Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Okei, noh.. eipä kai tähän paljo tän enempää voi valmistautua näin enskertalaisena. Eiköhä ne osaa sielä sit sanoa onko musta suikkaa pitämään! :D

edit: Niin ja kiitoksia vielä vastauksista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ole hyvä!
Minulla myös ensimmäinen hakukerta meneillään. Toivottavasti pääsisin prosessin nyt ensimmäisellä yrittämällä; odottaminen käy työttömälle pitkäksi.

Sellainen päivä. En varmaan ole ainoa, joka tuntee pientä epävarmuutta haastattelun suhteen?
Mul meni tosi hyvin :) Oli taas sellasta mukavaa jutustelua vaan. Ainahan sitä koittaa toivoo et jollain tapaa ne painostais, tietäis ainakin et menikö ihan vituiks. Nyt on vaikee sanoo, mut ei ne ainakaan mitään kiperiä vastapalloon heitelly.

Taidettiin olla kaikki samassa luokassa... Mun haastattelijoina oli se nainen (Ylikonsta Tampereelta) ja ~35v mies Lappeenrannasta. Olin ryhmätehtäväs joka jäi sinne luokkaan.

Hevonen, puimme sitten tapauksia yhdessä.

Pikku hiljaa palautunut päivän tapahtumista ja nyt jälkipuineena tuumannut, että kai se haastattelu nyt ihan hyvin meni (vaikka edellisessä viestissä osoitin epävarmuutta). Mutta toisaalta.. Jälkiviisaana voisin kyllä vielä korjata muutaman puutteellisen vastauksen, jonka lauoin. :)

Omassa haastattelussa haastattelija sanoi yhtäkkiä haastattelun alussa, että pääsenkö irti roolista, jota vedän nyt. Olla täysin oma itseni. Ilmeisesti yritti saada hämmentymään, sillä en vetänyt roolia. Olin omana itsenä matkalla. Asiasta kerrottuani haastattelu jatkuikin siitä sitten normaalisti, eikä roolikysymyksiin tarvinnut enää palata.

3 pitkää viikkoa odotettava nyt..

Sellainen päivä. En varmaan ole ainoa, joka tuntee pientä epävarmuutta haastattelun suhteen?

NO mä ainaki tunnen. Tuli jotenki tosi kiperiä kysymyksiä ja koko ajan se haastattelija takertu johonki iha sivuseikkoihin ja rupes oikein tivaamaan niistä. Mut kyl mä nyt silti pysyin ihan rauhallisena ja hyväntuulisena ja vastailin...mut en tiiä. On vähä sekava fiilis. Ryhmätehtävästäki jäi jotenki ihme fiilis. Koko päivästä jäi vähä ihme fiilis. Paljon parempi mieli oli ykkös vaiheen jälkeen.. no jos koittais nyt ainaki nukkua yön yli ja koittaa olla miettimättä noita.

Omassa haastattelussa haastattelija sanoi yhtäkkiä haastattelun alussa, että pääsenkö irti roolista, jota vedän nyt. Olla täysin oma itseni. Ilmeisesti yritti saada hämmentymään, sillä en vetänyt roolia. Olin omana itsenä matkalla. Asiasta kerrottuani haastattelu jatkuikin siitä sitten normaalisti, eikä roolikysymyksiin tarvinnut enää palata.

3 pitkää viikkoa odotettava nyt..
Hehe joo koitti varmaan vaan saada sun reaktion siihen. Harva tollasessa tilanteessa mitään roolia vetää. Veikkaan et monet vaan on paskasta jäykkänä ja vastailee vaan jotain, kunnes totuus paljastuu et ihan rento tilanne se on :)

Hazeli, en tiä missä ryhmässä olit, mut meillä meni mun mielestä ihan hyvin about jokasella. Ei tullu mitenkään eripuraa oikeen mistään ja aikaakin tais jäädä tasan minuutti lopulta :) Tosiaan nyt se muutama viikko odottelua. Siinähän se menee niinku viimeks, tosin oon jo asennoitunu ettei sinne kouluun kauheella todennäkösyydellä pääse. En tiä mitä se valintayksikön nainen tarkotti et siihen 40:een otettavan joukkoon kuuluu myös jotain muita aiemmilta hakukerroilta, mut tosiaan veikkaisin et joka neljäs pääsee siitä luokkahuoneesta missä istuskeltiin :(

Ai sanoks se viel sellastaki niistä 40:stä. En kuullukkaa. Varasijoilta vissiin? Eli meitä ei pääse siis ees 40 sisää tästä hakukerrasta. Wuhuu..nojoo täytyy varmaa rupee miettimään varasuunnitelmaa. Mä olin siin ryhmäs, joka vaihto luokkaa. Kyllä meilläkin meni se ryhmätehtävä kokonaisuudessaan ihan hyvin. Saatiin ratkaisu tehtävään ja kaikki oli äänessä. Jotenki tuntu, et se koko homma oli niin vauhdilla ohi. Sama siinä yksittäishaastattelussa. Musta tuntu, ettei puhuttu mitään järkevää vaan puhuttiin ihan sekavia suurin osa ajasta ja sit se jo loppukin. Mut silti olin siellä kuiteski joku 30-45min.

Taitaa olla aika paljon niistä haastattelijoista kiinni, kunhan ne kysyy ne peruskysymykset jollain tapaa mitä niiden papereissa lukee. Mul oli jännä et se mies kirjotti ihan helvetisti siihen paperiin koko ajan ku puhuin. Mietin et pitäskö huomauttaa et "Lopetanko hetkeks ni saat lepuuttaa sormias?" :D Kun kysy et minkälainen on hyvä johtaja ja sanoin et "Hyvä kuuntelija, hyvä esimerkki ja johdonmukainen", niin se mies sano et "Sanokko viel uudestaan?" ja kirjotti nekin ylös kun toistin. Toivottavasti ei kaikkee ihan sanatarkkaan kopioinu siihen lappuunsa :D

EDIT: Niin siis joo, tosiaan en itekään oikeen tajunnu et tuleeko ne muut tohon neljäänkymppiin varasijoilta vai onko ne vaan niitä, jotka on lykänny opiskelun alottamista...

joo sillä toisella kyllä kynä sauhus aika hyvään malliin. Mä selittelinki aina nii pitkästi, et sai tosissaan kyllä kirjottaa siellä :D ei sentäs pyytäny toistaa, ei ois varmaa iteltä onnistunu :D

Toi mun vastaus oli suoraan oppikirjasta :D Sanoinki et toi on suoraan luennolta ja samoja juttuja jauhetaan koulussa joka kurssilla, mut voishan tohon lisätä vaikka kuinka monta adjektiivia :D Suoraan sanottuna autto kun olin jo kerran aikasemmin ollu haastattelussa. Kysymykset oli 80%:sti täysin samoja.

En tiä mitä se valintayksikön nainen tarkotti et siihen 40:een otettavan joukkoon kuuluu myös jotain muita aiemmilta hakukerroilta

Edellisestä hakujoukosta jäi reilut 15 varasijoille ja muistelisin, että 48 kokelasta aloittaa syksyllä (24 elokuussa, 24 syyskuussa). Osa näistä 48 paikasta on jo siis "varattu" niille ketkä viimeksi jäi varasijoille, eikä oo vielä päässy kouluun. ...tosin eiköhän teistäkin oteta varasijoille porukkaa, jotka pääsevät sitten viimeistään marraskuussa kouluun.

Kiitos selvennyksestä. Toivo elää vielä 3 seuraavaa viikkoo :) En jaksa ikinä hakee postia, mutta ehkä sit kolmen viikon päästä seuraavan kerran :)

^ eli jatkossa kannattaa kultasepän liikkeiden ryöstöt ajoittaa klo 16:00:n jälkeen :jahas:

Onhan toi mahdoton yhtälö kun määrärahat pienenee samaan aikaan kun tehtävät lisääntyy ja palkat väkisinkin nousee ainakin lakisääteisesti.
Tsemiä vaan emilialle ja muille tuleville poliiseille että hommia ois jatkossakin!

Poliiseille Helsingissä taitaa tulla ahtaat ajat...

"Ylityöt on kielletty. Jopa 60 poliisia saa kenkää vuoden loppuun mennessä. Rahat on loppu."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011050913668959_uu.shtml

Kyllä tuo sama laulu on koko maassa ja kaikissa laitoksissa. Ylityöt on ollu kiellettyjä jo viime vuodesta lähtien, lisäksi haittatöistä (lue viikonloppujen yövuorot, suntikset jne.) on kiristetty eli tarkoittaa sitä että vilkkaina viikonlopun öinä on vähemmän partioita töissä kuin ennen. Vastaavasti taas arkena päivävuoroissa saattaa olla niin paljon porukkaa, ettei autoja riitä kaikille, koska ne työtunnit täytyy kuitenkin jossain vaiheessa tehdä. Ketään ei saa soittaa ylitöihin vaan partio jää vajaaksi jos joku sairastuu (ellei satu niin hyvä "tuuri" että kaksi sairastuu ja näistä "jämistä" saadaan partio kasaan.) jne.

On tuo valtion tuottavuusohjelma hieno asia :hyvä:

On tuo valtion tuottavuusohjelma hieno asia :hyvä:

Tuottavuusohjelma on kyllä käsittämättömyydessään jotakin täysin käsittämätöntä.

Ei niin, etteikö valtionhallinnossa olisi läskiä leikattavaksi, mutta kun tuottavuusohjelma ei kohdistu mitenkään oikeisiin paikkoihin. Kärsijöinä ovat suorittavassa portaassa olevat ja erityisesti nuoret virkauraansa aloittelevat ikäluokat.

Riikosen puheenvuorossa pisti kylläkin silmään uhkailu siitä, että leikkausten myötä poliisin palvelut Helsingissä putoavat samaan luokkaan kuin muualla Suomessa. On kuulemma ollut kunnia-asia saada partio jokaiselle pienimmilläkin kolaripaikalle edes näyttäytymään. Jos noin tosiaan on, niin voisi vastaavasti kysyä, miksi Helsingissä poliisin palveluiden pitäisi olla jotenkin ylivoimaiset muuhun maahan verrattuna? Jos kerran peltikolarin selvittely hoidetaan Kälviällä puhelimessa ja homma hoituu, niin miksei sitten Helsingissäkin?

Jos noin tosiaan on, niin voisi vastaavasti kysyä, miksi Helsingissä poliisin palveluiden pitäisi olla jotenkin ylivoimaiset muuhun maahan verrattuna? Jos kerran peltikolarin selvittely hoidetaan Kälviällä puhelimessa ja homma hoituu, niin miksei sitten Helsingissäkin?

Siellä kälviällä se homma hoituu puhelimella mutta sanomattakin pitäisi olla selvää että puhelimitse se hoituu huonommin. Kälviällä vaan ei ole järkeä ajella 100 kilsan päähän peltikolaria selvittämään mutta luulisi että suomen pääkaupungissa äijiä siihen riittäisi kun ne kuitenkin väkisinkin on siinä jossain lähistöllä.

Back
Ylös Bottom