Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
5.4..., jos joku tarvii kyytiä niin laittakaa privaa, ei maksa kuin pullakahvit matkalla. Lähden 4.4 iltapvllä treelle.

edit. niin siis helsingistä treelle olen menossa.

Tännekin tuli kutsu!Onneksi alkaa vasta 22.5. olis muuten tullu aika kiire pakata kamoja... Eikö se toinen kurssi ala jo 3.4?Ikävää nille joilla on esim.kuukauden irtisanomisaika töistä tms. Onnittelut muille ja itselle, nyt täytyy vielä lähteä palkitsemaan itseään lomalle kauas suomesta!
:kippis1: :love:

Onkohan täällä valmistuneita poliiseja jotka voisivat kertoa että
www.poliisiopisto.net käy kirjoittamassa vain katkeria konstia vai onko tilanne oikeasti noin huono palkan, viihtyvyyden, ay-liikkeen ja työaikojen osalta?
Riitauttavatko poliisit aina palkkansa? Tämä nyt ei tähän topikkiin kuuluisi, mutta tuntuu paremmalta laittaa se tähän eikä vuosia vanhaan. Tuo poliisiopisto murskaa kuvitelmiani esim. poliisi-amksta :( Järkyttävää!:0:

Kehäkettu sanoi:
Tännekin tuli kutsu!Onneksi alkaa vasta 22.5. olis muuten tullu aika kiire pakata kamoja... Eikö se toinen kurssi ala jo 3.4?Ikävää nille joilla on esim.kuukauden irtisanomisaika töistä tms. Onnittelut muille ja itselle, nyt täytyy vielä lähteä palkitsemaan itseään lomalle kauas suomesta!
:kippis1: :love:

Täällä samoin, P121 kurssilla ollaan! :kippis1:

Kävin tutkiskelemassa tuota poliisiopisto.nettiä ja kyllä sain huonon kuvan poliisin työstä. Onkohan minulla aivan väärät mielikuvat? Luulisi poliisien juuri olevan kunnon työntekijöitä, eikä valittajia. Palkkahan on tiedossa, kun sinne hakee. Poliisikoulun sivuilla mainitaan, että konstaapelin keskiarvopalkka on noin 2300e. Onko? Tienaahan sitä monessa muussa ammatissa vähemmän. Olen myös miettinyt it-insinööriksi. Niiden aloituspalkka on 2500e/kk. Ei nyt luulisi olevan suuri ero, varsinkin jos tuntee tekevänsä tärkeämpää/mukavempaa työtä.

alikkiiski sanoi:
Kävin tutkiskelemassa tuota poliisiopisto.nettiä ja kyllä sain huonon kuvan poliisin työstä. Onkohan minulla aivan väärät mielikuvat? Luulisi poliisien juuri olevan kunnon työntekijöitä, eikä valittajia. Palkkahan on tiedossa, kun sinne hakee. Poliisikoulun sivuilla mainitaan, että konstaapelin keskiarvopalkka on noin 2300e. Onko? Tienaahan sitä monessa muussa ammatissa vähemmän. Olen myös miettinyt it-insinööriksi. Niiden aloituspalkka on 2500e/kk. Ei nyt luulisi olevan suuri ero, varsinkin jos tuntee tekevänsä tärkeämpää/mukavempaa työtä.

Tuo 2300 euroa muodostuu peruspalkasta + vuorotyölisistä, lomarahoista yms. Varsinainen alkupalkka on kai about 1500 euroa, eli ei paljon paskaakaan.

It-inssi tekee töitä normaali aikaan toisin kuin poliisi. It-inssin ei tartte vaarantaa töissä henkeään. It-inssin asiakkaat tuskin tulevat aukomaan päätään kun olet vapaalla jne. jne...
Eli ei noi palkat ole mitenkään vertailukelpoisia... Molemmissa hommissa on myöskin hyvät puolet, mutta noita huonompia yleensä mainostetaan enemmän.

Örkki sanoi:
Tuo 2300 euroa muodostuu peruspalkasta + vuorotyölisistä, lomarahoista yms. Varsinainen alkupalkka on kai about 1500 euroa, eli ei paljon paskaakaan.

It-inssi tekee töitä normaali aikaan toisin kuin poliisi. It-inssin ei tartte vaarantaa töissä henkeään. It-inssin asiakkaat tuskin tulevat aukomaan päätään kun olet vapaalla jne. jne...
Eli ei noi palkat ole mitenkään vertailukelpoisia... Molemmissa hommissa on myöskin hyvät puolet, mutta noita huonompia yleensä mainostetaan enemmän.

Poliisin uusi palkka muodostuu peruspalkasta sekä kokemus-, suoritus-, olosuhde- ja mahdollisesta takuuosasta. Kokemusosa on enintään 14 % peruspalkasta. Prkl kun ovat poistaneet palkkataulukon sivulitaan www.poliisi.fi . IT-inssiä joku voi arvostaa yhtä paljon kuin hiirimattoa. Poliisi joutuu olemaan poliisi vapaa-ajallaankin. On kait itsekin vaikutettavissa tekeekö normaaliaikaan poliisinakin, riippuu tietenkin suuntautumisesta.

Vanhemman konstaapelin peruspalkka on noin 1630 euroa kuukaudessa. Peruspalkan lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva lisä ja esimerkiksi olosuhdelisä. Vastavalmistuneen poliisin säännöllisen työajan palkka on keskimäärin noin 2300 euroa kuukaudessa.
lähde http://www.poliisikoulu.fi/poliisi/...c96a?OpenDocument&ExpandSection=18#_Section18

alikkiiski sanoi:
Olen myös miettinyt it-insinööriksi. Niiden aloituspalkka on 2500e/kk.

Ei jumalauta, jos mietit, että haetko poliisiksi vai it-insinööriksi kun palkassa on vähän eroa, niin eiköhän kannata unohtaa ne poliisin hommat.

Ja mitä tuohon palkkaan tulee, niin jos harjoittelevalle opiskelijalle maksetaan melkein vanhaa rahaa melkein kymppitonni kuussa, niin ei se kovin huonosti mun mielestä ole.

edit: eiköhän tuo palkkataulukko löydy liiton sivuilta jos ei poliisin sivuilta...

alikkiiski sanoi:

Pitää muistaa sivujen konteksti. Se perustettiin vastavetona jollekin poliisien kontrolloimalle sivustolle sananvapauden nimissä, ja kaikki kuusikymmentäneljä kirjoittajaa ovat eronneet poliisien ammattiliitosta ja pitävät kuollutta foorumia satunnaisilla postauksilla yllä. Siellä käy toisinaan tyyppejä, jotka kertovat hyvää poliisin toimesta. Yleensä heidät ammutaan heti alas. Katkeroituneet kostat tuntuvat toisinaan tuovan esille ihan hyviä pointteja. Katkerimpia ovat ne, jotka ovat olleet kenttätyössä paskalla palkalla x about 25v ja vieressä on tenavia jotka saavat x-15% tjsp.

Tuossa kun miettii näitä siviiliammatteja jne pitää yrittää ottaa huomioon se, että pollarikoulu kestää 1v, ja sen jälkeen 1,5v palkallista harjoittelua. 1500e/kk on hieman enemmän kuin Karpelan ajama opintotuki korotuksineen. 2v koulun jälkeen saa oikeuden pyrkiä PAKKiin http://www.poliisi.fi/pakk . Sinne pääsyä vain hieman ammutaan alas, koska he kouluttavat vain kentän poistuman suhteessa. Toisaalta, pollareiden keski-ikä kun on 41v ja päällystötasolla jo paljon enemmän, on myös poistuma suuri kuten muillakin aloilla. Tämän takia Poliisikoulua laajennetaan, jotta tulevaisuudessa yhä useampi kokelas pääsee kouluun tasaamaan vajetta.

Yksi mitä pidän ehdottoman mielenkiintoisena on hakeutuminen siviiliturvallisuusalalle PAKKin jälkeen. Tämä on tietenkin vielä monien vuosien ja sattumien varrella.. On hieman kyseenalaista meikäläisen mainostaa mitään suuntaan tai toiseen ja siten aiheuttaa kilpailua mahdolliselle tulevaisuuden alalleni :) mutta en usko että valveutuneesta kansasta ole mitään haittaa. Itse tasapainoilen vielä hieman yksityisen ja julkisen turvallisuuden välillä.

Poliisina olossa pelottaa se että ajan ylinopeutta liian usein. Kyllä se toistaiseksi on pysynyt aisoissa, paitsi kun óli niitä tt-kevareita.. Mutta tulevaisuus on pitkä aika. Siviilipuolella pikku töppäilyt eivät ole este. Lisäksi se että millä takaan itselleni ja perheelleni riittävän toimeentulon? Riittääkö poliisin palkka? Se on pitkä ja kapea leipä. Ellei potkaise itseään nopeasti päällystöön, mutta eipä niitä pomoja joka kylään tarvita. Tai rikostutkintaa etc.

Todellakin on selvää se, että haluan poliisiksi. Tiesin kyllä sen peruspalkan 1600e, mutta sehän nyt on selvää, että poliisi painaa töitä yölläkin. Ei se raha ratkaise, mutta ihmettelen vain, kun porukka siellä forumilla valittaa palkasta ja työstä. Siellä joku valitteli, että joutuu tekemisiin nistien ja juoppojen ym. kanssa, mutta sehän on osa sitä työtä. En sitten tiedä, mutta on sinne kouluun päässyt moni sellainenkin, joka haluaa päästä painimaan kaduille ym. Ei ole ihme jos rupeaa 10 vuoden päästä mieli muuttumaan, koska on kasvanut henkisesti. Vertasin vain, että ei se esim -400e/kk tunnu missään, jos osaa raha-asiat hoitaa. Ja sitä enemmän lähtee veroa. Ja ei ole kauhean kannustavaa, jos työn tarkoitus on vaan hoitaa yritykselle paljon rahaa. Loppujen lopuksi, kun täältä maailmasta lähtee, niin tuskin on heti ensimmäisenä mielessä se, kuinka paljon tienasi. Tiedän kyllä sen, että jos poliisiksi aikoo, niin sitä on tavallaan "naimisissa" ammatin kanssa.
Eräs tuttuni tuttu on ylikonstaapeli ja hän pisti paukuttamaan matkalla Lappiin 80km nopeusrajoitusalueella 160 km/h, koska tiesi missä tutkat sijaitsee jos sijaitsee.. Tämä on faktaa. Moraali on hyvä;)
Mistä te nyt revitte tuon minun kommentin palkasta? Ilmaisin melko selkeästi sen, että onko paljon parempi jos tekee "paskempaa" työtä ja saa +200e enemmän. Ja kyllä ne it-inssitkin saattaa tehdä niitä töitä muulloinkin, kuin päivisin. Aika monessa ammatissa saa painaa töitä omalla kannettavalla vielä iltaisinkin. Eikä siitä saa palkkaa.

fish sanoi:
Ei jumalauta, jos mietit, että haetko poliisiksi vai it-insinööriksi kun palkassa on vähän eroa, niin eiköhän kannata unohtaa ne poliisin hommat.

Ja mitä tuohon palkkaan tulee, niin jos harjoittelevalle opiskelijalle maksetaan melkein vanhaa rahaa melkein kymppitonni kuussa, niin ei se kovin huonosti mun mielestä ole.

edit: eiköhän tuo palkkataulukko löydy liiton sivuilta jos ei poliisin sivuilta...

Mä en teistä muista tiiä, mut en mä ainakaan poliisiks halua palkan takia. Ihan muut syyt siihen vaikuttaa. Jos on tollanen asenne, niin ei muuta ku insinööriks vaan.

alikkiiski sanoi:
Eräs tuttuni tuttu on ylikonstaapeli ja hän pisti paukuttamaan matkalla Lappiin 80km nopeusrajoitusalueella 160 km/h, koska tiesi missä tutkat sijaitsee jos sijaitsee.. Tämä on faktaa. Moraali on hyvä;)

Kyllä joo, aivan varmasti. Äkkiseltään tulee mieleen :anssi: .

fish sanoi:
Paljonkos oli vaatimus, jos et 17 pisteellä päässyt sisälle?

18. Ja osa 17 saaneista pääsi varasijalle.... En sitten tiedä millä ne erotteli sen, että ketkä. Pikkasen sieppas taas. Alko päänsisäinen jossittelu...

Kyllä joo, aivan varmasti. Äkkiseltään tulee mieleen .
No joo, en nyt pahemmin usko, että oma isä(50v) valehtelee pojalleen. Tosin oma isoisä, entinen poliisi ja aina ajelee tasan nopeusrajoitusten mukaan.

Hercules sanoi:
18. Ja osa 17 saaneista pääsi varasijalle.... En sitten tiedä millä ne erotteli sen, että ketkä. Pikkasen sieppas taas. Alko päänsisäinen jossittelu...

No huh, mulla 18... :rolleyes: Miten pisteet jakautu?

Back
Ylös Bottom