Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
ok. kiitoksia vastauksesta. Sitten esittäisin jatkokysymyksen, kun olen nyt reenaillut tuota ainekirjoitusta ja olen kirjoittanut sellaisia n.400-500 sanaisia aineita niin kysyisin jos kokeessa kirjoitan tuon pituisen niin miten siihen suhtaudutaan pituudeltaan. ettei tulkita ylipitkäksi?, vaikka pysyisikin asiassa. Paljon tietenkin riippuu aiheestakin paljonko tekstiä tulee

Mielestäni kannattaa panostaa laatuun, ennemin kuin määrään. Aika on kuitenkin rajallinen, eikä annettu aihe välttämättä ole kovin laaja -> liian pitkään aineeseen tulee helposti turhaa jaarittelua, tai aine jää kesken, kun aika loppuu.

Itse kirjoitin kaksi sivua ja sain 4/5, eli 500 sanaa ei tarvita. Tosin minäkin harjoittelin kotona kirjoittamalla pidempiä aineita, mutta kokeessa ei aika enempään olisi riittänyt. Kannattaa luetuttaa harjoitusaineita jollain kaverilla ja pyytää niistä kommentteja (oliko joku sanottu epäselvästi, oliko turhaa toistoa, etenivätkö asiat loogisessa järjestyksessä, oliko kappalejako selkeä jne.). Ja kirjoittaa jälleen lisää...

Ja tiivistelmän tekemistä kannattaa ehdottomasti harjoitella! Kokeessa siihen annettu aika on lyhyt ja alkuperäinen teksti saattaa olla todella pitkä ja vaikeaselkoinen - asian ytimen hahmottaminen ja kirjoittaminen on tultava selkärangasta!

Viimeksi muokattu:
Minä kirjoitin 3,5 sivua (sanamäärästä ei hajua) ja sain 5/5 pistettä. Saman asian toistamiseen ei kannata sortua, mutta ainakin viimeksi aihe oli niin monitahoinen, että olisin voinut kirjoittaa siitä vaikka väitöskirjan ;) Jos osaa kirjoittaa, niin kannattaa näyttää kyntensä esseetä kirjoittaessaan. Olen myös Katan kanssa samaa mieltä: tiivistelmää kannattaa ehdottomasti harjoitella. SE ei mene hukkaan. Olin itse aivan kujalla sen kanssa enkä esim. ehtinyt lukea kirjoittamaani kertaakaan läpi ennen palautusta. Kynä vaan suhisi. Hyvin kuitenkin meni arvostelijan mielestä, koska sain 3/3.

Esittäisin sellaisen kysymyksen teille jotka olette jo pääsykokeissa olleet. Kysymykseni koskee aineistoaineen kirjoittamista. Poliisikulun sivuilla sanotaan, että sen pituus pitäisi olla 150 sanaa, mutta hyvät aineet ovat pidempiä. Sen tarkemmin ei määritellä kuinka pitkä hyvän aineen sitten pitäisi sanallisesti olla. Sisältöhän siinä tietenkin on tärkeintä, mutta kuinka pitkiä aineita sanallisesti olette kirjoittaneet?

Kirjoitin kaksi sivua ja sain täydet viisi pistettä.:rock:

Kutsu valintakokeisiin tuli,mutta taitaa huonon tuurin takia jäädä väliin. Kauhee flunssa ja ei pysty yhtään treenaan kokeisiin. Onko kellään kokemusta, meneekö valintakoepaikka nyt hukkaan, vai siirtyykö eteenpäin?

Kyllä sen kestää, kun tietää, että on sentään töitä. Onnittelut muuten, en ensin tajunnut onnitella :dance2:

No kiitos. Omalla kohdalla onneksi on töitä tiedossa. Tosin nykyäänhän kaikki saavat vannoa valan, oli töitä tai ei. Vissihin isot hejut kyllästyivät pitämään valatilaisuuksia kahdelle tai kolmelle hengelle.

Tosin nykyäänhän kaikki saavat vannoa valan, oli töitä tai ei. Vissihin isot hejut kyllästyivät pitämään valatilaisuuksia kahdelle tai kolmelle hengelle.

Mitä, mitä? Onko näin oikeasti? Milloin tämä muutos on tullut? Aika hiljakkoin varmaan...?

No kiitos. Omalla kohdalla onneksi on töitä tiedossa. Tosin nykyäänhän kaikki saavat vannoa valan, oli töitä tai ei. Vissihin isot hejut kyllästyivät pitämään valatilaisuuksia kahdelle tai kolmelle hengelle.

Minä en ainakaan ole mitään valoja vannomassa jos olen työttömänä.

Kutsu valintakokeisiin tuli,mutta taitaa huonon tuurin takia jäädä väliin. Kauhee flunssa ja ei pysty yhtään treenaan kokeisiin. Onko kellään kokemusta, meneekö valintakoepaikka nyt hukkaan, vai siirtyykö eteenpäin?

No tuskin kahden viikon reenillä mitään saa aikaan. Kannattaa ottaa levonkannalta. "Lihakset kasvaa levossa" =) Kutsussahan lukee ,että kokeita voi anoa siirrettäväksi "hyvän" syyn takia, esim sairastuminen. Siihen liitteeksi mukaan vain lääkärintodistus.

Jeps. Kun olin vielä kymppijaksolla, meille kerrottiin, että ne jotka saa töitä saavat komennuksen valaan ja ne joilla ei ole saavat kutsun. Kai idea on siinä, että tuntui typerältä pitää valatilaisuuksia kun ei ollut väkeäkään.

Mites hakijoilla lukeminen sujuu? Etiikkaa on mielenkiintoista lukea, samoin lait menevät aika kivuttomasti. EU sen sijaan on melkoisen kuivaa, tylsää ja saman asian toistelua moneen kertaan. Sisulla aion kuitenkin koko nivaskan opetella.

Kuumekin nousi ekaa kertaa aikoihin, ihanaa ollut koko päivä maata sisällä. Mitään flunssan oireita ei ole, mihinkään ei koske ja olo oo ihan virkeä, mutta lämpö vain nousee... mikähän tauti tämäkin :D

Kysyin jo aiemmin, että millaisella suorituksella nukenkannosta saa täydet pisteet/millainen on 3p suoritus? Silloin vastattiin, että materiaalin mukana tulevat ohjeet, muttei tässä kyllä mitään arvosteluperusteita mainita.

Kysyin jo aiemmin, että millaisella suorituksella nukenkannosta saa täydet pisteet/millainen on 3p suoritus? Silloin vastattiin, että materiaalin mukana tulevat ohjeet, muttei tässä kyllä mitään arvosteluperusteita mainita.

Tärkein lienee se että noston ja laskun aikana selkä on suorana, siihen kiinnitetään huomiota.

Joo, näin. Selkä suorana ja nostetaan jaloilla eikä selällä ja sit käsillä kiinni nukesta oikealla tavalla.

Mites hakijoilla lukeminen sujuu? Etiikkaa on mielenkiintoista lukea, samoin lait menevät aika kivuttomasti. EU sen sijaan on melkoisen kuivaa, tylsää ja saman asian toistelua moneen kertaan. Sisulla aion kuitenkin koko nivaskan opetella.

Kuumekin nousi ekaa kertaa aikoihin, ihanaa ollut koko päivä maata sisällä. Mitään flunssan oireita ei ole, mihinkään ei koske ja olo oo ihan virkeä, mutta lämpö vain nousee... mikähän tauti tämäkin :D

Kirjalliseen kokeeseen vinkkinä: Poliisilaki 1 § ja opettele EU-pruju. Sieltä tuli meidän aikana yllättävänkin pikkutarkkoja kysymyksiä, mm. EU:n kolme peruspilaria yms.

Muistelen, että suurin osa kysymyksistä olisi ollut EU-prujusta.

Kaverini kertoi tuosta nukenkannosta sellaista faktaa että hyvin paljon samanlaista nostotapaa opetetaan EA-1 kursseilla kun siirretään tajutonta henkilöä auton penkiltä pois? En tiedä sitten. Siinä oli ainakin tarttumistekniikka hyvin samanlainen kuin tuossa nukenkannossa.

Back
Ylös Bottom