Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kellään kokemusta/onko kukaan asunut omassa kämpässä treella poliisikoulussa ollessaan? Kiinnostais vaan kun itse tulen todennäköisesti tuonne hakemaan, mutta sisään päästessäni pitäis kämppä hankkia treelta, auttaako koulu siinä tjsp.?

Että, auttaako poliisikoulu oman kämpän hakemisessa? :worship:

Auttaako yliopisto oman kämpän hakemisessa? Entä amk?

Vastaus: Ei taatusti auta ja miksi ihmeessä edes apua tarvitsisit?

Onko kellään kokemusta/onko kukaan asunut omassa kämpässä treella poliisikoulussa ollessaan? Kiinnostais vaan kun itse tulen todennäköisesti tuonne hakemaan, mutta sisään päästessäni pitäis kämppä hankkia treelta, auttaako koulu siinä tjsp.?

Jos rahallista tukea tarkoitit, Kela maksaa seuraavien kriteerien perusteella:

Asumislisää tai yleistä asumistukea ei myönnetä, jos opiskelija on oikeutettu oppilaitoksen maksuttomaan asuntolapaikkaan.

Asumislisä voidaan kuitenkin myöntää muuhun vuokra-asuntoon seuraavissa tilanteissa:
1. Opiskelijalla on ennen opiskelupaikan hakemista ollut asunto, josta käsin hän voi opiskella kyseisessä oppilaitoksessa.
2. Opiskelija ei voi terveydellisistä tai vastaavista erityisen painavista syistä asua oppilaitoksen asuntolassa.
3. Opiskelija asuu parisuhteessa opiskelupaikkakunnalla tai paikkakunnalla, josta päivittäinen koulumatka on mahdollinen.

Lähde: www.poliisikoulu.fi

Ei pissistä voi yksiselitteisesti määrittää. Se nyt vaan näkyy ihmisestä ja yleensä vielä siten, ettei tarkkailun kohteena oleva henkilö havaitse omassa käytöksessään mitään erikoista.

Voisi ehkä sanoa, että pissikseltä puuttuu pelisilmää, jota yleensä myös elämänkokemukseksi kutsutaan.

Pelisilmän sijaan puusilmäinen pissis ei kykene pelaamaan sosiaalistapeliä eli muuttamaan toimintatapojaan tilanteen mukaan.

Nuorempana konstaapelina pissis ei älyä heittää purkkaa/mälliä pois huulesta ja aurinkolaseja päästään, kun keskustelee tavallisten kunniallisten veronmaksajien kanssa. Pissis ei näe siinä mitään outoa, koska omasta mielestään aurinkolasit ovat niin tyylikkäät tai tatskat ovat niin tärkeä osa minuuttaan, ettei suostu riisumaan niitä missään tilanteessa.

Pissis saattaa epätoivoisesti yrittää teititellä vanhempia ihmisiä, mutta kompastuu siihen, että ettei älyä teitittelyn ja monikossa puhumisen eroa.

Ehkä muotoilin lauseen vähän hassusti pikku pätkässä. Tiedän kyllä mitä "pissiksellä" tarkoitetaan. Ihmettelinpä vaan, miten köykäisesti porukkaa "pissikseksi" kategorioidaan. (En enää ikinä kirjoita sanaa "pissis" prkl...)

Miksipä ei keskustelisi? Ei poliisi ole mikään salaseura, jonka jäsenet seurustelesivat vain keskenään ja vaikenesivat ajatuksistaan.

Ei olekaan mikään salaseura. Asiallinen keskustelu ja tyhjänpäiväinen toitottaminen ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.

Jos rahallista tukea tarkoitit, Kela maksaa seuraavien kriteerien perusteella:

Asumislisää tai yleistä asumistukea ei myönnetä, jos opiskelija on oikeutettu oppilaitoksen maksuttomaan asuntolapaikkaan.

Asumislisä voidaan kuitenkin myöntää muuhun vuokra-asuntoon seuraavissa tilanteissa:
1. Opiskelijalla on ennen opiskelupaikan hakemista ollut asunto, josta käsin hän voi opiskella kyseisessä oppilaitoksessa.
2. Opiskelija ei voi terveydellisistä tai vastaavista erityisen painavista syistä asua oppilaitoksen asuntolassa.
3. Opiskelija asuu parisuhteessa opiskelupaikkakunnalla tai paikkakunnalla, josta päivittäinen koulumatka on mahdollinen.

Lähde: www.poliisikoulu.fi
Eli siis jos nyt käsitin oikein, kun muijan kanssa ollaan sinne muuttamassa niin ei oo välttämättä pakko muuttaa sinne ennne hakua kuten kohdassa 1, vaan koska mulla on parisuhde niin oon oikeutettu asumislisään?

Eli siis jos nyt käsitin oikein, kun muijan kanssa ollaan sinne muuttamassa niin ei oo välttämättä pakko muuttaa sinne ennne hakua kuten kohdassa 1, vaan koska mulla on parisuhde niin oon oikeutettu asumislisään?
Kysy Kelalta, älä täältä.

Et oo oikeutettu ainakaan tuon tekstin perusteella. Parisuhde ja yhteisasumus on pitänyt olla jo jonkin aikaa opiskelukaupungissa ennen opiskeluiden aloittamista.

Kela tietää paremmin.

Nipoilua

Et oo oikeutettu ainakaan tuon tekstin perusteella. Parisuhde ja yhteisasumus on pitänyt olla jo jonkin aikaa opiskelukaupungissa ennen opiskeluiden aloittamista.

Kela tietää paremmin.

Ei tarvitse olla etukäteen. Me muutimme Tampereelle vasta koulun alkamisen jälkeen ja asumislisät tuli ongelmitta.

Toisekseen, ymmärtäähän sen tarkka lukija tuosta kolmoskohdan ilmaisustakin. Kyseessähän on preesens, ilman muita määrityksiä. Eli sinä aikana, kun asuu opiskelupaikkakunnalla puolisonsa kanssa, on oikeutettu asumislisään. Mitään vaatimusta aiemmasta asumisesta, lause ei sisällä.

Olikos täältä ketään pääsykokeissa tänään 7.1? Millaiset fiilikset jäi :)

Mä ainakin olin. Fyysisistä jäi paha maku suuhun. Joitakin hakijoita suosittiin selvästi tietyillä osa-alueilla ja arvosteluperusteet ei ollut samat kaikille, vaikka valvoja oli sama.

Lähinnä kiinnitin huomiota esteen arvostelussa, missä moni sai 10 pistettä, vaikka jaloilla otettiin vauhtia esteestä. Silloinhan sen olisi pitänyt olla 8. Joillain taas arvosana putosi kasiin, kun varpaat vähän osuivat esteeseen. Joten ei ollut tasapuolista kaikille. Tuolla kahdella pisteellä saattaa kuitenkin loppupeleissä olla paljonkin merkitystä.

Nukenkannossakin oli samanlaisia piirteitä, mutta ei siitä sen enempää. Kirjallisten onnistumisesta vaikea spekuloida vielä mitään, kun ei voi verrata muiden suoritukseen. Aikaa kuitenkin tuntui olevan hirveän vähän. Noh, reilu pari viikkoa niin selviää ollaanko jatkossa vai ei.

Mä ainakin olin. Fyysisistä jäi paha maku suuhun. Joitakin hakijoita suosittiin selvästi tietyillä osa-alueilla ja arvosteluperusteet ei ollut samat kaikille, vaikka valvoja oli sama.

Satutko tietämään, kuka oli tuo kyseinen valvoja?

QUOTE]

Toinen seikka mitä ihmettelin oli kuntotesteihin lisätty motoriikka/venytyskoe, jota ei pitäisi nykyään olla mukana. Jos esim venytyksessä et saanut sormia ihan lattiaan, niin vähennettiin aidanylityspisteistä -2p. Ja sitten kuitenkaan kaikilta ei kyseistä venytystä katsottu laisinkaan.

Jos esim venytyksessä et saanut sormia ihan lattiaan, niin vähennettiin aidanylityspisteistä -2p. Ja sitten kuitenkaan kaikilta ei kyseistä venytystä katsottu laisinkaan.

Huomasin kanssa ton saman, että kaikilta ei edes pyydetty sitä venytystä ja sitten joidenkin suoritusta ei katsottu, vaan valvoja kirjaili jotain ylös. Sama juttu oli nukenkannossa, jossa myös laskuvaihe piti tehdä selkä suorana, mutta valvoja ei edes katsonut suoritusta loppuun asti kaikkien kohdalla.

Eikös noista jututista kannata antaa palautetta Poliisikoululle? Itse en kyllä huomannut omissa pääsykokeissani moista enkä ole aiemmin tuollaisesta kuullut.

Ei tarvitse olla etukäteen. Me muutimme Tampereelle vasta koulun alkamisen jälkeen ja asumislisät tuli ongelmitta.

Toisekseen, ymmärtäähän sen tarkka lukija tuosta kolmoskohdan ilmaisustakin. Kyseessähän on preesens, ilman muita määrityksiä. Eli sinä aikana, kun asuu opiskelupaikkakunnalla puolisonsa kanssa, on oikeutettu asumislisään. Mitään vaatimusta aiemmasta asumisesta, lause ei sisällä.

No sitten systeemi on muuttunut. Aina se ei ole ollut niin.

Mutta kuten sanottua, kysyy kelalta niin saa parasta tietoa. Kelan ohjeen sanamuodoilla kun ei aina tunnu olevan saman suuntaista tulkintaa kuin voisi olettaa.

Itse en kyllä huomannut omissa pääsykokeissani moista enkä ole aiemmin tuollaisesta kuullut.

Enpä ole itsekään aiemmin kuullut mitään vastaavaa, siksi se varmaan niin suurena yllätyksenä tulikin.

No ei ne fyysiset ole kokonaispistemäärästä kuin 5 pistettä, ja fyysisissä jonkun osa-alueen kohdalla 2 pisteen menetys ei kamalasti tunnu (no joo, voihan se rajatapauksessa vaikuttaa, mutta kuitenkin). Sorry vaan jos olen raadollinen.

Eikös noista jututista kannata antaa palautetta Poliisikoululle? Itse en kyllä huomannut omissa pääsykokeissani moista enkä ole aiemmin tuollaisesta kuullut.

No varmaan kannattaisi joo. Sama se, vaikka fyysiset testit muodostaisivatkin varsin pienen osan kokonaispistemäärästä. Testissä kuin testissä pitää olla johdonmukainen arvostelu, ja jos ei sellaiselle muka ole tarvetta, ei pitäisi olla tarvetta noille testeille ollenkaan, kunhan vähän jumpattaisiin ja katsottaisiin että kuka jaksaa hyvin ja kuka huonosti. Jostain syystä tämä nyt näistä kokeista kuulemani seikka ärsyttää minua ihan hirveästi, oli se sitten iso asia tai ei. Varsinkin jos siellä on vielä ollut tuttu tyyppi valvomassa.

Back
Ylös Bottom