Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
No johan nyt... Kyllähän siitä liikunnallisen ihmisen pitäisi melkein tasajalkaa hypätä yli. Tai ainakin poliisin pitää sen verran apina olla että kunnialla kyseisen selvittää.

Valitettavasti voin luvata että kentällä tulee uskottavuusongelma. Tarkoitan siis sitä, että joudut varmasti "todistamaan" omaa auktoriteettiasi enemmän kuin muut. Ennen vanhaan sanottiin että supliikkimies pärjää aina, mutta ei se kaikkien känniapinoiden kanssa valitettavasti auta.

Muissa poliisin töissä ei ole niin väliä.
No itse 165cm pitkänä poliisikouluun tulevaisuudessa pyrkivänä, tällä hetkenä vartijana, voinen omaa kokemustani (vartioinnista, kelvannee osviittana tähän) vastata sen verran että uskottavuus on kyllä koetuksella, tai siis auktoriteettia on selkeästi vähemmän ja vittuilua pituudesta tulee päivittäin. Asiassa tuskin on suurempaa ongelmaa, jos paini yms. luonnistuu tarvittaessa ja kestää pään aukomista ja omaa hyvän puhetaidon ts. on "supliikkimies".

Tai no, olen tietysti vain vartija juu, mutta ainakin mun kokemuksen mukaan sinisessä haalarissa löytyy jo itsessään huomattavasti enemmän auktoriteettia kuin vartijan haalareissa, ja jos näin lyhyt pärjää vartijana, niin miksei poliisina? (siis koon puolesta, tottakai poliisin työ on muutoin vaativampaa ja erilaista, mutta paini yms. tilanteet)

Kyllähän siitä koosta ois etua, vaan on pelattava niillä korteilla mitä on jaettu. Todennäköisesti 200 cm 120kg tankki ei joudu painimaan niin usein kuin 165cm 60kg sälli.

Mua itteänikin kyllä kiinnostais kuulla poliisina toimivien lyhyiden janttereiden kokemuksia, että miten luonnistuu, kun itteänikin ko. ammatti kiinnostais?:)

Eräs poliisikoulun erittäin pätevistä voimankäyttökouluttajista on lähelle 165cm ja 70kg. Kellistää muuten isommankin miehen. Mikä oli tämän viestin painoarvo? Ei mikään, mutta toin vain esille miten mitat ei ole ehdottomia ja on vaikea verrata niitä toisen henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Koosta on etua, mutta onnistuu duuni joillakin pienimmilläkin paremmin kuin hyvin, vaikkei päällepäin uskoisi.

Joo näin minä olen sen itsekin järkeillyt ja ihan tuosta syystä en vielä kouluun aio hakeakkaan. Vaan tarkoituksena on nyt hankkia kamppailulaji kokemusta ja punttailla, nähdä maailmaa ja katsella sitten vähän vanhempana ja viisaampana joska tuo vielä kiinnostaisi.

Voisi tähän pienen välikevennyksenkin pistää. Nimittäin ei ole universumin kovimmalla kytällä ole uskottavuus ongelmia lyhyen vartensa takia ollut. :D

shield49.jpg

Eräs poliisikoulun erittäin pätevistä voimankäyttökouluttajista on lähelle 165cm ja 70kg. Kellistää muuten isommankin miehen. Mikä oli tämän viestin painoarvo? Ei mikään, mutta toin vain esille miten mitat ei ole ehdottomia ja on vaikea verrata niitä toisen henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Koosta on etua, mutta onnistuu duuni joillakin pienimmilläkin paremmin kuin hyvin, vaikkei päällepäin uskoisi.

Niin, varmasti on olemassa lyhyitä poliiseja jotka selättävät lähes kaikki ämpylijät, mutta tässä oli kyse auktoriteetista käsittääkseni ennen tuota painitilannetta. Vaik ois miten kova juntan osaaja, niin kyllä tuon kokoinen silti NÄYTTÄÄ normi asiakkaan silmissä vähemmän vaarattomalta ku joku constable Hightower tai Coleman..

Onko nuo ihan randomilla heitetty, että minä päivänä kukin tekee kokeen? Tämän foorumin mukaan aika monella vaan on tuo keskiviikkona ja itse olen menossa kokeisiin vasta torstaina. :david:

Poliisi ei joudu painimaan läheskään joka työvuorossa, eikä lyhyys suoraan korreloi painien määriin. Normaali työnteko voi silti olla aika paljon vittumaisempaa kun asiakkaat "vähättelevät" sinua ja heidän mieleensä lyhyestä poliisista tulee lähinnä Cartman polkemassa kolmipyörällä ja hokemassa "respect my authority".

Eräs kollega on todella nuoren näköinen, nk. babyface. Kyllä hän saa huomattavasti enemmän vittuilua osakseen kuin muut.

Voisin kuvitella että keskivertonaisen mittaisella miehellä on edessään raskaat ajat kentällä.

En pidä itseäni "pituusrasistina", mutta henk. koht. en ollut mielissäni kun pituusraja poistettiin poliisikoulusta, ja mieluummin ajaisin sitten vaikka naisen kanssa kuin saman mittaisen miehen kanssa.

Hui, tulipa kovaa tekstiä. En tarkoittanut tuota ylläolevaa pahalla kenellekään lyhyelle, mutta mielestäni lähtökohdat kenttätyöhön eivät välttämättä ole parhaat mahdolliset.

Pohdiskelin tässä että mitenköhäm vaikuttaa työllistymiseen jos on pienikokoinen. Työttömänä on jonossa esim. 100kpl 180-190cm +100kg ja itse olet 165cm niin ei varmaan kovin hanakasti revitä sinne kentälle juoppoja raahaamaan. Tuli vain mieleen että itselläni ei ole tullut vastaan kovin pieniä järjestyspoliiseja(?) ja muutamat +190cm mutta 60kg ovat nekin olleet nuorempia konstuja.

No älkää hätäilkö, etteikö työllisty pienemmätkin. Kyllä tommosia 165 cm pitkiä mahtuu yhteen tutkijan kammioon varmaan neljä, kun taas akebonon kokoinen ei ees mahu! :hyper: Eli laitos säästää työhuoneissa.

milläs targetti alottaa torstaina päivän? jännittää aivan liikaa jo..

Jaa mitäs tuolla meinasit? Millä aamupalalla? :) Jos ruokaa meinasit, niin varmaan tuhti proteiinipatukka + pari omenaa tulee vedettyä ennen kokeiden alkua. Jos olisin kämpillä hämeenlinnas, niin vetäisin joka-aamuisen aamupuuron, mut täytyy ny vähän tinkiä, kun menen keskiviikkona kaverin luo kylään kun se kerta hervannassa asuu.

Muuten noihin kokeisiin lähetään kyl iha positiivisin mielin.. Hyvin se menee! :dance: :rolleyes:

Hiukan kyllä jännittää kun ekaa kertaa ollaan kokeilemassa koetta, niin ei oikein vielä tiedä mitä sieltä todellisuudessa vastaan tulee.. Nuihin fyysisiin kokeisiin en oo ollenkaan jaksanut treenata sen kummemmin. Treenannut normisti sen mitä elämäntapoihin kuuluu. Esim. en ole koskaan yrittäny ylittäää seinämää, mikä vähä jännittää.. :)

Mun mielestä poliisikouluun ei pitäis alle 25v pentuja valita. Tietysti sama jos ne menee sitten toisiin hommiin siksi aikaa kun noita virkoja vapautuu, mutta olen lukenut, että ne alkaa työttömäksi venailemaan, että pääsis poliisin hommiin.

Toi on vähän semmosta hommaa erilaisten ihmisten parissa, että mun mielestä pitäis olla näkemystä, elämänkokemusta ja työkokemusta muiltakin palvelu/ihmisten parissa olevilta aloilta.

Eipä tuo pituus ole ainakaan meikän kenttätyötä pahemmin haitannut, vaikka mittaa ei ole kuin varmaankaan kuin joku 167 cm. Jokaisesta tilanteesta on selvitty ja välillä on painittu kovaakin. Ja tilanteet, jossa painimaan on joutunut niin ovat olleet sellaisia, että eipä niissä olisi ollut väliä, että minkä kokoisia konstuja paikalla olisi ollut. Kaiken kaikkiaan painitilanteita tulee todella vähän muutoinkin. Peruspoliisityö on pitkälti ihan tavallisten ihmisten pikku ongelmien hoitamista, kovia keikkoja tulee hyvin vähän.

Oma olemus kokonaisuudessaan kertoo mielestäni paljon enemmän kuin pelkkä pituus. Jos ei ole kuin 160 cm pitkä ja näyttää kaupan päälle vielä kuivan kesän oravalta ja omaa vielä aran luonteen niin sitten tulee kyllä ongelmia. Poliisin uskottavuus ja auktoriteetti rakentuu paljon muustakin kuin pelkästä pituudesta. Eikä ainakaan minun kohdallani vielä kukaan ole pituudesta alkanut naljailemaan.

Toki, en sitä kiistäkään etteikö isommalla karpaasilla olisi automaattisesti enemmän auktoriteettia kuin lyhyemmällä, mutta nämä asiat ovat niin yksittäisistä ihmisistä ja heidän ominaisuuksistaan kiinni. Jokainen menee niillä ominaisuuksilla mitä on luojalta saanut. Jos joku ei halua ajaa minun kanssani partiossa vain sen takia että olen noin lyhyt, niin sitten ei halua. Tiedostan kyllä omat kykyni ja fyysiset rajani ja rajoitukseni, jos ne rajat tulevat jollakin keikalla vastaan niin sitten käytetään vyöllä olevia pelivälineitä, tai pyydetään vahvistuksia paikalle.

Nämä toki ovat vain minun mielipiteitäni ja peilaan niitä omiin kenttäkokemuksiini. Hyvin olen selvinnyt niillä avuilla mitä minulla on, tai sitten olen vain niin ruma että kaikki pelkää automaattisesti :)

Joo olen nyt kyllä aeroflotin kanssa samoilla linjoilla, vaikka itse nyt olenkin 21 vuotias pentu jolla poliisikoulu kiinnostaa. Vaan realistisesti itse olen tämän ajatellut, enkä ole kouluun vielä hakemassakaan.

Back
Ylös Bottom