Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Lukekaa ihmeessä hyvin (no tai edes jotenkin) ne koemateriaalit. Ihan turha lähteä sinne soitellen sotaan. Voi olla, että käy mieletön munkki, mutta siihen ei todellakaan kannata luottaa. Esim. minun koepäivänä oli joku, joka ei kuulema ollut treenannut sitä kuntokoetta varten ja ylläri ylläri lähti sitten himaan suoraan niistä. Joten, kun tiedät vaatimukset niin liikunnan kuin lukemisenkin suhteen, miksi ei voi muka sitten harjoitella, että suoriutuu edes jotenkin? Noh, jokainen ilmeisesti tyylillään, toiset hyvin toiset huonosti.

No mutta mun tie katkes tähän kele!:curs: :wall: :itku: Ensi vuonna uudestaan, eihän Roomaakaan rakennettu päivässä ;) vai miten se meni.

Itse mietin tuossa kanssa samaa.. Tässä huomenna alkaa JV-kurssi ja ois tarkotus tehdä noita ovihommia siihen tammikuuhun asti kun meikäläisellä koulu alkaa. Se sitten onkin vielä arvoitus voiko enää tehdä koulun ohella? Vaikka viikonloppuna..

Ite ku kysyin jv-kurssin pitäjältä (poliisikoulussa opettajana) niin sano et ekaan virkatehtävään asti saa tehdä jv hommia. Ja kun tuossa aiemmin kyselin siitä kuinka hyvin pääsykoemateriaali pitää osata niin en tarkoittanut sitä ettenkö lukisi vaan sitä että riittääkö kun lukee pari kertaa ajatuksella läpi vai vaatiiko sisältö jotain syvempää pohdiskelua. Näin. Saatiin seki asia selväksi:haart:

Tietysti varmasti auttaa, jos sisäistät lukemasi, eli että et pelkästään lue ulkoa tyyliin "hauki on kala, hauki on kala...".

Eniten suosittelisin jonkinsortin pohdintaan sen materiaalin kanssa, josta kirjoitat aineen.

Ite ku kysyin jv-kurssin pitäjältä (poliisikoulussa opettajana) niin sano et ekaan virkatehtävään asti saa tehdä jv hommia.
Väärin. Sisäasiaiministeriön päätöksellä vartijan ja jv:n hommat on kielletty myös poliisikokelaalta. Poliisikokelas kuuluu näet myös miehistöön:
Poliisilaki 6 §:
Poliisimiehiä ovat asetuksessa mainitut päällystöön, alipäällystöön ja miehistöön kuuluvat virkamiehet.

Poliisiasetus 1 §, kohta 3:
3) miehistöön kuuluvat vanhempi rikoskonstaapeli, vanhempi konstaapeli, etsivä, kouluttaja, nuorempi konstaapeli ja poliisikokelas.

Poliisilaki 9 d §:
Poliisimies ei saa hoitaa tehtävää, johon liittyvät oikeudet tai velvollisuudet saattavat joutua ristiriitaan tämän lain mukaisten tehtävien kanssa.

Laki poliisikoulutuksesta 5 §:
Poliisin perustutkintoa suorittava on poliisikokelas lukuun ottamatta aikaa, jonka hän on nimitettynä nuoremman konstaapelin määräaikaiseen virkasuhteeseen.

Kysyin tätä keväällä 2007 TAVY:stä (http://www.intermin.fi/turvavalvontayksikko), josta lähettivät minulle kyseisen päätöksen sähköpostilla. Ei ole enää tallessa, mutta eiköhän sen sieltä kysymällä saa. Selkeästi mainittiin, että jo peruskoulutuskaudella kielto on voimassa. Eli kun kouluun astut niin byebye yksityinen turvallisuusala. Tämäkin asia on jo puitu monta kertaa täällä läpi, lukekaa aikaisempiakin viestejä.

Mutta kaikkeahan saa tehdä mistä ei jää kiinni.

Kiinnijääminen on vaan niin valitettavan todennäköistä, ja lisäksi ovi/yksityisenturvallisuusalan hommat ovat eturistiriidassa poliisin valvonnan kanssa. Periaatteessa sinun olisi jo pitänyt kieltäytyä kyseistä toimeksiantoa tekemästä, joten koko homma sotii aika vahvasti poliisin yleisiä arvoja vastaan. Uskoisin että tuomiot olisi myös kovat, jos jäät kiiinni.

Sen takia kysyinkin, että onko siihen tulossa muutosta. Onko asiasta keskustelua poliisikoululla ja onko sisäasiainministeriö tullut asiassa yhtään vastaan?

Kiinnijääminen on vaan niin valitettavan todennäköistä, ja lisäksi ovi/yksityisenturvallisuusalan hommat ovat eturistiriidassa poliisin valvonnan kanssa. Periaatteessa sinun olisi jo pitänyt kieltäytyä kyseistä toimeksiantoa tekemästä, joten koko homma sotii aika vahvasti poliisin yleisiä arvoja vastaan. Uskoisin että tuomiot olisi myös kovat, jos jäät kiiinni.

Sen takia kysyinkin, että onko siihen tulossa muutosta. Onko asiasta keskustelua poliisikoululla ja onko sisäasiainministeriö tullut asiassa yhtään vastaan?
Herranjumala en minä sanonut että teen yksityisen turva-alan hommia lisätoimena! Viimeinen kommentti oli lähinnä vitsi. Piis :kippis1:

Ymmärsin kyllä, että puhuit yleisesti ottaen, mutta halusin vaan tähdentää omaa kantaa tuohon asiaan. Suurin ongelma on varmaan siinä, että kukaan ei käsitä, miksi poliisikokelas ei saisi toimia ko. tehtävissä vaikka kokelaalla ei ole minkäänlaista velvollisuutta tai oikeutta valvoa yksityisenturvallisuusalan toimia. Tällöinhän eturistiriitaa ei ole eikä muutenkaan sodita muita poliisin arvoja vastaan.

En puhunut sinusta vaikka tuonne typeryyksissäni "sinä" kirjoitinkin. Heh..

Sen takia kysyinkin, että onko siihen tulossa muutosta. Onko asiasta keskustelua poliisikoululla ja onko sisäasiainministeriö tullut asiassa yhtään vastaan?[/QUOTE]

Muutosta tuskin on tulossa, ennen kun joku kokelaista nostaa kissan kunnolla pöydälle ja tekee asiasta valituksen, sillä mitään järkeähän tuossa käytännössä ei ole (siis ennen työharjoittelun alkamista).

Itsekin asiaa kyselin, mutta onneksi löytyi sitten muita hommia, vaikkakin hantti sellaisia.:down:

Heippatirallaa,
oliskos hiukka varttuneempia tyttöjä hakemassa poliisikouluun, tässä lähitulevaisuudessa? Itse 32v tyttönen ja olisin innokas vaihtamaan ajatuksia ja kuulemaan kokemuksia jo koulussa olevilta, pikkasen elämänkokemusta omaavilta... Tsempataan yhdessä, leidit!:thumbs:
Oletko Sohvi76 hakemassa kouluun? Minä tähtään tammikuun pääsykokeisiin? Mistä päin olet?

Minkälaista harrastetoimintaa koululla löytyy? Onko porukka innostunutta voimankäyttöharjoituksiin ja vastaaviin. Onko niitä edes luvallista pitää ilman ohjaajan opastusta/valvontaa?

Onko kenelläkään tähän tietoa? Itse-quottaus on säällittävää, tiedän :D

On se luvallista iltaisin käydä harjoittelemassa, varsinkin sen jälkeen kun voimankäyttövälineisiin on annettu koulutusta koulun taholta. Voimankäytön koulutus keskittyy neljänteen jaksoon. Koko ensimmäinen vuosi koululla on jaettu seitsemään jaksoon.

Loistava homma. Saa yhden osan ammattitaitoa kuntoon. En tiedä taustoistasi, mutta sen käsityksen olen saanut, että vielä poliisikoulun penkillä istut. Oletko ollut tyytyväinen voimankäytön koulutuksen laatuun ja määrään. Pidätkö/piditkö sitä riittävänä, että voit toimia myöhemmin työturvallisesti kentällä? Vaatiiko kouluaikana panostusta, vai onko saatu koulutus riittävä?

Oletusarvoisesti on tietysti tärkeää pitää yllä osaamista myöhemminkin.

Joo täällä sitä istutaan... Kuka näitä laskee, mutta 13 viikkoa on vielä ennen työharjoittelua.

Opetuksesta voin sanoa että hyvää on, vaikkei minulla mitään vertailukohdetta olekaan. Määrästä voi taas sanoa, ettei sitä ainakaan liikaa ole. Itse tarvii hakea toistoja sitten oman maun mukaan.

Loistava homma. Saa yhden osan ammattitaitoa kuntoon.
Haha :dance:

Olet melkoinen Houdini, jos väität olevasi voimankäytön ammattilainen vuoden harjoittelun jälkeen. Yhtä hyvä kommentti kuin työharjoittelijan suusta "Kyllä mä nää hommat osaan" ekassa työvuorossa :D

No et varmaan sitä tarkoittanutkaan :kippis1:

Koululla voi harrastaa erilaisia ammuntaa, painijuttuja, kamppailulajeja, pallopelejä, uintia, kuntosalia, jumppia jne. sekä luonnollisesti erilaisia ulkolajeja. Treenit riippuvat vähän siitä, minkälaista porukkaa koululla on kulloinkin opiskelemassa, eli jotkut oppilaat vetävät itse noita treenejä. Ainoa opettajien vetämä treeni (kouluajan ulkopuolella) taitaa olla Salimäen vetämät poliisipainitreenit.

Suomenkieliseen poliisin perustutkintokoulutukseen haki touko-elokuun hakujaksolla 206 henkilöä. Hakijamäärän lasku on kesän hakujaksolla pysähtynyt, mutta hakijoita on edelleen vähemmän kuin aiempien vuosien vastaavana aikana.

- Poliisien työllistymistilanne on korjaantumassa, ja odotamme sen rohkaisevan hakijoita. On myös muistettava, että nyt valittavat opiskelijat valmistuvat kolmen vuoden kuluttua, jolloin työllistymistilanne on toisenlainen kuin nyt, sanoo ylitarkastaja Jouko Pohjoismäki Poliisiammattikorkeakoulun valintayksiköstä.

http://www.poliisiammattikorkeakoul...E106B120E1571830C22574C200466207?opendocument :anssi: :hyvä:

Voihan se olla..

Back
Ylös Bottom