Poliisi ampui vierastaan päähän

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
japa sanoi:
Virka-asettaan eivät saa kotiinsa. Joten tuon aseen on pitänyt olla "vapaa-ajan" ase.

onko tähän tullut joku muutos vai onko käytäntö vaan hieman eri mitä säännöt? Faijalla oli ainakin virka-ase aikoinaan kotosalla mukana. Ja minä fiksuna muksuna sitä kavereille esittelin.. No tuskin se oli ladattu :jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Tämäkin tapaus olisi voitu välttää jos säädettäisiin laki mikä kieltää aseiden säilyttämisen kotona. Olipa sitten poliisi, sotilas, rajavartija tai tavallinen pulliainen metsästysseurasta aseenkantolupineen: aseen saa haltuunsa määrättyä tarkoitusta varten vain ja ainostaan poliisilaitokselta edellyttäen että henkilö puhaltaa nolla promillea ja luvat on muutenkin kunnossa. Halvemmaksi tulee säilyttää kansalaisten pyssyt vallesmannin lukituissa tiloissa kuin pitää niitä nykyiseen tapaan levällään ympäri maata mitä epämääräisemmissä säilytystiloissa.

No nyt naapurin Kake ja Reiska tietysti protestoi että tulee ylimääräistä työtä kun pitää hakea ensin pyssyt vallesmannilta ennen kuin pääsee syksyllä taas hirvijahtiin. Jos tällä pienellä lisäbyrokratialla säästetään yksikin viaton ihmishenki on se sen arvoinen. :david:

Rautalangasta ja Ratakiskosta: "Lex Protsku" tarkoittaa sitä että kaikki ammattinsa puolesta asetta kantavat henkilöt eivät saa säilyttää mitään ampuma-aseita kotonaan. Ja laajempi versio määrää kaikki pyssyt säilytettäväksi nimismiehellä siihen asti kunnes aseen haltija tulee hakemaan pyssyään määrättyä tarkoitusta varten ja puhaltaa nolla promillea!

Jep! Tuohan toimisi pirun hyvin :thumbs:
Annas kun mä mietin huomista ohjelmaa... mä herään, käyn salilla ja sitten käyn hakemassa aseen poliisilaitokselta kun treenaan aseen käsittelyä. Sitten vien sen takaisin kun rupean syömään aamupalan. Ja käyn sitten kaupungilla ja asioilla. Sitten taas käyn hakemassa aseen asemalta kun puhdistan aseen ja vaihdan osia illan kilpailuja varten. Sitten vien aseen taas asemalle kun siivoan ja laitan ruokaa. Sitten haen klo 16.30 taas aseen asemalta kun lähden kisoihin. No kisoissa menee noin klo.22.00 asti jonka jälkeen vien taas aseen asemalle, toivottavasti joku poliisi setä jaksaa odotella mua siellä kun tulen. Ja sitten lauantaina taas sama uudestaan kun harjoittelen 2 kertaa päivässä. Entäs saanko asemalta useamman aseeni kerralla mukaan vai pelkästään yhden? Jos sattuu vaikka käymään niin että tuossa kuun lopussa tuolla Suomusalmella kisoissa varsinainen kilpa-ase hajoaa niin onko minulla mahdollisuuus pitää vara-ase mukana vai pitääkö sitten ajaa Kuopioon hakemaan se. Entäs sitten kun lähdetään metsälle vaikka viikoksi tuonne itärajan tuntumaan? Pitääkö mun tuoda ase joka yöksi tänne asemalle kun illalla otetaan saunakaljat?
Entäs sitten kun useilla tutuilla on useita aseita, parhaalla joku 60kpl? Ja osa niin arvokkaita että niitä ei kyllä ihan passaa päällekkäin hyllylle tai kaappiin latoa. Järjestääkö poliisi sitten niille lasivitriinin tai muun suojaisan säilytyksen. Tässä äkkiä ynnään että mitä minäkin tunnen aktiivi harrastajia täällä Kuopiossa niin poliisien pitää lisäsiipi tuonne asemalleen järjestää että saadaan kaikki pyssyt sinne sopimaan.

Mua kiinnostaisi nähdä tilasto jossa näkyy se että kuinka paljon henkirikoksia Suomessa tehdään ampuma-aseella, puukolla, kirveellä, paistinpannulla jne. Veikkaan että tuon tilaston valossa meillä kellään ei olisi puista voiveitseä terävämpää asetta kotona ja paistinpannutkin pitäisi aina broileria paistaessa hakea asemalta.

Joskun muinoinhan oli virkavallalla aikomus että kaikkien pitää käydä näyttämässä aseensa asemalla ja että ne luvitetaan uudestaan. Elikkä tarkastavat että ne vuonna -61 jne kirjoitetut luvat ovat viellä voimassa jne. Mutta siitähän ne juuri luopuivat sen takia kun olisi ollut aika ruljanssi kun joku keräilijä esim olisi viennyt 100 asetta kerralla tiskille ja siinä olisi joku virkailija sitten ruennut niitä syynäämään.

Jakob sanoi:
onko tähän tullut joku muutos vai onko käytäntö vaan hieman eri mitä säännöt? Faijalla oli ainakin virka-ase aikoinaan kotosalla mukana. Ja minä fiksuna muksuna sitä kavereille esittelin.. No tuskin se oli ladattu :jahas:

Kaipa siihen on tullut sillä viellä joku 5 vuotta sitten eräskin poliisi sai virka-aseellaan ampua kilpaa ja pärjäsikin erittäin hyvin mutta itse sanoi että nykyään kun ei edes saa kuin erittäin hyvistä syistä viedä asettaan kotia. Samoin muutamalla muulla tutulla poliisilla ei ole asetta kotonaan.

japa sanoi:
Kaipa siihen on tullut sillä viellä joku 5 vuotta sitten eräskin poliisi sai virka-aseellaan ampua kilpaa ja pärjäsikin erittäin hyvin mutta itse sanoi että nykyään kun ei edes saa kuin erittäin hyvistä syistä viedä asettaan kotia.
En tiedä mikä riittää hyväksi syyksi nykyään, mutta ainakin toissakesänä yhdellä tuntemallani poliisilla oli virka-ase kotona. Kävi tuolloin aina silloin tällöin pellolla paukuttelemassa johonkin ladon seinään...
Ehkä kaupungissa ollaan sitten tarkempia tuon asian suhteen. :)

Ihmisiä on monenlaisia, niin poliisejakin... Eikös eräs sm-tason kehonrakentakin ollut poliisi, kunnes jäi ilmeisesti suht vähinäänin pois virasta. Johtuen ilmeisesti muista harrastamistaan bisneksistä. Kyllä niitä virkaan soveltumattomia ihmisiä löytyy varmasti joka ammatista.

HXR on oikeassa. Ja vaikka alkoholia ei sinänsä pidäkään pitää lieventävänä asianhaarana, se nyt vaan on niin että kännissä moni ihminen muuttuu ihan apinaksi. Selvin päin tämäkin tapaus saattaa olla todella pitkäpinnainen ja rauhallinen kaveri.

Käsitykseni mukaan virka-asetta pitäisi pääsääntöisesti säilyttää työpaikalla. Joissain paikoissa pitää olla piirin pääällikön lupa, jotta asetta saa säilyttää kotona (saattaa olla piirikohtaisia eroja).

Tuomioistuimessa alkoholi ei ole rangaistusta lieventävä seikka tai anteeksiantoperuste.

gnut sanoi:
Mua kiinnostais nähdä tilasto, josta näkyy alkoholin hinta ja sen kulutus viimeisen 10 vuoden ajalta.

Musta vaan jotenkin tuntuu, ettei sen kulutus ole noussut paljoa, vaan kyseessä on propaganda.

Veikkaisin kyllä, että kulutus on noussut. Ainakin itse olen huomannut, että olutta menee paljon enemmän kuin ennen; sixpackin hinta oli sellainen sopiva aikoinaan. Nykyisin kun mäyrä maksaa saman verran, tulee se ostettua, ja juotua sitten pari enemmän, loput jääkaapissa ja vähitellen sitten taas.
Tälläisistä muutoksista juomatavoissa tuskin tulee otsikoita ja ongelmia, muutoin kuin "dramaattisen" alkoholikulutuksen takia.

Mutta joo, olisi kiva nähdä tilastoja ennen kuin voi mitään johtopäätöksiä tehdä.
"Viinalla on aina arvonsa"

Valitettavaa, mutta elävää elämää. Muutama fakta jossittelun keskelle:

- Poliisimies oli yli 50 kymppinen, varmasti nähnyt ja kokenut kaiken (järkkäpoliisi), nyt meni vituiksi - kantaa vastuunsa, eikä aseen kanssa tarvite enään töitä tehdä

- Ase oli OMA ja LUVALLINEN, ei VIRKA-ASE.

- Poliisilla vielä jonkun verran .38 & .357 S&W revolvereja (joku tätä epäili)

- Virka-aseet säilytetään laitoksilla, tehtävät, joissa asetta saa pitää kotona, on määritelty erikseen (laitoskohtaista toki, missä valvotaan tai on hyväksytympää)

Mike sanoi:
Sä oot varmaan nyt sitten vitun kova jätkä kun huutelet täällä muita kukkahattusediksi, kerroppa nyt oma mielipiteesi toisen päähän ampumisesta?

En tiedä kovasta jätkästä ja taidan itse olla kukkahattusetä ja pakkiksen ammattiymmärtäjä pahimmasta päästä, joten mielipide päähän ampumisesta: jos joku ampuu toista (aseetonta) ihmistä päähän, ei tätä voi millään tavalla puolustella. Oli ase kyseessä sitten virka-ase, oma harrastusase tai kaverin ase. On selvää, että kaverilla ei ole kaikki kohdallaan päässään ja elämässään, eli kyseinen tyyppi ei sovellu aseen omistajaksi/haltijaksi. Paska homma, että asia tuli käytännön kautta todetuksi, ihannetilanteessa aseluvan hankkimisen seulan tulisi karsia pipipäät.

Kritiikki koski lähinnä sitä, että yksittäisten tapausten perusteella ollaan siirtämässä kaikki Suomen sadat tuhannet harrastusaseet poliisilaitokselle lukkojen taakse. En siis verrannut horkan käyttöä päähän ampumiseen, vaan siihen, että Ekimies säilyttäisi aseensa edelleen panssarikaapissaan lukkojen takana eikä 25 kilometrin päässä poliisilaitoksella.

Asiat vaan voi ymmärtää juuri niinkuin haluaa :rolleyes:

Onko se maailma nyt sitten menossa mihinkään? Mä uskon, että nykysin medialla ja nimenomaan sensaatiohakuisella medialla on uskomaton valta luoda yleisiä mielikuvia ilman varsinaisia faktoja. Otsikot johtaa harhaan, ovat ylidramaattisia jne. Näillä mun mielestä saadaan muokattua ihmisten yleiskuvaa ja saadaan aikaan näitä keskusteluja "mihin tämä maailma on menossa". Sinällään keskustelu ei ole pahasta, jopa hyvästä. Mulla vain on perstuntuma näiden otsikoiden vaikuttavan joissain asioissa siinä määrin, että otsikkoon liittyvälle asialle säädetään heti hätäpäissään joku laki/säädös ilman sen kummempaa tutkimista. Tällä lailla/säädöksellä taas "holhotaan", ehkäpä turhaankin(?). Esimerkkinä nyt otsikoissa olleet moottoripyöräonnettomuudet, isoja dramaattisia otsikoita, onnettomuuslistoja dramaattisin tekstein jne. Mihin tällä pyritään? Tietysti lehdet pyrkii kasvattamaan myyntiään, mutta tällaiset otsikot ovat kyllä omiaan muokkaamaan yleistä mielikuvaa, varsinkin nuorista motoristeista. Voisin jo hyvin kuvitella, miten tämäkin asia tulisi eduskunnan käsittelyyn ja ratkaisuna olisi säätää moottoripyörille tehorajat. Kuvitteellista kyllä, mutta kuvastaa mun saamaa mielikuvaa miten asiat hoidetaan päätöstasolla. Asiantuntija mä en missään nimessä tässä asiassa ole, mutta näin rivikansalaisena mulle on tällainen tuntuma jäänyt.

Ikäviähän tollaiset ampumistapaukset aina on, mutta niitä nyt vain sattuu ja enpä usko, että näitä voidaan koskaan millään kitkeä pois. Uhrilla on kyllä käynyt uskomaton tuuri, kun luoti on vain hipaissut ohimoa.

Iltalehti sanoi:
Ampujapoliisilla sankaritausta
1.7.2005 0:36

Tapon yrityksestä epäilty lahtelaispoliisi taltutti kolmoismurhaaja Mika Murasen.

Mika Murasen pakomatka päättyi lahtelaispoliisin ampumaan laukaukseen huhtikuussa 1994.

Vanhempi konstaapeli vangittiin ja pidätettiin virasta Lahdessa juhannuksena ammutun laukauksen takia.

Ystävänsä ampumisesta epäilty lahtelainen 54-vuotias vanhempi konstaapeli kunnostautui virkatehtävissään toden teolla yksitoista vuotta sitten.

Hän teki ratkaisevat liikkeet, kun varusmieskarkuri Mika Murasta jahdattiin Kotkassa huhtikuussa vuonna 1994.

Muranen, 22, karkasi varusmiespalveluksesta Kymen ilmatorjuntarykmentistä Haminasta varastamansa rynnäkkökiväärin kanssa. Pakomatkallaan hän ampui kotitalonsa naapurissa asuneen pariskunnan jalkajousella ja lisäksi yhden miehen rynnäkkökiväärillä.

"Hän teki ratkaisevan päätöksen"

Poliisit jahtasivat ja piirittivät Murasta toista vuorokautta. Pakomatka päättyi lahtelaispoliisin ampumaan laukaukseen.

- Hän oli se henkilö, joka teki ratkaisevan päätöksen ja myöskin toteutti sen, kun kohdalle sattui, vahvistaa Lahden poliisipäällikkö Pekka Ojala.

Katsotaanko "sankaritausta" ja humalassa oleminen lieventäväksi asianhaaraksi siinä vaiheessa kun asiaa puidaan oikeudessa?

NL:n aselait

Neukkulassahan ei saanut lupaa ns siviili käsiaseelle lainkaan, myöskin rihlatulle aseelle lupia ei herunut, ainoastaan haulikolle sai luvan metsästysaseena. Nykyisin Venäjällä saa kivääriluvan, kun on ollut haulikkoon lupa 5-vuotta.

Tuossa aseiden "poisottamisessa" on aina omat riskinsä, kansa, jossa siivileiltä on aseet kerätty pois on helposti kontrolloitavissa, ts ns aseellisen kapinan vaara on olematon, mikä taas antaa tavallaan herkullisen asetelman diktatuurin pystyttämiseen.

Tuossa mietteitä Sveitsin mallista
http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/1.syyskuu/svei3500.htm

Sveitsin malli sanoi:
...liikekannallepanon turvaamiseksi sotilailla on oltava ase ja riittävästi ammuksia, jotta he voivat taistella tiensä kotoa oman yksikkönsä kokoontumispaikalle.

Joo, ainut ongelma tässä on se että jos päässä kilahtaa rauhan aikana niin ostoskeskuksessa tai koulun pihalla tapahtuu joukkomurha Sveitsin ja USA:n malliin. :evil:

Olenko peräti väärässä vai mistä johtuu että on syntynyt tällainen yleisvaikutelma: mitä vapaampi aselainsäädäntö niin sitä enemmän järjettömiä väkivallantekoja pyssy kädessä? Jos käytte lukemassa tuon edellisessä postauksessa olevan linkin Sveitsin kuvioista niin siellä kerrotaan aika hyvin miksi juuri ampuma-aseet ovat poikkeuksellisen vaarallisia.

protsku sanoi:
Katsotaanko "sankaritausta" ja humalassa oleminen lieventäväksi asianhaaraksi siinä vaiheessa kun asiaa puidaan oikeudessa?

Epäilemättä. Eihän se nyt paha mies enää olekaan, vaan se on sankarikyttä. Kyllähän nyt tekevälle sattuu ja rapatessa roiskuu jne.

L&N sanoi:
Epäilemättä. Eihän se nyt paha mies enää olekaan, vaan se on sankarikyttä. Kyllähän nyt tekevälle sattuu ja rapatessa roiskuu jne.

Ymmärrän kyllä että tuo sinun vastaus on sarkasmia. Myöskin kaikki on katsoneet paljon telkkarista Shield-poliisisarjaa ja nähneet että raskas työ ja raskaat huvit. Mutta onko tosiaan niin että keltainen lehdistö määrää tässäkin tapauksessa kansan yleisen mielipiteen? Toimittaja keksii että rikoksesta epäilty konstaapeli toimi 11 vuotta sitten ansiokkaasti pidätyksessä. Siispä aletaan puhua sankaripoliisista. Siis että olis vähä niinkuin se Shield joka on vähä niinkuin lain yläpuolella koska se on niin kova jätkä?

Nykäsen Matti oli urheilusankari parikymmentä vuotta sitten ja on kai vieläkin kaikkien aikojen menestyksekkäin mäkihyppääjä. Noin vuosi sitten Nykäsestä tuli tappoa yrittänyt rikollinen. Kumpi muistetaan 10 vuoden päästä: urheilusankari vai linnakundi?

P.S. :offtopic: Bodomin oikeudenkäynti pidetään sitten avoimin ovin elokuusta alkaen. Luvassa on valtava mediashow.

protsku sanoi:
Näin mun mielestä kummallakaan ei pitäisi olla mitään merkitystä oikeudessa. Otetaanko tollasia juttuja oikeesti lukuun kun tuomioita jaellaan?

Hän oli se henkilö, joka teki ratkaisevan päätöksen ja myöskin toteutti sen, kun kohdalle sattui, vahvistaa Lahden poliisipäällikkö Pekka Ojala.

Nyt mulla kummittelee päässä ajatus, että torstain iltapäivälehtiä vilkaistessani näin jonkun poliisiesimiehen käyttävän samantapaista "tehdä oma ratkaisunsa" -lausetta viitatessaan juhannuksen tapahtumiin.

Sankaruus tai humala tuskin vaikuttaa mitenkään, tuomio tulee tiukasti kirjan mukaan.

Reino on jo tilannut uuden "Lahden poliisi" t-paitansa:

(ETUPUOLI)
Tee oma ratkaisusi

(TAKAPUOLI)
Luoti päähän lopettaa vittuilun!

protsku sanoi:
Joo, ainut ongelma tässä on se että jos päässä kilahtaa rauhan aikana niin ostoskeskuksessa tai koulun pihalla tapahtuu joukkomurha Sveitsin ja USA:n malliin. :evil:

Olenkohan sokea vai miksi en löytänyt alkuperäistä postausta Sveitsin mallista?

Anyway, Sveitsissä on ase n. 1,5 miljoonassa kotitaloudessa ja aseiden määräksi arvellaan 10 miljoonaa. Väkivaltarikoksista 5%:ssä käytetään ampuma-asetta. Onko toi sitten vähän vai paljon, siihen en osaa ottaa kantaa.

On muuten huvittavan näköistä, kun viikonloppuisin isännät ajavat pikkukylissä pappamopoilla ampumaradalle rynkky selässä. Pari kertaa näin myös aseistautuneen pyöräilijän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom