Poliisi ampui vierastaan päähän

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä virka-aseen säilytyspaikka on työpaikalla tai ainakin pitäisi olla (toki poliiseilla voi olla aseenkantolupa myös muihin aseisiin, jotka ovat hänen kotonaan säilössä). Vanhemmilla poliiseilla voi olla virka-aseenaan revolverejä. Käsitykseni mukaan revolverien jälkeen tuli FN ja sen jälkeen tämä nykyinen Clock.

Ikävä tapaus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eri asia on jos tuo on joku harrasteluase. Poliisithan ovat myös ihmisiä, mutta jos seula ei poista kännissä aseita heristelevää kaveria, niin jotain pitäisi tehdä. Poliisilta edellytetään IMO erittäin seesteistä käytöstä ja tuommoinen henkilö ei poliisiksi IMO sovi.

Mike sanoi:
Eri asia on jos tuo on joku harrasteluase. Poliisithan ovat myös ihmisiä, mutta jos seula ei poista kännissä aseita heristelevää kaveria, niin jotain pitäisi tehdä. Poliisilta edellytetään IMO erittäin seesteistä käytöstä ja tuommoinen henkilö ei poliisiksi IMO sovi.

No tuskin tämä 54 vuotias poliisi on kovin montaa kertaa aikaisemmin vieraitaan päähän kännissä ammuskellut....
Ja tuskin on pitkään polisikaan enää...
Asiassa on kuitenkin huomattava, että ampuja ei tehnyt ns. lopetuslaukausta ja ilmoitti asiasta itse kolleegoilleen.

Ugga sanoi:
No tuskin tämä 54 vuotias poliisi on kovin montaa kertaa aikaisemmin vieraitaan päähän kännissä ammuskellut....
Ja tuskin on pitkään polisikaan enää...
Asiassa on kuitenkin huomattava, että ampuja ei tehnyt ns. lopetuslaukausta ja ilmoitti asiasta itse kolleegoilleen.
Kuten yleensä, monet asiat jää kokonaan pimentoon. Kuinka monta kertaa aikaisemmin tämä samainen on leikkinyt aseella ja ampunut ohi pään? Jos se nyt ekan kerran osui, vahinko tai ei, vittuako sitä aseella pelleilemään kännissä. Poliisin jos jonkun pitäisi tuo tietää.

Mike sanoi:
Jos se nyt ekan kerran osui, vahinko tai ei, vittuako sitä aseella pelleilemään kännissä. Poliisin jos jonkun pitäisi tuo tietää.

Noihan se on, aseet ja päihteet ei sovi yhteen sitten ollenkaan. Tuskin tämä sankari on enää pitkään poliisin hommissa ja taitaa lähteä luvat ja pyssytkin valtiolle.

Humalainen poliisi on uhannut aseella kaveriani, siviilissä siis. Sekoili siinä kadulla jotain että mun kaveri olisi varastanut jonkun pyörän. Oli kuulemma pikkasen puntit tutissut kun oltiin tarjoiltu pimeällä kadulla revolveria naaman eteen. Onneksi sen kännisen poliisin kaveri oli saanut sen rauhoiteltua. Oli tämä revolverisankari sentään tullut selvinpäin pyytämään anteeksi kohtausta. En muista oliko tämä mun kaveri käynyt kamarilla kertomassa tapauksesta.

Luvan aseen hallussapitoon saa jos
a) ei ole syyllistynyt rikokseen tai rikkomukseen josta voidaan epäillä luvan hakijan olevan sopimaton aseen haltijaksi
b) aseella on perusteltu ja hyväksyttävä käyttötarkoitus
c) aseen on sovelluttava hyvin käyttötarkoitukseen
d) Jossain kunnissa vaaditaan lisäksi todisteita aktiivisesta harrastamisesta

Esimerkiksi aggressiivinen käyttäytyminen torilla saa aikaan aseluvan raukeamisen, näin pitääkin olla. Poliisia pidetään varmasti luotettavana aseen omistajana, joka ottaa turvallisuusnäkökohdat huomioon. Patruunoita ja asetta ei saa säilyttää samassa paikassa, joten joko rumpuun on unohtunut patruuna tai mies on humalapäissään hakenut patruunan toisaalta. Molemmat tapauksina tuomittavia aseen vaarallisesta säilytyksestä. Tähtääminen toista kohti varmistamatta asetta tyhjäksi: törkeä huolimattomuus aseen käsittelyssä. Aseen käsittely humalassa: huolimattomuus aseen käsittelyssä.

Jeesustelusta: mun mielestä on parempi että mahdollisimman moni ase rekisteröidään ja lupa haetaan laillisesti. Suomessa ampumaharrastus on kuitenkin yleistä. Pimeitä aseita on liikkeellä paljon, jos rikokseen asetta tarvitsee, sellaisen varmasti saa jostain ostettua. Luvanvaraisella aseella harvoin tehdään mitään rikollista. Tästä voidaan todeta aseiden lupakäytännön olevan aika kohdillaan, jos ihmiset käyttävät asettaan hyväksyttyyn käyttötarkoitukseen - rata-ammuntaan tai metsästykseen. Jos vahinkoja sattuu, syynä on aseen varomaton käsittely. Tällöin luvat otetaan pois - valitettavasti kerta saattaa olla kohtalokas. Tapaukseen liittyen surkeaa, poliisia kun pitäisi sellaisena tavallista kokeneempana ja luotettavampana aseen käsittelijänä. Ei kyllä voi puolustaa tekoa mitenkään, viina oikeastaan pahentaa tilannetta.

IMO luvat pois, poliisista erottaminen ja korvaukset/vankeus.

protsku sanoi:
Viinapäissään oleminen ei ole mikään lieventävä asianhaara. Poliisin tulisi noudattaa ammattinsa puolesta aseiden käsittelyssä suurempaa varovaisuutta kuin mitä tavallisilta kansalaisilta vaaditaan.

Äkkiseltään saa sen vaikutelman, että tuskin tuossa mistään huolimattomasta käsittelystä on ollut kyse. Ensin tulee riitaa, sen jälkeen ase laukeaa ja luoti osuu päähän ----> kuulostaa ihan perussetiltä, tahallista ja tarkoituksellista toimintaa.

Tämäkin tapaus olisi voitu välttää jos säädettäisiin laki mikä kieltää aseiden säilyttämisen kotona. Olipa sitten poliisi, sotilas, rajavartija tai tavallinen pulliainen metsästysseurasta aseenkantolupineen: aseen saa haltuunsa määrättyä tarkoitusta varten vain ja ainostaan poliisilaitokselta edellyttäen että henkilö puhaltaa nolla promillea ja luvat on muutenkin kunnossa.

Tuollaista lakia tuskin säädetään ikinä. En keksi mitään syytä miksi muiden viranomaisten kuin poliisin tarvitsisi raahata aseensa poliisilaitokselle säilytettäväksi.

Rautalangasta ja Ratakiskosta: "Lex Protsku" tarkoittaa sitä että kaikki ammattinsa puolesta asetta kantavat henkilöt eivät saa säilyttää mitään ampuma-aseita kotonaan.

Tämä versio laista asettaisi ammattinsa puolesta asetta kantavat henkilöt eriarvoiseen asemaan muihin kansalaisiin nähden. Miksi viranomaiset eivät saisi pitää harrastusvälineitään kotona?

Ja laajempi versio määrää kaikki pyssyt säilytettäväksi nimismiehellä siihen asti kunnes aseen haltija tulee hakemaan pyssyään määrättyä tarkoitusta varten ja puhaltaa nolla promillea!

Kuka maksaa tästä toimintamallista aiheutuneet kustannukset? Henkilökunta ja tilat maksavat, aseet eivät itsestään hyppää kaapista luvanhaltijan käteen. Tämä tarkoittaisi myös sitä, että kantakaupungissakin olisi entistä enemmän tuliaseella aseistautuneita henkilöitä liikenteessä ja se osaltaan kasvattaisi riskejä. Aseita katoaisi helpommin ja ne olisivat useammin käytettävissä kun vähän hermo leikkaa kiinni. Ja entä yön yli kestävät metsästysreissut ja ampumakilpailut yms? Missä aseita öisin säilytettäisiin?

Mun käsittääkseni poliisi saa viedä virka-aseen kotiinsakin. Ja toi on ihan oikein. Hyvähän se on, että poliiseilla on mahdollisuus treenailla anpuamista, jotta tosipaikassa sitten tulee hyviä osumia! :rock:
Toiseksi kun poliisit saa lähes viikoittain kuulla rikollisilta uhkailuja tyyliin "mä tiedän missä sun perheesi asuu", niin musta on reilua, että he saavat pitää pöytälaatikossa jotain järeämpää ihan varmuuden vuoksi. :whip: :evil:

Jos minä haluan harjoitella ampumista, haen aseen työpaikalta ja menen radalle
ampumaan. Ja kun palaan radalta, vien aseen takaisin työpaikalle. Yhden ainoan kerran ase on ollut yön yli kotona ja se johtui ihan käytännön järjestelyistä, eli seuraavan päivän harjoituksiin oli vaivattomampaa mennä suoraan kotoa käsin. Silloinkin ase oli purettu.

P.S. Minua henkilökohtaisesti ei ole ikinä uhkailtu niin kovasti, että minulla olisi perusteltu syy pelätä jotain tapahtuvan ja uskon sen todellisen uhan olevan aika pienen suurilla osalla suomalaisita poliiseista. Mutta onhan niitä todellisiakin uhkia ollut...

Kyttä on kyttä on kyttä. Ei. Kyttä on tavallinen suomalainen mies, joka on valinnut duunikseen poliisin ammatin. Ne dokaa ja saa burnoutteja ihan niinkuin muutkin. Itse veikkaan, että lievempää kamaa tapahtuu koko ajan, mutta se onnistutaan pitämään pois otsikoista. Jos naapurissani aikoinaan asunut kyttä lähti aamuisin selvänä maijan rattiin, niin sen maksa oli nopeampi kuin mun SOKUTO!

Mike sanoi:
Kuinkahan paljon enemmän portsarit saa tappouhkauksia kuin poliisit?.

Sossut saa kanssa ihan vitusti. Harvempi ottaa hirveen hyvin sitä, että joku ottaa sun muksut pois sulta. Etenkin kun ne tyypit jo lähtökohtaisesti on aika mielenvikaisia, juoppoja, pirihuoria ja linnakundeja. Eihän niitä muksuja muuten olisi tarvetta huostaan ottaa...

Raven sanoi:
Missä tämä fakta on ollut? Ihan mielenkiinnosta vain kyselin, niin voisi vertailla tilastoja.
Mua kiinnostais nähdä tilasto, josta näkyy alkoholin hinta ja sen kulutus viimeisen 10 vuoden ajalta.

Musta vaan jotenkin tuntuu, ettei sen kulutus ole noussut paljoa, vaan kyseessä on propaganda.

gnut sanoi:
Mua kiinnostais nähdä tilasto, josta näkyy alkoholin hinta ja sen kulutus viimeisen 10 vuoden ajalta.

Musta vaan jotenkin tuntuu, ettei sen kulutus ole noussut paljoa, vaan kyseessä on propaganda.

Niinpä, mutta mistä tällainen luotettava tilasto revitään? Ei ainakaan ALKOn myynneistä. Kun viinan ja kaljan hinta Suomessa putosi, varmasti putosi myös esim. Virosta tuotavan alkoholin määrä. Eipä itsekään viittinyt edelliseltä Vironmatkalta paljon kaljaa kantaa, kun sisällön hinta on sama kun täällä ostaa Cittarista hyvästä tarjouksesta oluet.

Nyt menee jo pahasti :offtopic:

Mike sanoi:
Kuinkahan paljon enemmän portsarit saa tappouhkauksia kuin poliisit?
Erona on ehkä se, että poliisit saa niitä muiltakin kuin kännisiltä teiniörveltäjiltä. He kun pistää oikeesti pahoja setiä linnaan... :rock:

Tupla-J sanoi:
Mä näkisin näiden juttujen lisääntymisellä olevan paljonkin tekemistä nykyisin niin paljon halvemman viinan kanssa. Päin helvettiä hommat menee niin kauan kuin jengi riemuitsee että "nyt voi ryypätä enemmän" sen sijaan että ryyppäisivät sen verran kun olis fiksua ja käyttäisivät loput rahat muuhun.

viina on viisaiden juoma

Taattua iltapäivälehtien otsikointia taas. Samaa tasoa kuin insnööri tappoi vasaralla vaimonsa. Kuten tuossa todettiin niin tavallisia ihmisiä ne poliisit on vapaa-ajalla. Kaiken sen jälkeen mitä jotkut duunissa näkee ja kokee voi joillakin napsahtaa helpommin kuin perusinsinöörillä.
Mitenkään vähättelemättä tapahtunutta pakko ihmetellä miten tämä eroaa siitä jos ampuja olisi ollut 'joku mies'.

blackie sanoi:
Taattua iltapäivälehtien otsikointia taas. Samaa tasoa kuin insnööri tappoi vasaralla vaimonsa. Kuten tuossa todettiin niin tavallisia ihmisiä ne poliisit on vapaa-ajalla. Kaiken sen jälkeen mitä jotkut duunissa näkee ja kokee voi joillakin napsahtaa helpommin kuin perusinsinöörillä.
Mitenkään vähättelemättä tapahtunutta pakko ihmetellä miten tämä eroaa siitä jos ampuja olisi ollut 'joku mies'.

:worship:

Hullu maailma.. En koskaan tule ymmärtämään sitä, miksi ihmiset ampuvat toisiaan. :rolleyes:

Mike sanoi:
Miksi helvetissä skoudella pitää olla ase himassa? Kun ollaan duunissa niin ollaan duunissa, vaikka poliisit ovatkin vapallakin ns. duunissa, niin aseita tuskin tarttee. .

Virka-asettaan eivät saa kotiinsa. Joten tuon aseen on pitänyt olla "vapaa-ajan" ase.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom