkaa pitää saada koukistuun ja ojentuun normaalisti. Käyn fysioterapeutilla joka on ihan OK mutta lisää harjoitteita ja vinkkejä otetaan vastaan. Myös ristiside leikkauksesta toipumiseen...

DaddaRaa: vieläkö mopoiluharrastus jatkuu vai kokeiletko onneasi vielä kolmannen kerran? ;)

m.s.s.: -Eipä tuohon liikkuvuuden lisäämiseksi ole juuri kummempia taikatemppuja, uskon että fysioterapeuttisi on varsin pätevät ohjeet siihen jo antanut. Erityisesti loppuojennus kannattaa harjoitella kuntoon, siihen tahtoo muuten jäädä 1-3astetta ojennusvajetta, mikä ajan kanssa alkaa kyllä vaivaamaan. Koukistus yleensä paranee "itsestään".

Jos rajotteita ei ole määrätty, niin lihasvoiman vahvistamiseen suosittelen erillaisia kyykkyjä ja porrasnousuja, missä voit tarkkailla että polvesi pysyy kunnolla linjassa (lonkka-lumpio-toinen varvas) koko suorituksen ajan. Kävely, pyöräily ja vesijumppa käy aerobiseen harjoitteluun, nuista kannattaa valita se, joka mielyttävimmältä tuntuu.

Ristiside leikkauksen jälkeen kuntoutuminen on kovin yksilöllistä, jotkut kävelevät ilman keppejä jo parin päivän kuluttua ilman ongelmia, toisilla kepit ovat kuukaudenkin kaverina. Kannattaa muistaa, että leikattu ristiside on HEIKOIMMILLAAN 3kk leikkauksesta, eli varovasti uusien harjoitteiden pariin. Esim. kyykyt polvikulmalla 20-60 astetta ei tuo rasitusta ristisiteelle, eli sopii hyvin lihasvoima harjoitteluun.

No eipä minulla ihme vinkkejä ole, mutta pistetään muutama:

- Venyttely. Hyvä keino ennaltaehkäistä vammat.
- Hyvä lämmittely.
- Rustoalueet vaativat (nikamissa, lonkissa, polvissa jne.) 30 minuutin lämmittelyn. Koska näillä alueilla ei ole omaa verenkiertoa, ne ovat riippuvaisia ulkopuolisista verisuonituksista.

Tuossa vielä viisi yleisintä juoksuvammaa. Mm. juoksijan polvi.
http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/index.htm

m.s.s.: Mulla tehtiin uus eturistiside polveen maaliskuussa 2006 erinäisten kohellusten vuoksi (se kun sitten lopulta puuttui polvesta kokonaan..)
paraneminen nyt riippuu vähän kaikesta mutta tosiaan mulla alkaa nyt vasta oleen polvi kunnossa kokonaan. kävin itse fysioterapeutilla jonkun vuoden ja tuotti kyllä tulosta. polvessa on nyt lähes täydet liikeradat ja muutenkin on ok.

tässä muutama vinkki:
-tee tunnollisesti mitä fysioterapeutti sanoo, myös kaikki turhalta tuntuvat liikkeet
-älä rasita liikaa liian aikaisin, kuuntele ohjeita siinäkin
-älä unohda fysioterapeutin antamia liikkeitä vaikka polvi alkaa tuntumaan paremmalta
-venyttele paljon! mulla polvi kipeytyi nyt reilun vuoden päästä leikkauksesta aika rajusti kun tavallaan oletin sen olevan täysin hyvä ja toimin niinkun ennenkin. ahkera venyttely ja fysioterapeutin antamien liikkeiden jatkaminen poistivat kivun.
-vahvoista lihaksista on apua tässäkin..

se on hyvin pitkälti itsestä kiinni miten hyvin paranee. mulle lääkäri sanoi tarkastuksessa muutama kuukausi leikkauksesta että joo hyvä, ojentuu täysin. polvi ei todellakaan ojentunut täysin, saatikka kun toinen polvi ojentuu yli. hakeuduin kunnon fysioterapeutille joka sanoi heti että ojennus on vajaa.. sain kunnon hoitoa ja hyviä liikeitä millä liikkuvuus on parantunut paljon!

tsemppiä toipumiseen! :rolleyes:

Venyttely. Hyvä keino ennaltaehkäistä vammat.

Jos jokaisen kirjahyllyssä pitäisi olla yksi venyttelyopas niin mikä se olisi? (yleinen kysymys)

Rustoalueet vaativat (nikamissa, lonkissa, polvissa jne.) 30 minuutin lämmittelyn. Koska näillä alueilla ei ole omaa verenkiertoa, ne ovat riippuvaisia ulkopuolisista verisuonituksista.

Pitääkin varmaan pidentää juoksumatolla jolkuttelu 10min --> 15-20min polvilämmittimien kanssa ja siihen normaalit tankojumpat päälle.

Kipu polvitaipeissa

En ole ollenkaan varma kuuluuko tämä tähän threadiin, kun muilla nuo ongelmat paljon vakavampiakin, mutta kokeillaan.

Aloitin kyykkäämisen tuossa noin 3kk sitten, ja kyykkään kolme kertaa viikossa. Kyseessä on alle vaakatasoon menevät takakyykyt melko leveällä jalka-asennolla. Polvitaipeissani on kuitenkin alkanut esiintyä jo melko kovaksi kehittynyttä kipua, varsinkin treenin jälkeen. Ennen kipu esiintyi ainostaan taittaessa jalkaa, mutta tänään kipu tuntuu jo melko kovana normaalisti kävellessä. Kipua on vaikea määritellä, mutta se tuntuu koko polvitaipeessa keskittyen kuitenkin siellä sijaitseviin jänteisiin.

Voiko kyse olla polvien sidekudosten ylirasituksesta tjsp? Kannattaako minun jatkaa kyykkäämistä vai pitää kenties taukoa?

En ole ollenkaan varma kuuluuko tämä tähän threadiin, kun muilla nuo ongelmat paljon vakavampiakin, mutta kokeillaan.

Aloitin kyykkäämisen tuossa noin 3kk sitten, ja kyykkään kolme kertaa viikossa. Kyseessä on alle vaakatasoon menevät takakyykyt melko leveällä jalka-asennolla. Polvitaipeissani on kuitenkin alkanut esiintyä jo melko kovaksi kehittynyttä kipua, varsinkin treenin jälkeen. Ennen kipu esiintyi ainostaan taittaessa jalkaa, mutta tänään kipu tuntuu jo melko kovana normaalisti kävellessä. Kipua on vaikea määritellä, mutta se tuntuu koko polvitaipeessa keskittyen kuitenkin siellä sijaitseviin jänteisiin.

Voiko kyse olla polvien sidekudosten ylirasituksesta tjsp? Kannattaako minun jatkaa kyykkäämistä vai pitää kenties taukoa?

Itse en nyt tässä lähde mitään arvailemaan, kun en mikään lääkäri ole, mutta suosittelisin ottamaan varovammin. Syitä voi olla monia. Väärin tehty liike, ylirasitus jne. Kannattanee ottaa kevyemmillä kuormilla, jos kivultaan antaa tehdä ja katsoa onko tekniikka kohdillaan, jos tuosta ei itse osaa sanoa niin kysäse kokeneemmalta kaverilta, että viitsisikö katsoa vähän.

Kolme kertaa viikkoon kyykkyä kuulostaa aika kovalta varsinkin, jos teet kovalla sykkeellä joka treenin. Kyykyt vaativat pitkän palautumisen.

Erilaisia kyykkyjä kannattaa myös kokeilla ihan ärsykkeen vuoksi ja pysyy se mielenkiinto siinä touhussa. Tyyliin, jos teet alku viikosta kovan kyykyn niin tee loppu viikosta vaikka boxille nopeuskyykkyä. Kyykkyjä varmasti löytyy: etukyykky, takakyykky, box-kyykky, zercher-kyykky, yhden jalan kyykky ns. pistoolikyykky, hack-kyykky ja erilaiset kyykyt laitteilla. Ei muuta kuin tuosta valitsemaan.

Ironlifelle: Vaikea kysymys. Itse olen noita liikkeitä katellut eri kirjoista, netistä ja oppinut muilta liikuntaa harrastavilta treenaajilta. Mitään kirjaa en osaa suositella, mutta jokaiselle lihasryhmälle vähintään se yksi venytys. Tuolla pakkotoiston venyttelyoppaalla pääsee vallan hyvin liikkeelle. Esimerkiksi leveät kyykyt ihan jumppakepillä päivittäin parantaa kivasti liikkuvuutta lantion seudulta ja epäilen, että se leveä kyykky / sumoveto on paljon "heleämpää". Tämmöisiä ohjeita olen lukenut itse mestari Virtaselta ja kivasti ovat minulla toimineet. Suosittelen!

Pitääkin varmaan pidentää juoksumatolla jolkuttelu 10min --> 15-20min polvilämmittimien kanssa ja siihen normaalit tankojumpat päälle.

Unohtuipa vastata vielä tähän kommenttiin. Joo suosittelen kunnon lämmittelyitä. Kevyet sarjat myös eri laitteissa ennen kyykkäämistä, vetämistä tai penkkipunnertamista ovat myös suositeltavia eli sinun kohdallasi luultavasti tuo tankojumppa. ;)

Esimerkiksi leveät kyykyt ihan jumppakepillä päivittäin parantaa kivasti liikkuvuutta lantion seudulta ja epäilen, että se leveä kyykky / sumoveto on paljon "heleämpää".

Pitääkin koettaa ujuttaa mukaan venyttely/foam rolling -sessioihin. Sillä kepillä kannattaa myös tehdä ennaltaehkäisevää/kuntouttavaa harjoittelua jänteille. Ainakin itselläni tuo allakuvattu 100-120 asteen kyykky pelkällä kepillä tuntuu tekevän polville hyvää.

Eksentrinen harjoittelu on hyvä keino harjoittaa jänteitä, voiman ohella. Eksentristä harjoittelua voidaan käyttää ennaltaehkäisevässä mielessä estämään vammoja, myös lihasvammoja. Harjoitetut elastiset kudokset hyödyntävät paremmin voiman ja kestävät paremmin maksimaalisia suorituksia. Plyometriset harjoitukset kuuluvat eksentrisiin harjoituksiin. Harjoituksissa hyödynnetään venymis-lyhenemissykliä. Eksetrisessä työssä spindelin aktiivisuus kasvaa ja Golgin jänne-elin tottuu suurempiin kuormiin. Siten lihassupistus tehostuu.

Patellan tendiniitissä pääliikkeenä käytetään eksentristä kyykkyliikettä, jossa seisoma-asennosta pudottaudutaan 100-120 asteen kyykkyyn. Linjaukset ohjataan huolellisesti. Päivittäin tehdään 3 kertaa 10 liikkeen sarja ja harjoittelua jatketaan 6-8 viikkoa. Harjoittelua vaikeutetaan lisäämällä liikenopeutta tai vastusta. Kipu ohjaa progressiota. Kylmähoitoa käytetään eksentrisen harjoittelun jälkeen. Venyttelyssä erityisesti kiinnitetään huomiota hamstringien ja pohkeiden lisäksi rectus femorikseen, joka kiristäessään vetää patellaa yläasentoon.

http://www.likes.fi/fi/klinikka/rasitusvamma.html

Kannattaa tsekata saken sivuilta artikkeli Lajinomainen kimmoisuusharjoittelu

Kevyet sarjat myös eri laitteissa ennen kyykkäämistä, vetämistä tai penkkipunnertamista ovat myös suositeltavia eli sinun kohdallasi luultavasti tuo tankojumppa. ;)

Tankojumpalla tarkoitan esim. seuraava settiä pelkällä tangolla:

SJMV x20
Sotilaspunnerrus x20
Etukyykky x20
Hyvää huomenta x20

Ja sitten liikekohtaisiin lämmittelyihin...

Pystyykö ammattilainen polvea tunnustelemalla sanomaan, onko esim. patella (tai siihen liittyvät kulumat, tulehdukset, ...) siinä kunnossa, että tarvitaan leikkausta? Ilmeisesti patellasta johtuvat polvikivut itselläni jatkuneet jo aika pitkään ja pitäisi varmaan hakea ammattilaiselta vähän perustavampi kuntoutusohjelma kuin edellisen fysion suosittelema pelkkä aktiivinen venyttely, vaikkakin sekin kyllä tuntuu auttavan.

Kyllähän nuo Saken sivuilla olevat artikkelit ovat asiallista luettavaa ja aina jotain sieltä oppii. Tulee seurattua säännöllisesti. ;)

Mitä tuosta ammattilaisesta osaan sanoa niin mene ihmeessä henkilölle, joka tietää asioista. En tällä nyt tarkoita sitä, että jotkut ovat epäpäteviä, mutta kyllähän noissa eroja on.

Omaan tulehdukseen polvessa auttoi burana (viikon mittaisena kuurina, aamuin ja illoin), kylmä, mobilat ja kuntoutusliikkeet.

Kyllä tuo luonnon päälle jokaisella ottaa joka tosissaan treenaa, kun joutuu jostain tietystä syystä olemaan treenaamatta. Sitten kun pääsee taas salille niin ei malttaisi aloittaa rauhallisesti, kun sitä virtaa löytyisi vaikka muille jakaa.

Yleisimpiin juoksuvammoihin liittyen: Minulle tuli lisääntyneen juoksutreenin takia 3-4 vuotta sitten itb-vamma(t), minkä takia olen ollut siitä saakka kokonaan lenkkeilemättä. Ennen sitä ehdin hölkkäillä ahkerasti 8 vuotta ilman vaivoja. Olen käynyt yleislääkärit, urheilulääkärit ja fysioterapeutit, mutta kellään ei ole ratkaisua miten saisin polvet entiselleen. Asianmukaiset röntgen-,magneetti- ja ultraäänikuvat on otettu lonkista ja polvista. Lääkäri ei suostu leikkaamaan ja fysioterapeutin seuraava ehdotus oli akupunktio (miksei samantien aromaterapia).

Ensinnäkin kehotan kaikkia venyttelemään ja huoltamaan kroppaansa -ennen- kuin tulee ongelmia. Toiseksi kyselen ideoita kenellä tai minkä alan ihmisellä voisin vielä käydä. Askelluksen analysoinnissa en ole käynyt, mutta vaikea uskoa että monen vuoden sujuvan lenkkeilyn jälkeen havaittaisiin että juoksutekniikkani on huono, taikka minulla olisi pronaatiovirhe tai selvää lihasepätasapainoa. Aion kyllä käydä ennemmin tai myöhemmin. Älä ehdota venyttelyä, foam rollingia, kipulääkettä, kortisonipistoksia, lepoa tai reisilihasten vahvistamista, niitä on yritetty. Jos jotain positiivista pitää etsiä niin en varmasti olisi eksynyt salille ilman tätä käännettä. Jaksamista kaikille sitkeistä vaivoista kärsiville kohtalotovereille.

ITBS:sta kärsivä varmasti löytää tarvitsemansa tiedon netistä. Selkeä kuvallinen tietopaketti löytyy muun muassa täältä:
A Runner's Guide to ITBS: www.anaerobic.net/runnersguide.html.

Jos vaivaan ei koskaan halua tutustua, kannattaa katsoa nämä venytysohjeet:
Iliotibial band stretch #1: www.rice.edu/~jenky/sports/itband.html
Iliotibial band stretch #2: www.rice.edu/~jenky/sports/itband_str.html
Lisää venyttelyvinkkejä löytyy esimerkiksi Googlen kuvahaulla. Vaikket olisi maratoonari, saatat kuulua riskiryhmään jalan tai jalkaterän rakenteen, jalkojen eripituisuuden tai yksipuolisen treenin takia.

http://www.likes.fi/fi/klinikka/rasitusvamma.html :
"3. Patellan tendiniitti (Jumper's knee)

Jänteen metabolia on hidas. Sen hapenkuljetus on 8-10 kertaa heikompi kuin maksan tai lihaksen. Jänteen olemassaolo on riippuvainen tenosyyttien kollageenituotannosta, jonka puoliintumisaika on 50-100 vuorokautta.

Kun kuormitus aiheuttaa mikrovaurion, tenosyytit tehostavat kollageenituotantoaan, mutta silti arven muodostuminen on hidasta, eläinkokeissa 4 kk- jopa 14 kk jänteestä riippuen. Jos paranemisaikaa ei anneta riittävästi ja jännettä ylivenytetään, tenosyytit kuolevat ja jänne on altis uusille vammoille."

Itellä on vasemman polvilumpion alakärki ollut kipeä jo kuukausia (välillä ei meinannut autoon päästä ja jalka meinasi pettää alta) mut eihän se näköjään ookaan vielä aika eikä mikään.. :D Noh, nyt se on jo rauhottunut aika hyväksi ihan kuormitusta vähentämällä.

Hyvä threadi. :thumbs:

Hyvä treadi löytyikin. Täytyy ajan kanssa käydä linkit läpi. Kuitenkin (koska oma ymmärrys asiasta on rajallista) jos jollain mielenkiintoa kommentoida niin pistetään omat polvivaivat:

Eli ennen pelailin futista, mutta siinä hommassa tuppasivat polvet kipeytymään. Vaihdoin futiksen pyöräilyyn ja skimbattua tuli taas noin 5 vuotta todella aktiivisesti sitten penska vuosien. Nyt viime talvena parin vuoden tauon jälkeen laitoin taas skimbat jalkaan ja siitähän noi kipuilut sitten alkoi. Mitään accidenttiä ei ole sattunut.

Pyöräillä polvet kestää jos ei joka päivä aja eikä kevyillä kyykätessä kipuilua tunnu, mutta kaikki muu tuntuu olevan liikaa: portaiden laskeutuminen, tikapuiden laskeutuminen, veneen kanssa tempoilu ja isommat kantamukset. Varsinkin kytkimen käyttö on pirullista touhua. Pitäisköhän hankkia automaattivaihteinen vai tehdä jotain muuta, että sais polvet kuntoon? Nyt olen käyttänyt hissiä ja lenkit olen jättänyt toistaiseksi + jalkatreenit.

Back
Ylös Bottom