ok. kiitoksia vastauksesta. Sitten esittäisin jatkokysymyksen, kun olen nyt reenaillut tuota ainekirjoitusta ja olen kirjoittanut sellaisia n.400-500 sanaisia aineita niin kysyisin jos kokeessa kirjoitan tuon pituisen niin miten siihen suhtaudutaan pituudeltaan. ettei tulkita ylipitkäksi?, vaikka pysyisikin asiassa. Paljon tietenkin riippuu aiheestakin paljonko tekstiä tulee
Mielestäni kannattaa panostaa laatuun, ennemin kuin määrään. Aika on kuitenkin rajallinen, eikä annettu aihe välttämättä ole kovin laaja -> liian pitkään aineeseen tulee helposti turhaa jaarittelua, tai aine jää kesken, kun aika loppuu.
Itse kirjoitin kaksi sivua ja sain 4/5, eli 500 sanaa ei tarvita. Tosin minäkin harjoittelin kotona kirjoittamalla pidempiä aineita, mutta kokeessa ei aika enempään olisi riittänyt. Kannattaa luetuttaa harjoitusaineita jollain kaverilla ja pyytää niistä kommentteja (oliko joku sanottu epäselvästi, oliko turhaa toistoa, etenivätkö asiat loogisessa järjestyksessä, oliko kappalejako selkeä jne.). Ja kirjoittaa jälleen lisää...
Ja tiivistelmän tekemistä kannattaa ehdottomasti harjoitella! Kokeessa siihen annettu aika on lyhyt ja alkuperäinen teksti saattaa olla todella pitkä ja vaikeaselkoinen - asian ytimen hahmottaminen ja kirjoittaminen on tultava selkärangasta!
Viimeksi muokattu: