Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Tuossapa kun tuli keskustelua tämän työn huonoista ja hyvistä puolista niin sanompa minäkin sanasen.

Kyllä meidän organisaatiossa on moni asia retuperällä, työkavereista lähtien. Jotkut on selvästi laiskempia kuin toiset, mutta itse olen ottanut sellaisen asenteen, että ne tekevät työnsä tavallaan ja minä omalla tavallani. En jaksa murehtia sitä kun joku on niin laiska ja niin laiska. Sama tuo on minulle, teen työni ja sen minkä koen tarpeelliseksi ja se riittää minulle. Siellä missä minä olen töissä, aika usein tulee tehtyä oma-aloitteisia hommia jotta olisi tekemistä. Pienillä paikoilla kun ei useinkaan ole keikkaa mitä antaa. Ymmärrän kyllä sitä isommilla paikkakunnilla, joissa keikkaa riittää jonoksi asti, ettei aina jaksa innostua sakkojen antamisesta oma-aloitteisesti.

Ja kyllä niitä yli-innokkaita löytyy välillä vanhojenkin jermujen joukosta. Työtapoja on yhtä monia kuin tekijöitäkin. Jokaisella on hyvät ja huonot puolensa. Ja se mitä tulee työn laatuun, niin jotkut sanovat sen olevan ihan paskaa ja niin edelleen. Onhan se sitäkin välillä tietenkin, ja jotkut yrittävät tehdä niistä paskahommia enemmän. Mutta minä ainakin pidän työstäni, vaikka aina tulisikaan ajettua sitä jäykintä keikkaa.

Ja mitä tuohon työttömyyteen tulee, niin onhan se pirun kurjaa jäädä työttömäksi valmistumisen jälkeen. Itsellänikin on opiskeleva puoliso, joten jos jäisin työttömäksi se tarkoittaa enemmän tai vähemmän uhrauksia elintason saralla. Ja nyt en tarkoita että olisin tottunut mitenkään ylelliseen elämään, mutta on se töiden tekemisen jälkeen pirun kurjaa kun tulot laskevat puoleen. Voihan sitä tietenkin muihin töihin mennä, mutta ilmeisesti täysin työttömät työllistyvät ensimmäiseksi ja viran saaminen voi venyä.

On toki totta myös sekin, että muiltakin aloilta valmistuu työttömäksi porukkaa. Mutta tässä on kyseessä poliisiala, joka on tärkeimpiä yhteiskunnan kannalta olevia aloja. Lisäksi valtio satsaa poliisin kouluttamiseksi paljon rahaa, paljon enemmän kuin jonkun akateemikon kouluttamiseen. Ja jokainen työtön poliisi on sama kuin heittäisi rahat pois. Ja tässä työssä ammattitaito on todella tärkeää, ja pitkän ajan työttömyyden jälkeen se varmasti enemmän tai vähemmän rapistuu.

En päässyt 2. vaiheeseen.

Kuntokoe 4/5
Kirjatentti 2/3
Tiivistelmä 3/3
Kirjoitelma 0/5

Tuossa on pakko olla virhe, osaisko joku auttaa että voinko pyytää oikaisua tuohon pikaisesti vai tarkottaako tämä että nyt siirtyy vuodella?

Ps. Luuletko tosiaan että nykyään on vaikeuksia päästä poliisikouluun jos on päässyt pelastusopistoonkin.

Ainakaan kuntokokeesta ei pitäisi kouluun valinta jäädä kiinni.

Ps2. Jos sinulla on pelastajan ammatti, niin älä helvetissä lähde poliisikouluun.

Vaihtelu ei tee pahaa. Pollarin hommat on kiinnostanut siitä asti kun ekan saku-keikan tein sinipukusten kanssa erääseen inkkarikommuuniin :)
Tämä ala on jo nähty, nyt on uusien haasteiden aika...

Tuossa on pakko olla virhe, osaisko joku auttaa että voinko pyytää oikaisua tuohon pikaisesti vai tarkottaako tämä että nyt siirtyy vuodella?

Kyllähän se niin on ,että vuoden päästä uudelleen.
Mikään osio ei saa tippua nollille.Jos jää pisteittä(niinkuin sulla toi kirjoitelma),valintakoe loppuu siihen.

T.Viellä pelissä mukana.

Mä uskon, että siitä pelastajan koulutuksesta voi olla paljonkin hyötyä. Meillä ainakin yhdellä ex-pelastajalla oli sellaista tosi hyvää tietämystä, joka ihan varmasti tulee autamaan häntä työelämässä niin kentällä kuin esim. tutkinnassa (jos vaikka alkaa tutkimaan yleisvaarallisia palo- ja räjähdenrikoksia). Hän osaa tarvittaessa antaa ensiapua, osaa virve-radion käytön jo valmiiksi jne...

Nuo luettelemasi asiat varmasti auttavat opiskelussa ja myöhemmin työelämässä. Voisin myös kuvitella, että erilaisten ihmisten kohtaaminen kenttätyössä tulee olemaan helpompaa, kun saku:ssa siitä on saanut rutkasti kokemusta. Lisäksi veren ja hädän näkeminen ei enää niin pahasti säikäytä.

Kirjoitelma 0/5

Musta sun kannattaa ennemminkin kysyä, mitä olisi kehitettävää ja mennä kokeisiin myöhemmin uudestaan. Aika selkeästi näyttäisi, että sen kehityksen olisi tapahduttava nimenomaan tuossa kirjoitelmaosuudessa.

Äidinkielen opettaja tai joku muu siellä koululla sanoi aikoinaan, että se äidinkielen aine on varsinkin miehillä yksi suurin pudottaja noissa pääsykokeissa.

Tarkotankin sitä että olen ihan kohtuu hyvä kirjoittaja, noista arvosteluperiaatteista kattelin että olisin ainakin 3p. kirjoitelmasta saanut. Sainhan tiivistelmästäkin täydet.

Huoli on kova siitä systä että epäilen että mun paperi on kadonnut tai muuta vastaavaa.

No, jos vuoden päästä sit taas, ikää vasta 24 joten aikaa on.

Ota yhteyttä sinne kouluun ja siihen henkilöön, joka luki kirjoitelmasi tai johonkin, joka osaa ylipäätään vastata. Kysy, että mikä siitä teki nollan arvoisen (selviää sitten sekin, oliko siinä joku virhe). Ja jos se heidän mielestään oli nolla, niin kysy missä on parannettavaa, niin tiedät seuraavalla kerralla.

Tarkotankin sitä että olen ihan kohtuu hyvä kirjoittaja, noista arvosteluperiaatteista kattelin että olisin ainakin 3p. kirjoitelmasta saanut. Sainhan tiivistelmästäkin täydet.
Olethan voinut kirjoittaa tietämättäsi aiheen ohi. Silloin ei bongoja heru, vaikka kirjoitelma olis muuten priimaa.. :rolleyes:

Huoli on kova siitä systä että epäilen että mun paperi on kadonnut tai muuta vastaavaa.

No, jos vuoden päästä sit taas, ikää vasta 24 joten aikaa on.

Kannattaa ehdottomasti soittaa ja kysyä, että missä klikkasi kirjoitelman osalta. Sittenpähän ainakin tietää, missä pitää parantaa ja mitä ottaa huomioon.

Minulla itselläni kävi aikoinaan sellainen erikoisuus, että pääsin 2. vaiheeseen ja siihen odotusaulaan tuli sitten henkilökuntaan kuuluva ja kailotti meikäläisen nimen ja sanoi sitten, että menen ekana ryhmätehtävän jälkeen haastatteluun. Noh, haastattelun jälkeen samainen heppu odotti ison paperinivaskan kanssa jälleen aulassa ja kertoi, että minun (ja hakujaksossa parin muunkin) hakijan psykologiset ym. testit, jotka tehdään tietokoneella, eivät olleet jostain syystä tallentuneet koneelle ollenkaan. Eivät antaneet tämän kuulemma vaikuttaa 2. vaiheeseen pääsyyn, joten tein ne sitten uudelleen 2. vaiheessa ihan paperiversiona.

Samoin tänne :) Onko kenelläkään antaa vinkkiä mitä kyselevät kakkosvaiheen haastattelussa? Tai miten siihen kannattaisi valmistautua?

Eipä sinne sen kummemmin voi valmistautua, kyselevät jokaiselta vähän erilaisia kysymyksiä..
Minulta kyseltiin ainakin tämmöset peruskysymykset, kuten miksi haluat poliisiksi, minkälaisena näen poliisintyön, elämäntilanteesta, tän hetkisestä työstä ym..
Tsemppiä vaan 2.vaiheeseen :thumbs:
itse joudu vielä vuoden odottamaan..

Huomenta vain kaikille. taidettiin anonimityn kans nähdäkkin viimeks ku olin töissä.

Älkää turhaan miettikö niitä pääsykokeita (haastattelijoita). Mielestäni haastattelijasta riippuu millaisia kysymyksiä tekee ja kui pal pisteitä antaa. Itseltäni kysyttiin; Mitä jos kaveriksinin tulee musts mies, miksi haen kouluun, miksi olen sielllä, miksi.miksi.miksi.miksi...
Ja tarkoituksesani oli käynnistää keskustelua, ei olla jotain mieltä...

öhöh, sen verran, että ite sain kokonaisen 1 pistettä siitä vikasts haistattelusta.

Ja olen vk.

Tehdään palvelus kaikille jonkinasteisesta värinäön puutteesta kärsiville. Eli itselläni menee ishiharan-testi aivan päin sitä lähimetsän havupuuta, mutta ishiharan näkötestin ohella käy myös kvantitatiivinen testi, Farnworth Panel-D 15 tai PV-16. Suomalaisesta PV-16 testistä sain silmälääkärillä teetettynä täydet pisteet ilman virheitä. Diagnoosina virheetön värinäkö vaikka ishiharan perusteella voisi tuomita melkein värisokeaksi. Joten älkää lannistuko vielä ishiharan testistä, vaan kokeilkaa toista noista kahdesta kvantitatiivisesta testistä.

Itse sain alunperin paikan tuohon 11.8.2008, mutta anoin lykkäystä tammikuulle selkä vaivojen takia. Nyt sitten on selkä tutkittu(magneettikuvat sun muut) ja mitään vakavaa ei onneksi löytynyt. :dance:

Lykkäys on myönnetty siten, että alottaisin tammikuussa koska alunperin tämä oli pyyntöni, mutta ajattelin tuossa soitella maanantaina koululle ja kysyä jos saisin aloittaa jo marraskuussa nytkun selästä ei pitäisi olla mitään häiriötä koulunkäynnille. Miten joustavia nuo tuolla koulussa ovat tuosta milloinka sen aloittaa? Keneen nyt minun pitäisi ottaa yhteyttä asiasta? Lykkäys paperissa on ylitarkastaja Jouko Pohjoismäen sekä Ylikonstaapeli Pirjo Nurmen nimmarit. Soitanko vaihteeseen ja pyydän saada jommankumman heistä langanpäähän vai miten tälläisessa tilanteessa kannattaa toimia?

Käsittääkseni kun marraskuussa aloittavia ei ole vielä edes valittu vähään aikaan, niin eikös tuo ole vielä täysin mahdollista aloittaa tuolloin? Ei tässä nyt oikein muutakaan tekemistä ole työttömänä kotona istua, kun ajan voisi tehokkaamminkin käyttää hyväksi. :)

Back
Ylös Bottom