Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Terveystiedot?

Morjens kaikille!

Tietääkö kukaan onko hakijan aikaiseimmat terveystiedot poliisikoulun käytettävissä? Vai mahdollisesti vasta lääkärintarkastusvaiheessa itse lääkärillä?
Kysytäänkö muuten ihan ekassa haastattelussa kotipaikkakunnan poliisilaitoksella täytettävässä lomakkeessa suostumus terveystietojen luovuttamiseen?

Oiskohan kellään tietoa?

Morjens kaikille!

Tietääkö kukaan onko hakijan aikaiseimmat terveystiedot poliisikoulun käytettävissä? Vai mahdollisesti vasta lääkärintarkastusvaiheessa itse lääkärillä?
Kysytäänkö muuten ihan ekassa haastattelussa kotipaikkakunnan poliisilaitoksella täytettävässä lomakkeessa suostumus terveystietojen luovuttamiseen?

Oiskohan kellään tietoa?

tuskinpa poliisikoulun käytettävissä, eiköhän lääkärintarkastuksen tehtävä ole antaa vaan koulun alinta lautakunnalle lausunto hakijasta joko puolesta tahi vastaan :thumbs:

Eli ikään kuin oma lehmä oli ojassa tähän asiaan liittyen.
Tavallaan. Mutta sovitaan sitten niin, että vauhditon pituus on tuurilaji.

Paitsi, että ei ole. Hyppäsin 285, tai 275(olen kirjoittanut siitä tähän ketjuunkin, silloin, kun tulin testistä). Muistaakseni 225 tai jotain taisi olla raja.. Vitutti vaan silti, kun ensimmäinen oli yli 3m. Olisi ehkä irronnut se viides piste kuntotestistä sillä hypyllä, kun jälkeenpäin katsoin sitä käyrää miten oli tullut pisteitä :D

Noh, sisällä kuiteskin, eikä tämä meidän mielipide-ero tästä väittämällä parane. Toinen on toista mieltä ja toinen toista.

Morjens kaikille!

Ei kysytä mitään luovuttamisesta. Joten ei niitä lain mukaan saa luovuttaa. Itse lääkäri sitten kolmannessa vaiheessa kyselee menneet ja tulevat. Itsekin kerroin siinä leikkauksista ja muusta, ei niitä tietenkään mistään näkynyt.

Kerro peruste jolla alle 170cm miehen pääsy kouluun evätään jos pituusrajaa ei ole?

Vaikka ET SOVELLU POLIISIKSI.

Eikös ne kokeiden tulokset saa vain jos pääsee kouluun? No anyway, jos eivät halua alle 170 senttistä kouluun niin laittavat haastattelusta tulokseksi 0/5.
Eiköhän se evää pääsyn? Tai lyövät johonkin muuhun nollan.

Ja muuten, kuulin "tutulta", että muokkailevat siellä aika hyvin pisteitä mikäli esim. haastattelussa on näyttänyt kykynsä mutta saa jostain muusta nollat. Hokkus pokkus ja tulee tarvittavat pisteet esim. kirjalliseen lisää.
VOI toki olla tornihuhu.

Siksi olen edelleen sitä mieltä, että tuo "yksi"-hylsy(joka ei siis tarkoita nollatulosta, joka olisi keskeytys ja siitä lähtisi suoraan kotiin) on ihan hyvä idea tuonne. Kyllä ne koulussa olevat testit sitten pakottavat viimeistään kuntoilemaan, jos ei ennen sitä ole kuntoilu maistunut.

Oon kyllä eri mieltä. Mun mielestä nuo kuntotestit on niin helpot, että jos niissä kusee niin aika vätys on. Jos ei ole ennen koulua kuntoillut niin tuskin siellä ainakaan aloittaa.

Eikös ne kokeiden tulokset saa vain jos pääsee kouluun? No anyway, jos eivät halua alle 170 senttistä kouluun niin laittavat haastattelusta tulokseksi 0/5.

Niin, no. Jos pituusraja on poistettu, niin käsittääkseni minkä mittainen ihminen tahansa soveltuu poliisiksi. Ja poliisikoulun sivut kertovat seuraava: Valintakokeeseen osallistuneille ilmoitetaan kokeen tulokset kirjeitse.

Ja muuten, kuulin "tutulta", että muokkailevat siellä aika hyvin pisteitä mikäli esim. haastattelussa on näyttänyt kykynsä mutta saa jostain muusta nollat. Hokkus pokkus ja tulee tarvittavat pisteet esim. kirjalliseen lisää.
VOI toki olla tornihuhu.

Tuota tornaria on kenenkään paha vahvistaa kun poliisikoulun valintayksikössä ei varmaan ihan kymmenittäin sitä porukkaa ole töissä. Ja ne ketkä ovat, tuskin laulavat jos tuollaista tapahtuisi.

Oon kyllä eri mieltä. Mun mielestä nuo kuntotestit on niin helpot, että jos niissä kusee niin aika vätys on. Jos ei ole ennen koulua kuntoillut niin tuskin siellä ainakaan aloittaa.

Samaa mieltä Juffen kanssa. Eipä kovin ylitsepääsemättömiltä vaikuta. Ja mitä se kertoo hakijasta, että ei pääse läpi ennalta ilmoitetuista testeistä hyväksytyn rajoissa?

Niin, no. Jos pituusraja on poistettu, niin käsittääkseni minkä mittainen ihminen tahansa soveltuu poliisiksi. Ja poliisikoulun sivut kertovat seuraava: Valintakokeeseen osallistuneille ilmoitetaan kokeen tulokset kirjeitse.

Tai sitten ne eivät halua vetää tarkkaa rajaa.

Tuota tornaria on kenenkään paha vahvistaa kun poliisikoulun valintayksikössä ei varmaan ihan kymmenittäin sitä porukkaa ole töissä. Ja ne ketkä ovat, tuskin laulavat jos tuollaista tapahtuisi.

Niinpä. Elän siinä uskossa, että tuota tapahtuu. Tai no, eipä se toisaalta mua hetkauta tippaakaan, kunhan lämpimikseni jauhan :)

Samaa mieltä Juffen kanssa. Eipä kovin ylitsepääsemättömiltä vaikuta. Ja mitä se kertoo hakijasta, että ei pääse läpi ennalta ilmoitetuista testeistä hyväksytyn rajoissa?

Jep. Ja niitä tuntuu olevan siellä kokeissa aika määrä.

VOI toki olla tornihuhu.

Ei se pituudesta ole kiinni jos nollan antavat esim haastattelusta. Tod näk henkilössä ei vaan muutoin ole ainesta kokelaaksi. Ihmiset sielläkin arvostelee, joten yleisvaikutelman merkitys on tod suuri.
Eikös kuntokokeen/lääkärintarkastuksen tehtävä ole karsia
ns fyysisiltä ominaisuuksiltaan sopimaton aines pois?

VOI toki olla tornihuhu.

Sanoisin, että on tyylipuhdas tornihuhu.

Haastattelussa kykynsä näyttämällä voi saada viisi pistettä, siinä se. Viisi pistettä antamalla haastattelijat voivat nostaa hakijan aika monen muun rajatapauksen ohi ja sitä kautta avata pääsyn koulutukseen.

Mutta jos joku ei saa muista osa-alueista raavittua riittävästi pinnoja, ei häntä keinotekoisesti sisään kiskota. Ei se ole mitenkään koulun intresseissä. Tuskin sellainen hakija mikään superlahjakkuus sentään on. Todelliset lahjakkuudet pääsevät sisään niin että heilahtaa, ei siihen tarvita mitään vedätystä.

Mainitsemasi kirjallinen koe - "Hokkus pokkus ja tulee tarvittavat pisteet esim. kirjalliseen lisää" - oli varmaan vain satunnaisesti valittu esimerkki. Todettakoon silti: haastatteluun ei edes voi päästä näyttämään kykyjään, jos on saanut kirjallisesta kokeesta nollan. Nollan idea on juuri siinä, että joku osa-alue on kerta kaikkiaan niin heikko, ettei sitä kompensoi mikään muu osaaminen.

Suoraan eläkkeellä olevan rikospoliisin suusta: "Silloin kun minä olin tekemässä valintoja, niin siellä oli yksi tyyppi jolla ei ollut mennyt ne kirjalliset niin hyvin, mutta se oli aivan mielettömän hyvä tyyppi, niin me päätettiin ottaa se."

En tiedä oliko kyseessä -80 vai -90-luku, mutta näin silloin.

Suoraan eläkkeellä olevan rikospoliisin suusta: "Silloin kun minä olin tekemässä valintoja, niin siellä oli yksi tyyppi jolla ei ollut mennyt ne kirjalliset niin hyvin, mutta se oli aivan mielettömän hyvä tyyppi, niin me päätettiin ottaa se."

En tiedä oliko kyseessä -80 vai -90-luku, mutta näin silloin.

2000-luvulla sille mielettömän hyvälle tyypille sanotaan, että lue kunnolla niihin kirjallisiin ensi vuonna, niin pääset varmasti sisään. Ja tervetuloa silloin!

Kyllä niistä suuri enemmistö läpi pääseekin, mutta ero 1-5 pisteen suorituksilla on älytön. 1p. saa helposti, mutta sille joka kerää kaikista lajeista 5p. nostan hattua ja KORKEALLE! Tarjolla on 1 - 5 pistettä, joista jokainen on jatkossa kultaakin arvokkaampi, mikäli tosimielellä on kilvassa mukana. Se että pisteytyksen painoarvoa on siirretty enmmänkin kirjalliselle puolelle on hyvä asia.

ps. ootko itse "koulussa", pyrkimässä vai muutoin vaan aiheesta keskustelemassa?

Kyllä niistä suuri enemmistö läpi pääseekin, mutta ero 1-5 pisteen suorituksilla on älytön. 1p. saa helposti, mutta sille joka kerää kaikista lajeista 5p. nostan hattua ja KORKEALLE! Tarjolla on 1 - 5 pistettä, joista jokainen on jatkossa kultaakin arvokkaampi, mikäli tosimielellä on kilvassa mukana. Se että pisteytyksen painoarvoa on siirretty enmmänkin kirjalliselle puolelle on hyvä asia.

Hyvä muistutus.

Keskustelu noista pääsykokeista eksyy ehkä sivuraiteelle, jos päähuomio on vain siinä, mitkä ovat kunkin osakokeen vähimmäisvaatimukset. On varmaan totta, että kuka vain "reipas nuori mies" tai samanmoinen nainen suoriutuu noista alarajoista pienellä harjoittelulla. Ykkönen kuntokokeesta ei ole tosiaan vielä mikään kehuttava saavutus.

Onneksi kuitenkin vain ani harva sellainen pääsee kouluun sisään, joka saa ykkösen kuntokokeesta tai kirjoitelmasta tai haastattelusta (= kaikista noista on viisi pistettä jaossa). Jotta siis pääsisi lopulta kouluun sisään, on käytännössä oltava ainakin "siedettävällä tasolla" joka osa-alueella.

ps. ootko itse "koulussa", pyrkimässä vai muutoin vaan aiheesta keskustelemassa?

Aikoinaan kun juttelin samalle kurssille päässeiden kanssa, niin alle nelosia ei loppujen lopuksi monikaan saanut osakokeista!

Helppohan ykkösvaiheen testeistä on läpi päästä, mutta jos mennään rimaa hipoen niin kakkosvaiheen täytyy mennä "täydellisesti"... jos riittääkään.

Jos on lukiossa tällä hetkellä niin vaatiiko poliisikoulu että ruotsi on kirjoitettu? Vai onko siellä omat testit? Ei saanut nuilta sivuilta oikeen tarkkaa vastausta.

Jos on lukiossa tällä hetkellä niin vaatiiko poliisikoulu että ruotsi on kirjoitettu? Vai onko siellä omat testit? Ei saanut nuilta sivuilta oikeen tarkkaa vastausta.

Ote poliisikoulun sivuilta...

1. Suorittanut vähintään ammatillisen perustutkinnon tai lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon

Valinnassa kiinnitetään huomiota opintomenestykseen, erityisesti opetuskielen osaamiseen.
Koulutusvaatimuksesta voidaan tehdään poikkeus muun muassa silloin, kun hakija on suorittanut yleissivistävän koulutuksen jonkun muun maan koulutusjärjestelmän mukaisesti

Eikös siinä aika selkeästi ilmoiteta, että pitää olla koulun käynyt. Eli EI tarvitse olla ruotsi kirjoitettu. Kouluun jos pääset, niin siellä opettavat...

Eli pääsykokeessa on testit, mutta itse koulussa sitten opiskellaan vissiin se virkamiestutkinto?

www.poliisikoulu.fi

Tuossa osoitteessa kerrotaan kysymyksiisi vastaukset selkeästi. Hakutilanteessa kirjallinen koe suoritetaan tutkintokielellä. Toinen kieli tulee eteen sitten koulussa.

Yleisesti ottaen toivovat hakijalta elämänkokemusta muualtakin kuin lukion penkiltä. Tosin kukaan ei kiellä tällaista henkilöä hakemaan kouluun. Onnea hakuihin!

Back
Ylös Bottom