Polvet kääntyy sisään kyykyn nousussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mixu

Ei vain tajua
Eli kun kyykkään, niin laskuvaihe onnistuu jotenkuten, mutta noustessa ylös polvet pyrkii lähentymään, kuin kusta yrittäisi pidätellä. Jalkaterät kuitenkin osoittavat ulospäin. Etukyykyssä samaa ongelmaa ei ole. Treenikenkinä lenkkarit, sekin voi olla osasyy, mutta halvemmaksi tulee luopua kyykystä kuin ostaa kalliit kyykky-kengät. Mikä voisi auttaa em. ongelmaan?

Edit. Ja jos jonkun mielestä toi ei ole fyysisesti mahdollista saada polvia lähentymään jalkaterien osoittaessa ulospäin niin tulee vaan seuraamaan mun seuraavia treenejä. :curs:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
meitsi on kyykänny ihan sukkasillaan, en tosin tiedä auttaako ongelmaasi.

veikkaisin että joku lihasryhmä on liian heikko (lonkan koukistajat?)ja se saa polvet kääntymään.

et ole ainoa ongelman kanssa, meidän salilla on monella tämä ongelma. veikkaan, että kyykkäät melko kapealta(?)

Mixu sanoi:
Eli kun kyykkään, niin laskuvaihe onnistuu jotenkuten, mutta noustessa ylös polvet pyrkii lähentymään, kuin kusta yrittäisi pidätellä. Jalkaterät kuitenkin osoittavat ulospäin. Etukyykyssä samaa ongelmaa ei ole. Treenikenkinä lenkkarit, sekin voi olla osasyy, mutta halvemmaksi tulee luopua kyykystä kuin ostaa kalliit kyykky-kengät. Mikä voisi auttaa em. ongelmaan?

Edit. Ja jos jonkun mielestä toi ei ole fyysisesti mahdollista saada polvia lähentymään jalkaterien osoittaessa ulospäin niin tulee vaan seuraamaan mun seuraavia treenejä. :curs:

Pidemmän päälle tuo saattaa olla todellakin vaarallista polville. Polvien kääntyminen mainitaan kyykyn yhteydessä lähes aina yhtenä suurimpina vaaroista, jotka aiheuttavat polvivammoja.

Tässä hyvä artikkeli kyykkäämisestä ja polvista.
http://www.bodybuilding.com/fun/drsquat12.htm

Jossa mainitaan että,

Make sure that your knees point in the same direction your feet are pointing during the descent and ascent. Because of weak quads, many lifters inadvertently turn their knees inward during the ascent, placing great stress on the medial ligaments of the knee.

Tuon mukaan ongelma saattaisi olla myös jalan lihaksien voimassa eli pienemmät painot käyttöön. Lisäksi asennon leveyttä voi korjata, kuten tuossa artikkelissakin mainitaan. Liian kapea asento ei eristä mitään reiden ulkosyrjänlihaksia vaan ainoastaan nostaa polvivammojen riskiä. Itse teen kohtuullisen leveällä asennolla kyykkyä, sillä jalat eivät yksinkertaisesti taivu muuten syvään kyykkyyn.

Puhutaan tuossa kengistäkin, mutta eiköhän sen itse huomaa jos nimenomaan kengät ovat pullonkaula ja syy tekniikan pettämiseen. Olettaisin kuitenkin että kengät vaikuttavat vasta kun kyykkäilee satoja kiloja elleivät ole ihan selkeästi huonot ja epätasapainoiset.

Kirjoittaja Dr. Squat varmaan tietää asiasta enemmänkin, sillä on alan tohtori ja itsekin kyykännyt aikamoiset määrät.

Eipä ole ongelma missään etureisissä, jos polvet vääntyvät. Jonkun lihaksen (en muista minkä) yliherkkyyttä ja/tai reiden loitontajan heikkoutta. Taas kerran: tekemällä lähtee. Jos tuntuu pahemmalta ongelmalta, niin ympäröi jalat vyöllä polvien kohdalta ja pyri pitämään se paikallaan. Siten on pakko pitää polvet oikeilla kohdillaan.

Painojen vähentäminen voisi auttaa. Minulla tämä auttoi jonkin verran, kuitenkin vasen jalka vielä väkisinkin vääntyi sisäänpäin. Lopullisesti pääsin viasta eroon, kun aloin kyykkäämään kapealla asennolla. Tosin kapealla kyykätessä joudun käyttämään koroketta
kantapäiden alla, mutta se ei ole menoa haitannut. Kapealla asennolla kyykkäämisen huono puoli on alaselän rasittuminen.

Kuukkeli sanoi:
Eipä ole ongelma missään etureisissä, jos polvet vääntyvät. Jonkun lihaksen (en muista minkä) yliherkkyyttä ja/tai reiden loitontajan heikkoutta. Taas kerran: tekemällä lähtee. Jos tuntuu pahemmalta ongelmalta, niin ympäröi jalat vyöllä polvien kohdalta ja pyri pitämään se paikallaan. Siten on pakko pitää polvet oikeilla kohdillaan.

Bodybuilding-sivusto laskee nuo mainitsemasi loitontajat quads-lihasryhmään, mikä ehkä selittää osaltaan miksi polvien kääntyminen mainitaan johtuvan muunmuassa reisistä. Esimerkiksi lähentäjä- ja loitontaja-liike esitetään pääasiallisesti quadriceps-liikkeenä.
http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.php?Name=Thigh+Abductor

Samaa mieltä olen kai siinä että tekemällä lähtee, mutta mielestäni pienemmillä painoilla jos tekniikka ei pysy kasassa. Varsinkin polvilla on todella suuri merkitys ihmisen elämään ilman urheilukin niin en riskeeraisi polvia huonolla tekniikalla. Vaikkei akuuttia vammaa heti syntyisikään niin vanhempanakin saattaa kärsiä helpommin kroonisista vaivoista. Sen aiemmin viittaamani artikkelin lukemalla voi perehtyä asiaan enemmänkin ja siellä on muutakin hyvää asiaa polvista.

Paljon noita reiden lähentäjä- ja loitontajaliikkeitä parjataan täälläkin, itse olen ottanut tavaksi vetää jalkatreenin päätteeksi yhden kovan sarjan kumpaakin. Tukilihaksetkin kannattaa pitää kunnossa vaikkei tuloksia suoranaisesti huomaa. Vähän sama asia kuin kiertäjäkalvosimien treenaaminen penkkiä varten.

gnut sanoi:
Tämmönen löyty
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=17195

Polvia pitää vaan työntää tietoisesti ylospäin. Pienillä painoilla tekniikkaa. Zercher-kyykky syvälle voi auttaa.

Ihan sama ongelma oli mulla kanssa, parin viikon takautus silleen, että pienennän joku 20%painoja ja tietoisesti lähdet tekemään silleen ettet anna niiden polvien mennä sisälle. Sitähän ne siinä yhessä videossakin huutaa "Anolle" kun kuuluu " polvia ulos! POLVIA ULOS! :D miehellä tosin rautaa tangossa se joku 500kg...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
sama ongelma. Salillamme treenaava, aikoinaan olympialaisissakin käynyt painonnostaja, katso tänään mun tekniikkaa ja sano, että johtuu liian pienestä säärikulmasta. Neuvoi harjoittelemaan polvia eteenpäin ja "ulospäin" tietoisesti työntämällä ja pitämällä lankkua päkiöiden alla. Saa nyt nähdä tajusinko sen selityksistä mitään.

ojuni sanoi:
Pakaroissa ja takareisissä on heikkous jos polvet menee sisäänpäin.

eikun hauiksissa. tai sitten ei.. ne on ne loitontajat ja jotkut lonkkalihakset mitkä sen aiheuttaa.. yksi syy voi myös olla että on synnynnäisesti sääriluu vähän huonossa paikassa nilkassa kiinni.

Disabled sanoi:
sama ongelma. Salillamme treenaava, aikoinaan olympialaisissakin käynyt painonnostaja, katso tänään mun tekniikkaa ja sano, että johtuu liian pienestä säärikulmasta. Neuvoi harjoittelemaan polvia eteenpäin ja "ulospäin" tietoisesti työntämällä ja pitämällä lankkua päkiöiden alla. Saa nyt nähdä tajusinko sen selityksistä mitään.

Painonnostaja on neuvonut painonnostokyykyn tekniikan, siinä polvet menee todella paljon eteen ja lantio sinne väliin. Voimanostokyykyssä pitäisi pyrkiä pitämään ne sääret mahdollisimman pystyssä. Polvia kannattaa työntää tietoisesti sivulle.

Manala sanoi:
Sitähän ne siinä yhessä videossakin huutaa "Anolle" kun kuuluu " polvia ulos! POLVIA ULOS! :D

Metallin videoissahan sieltä aina kuuluu POLVEE SIVULLE, POLVEE SIVULLE, TAAKSE..ja SIITÄ!

skoge sanoi:
eikun hauiksissa. tai sitten ei.. ne on ne loitontajat ja jotkut lonkkalihakset mitkä sen aiheuttaa.. yksi syy voi myös olla että on synnynnäisesti sääriluu vähän huonossa paikassa nilkassa kiinni.
on ne ne pakarat..

en mä kyllä usko vaikka se todistettaisiin :hyper:

kun siis pakarat vaikuttaa selän kulmaan pääasiassa.. tosin varmaan jotkut ulommat/sisemmät pakarat vaikuttaa niihin reisien sivuttaiskulmaan. perkele ois pitäny ajatella ennen kun kirjoitti :)

Kyykkyyn yks temppu mitä vois testata tulee fysioterapiasta:
tee lenkki kankaasta/narusta joka ei veny sen pituisena kuin mitä sun polvet on leveällä kun menet kyykkyyn (varpaat ja polvet samansuuntaisina). Laita se polvien kohdalle ens kerran ku kyykkäät ja pidä se siinä. Jos polvet menee sisäänpäin, putoaa lenkki. Älä kuitenkaan tee lenkistä liian tukevaa, eli jos lähdet loitontamaan liikaa, sen kuuluu "aueta" tms ja pudota taas pois. Laita joku heikohko solmu vaikka...

Ja lonkan loitontaja on keskimmäinen pakaralihas (m. gluteus medius), yhdessä tensor fasciae latae:n kanssa (en muista suomeks... :nolo:), joka siis on jänne joka kulkee koko matkan reiden ulkoreunaa pitkin lonkasta polven yli ja johon se medius kiinnittyy osittain.
Katso vaikka: http://www.bartleby.com/107/pages/page474.html

Z4M1 sanoi:
Bodybuilding-sivusto laskee nuo mainitsemasi loitontajat quads-lihasryhmään, mikä ehkä selittää osaltaan miksi polvien kääntyminen mainitaan johtuvan muunmuassa reisistä.
Ahaa, sitten voin ymmärtää erheesi. Kiitos maxmusselille tarkentavasta vastauksesta.

Kuukkeli sanoi:
Ahaa, sitten voin ymmärtää erheesi. Kiitos maxmusselille tarkentavasta vastauksesta.

Itseasiassa virhe ei ole minun vaan tuo oli lainaus Dr. Squat:n tekstistä. Lihasten yksilöiminen ja eristäminen taitaa riippua paljon yksilöllisistä yleistyksistä eikä mistään "olemassaolevista" lihaksista. Esimerkiksi tässä osoitteessa löytyy yli 50 alaraajan lihasta, joita tuskin kenenkään mielestä kannattaa yrittää eristää yksitellen erilaisilla liikkeillä, vaan tehdä monipuolista treeniä sopivilla painoilla.

Master Muscle List

Missä sitten vetää rajat puhutaanko yleisesti reisistä vai eritelläänkö ehkä loitontajatkin? Miksi pysähtyä tällaiseen keinotekoiseen rajaan kun toisessa ääripäässä eivät sitten nuokaan yleistykset riitä vaan eritellään kaikki pienetkin lihakset, jotka jollakin tavalla liikuttavat ja tukevat raajojen sekä polvinivelten liikettä. Tuohon tuskin löytyy universaalia vastausta. Jotkut käyttävät useita eristäviä liikkeitä yksittäisiin lihaksiin ja toiset taas keskittyvät kokonaisvaltaisempaan harjoitteluun, jolloin tukilihaksistokin kehittyy tasaisemmin.

Minun mielestäni olisi varmaan parempi kuitenkin saada ensin perusliikkeet, kuten kyykky ja penkkipunnerrus, teknisesti kuntoon ennen kuin alkaa veivaamaan erilaisia eristäviä liikkeitä laitteilla. Mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni.

Zone-sarja -42%
Hmm.. Mulla varsinkin alussa polvet lähentyivät toisiaan. Tilanteeseen auttoi kun lopetin kenkien käytön ja se että en laske tankoa enää niin alas kuin pystyn, vaan juuri kisasyvyyteen. Hyviä kyykkytreenejä Mixulle ja toivottavasti ongelma ratkeaa :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom