Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä on asiakkaalla ja duunissa muutamien kanssa aiheesta juteltu ja kovasti tuntuu olevan monella kiinnostusta ja halua, mutta uskallus puuttuu. Pätevää sakkia monelta osin, sinkkuja ja varmasti pärjäisivät maailmalla, jos vaan oppisivat vähän kommunikointia ja olemaan vähemmän tuppisuisia suomalaisia. Mutta ei vaa uskalleta ja lähtemisen sijaan vaan valitetaan, kuinka kaikki on paskaa, työ, hallitus, liksa, sää, ihmiset jne. Ehkä se vaatii Kreikan kaltaisen romahduksen ja oman duunin alta lähtemisen, ennenkuin muuttuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta ei vaa uskalleta ja lähtemisen sijaan vaan valitetaan, kuinka kaikki on paskaa, työ, hallitus, liksa, sää, ihmiset jne. Ehkä se vaatii Kreikan kaltaisen romahduksen ja oman duunin alta lähtemisen, ennenkuin muuttuu.

Jos kaikki on paskaa niin silloin ongelma on oman pään sisällä eikä sitä pääse karkuun ulkomaille muuttamalla. Suomen kansallistangon kuuntelu riittää terapiaksi

View: https://www.youtube.com/watch?v=8C31lO7_Naw
Kannattaa vielä opetella tanssimaan tangoa niin tarvitsee vain matkustaa lähimpään tanssiravintolaan ja odottaa, että biisi pyörähtää soimaan. Sitten on hyvä kanavoida melankolinen aggressio tangon tulkintaan. Tiukka ote naisesta ja aggrella eteenpäin - vitun Sipilä - säpäkkä stoppi - vitun verotus - voimalla eteen - vitun yt:t - tiukka oikeaan - vitun negatiiviset suomijuntit - toinen tiukka perään - vitun loskapaska... Kerrankin suomimies näyttää tunteitaan ja siitä naiset tykkää. Tämä lievittää suomimiehen vitutusta ainakin hetkellisesti.

Kehittäviä syitä muuttaa muualle on suunnilleen nämä:
  1. Duunia ei löydy lähempää
  2. Urakehitys edellyttää muuttamaan suurempiin ympyröihin
  3. Seikkailunhalu
  4. Suuri Rakkaus

Ihan totta että jos se perusasenne on sellainen, että vituttaa kaikki, niin kyllä niitä vitutuksen syitä löytyy muualtakin. Ja todennäköisesti vielä enemmän kun ei äidinkielellään saa hoidettua asioita ja joka maassa on omat kuvionsa mm. byrokratian suhteen.

Mulla on paljon kavereita, jotka ovat spekulatiivisella tasolla puhuneet ulkomaille lähdöstä, mutta toistaiseksi sille tasolle ovat aikeet myös jääneet. Ehkä suurimpina syinä:

- Puuttuu riskinottokyky/-halu. Jos, jos ja jos.
- Nykyistä parempaa työpaikkaa ei olekaan niin helppo löytää
- Suomessa on helppo olla ja elää, ei uskalleta käydä katsomassa, jos muualla ei olekaan
- Palkkatöissä rahallinen korvaus ei kuitenkaan suurimmalle osalle kartuta omakotitalon verran säästöjä paikassa x lyhyellä aikajänteellä. Mieluummin maksellaan sitä kämppää sitten 20 vuotta kuin 10.
- Sosiaalinen verkosto romahtaa ainakin aluksi
- Puoliso ei missään nimessä halua

Omasta mielestäni syitä, miksi kannattaisi lähteä, jos vähänkin tuntuu:
- Vanhempana kaduttaa, kun ei koskaan kokeillut vaikka halua oli. Silloin voi olla jo liian myöhäistä.
- Jos firman sisällä saat lähetyksen lokaatioon x määräaikaisesti, riskit on minimaaliset. Aina pääsee takaisin ja vaikka kuinka vituttaisi, vuoden tai kaksi jaksaa kun tietää että tää on pian ohi.
- Aina oppii jotain uutta kun uskaltautuu pois mukavuusalueeltaan
- Raha ja työpaikkojen sekä -tehtävien monipuolisuus

Minua pitää ulkomailla yksinkertaisesti duunien haastavuus, palkkaus ja miellyttävämpi maantieteellinen sijainti. Yksinkertaisesti mielihyvästä joutuisi tinkimään noiden kaikkien osalta jopa huomattavasti, jos takaisin muuttaisi. Perhe ja kaverit suurimpana motivaattorina takaisin. Jonain päivänä muutankin. Ensin pitää vain olla tarpeeksi pääomaa Suomessa asumiseen. Tällä hetkellä pohdin seuraavaa siirtoa puolisoni kanssa.

Mua pitää suomessa ehdottomasti perhe. Jos käy niin kuin nyt näyttää että joutuu työn perässä mennä ulkomaille, niin lähden yksin. Jos vaikka kuukauden välein saisi pidettyä pitkän viikonlopun ja lentelisi sitten suomessa käymään. Ihan perseestähän tuollainen kuvio on ja melkein voisi ottaa jo etukäteen avioeron kun sellainen tuosta todennäköisesti kuitenkin seuraa.

Mua pitää suomessa ehdottomasti perhe. Jos käy niin kuin nyt näyttää että joutuu työn perässä mennä ulkomaille, niin lähden yksin. Jos vaikka kuukauden välein saisi pidettyä pitkän viikonlopun ja lentelisi sitten suomessa käymään. Ihan perseestähän tuollainen kuvio on ja melkein voisi ottaa jo etukäteen avioeron kun sellainen tuosta todennäköisesti kuitenkin seuraa.
Kuinka pitkä keikka on mielessä? Kyllä avioero on hyvä ottaa ihan varmuuden vuoksi :)

Mä olen pari kertaa lähtenyt reissuun puoli vuotta ennen perhettä. Kävin Suomessa viikon per kuukausi n. 10 tunnin lentomatkan takaa. Todella raskasta, en suosittele.

Ihan perseestähän tuollainen kuvio on ja melkein voisi ottaa jo etukäteen avioeron kun sellainen tuosta todennäköisesti kuitenkin seuraa.

Onko sulla taloudellinen pakko saada duunia? Ulkomaille muutto tarkoittaa siirtymistä pois mukavuusalueelta ja pakottaa kehittymään. Ihan niinkuin Matti tuossa sanoi. Tämä on joko vittumaista tai mielenkiintoista riippuen ihan siitä miten asian näkee. Kannattaa miettiä mitä saavuttaa sillä, että lähtee yksin. Onko avioliitto muutenkin terminaalivaiheessa? Miten suhde lapsiin selviää? Perusfakta on, että omat lapset lienee ainoa fiksattu muuttuja elämässä. Töitä, parisuhteita, harrastuksia ja elämän mielekkyyttä voi rakentaa monella tavalla, mutta lapsiaan ei voi vaihtaa.

Jos valitset lähteä ulkomaille yksin niin joudut rakentamaan elämäsi uudestaan. Uskon että olet oikeassa siinä, ettei vaimo jaksa odotella ainakaan "toistaiseksi" sopparilla. Siinä mielessä ero kannattaa ottaa heti niin voi aloittaa uuden naisen kalastelun heti tai poiketa edes sakemannin kylpylään vailla mielipahaa. Ei tartte kitua vuosia puutteessa ja potea huonon aviomiehen syndroomaa odotellen, että vaimo ilmottaa erosta. Töiden ulkopuolella pitää sitten olla tarkkana. Jos olet tottunut perhe-elämään niin yksin maailmalla viina alkaa maistua melko varmasti. Aluksi sitä aattelee, että juhlin hieman irtiottoa. Vuoden päästä, että menköön näin. Sitten sitä ei enää aattele. Alusta asti pitää olla suunnitelma mitä alkaa tehdä duunin lisäksi. Ilman elämää on ihan karseeta mennä toimistolta yksinäiseen kämppään värjöttelemään illaksi. Kavereita ja mielekästä tekemistä saa kyllä aikanaan, mutta se vaatii panostamista. Elämän rakentaminen alkeista on ainakin parin vuoden projekti.

Toinen vaihtoehto on pysyä kotona ja rakentaa ammatillinen identiteetti uusiksi. Oletan siis, että duunien vähyys johtuu "väärästä" akronyymilistasta resumessa. Sanoisin että tämä projekti on about yhtä haastava, kuin muutto ulkomaille. Siinä saa kuitenkin jäädä perheensä pariin, mikäli koet tämän tärkeäksi arvoksi. Tsekkaat vaan Monsterista minkälaisia osaajia haetaan (esim. Java Full Stack) ja sitten opiskelet sellaiseksi. Tämä on tietysti työläämpää, kuin palkkatyöt, mutta kokonaisuudessaan yhtä helppoa, kuin muuttaa yksin vieraaseen maahan. Tätä ei moni tunnu älyävän, mutta ammattimiehelle on täysin mahdollista koodata itsekseen näyttävä harkkatyö. Työkalut ja kaikki maailman informaatio on saatavissa verkosta. Tukena voi hyvin käyttää työvoimapoliittista koulutusta jos osuu kohdalle. Tässä on tietysti se huono puoli, että joutuu nöyrtymään takaisin junioriksi ja tekemään hitosti duunia. Voi olla suuri haaste jos mieltää itsensä senioriksi ja on tottunut kaivelemaan päivät pitkät persettään 4-5k palkalla, koska on niin vitun seniori. ;)

Vaikka jostain insinööripulasta on ollut puhetta, niin eipä näemmä Saksaankaan mennä ihan että heilahtaa. Kuriittani oon hakenut muutamaa jobia, jotka mätsää hyvin työhistoriaan eli ei mitään kuuta taivaalta meininkiä, mutta bumerangina tulee. Viimeisin tänään "Needless to say, we receive a very high volume of CVs for all of our roles, a number of which were a closer match to our current requirements."

Eli CV on paskempi kuin ajattelinkaan, tai hyvää jengiä on töitä vailla ihan määrissä. Varmasti tietty vaikuttaa sekin että on kaukaa, jos vaan joku otollinen kandidaatti löytyy samalta kylältä niin ilman muuta se katotaan ensin.
Eli jatketaan nyt vaan Javan grindaamista odotellessa.

Tuli vaihteeksi headhuntterin yhteydenottokin, mutta ei ne tähän astikaan ole johtaneet mihinkään.

"Needless to say, we receive a very high volume of CVs for all of our roles, a number of which were a closer match to our current requirements."
Ei tarkoita mitään. Tuo on melkein sanasta sanaan osa vastausta, joka meidän rekrytointiplatformissa on vakiotemplatena niille, joita ei valita haastikseen.

Eli CV on paskempi kuin ajattelinkaan, tai hyvää jengiä on töitä vailla ihan määrissä. Varmasti tietty vaikuttaa sekin että on kaukaa, jos vaan joku otollinen kandidaatti löytyy samalta kylältä niin ilman muuta se katotaan ensin.
Eli jatketaan nyt vaan Javan grindaamista odotellessa.

Onko sulla suomalaistyyppinen CV, jossa on asiallisesti listattu tehtyja juttuja ja taitoja? Jos on niin siitä voi löytyä vika. Saksasta en tiedä, mutta ainakin amerikassa jengi kiillottaa cv:t ihan utopistiseksi. Läheltä löytyy yks esimerkki jenkkityylin kiillotuksesta. Tyyppi on kädetön noobi, jota pitää jengin auttaa ja silti ei oikein synny mitään. Esimerkin cv:ssa ja linked:inssa lukee leading development of XXX for features x,y,z ja helvetisti kaikkea muuta hienoa, joka on ehkä vain vienosti lähellä totuutta.

Mä en oikein enää osaa edes uskoa mihinkään mitä luen kenenkään cv:sta. Liian monta kertaa hienon cv:n takaa on löytynyt tyyppi, joka ei oikeasti ole tehnyt juuri mitään ja osaaminen on vielä vähäisempää.

Onko sulla suomalaistyyppinen CV, jossa on asiallisesti listattu tehtyja juttuja ja taitoja? Jos on niin siitä voi löytyä vika. Saksasta en tiedä, mutta ainakin amerikassa jengi kiillottaa cv:t ihan utopistiseksi.
Ei pelkästään liiottelu ja suoranainen valehtelu, mutta Suomessa kouluissakin opetetaan tekemään tuollaista hyvin suppeaa CV:tä, jossa vain listataan kokemus ja koulutus. Itse ainakin lisäsin aikanaan omaani sanallisen profiilin, jossa vähän epäsuomalaisesti mainostetaan, kuinka motivoitunut ja kova jätkä olen yms. Tällöin pelkkä CV käy paremmin hakemuksesta eikä erillistä saatekirjettä tarvitse olla mukana esim haastattelijalla. Hyvin on toiminut tähän asti ja itsekin haastattelijana toivoisin näkemän enemmän samanlaisia.
Toki tuo itsensä vähättely Suomalaisilla on varmasti usein ongelma, maailmalla varmasti 30% CV:stä on täysin liioiteiltua.

ps. 6kk aikaa Suomeen paluumuutosta ja krapula on pahempi kuin koskaan eli täysin sama ilmiö kun toiseen suuntaan mennessä. Pomo tuskin arvostaisi, jos nyt jo lähtisi takaisin, mutta ei kaukana kyllä ole kun tätä menoa täällä seuraa.

Toisella keikalla kohdemaan krapula on murto-osa 1. kertaan verrattuna, mutta paluukrapula moninkertainen. Kolmannella kerralla menokankkunen jäi tulematta kokonaan.

Mielentiloja törmätessä uuden kotipaikan tapoihin ja käytäntöihin. Sopeutuminen uuteen tulee aina vain helpommaksi, ja takaisin Suomeen palaaminen taas synkkenee kerta kerralta.

Sopeutuminen on tietysti sitä helpompaa, mitä lähempänä kohdemaan kulttuuri on sellaista, mihin on jo muutenkin tottunut. Tämä ei jostain syystä toimi palatessa, vaan kokemus niistä asioista, jotka Suomessa vituttavat, tulevat jokaisella paluulla voimakkaammiksi. Näin ainakin omalla kohdalla.

Onko sulla suomalaistyyppinen CV, jossa on asiallisesti listattu tehtyja juttuja ja taitoja? Jos on niin siitä voi löytyä vika.

Voi olla. En tiedä suomalaistyyppisestä kun kyllähän täälläkin neuvotaan laittamaan cvhen saavutuksia. Mutta kun ei ole mitään hienoja saavutuksia tyyliin kasvatin firman x myyntiä n-kertaiseksi, niin olen luetellut siihen mitä olen oikeasti tehnyt.
Cover letterissä olisi varmaan vielä enemmän laittamista kun olen siihen poiminut ilmosta avainsanoja ja vain listaillut että olen ennenkin tehnyt tätä juttua ja kiinnostaisi jatkaa. Kun kai siihen pitäisi hehkuttaa miten vitun motivoitunut olen ja nytkin on puolihölmö kun ajattelen että saisin teitin firmassa duunailla.

Siis on mun laput joku asiantuntija katsonut että joo hyvät on, mutta en mä jumalauta kykene valehtelemaan naama peruslukemilla. Jos työpaikan saanti vaatii sitä, niin mieluummin olen ilman.

Jaa tulempa tänne purkamaan tuntemuksiani minäkin. 10 päivää jäljellä ja olisi paluun aika Suomenmaalle, siellä viimeksi reipas vuosi sitten vierailleena.
Alkuvuodesta oli sellainen olo että paluu tuntui suorastaan innostavalta hetkittäin ja hekumoi vain mielessään niitä yksittäisiä asioita joita suomesta on ikävä. Nyt kuitenkin mitä lähempänä paluupäivä on niin sitä suuremmaksi tämä paluumasennus kasvaa. Hienoa nähdä juhannuksena ystäviä ja kesää on toki ihan hyvä suomessakin viettää.
Nyt vain iskee jo pieni ahdistus päälle koska suurien valintojen edessä tulisi päättää opiskellakko jokin uusi ammatti/koulutus vai ei ja jos koulunpenkille päädyn on suurin ahdistus siinä että se sitoo minut suomeen pitkäksi aikaa. Toki nuori on vielä ja aikaa on kyllä elää koulun jälkeenkin mutta ajatus jumahtamisesta Suomeen tuntuu vaan niin ahdistavalle ettei tiedä mitä tehdä. Pitäisi varmaan tutkia vaihtoehtoja hoitaa koko opiskelu ulkomailla, mielellään sellaisessa maassa jossa olen aikaa jonkin verran viettänyt jotta voin jotenkuten arvioida miten siellä viihtyisin suomeen verrattuna.

Nyt vain iskee jo pieni ahdistus päälle koska suurien valintojen edessä tulisi päättää opiskellakko jokin uusi ammatti/koulutus vai ei ja jos koulunpenkille päädyn on suurin ahdistus siinä että se sitoo minut suomeen pitkäksi aikaa. Toki nuori on vielä ja aikaa on kyllä elää koulun jälkeenkin mutta ajatus jumahtamisesta Suomeen tuntuu vaan niin ahdistavalle ettei tiedä mitä tehdä. Pitäisi varmaan tutkia vaihtoehtoja hoitaa koko opiskelu ulkomailla, mielellään sellaisessa maassa jossa olen aikaa jonkin verran viettänyt jotta voin jotenkuten arvioida miten siellä viihtyisin suomeen verrattuna.

Mitäpä sitä masistelemaan, siitä vaan vaihto-ohjelmaan mukaan heti kun koululle meet. Itte menossa ensvuoden syksynä suorittamaan kaksoistutkintoa Tanskaan infrapuolen inssiksi pariksi vuodeksi.

Teet selväksi että tänne päästävä jne jne. Tai sitten tosiaan niin radikaalin ratkasun teet että haet ulkomaille suoraan opiskelemaan. Kyllä se minun luokkalaisilta ainakin onnistui kun kansainvälisessä ryhmässä olen ja jengi hakemalla hakenut Suomeen opiskelemaan, niin eiköhän se onnistuisi toisinkinpäin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom