Poliisit vs Virolainen kanttarellikauppias

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mde
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noita ylinopeussakkoja on monenlaisia, itelläni on ollut monta kertaa kortti pois, olen ajanut pajlon elämäni aikana autolla. Sellaisiakin sakkoja kirjoitellaan että 40 kympin alueella 44km. Kerran olin Porvoon oikeudessa ku ihmissilmällä poliisi arvioi nopeuteni, sit se poliisi muutti sitä että liikenteen vaarantaminen, olin ruuhkassa toisen auton perässä kuten kaikki tuhannet muut autot ja sit käännyin nuolivaloilta moottoritielle ja kiihdytin siinä rampilla ja menin moottoritielle ni oli liikenteen vaarantaminen ja oikeus uskoi poliisia. En vielä tänä päivänäkään ymmärrä sitä sakkoa, mut ilmeisesti kaikki lähti siintä ku ihmissilmätutka totesi nopeuteni sadan metrin päästä ja 10 autoa oli välissä ja ihmettelin sitä asiaa poliisille.

Kysyisin ihan mielenkiinnosta, että mitä eroa teleskooppipampulla on eroa normaalin metallipamppuun tai mistä tkp ikinä on tehtykään, kuin pienempi säilytys- ja kuljetuskoko?

Tunnutaan kyseistä vekotinta hehkutettavan aika monenkin henkilön puolesta, en nyt tarkoita tässä Marcus Corvinusia vaan ihan yleisestikin.

Minusta normaalipamput ovat tavallisesti kumia tai nykyään useammin jotain muovia.

Teorioidaan, että teräksinen rakenne, ohuempi varsi ja se pieni nappula siinä TKP:n päässä kohdistaisi lyönnin voiman pienemmälle alueelle (kuin paksummalla normipampulla), joka voisi johtaa suurempiin vammoihin.

Pöpipän teksti kieltämättä hieman epäselvä, mutta tarkoitti varmaan, että ne ketkä on saanut ihan aiheesta negatiivista palautetta.

Joo se ois kyl loogista :) Näin varmaakin oli ..

Hmmm eikös poliisien olisi pitänyt ensin käyttää fyysisiä hallinta- ja kuljetusotteita? Ainakin näin muistan että armeijassa paasattiin SP linjalla, että jos kaverilla ei mitään aseita tai vastaavaa niin käskyjen jälkeen siirrytään kuljetus- ja hallintaotteisiin, ainakin siis kun kaveri ei kunnolla riehu tai ole päälle käymässä. Tiedä sitten onko mitään sellaista koitettu ennen videon kuvaamista, tuskin kuitenkaan muuten olisi varmaan jo mähinä menossa videon alussa. Minun mielestä ehkä vähän "hätiköityä" kiskaista TKP esiin ja koittaa sumuttaa kaveria joka ei kuitenkaan vielä muuta tee kuin huuda. Voihan se olla että poliisi ajatteli että sumuttamalla ei tarvitse painiin mennä lainkaan vaan pystytään suht iisisti kaveri raudoittaa.

Niin ja paitapöksylle vastaten, meille ainakin armeijassa selitettiin kuinka teleskooppipampulla on mukamas säikäytys vaikutus kun se räväytetään auki. Aika turha vaikutus minun mielestä ainakin. Jos on tarve ottaa pamppu esille on kaveri kuitekin varmaan sen verran kiukkunen, että ei hirveesti säikähdä pientä rävähdys ääntä.

Itelle pistää silmään tuossa videossa tuo että toinen pikkusen suuta aukoo ilman mitään aseita/välineitä ja poliisi ottaa patukan ja kaasun käyttöön. Lisäksi kaasua käytetään ainakin 3 kertaa... jos se ei kerralla toimi niin ei se toimi toisellakaan kerralla joten kannattais ekan kerran jälkeen hylätä vaihtoehto. Kova kaveri kun ei patukasta ole moksiskaan tai sit poliisilla oli vaan tautisen huono lyönti. Oon kans samaamieltä siitä mitä täällä on jo esitetty, että poliisit ei uskalla mennä täysillä päälle kun tilanne saa uhkaavampia piirteitä koska pelkäävät syytettä liiallisesta voimankäytöstä(mikä nykypäivänä tuntuu tulevan aika herkästi). Taserilla tilanne ois voinut loppua lyhyeen ja ihmetyttääkin se miten pk-seudulla joka partiolla ei niitä ole.

Hmmm eikös poliisien olisi pitänyt ensin käyttää fyysisiä hallinta- ja kuljetusotteita? Ainakin näin muistan että armeijassa paasattiin SP linjalla, että jos kaverilla ei mitään aseita tai vastaavaa niin käskyjen jälkeen siirrytään kuljetus- ja hallintaotteisiin, ainakin siis kun kaveri ei kunnolla riehu tai ole päälle käymässä. Tiedä sitten onko mitään sellaista koitettu ennen videon kuvaamista, tuskin kuitenkaan muuten olisi varmaan jo mähinä menossa videon alussa. Minun mielestä ehkä vähän "hätiköityä" kiskaista TKP esiin ja koittaa sumuttaa kaveria joka ei kuitenkaan vielä muuta tee kuin huuda. Voihan se olla että poliisi ajatteli että sumuttamalla ei tarvitse painiin mennä lainkaan vaan pystytään suht iisisti kaveri raudoittaa.

Niin ja paitapöksylle vastaten, meille ainakin armeijassa selitettiin kuinka teleskooppipampulla on mukamas säikäytys vaikutus kun se räväytetään auki. Aika turha vaikutus minun mielestä ainakin. Jos on tarve ottaa pamppu esille on kaveri kuitekin varmaan sen verran kiukkunen, että ei hirveesti säikähdä pientä rävähdys ääntä.

Oma kokemus telariin on se, että kyllä se latistaa melko kovankin riehujan tappelufiiliksiä, kun se avataan. Omalla kohdalla kohdehenkilöt on aina menny samantien maahan makaamaan kun on telari avattu. Tosin niiku toi virolainen kaveri, kaikkii ei se kiinnosta :D

Kysyisin ihan mielenkiinnosta, että mitä eroa teleskooppipampulla on eroa normaalin metallipamppuun tai mistä tkp ikinä on tehtykään, kuin pienempi säilytys- ja kuljetuskoko?

Mihin normaaliin metallipamppuun? Normaali patukka on vinyylistä. Toisekseen, TKP "joustaa" hiukan rakenteensa vuoksi ja isku on piiskamainen, voiman kohdistuessa pienemmälle alueelle rakenteen takia.

Itelle pistää silmään tuossa videossa tuo että toinen pikkusen suuta aukoo ilman mitään aseita/välineitä ja poliisi ottaa patukan ja kaasun käyttöön.
Toinen poliiseista yrittää ottaa siitä otetta ensin kädellä mutta kanttarellimies vastustelee fyysisesti pyöräyttämällä käden irti otteesta, aspit vedettiin esiin vasta sen jälkeen.

Mihin normaaliin metallipamppuun? Normaali patukka on vinyylistä. Toisekseen, TKP "joustaa" hiukan rakenteensa vuoksi ja isku on piiskamainen, voiman kohdistuessa pienemmälle alueelle rakenteen takia.

Siitä olen kyllä tietoinen, että normipamput ovat vinyylisiä. Valitsin sanan "metallipamppu" sen takia, että pelkkä pamppu sana olisi antanut kuvan juurikin tuommoisesta vinyylipampusta.
Sanalla metallipamppu tarkoitin yleisesti jotakin alumiini/teräs yms. putkea tai muunlaista pötköä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaapeli ja Pandakarhu vastasikin jo Paitapöksylle tärkeimmät faktat. Siihen voi vielä lisätä, ettei tkp ole kokoontaitettuna niin provosoiva, kuin normaali vinyylipatukka, eikä sitä ole kotelosta niin helppo vastapuolen anastaa, kuin vinyylipatukkaa.

Omaan käteen tkp tuntuu kyllä jotenkin liian heppoiselta. Jos tarvis hutkia niin nimenomaan metallinen pamppu olis aika kova :)

edit: metallisia patukoita/pamppuja ei ainakaan mun tietääkseni ole missään käytössä, varmaan aiheuttaisi tarpeetonta vammaa, kun aina kaikki pitää tehdä lievimmän haitan periaatteella anteeks pyydellen.

Tatti-kuningas.

Pituus: n.190cm
Paino: n.100kg
Kansalaisuus: Viro
Arkkiviholliset:Suomen valtio
Liittolaiset: Ei tiedossa

Erikoisominaisuudet:
Immuuni pippurikaasulle
Pystyy blokkaamaan/ottamaan vastaan huomattavan paljon teleskooppipampun iskuja

Lempiase: 2 pamppua

Muuta: Saattaa hämätä vastustajia heittämällä ilmaan 5l kanttarellejä
Lisäksi pakonomainen tarve saada juristi paikalle.

TUOREET TAPAHTUMAT
jidjvly7bWG.gif

Mart on vaikeasti selitettävässä parisuhteessa käyttäjän Kerli Allik kanssa.

Siellä on jo parisuhde vaarassa kanttarellicasen takia ;)

TKP:n teho perustuu ns. sulkuporttiteoriaan.
Kohdistamalla lyönnin voima suht kevyellä kärjessä olevalla lyömäosalla lihakseen saadaan aikaan tehokas vaikutus, jonka pitäisi lamauttaa lihaksen hermosto hetkellisesti ja aiheuttaa myös kipua ja toimintakyvyttömyyttä.
Ennen poliisillakin oli niitä pitkiä vinyylejä, jotka aiheuttavat paljon pahempaa jälkeä, mm. kudosvammoja koska sen välineen massa on paljon isompi.

Ylöspäin avaamisesta aiheutuva ääni + avaajan näyttäminen "suuremmalta" avattu TKP suorassa kädessä mainitaan usein välineen psykologisena etuna. En oikeasti osaa sanoa onko näin, omalla kohdalla ko. efekti ei ole koskaan toiminut.

TKP:n tehokas käyttö vaatii käyttäjältä kokemukseni mukaan paljon tahtoa ja osaamista. Sillä ei voi lyödä näpäyttämällä, vaan täydellä voimalla. Eikä silti välttämättä tule tulosta, kuten video osoitti.

Voimankäyttövälineet ovat työkaluja, eivätkä voi koskaan korvata taktiikkaa ja niitä tylsiä paljaan käden taitoja.

Mut onhan TKP vyöllä varmaan kiva patsastella asemalla, kun tavan kärryjä tuuppaavat vartijat ei sitä saa kantaa ;)

Omaan käteen tkp tuntuu kyllä jotenkin liian heppoiselta. Jos tarvis hutkia niin nimenomaan metallinen pamppu olis aika kova :).
Mulla on ykkössuosikki metrin mellakkapamppu. Sitten tulee perässä tkp. Tkp on oikeestaan mun suosikkivoimankäyttöväline mitä tulee yleensä poliisin vk-välineisiin.
metallisia patukoita/pamppuja ei ainakaan mun tietääkseni ole missään käytössä, varmaan aiheuttaisi tarpeetonta vammaa, kun aina kaikki pitää tehdä lievimmän haitan periaatteella anteeks pyydellen.
Kyllähän telari saa niin ikään pahaa jälkeä aikaiseksi, mikäli sillä osaa lyödä. Koitahan joku kerta teilata joku narkki oikein olan takaa sillä. ;) Mä en totta puhuen ollut edes tietoinen metallisista patukoista. Puisia ja vinyylisiä kylläkin on tullu kokeiltua.

TKP:n tehokas käyttö vaatii käyttäjältä kokemukseni mukaan paljon tahtoa ja osaamista. Sillä ei voi lyödä näpäyttämällä, vaan täydellä voimalla. Eikä silti välttämättä tule tulosta, kuten video osoitti
Yleensäkin lyödessä pitää löydä kohteen läpi ja juuri tuossa tilanteessa tais just näpäyttää reiteen.

Jos saanen jatkaa hetken ot-keskustelua, niin emmä siis tiedä, että onko metallisia patukoita olemassa. Ehkä omatekoisia tai alumiinisia pesäpallomailoja kyllä voi olla.

Ja saa tkp:lla pahaa jälkeä. Ite vaan oon sitä mieltä, että jos toisella ei puukkoa ole, niin emmä tkp:lla huitois, soon niin lyhkänen. Luotan painitaitooni tai otan saikun toivossa turpaan sitten kevyesti.

Videoon ja yleisesti voimankäyttö-, hätävarjelutilanteisiin liittyen tulee mieleen, ettei se kuljetus- ja hallintaotteet välttämättä ole heti mielessä, kun on se pelko siitä vastapuolen teräaseesta on nopeesti mielessä. Varsinkin tälläsissä tilanteissa, missä on epäilyttävän poliisivastainen henkilö vastassa.

Tuo kanttarelli-setä muuten pyörittelee tota haravaa ku mikäkin ninja (2:40 ~>).

Oma kokemus telariin on se, että kyllä se latistaa melko kovankin riehujan tappelufiiliksiä, kun se avataan. Omalla kohdalla kohdehenkilöt on aina menny samantien maahan makaamaan kun on telari avattu. Tosin niiku toi virolainen kaveri, kaikkii ei se kiinnosta :D

Tässähän voi olla syynä ihan vaan se että käteen on napattu pamppu, josta tuskin kukaan haluaa saada :D sitä vain mietin että tällä äänellä mitä niin helvetin kovasti armeijassa puolustettiin tuskin on juuri mitään osaa asiassa.

Back
Ylös Bottom