Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Kaikki sen 18 pistettä tai yli kuitenkin pääsevät kurssille (hakijoiden vähyydestä johtuen), ei sen alle jääviä aleta varasijoille laittamaan.

Mutta eikös sen kurssin pitänyt olla kuitenkin 25 oppilasta? Eiköhän tuon yli 18 pojoa saaneita ole siitä reilusta seitsemästäkymmenestä kuitenkin enemmän kuin 25. Tälläkin foorumilla on jo kuitenkin neljä, ketkä on kutsun saanut.

Luulisin, että pirun moni poliisikouluun hakeva hakee tästä ketjusta vetoapua. Monet jopa rekisteröityvät pelkästään siitä syystä (kuten itsekin aikoinaan, tosin vasta kouluun pääsyn jälkeen). Ainoa palsta (mihin olen törmännyt) jolla keskustelu on koko lailla järkevää ja aktiivista.

Niin. Eiköhän tokaan vaiheeseen kutsuta kaikki, kenellä on teoreettiset mahdollisuudet päästä kouluun. Haastattelustahan maksimi pisteet on viisi ja jos niiden tokan vaiheen psykologisten arvo olis vaikka puolet siitä psykologisten kokonaispotista, mikä taasen tekee kolme pojoa. Tällöin kutsuttaisiin siis kymmenellä lähtöpisteellä tokaan vaiheeseen.

Alkaa pikkuhiljaa kuumottamaan.. Jos ei huomenissa kirjettä löydy laatikosta niin perjantaipäivä töissä on helvetin pitkä.

Mutta KUN se kirje kolahtaa, niin onko tosiaan kutsu lääkärille = pääsylippu kouluun?

Esimerkiksi juuri tällä hetkellä haetaan Helsinkiin neljää uutta konstua, jotka koulutetaan moottoripyöräpoliisin hommiin.

Eikö ole mahdollista mennä työkokemuksen täytyttyä suoraan moottoripyöräpoliisin testeihin ja ne läpäistyään ja koulutuksen suoritettuaan sitten hakea moottoripyöräpoliisiksi omalle kunnalle hommiin?

Vai meneekö se aina noin, että tietty poliisilaitos hakee vanhempia konstaapeleja, jotka koulutetaan sitten heidän kunnan mp:ksi?

Mistä löytäisi noita ilmoituksia moottoripyöräpoliisikoulutukseen? Esim. Kuopion poliisilaitoksen ''koulutusohjelmia'' (vanhempi konstaapeli > moottoripyöräpoliisi)?

Tuskin ne kouluttaa jos ei missään ole tarvetta. Sitten kun poistumaa tulee niin laitetaan paikat hakuun ja koulutellaan...

Jos oot työelämässä niin ei kai tuollaisista koulutuksista luulisi olevan vaikea ottaa selkoa.

Vai meneekö se aina noin, että tietty poliisilaitos hakee vanhempia konstaapeleja, jotka koulutetaan sitten heidän kunnan mp:ksi?

Mistä löytäisi noita ilmoituksia moottoripyöräpoliisikoulutukseen? Esim. Kuopion poliisilaitoksen ''koulutusohjelmia'' (vanhempi konstaapeli > moottoripyöräpoliisi)?

Mä olen käsittänyt, että jokainen poliisilaitos kouluttaa väkeä tarpeen mukaan eikä koulutusta voi suorittaa etukäteen. Eli toisin sanoen heidät koulutetaan suoraan työtehtäviin, ei odottamaan mahdollista tulevaisuudessa vapautuvaa "mp-poliisivirkaa", joka sijaitsisi ihan missä tahansa poliisipiirissä. Ideana on mahdollisesti se, että myös jokainen poliisilaitos maksaa itse "omiensa" koulutuksen tai ainakin näin oletan.

Noi hakuilmoitukset kursseille julkaistaan poliisin omalla foorumilla eikä se ole luettavissa julkisesti.

Kuinka hyvin toi pääsykoemateriaali pitää oikeasti osata et on edes jotain mahkuja kokees...? 1.10 pitääs kovaa olla viisaana lappu nenän edes..

Itse luin aikoinaan pari sivua matskusta kun tein yövuoroja töissä ja silloin taisi toinen silmä olla kiinni. Yleistietämyksellä pärjää. Ehkä oon itse sen verran fiksu....nooot! :)

Itse en aikoinaan avannutkaan. Tosin jos uudestaan tarvitsisi hakea, niin lukisin kyllä. On se mukavampi olla kokeessa kun oikeasti tietää jotain...

Kuinka hyvin toi pääsykoemateriaali pitää oikeasti osata et on edes jotain mahkuja kokees...? 1.10 pitääs kovaa olla viisaana lappu nenän edes..
No voi jeesus. Mene lukematta ja katso mitä tapahtuu. Tai opiskele materiaali sanasta sanaan ulkoa ja ota hyvät pisteet. Ei kai tuollaiseen kukaan osaa vastata, kaikki on suhteellista ja henkilöstä kiinni.

Ajattelin etsiä oman vuokrakämpän. Niin varma tieto on siis se, ettei varasijalaisia ole kutsuttu tarkastuksiin?
Sulle ei koulun tarjoama ilmainen asunto kelpaa?

Itsehän nohevana lueskelen aamuisin työmatkalla 30min ja iltapäivällä toiset 30min ja iltaisin vielä iltalukemisena 20-40min. Ei mitään miellyttävintä tekemistä mutta kyllä tuo menee ajantappona. 2.10 koepäivä, eli hyvin vielä aikaa!

Onko porukka mihin majoittumassa? Koulun tiloihin vai hotelliin ?

Tuo nyt on täysin yksilöllistä. Mulla ei oo ollu mitään oireita.

No sekin on täysin yksilöllistä. Mitä sä taas riehut siellä! Teidän kämpässä onkin 50 %:a vähemmän pölyn aiheuttajia (l. opiskelijoita). Kyllä se enemmän tuntuu olevan sääntö kuin poikkeus, että röörit on tukossa aamuisin. Tosin nyt tuntuu hieman rauhoittuneen pölyn tuleminen ilmastoinnin kautta, kun vaihtoivat suodattimet.

No sekin on täysin yksilöllistä. Mitä sä taas riehut siellä! Teidän kämpässä onkin 50 %:a vähemmän pölyn aiheuttajia (l. opiskelijoita). Kyllä se enemmän tuntuu olevan sääntö kuin poikkeus, että röörit on tukossa aamuisin. Tosin nyt tuntuu hieman rauhoittuneen pölyn tuleminen ilmastoinnin kautta, kun vaihtoivat suodattimet.

Tuu meille asumaan, nytkin ihan yksin täälä :thumbs: Joo, onhan nämä kämpät ihan perseestä joka suhtees, että en yhtään ihmettele että useimmilla on jotain oireita.

Minkälaista harrastetoimintaa koululla löytyy? Onko porukka innostunutta voimankäyttöharjoituksiin ja vastaaviin. Onko niitä edes luvallista pitää ilman ohjaajan opastusta/valvontaa? Punttia siellä porukka varmaan kolistelee urakalla.

Onko poliisikokelaiden ovihommista/vartijan töistä kuulunut mitään uutta, eli onko keskustelun alla muutosta tulkintaan, jonka mukaan poliisikokelas kuuluu jo miehistöön ja ei täten voi eturistiriidan takia harjoittaa ko. ammatteja vapaalla.

Onko poliisikokelaiden ovihommista/vartijan töistä kuulunut mitään uutta, eli onko keskustelun alla muutosta tulkintaan, jonka mukaan poliisikokelas kuuluu jo miehistöön ja ei täten voi eturistiriidan takia harjoittaa ko. ammatteja vapaalla.

Itse mietin tuossa kanssa samaa.. Tässä huomenna alkaa JV-kurssi ja ois tarkotus tehdä noita ovihommia siihen tammikuuhun asti kun meikäläisellä koulu alkaa. Se sitten onkin vielä arvoitus voiko enää tehdä koulun ohella? Vaikka viikonloppuna..

Hmm.. Pitää toivoa että sieltä koululta löytyis joku rempsee punttien kolistelija remmi, joista sais kamuja vaikka classic gymille. Tossa katsastelin noita bussimahdollisuuksia koululta classicille, niin kestäisi jonkin tunnin ja joutuisi vielä vaihtamaan bussiakin matkalla. Ois kyl kova päästä kimpassa. :)
Kyllä siellä koulun salilla varmaan jotain kevyttä voi jumppailla, mutta puutteitakin löytyy. En pahemmin kerennyt perehtymään saliin, mutta sellainen mielikuva jäi siitä päivästä kun niitä kokeita kävi tekemässä. Siis kun tässähän ollaan ihan tosissaan kisat tähtäimessä, niin ei paranisi puutteita olla. :thumbs:

Kyllä se materiaalin lukeminen helpottaa. Kokeissa oli paljon tosi pätevän ja fiksun oloisia kavereita, jotka eivät olleet avanneetkaan koko eu-monistenippua ja etiikka-kirjaakin oli vaan vähän selailtu ja veikkaan, et moni kompastu tästä syystä jo ykkösvaiheeseen. Pisteitä on noista niin paljon jaossa, että suurimmat erot hakijoiden kesken tehdään kirjallisissa. Esimerkiks kuntokokeessa erot on vaan yhden-kahden pisteen luokkaa niillä, jotka ovat viitsineet treenata.
Itse tein kirjasta ja eu-nipusta pari vihkollista muistiinpanoja, tein harjoitusaineita ja taisinpa tehdä muutaman tiivistelmänkin sanomalehtiartikkelista. Tosin koetilanteessa sitä huomas, että aivan älytön määrä oli päässä turhaa tietoa, ja ihan yksinkertaisissa eu-kysymyksissä tein todella typeriä virheitä, mutta jos asiat ovat suurinpiirtein hallinnassa niin kyllä se näkyy pisteissä.
Motivoikaa itsenne lukemaan ihan vaan sillä, et se on älytön ketutus kun niitä jatkokirjeitä ei tulekaan ja joutuu ens vuonna avaamaan kirjat uudelleen ja aloittamaan taas koko rumban alusta.

Back
Ylös Bottom