Pohjekone

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten toimii sellanen istuttava pohjekone, jossa työnnetään jalkoja eteenpäin ? Istuttava laite, jossa nostellaan jalkoja ylöspäin, niin sitä osaan tehdä vaikka unissaan, mutta entä tämä sitten?

En saanut mitään tuntumaa eilen salilla, kun edes tajunnut että mitä kerpelettä siinä oikein tehdään. Sen tiesin, että kyseessä oli pohjekone. Wau...

Tuon paremmin en osannut selittää, että mikä kone on kyseessä.

Käyttäkää mielikuvitusta, niin minäkin tein...

Thänks :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olisiko se laite ollut tällainen tai tällainen?

Noissa kahdessa ainankin itse pidän siitä venytyksestä, jonka tuossa saa toistojen välissä. Tosin huonona puolena on tuollaisissa laitteissa se, että noihin joutuu lätkimään tajuttomasti painoa, ennen kun nuo saa edes tuntumaan.

Edit: Wtf? Ylöspäin? Taidankin odotella tarkennusta.

Tampio sanoi:
Se oli tuo viimeinen. Mitenkäs se oikein menee?

Tuossa itse olen saanut hyvän tuntuman kun on tehnyt hitaasti ja negatiiviset vaiheet todella pitkinä. Samalla joka toiston välissä pieni venytys tuomalla varpaita kohti sääriä. Tosin olen aika vahvasti sitä mieltä, että pohjekoneissa tuntuman saaminen on vaikeampaa kuin vapaalla tangolla tai smithissä.

Lätki enempi painoa siihen. Tee mahdollisimman pitkää liikerataa, kantapää niin alas kuin uskallat sen viedä, sieltä niin ylös varpaille kuin kykenet.

KäveleväRuumis sanoi:
Tuossa itse olen saanut hyvän tuntuman kun on tehnyt hitaasti ja negatiiviset vaiheet todella pitkinä. Samalla joka toiston välissä pieni venytys tuomalla varpaita kohti sääriä. Tosin olen aika vahvasti sitä mieltä, että pohjekoneissa tuntuman saaminen on vaikeampaa kuin vapaalla tangolla tai smithissä.

Mä kans kysyisin kun tuolla meidän salilla on tollanen värkki millä nostetaan niinkun ylöspäin pohkeita, istuen ja se koko penkki nousee siinä samalla (viimenen kuva) -niin en oo keksinyt että miten siihen pitäis mennä, vaikka tiedän tietenki miten siinä pitää nostaa:

Ongelma on siinä että sehän säädetään se toppaus tohon polvien päälle niin tiukaksi kun saa ja laitettaessa varpaat on jo siinä lankun päällä josta sitten nostetaan, sillä lailla että kantapäät on niin alhaalla kun siinä saa ilman painoja. Mutta sitte kun alkaa niitä nosteleen, niin ei saa mitään venytystä pohkeisiin kun se värkki kolahtaa aina siihen ala-asentoon ja koska on jo painoa koneessa niin sen puolesta sais kyllä lisätä venytystä vaikka kuinka paljon :curs:

oon sitte tehnyt niin että paan sen toppauksen (jota polvien päälle pannaan) oikeen tosi alas ensin ja vasta sitten polvet siihen alle ja nostan ikäänkuin lonkankoukistajilla koko hoidon ylös ja paan varpaat lankulle ja siitä kun laskee niin ei heti kolahda ääriasentoon, vaan saa laskettua niin paljon että tuntuu tosi mukava venytys. Ainoa vika että tää varmaan näyttää ihmeelliseltä kompeilulta ja tuntuu vielä ihmeellisemmältä, että eikö tähän oo mitään yksinkertaisempaa tekniikkaa miten siihen vehkeeseen pitää mennä?

Vai onko mun ongelma vaan yli-liikkuvat nilkat jotka menee melkeen rullalle :hyper: ?

...ymmärtiköhän tästä ny kukaan mitään...(?)

Vapaalla tangolla tehdessä ei pysy pystyssä, ei ainakaan minkään korokkeen päällä ja sitte kun alkaa poltaa pohkeissa ja pitäis vielä sarjaa jatkaa niin ei ainakaan pysy enää pystyssä vaan kaatuu niin että tangot ja levyt kolajaa pitkin lattioita -ei sekään niin hääviä oo... -varsinkaan ku se tapahtuu joka sarjan päätteeksi!

Mulla ei oo koskaan ollu ongelmaa tuntuman kanssa. Saan joka kerta pohkeet kipiäksi ja sarjojen aikana polte on hirvittävä. Silti pohkeet ei kasva yhtään :( .

Sen tuntuman lihaksessa (ja samalla poltteen) saan itse maksimoitua kun teen näin:
1. Pohkeet treenataan viimeisenä lihasryhmänä. Eli ensin reenaan muut paikat ja viimesenä pohkeet. On paikat lämmeneet tarpeeksi.
2. Sitten kunnon venyttelyt, myös sarjojen välissä.
3. Lyhyet palautukset 45 sec.
4. Pitkät sarjat eli n. 15 tai jopa enempi. Kaveri teki 30 sarjoja ja sano, että sillon meininki oli parhaimmillaan.
5. Reilusti lämmittelysarjoja. Eli parikolme lämmittelysarjaa joissa haetaan se oikea tekniikka, ylikorostetun puhtaasti tehdään.
6. Mahdollisimman pitkä liike, venytykset ja kantapää yritetään saada madollisimman alas.
7. Ylhäällä parin sekunnin pysäytys ja "puristus" jos vain onnistuu.

Noin itse pyrin treenaamaan. Mutta mettään menee, koska pohkeet ei kasva.
Miten muuten on mestarit, pyrinkö maksimoimaan tuntuman ja poltteen (joka on noin tehtynä arkipäivää) Vai mitä pitäs tehdä?

Edit: typoja

Jampe9 sanoi:
Mä kans kysyisin kun tuolla meidän salilla on tollanen värkki millä nostetaan niinkun ylöspäin pohkeita, istuen ja se koko penkki nousee siinä samalla (viimenen kuva) -niin en oo keksinyt että miten siihen pitäis mennä, vaikka tiedän tietenki miten siinä pitää nostaa:

Ongelma on siinä että sehän säädetään se toppaus tohon polvien päälle niin tiukaksi kun saa ja laitettaessa varpaat on jo siinä lankun päällä josta sitten nostetaan, sillä lailla että kantapäät on niin alhaalla kun siinä saa ilman painoja. Mutta sitte kun alkaa niitä nosteleen, niin ei saa mitään venytystä pohkeisiin kun se värkki kolahtaa aina siihen ala-asentoon ja koska on jo painoa koneessa niin sen puolesta sais kyllä lisätä venytystä vaikka kuinka paljon :curs:

oon sitte tehnyt niin että paan sen toppauksen (jota polvien päälle pannaan) oikeen tosi alas ensin ja vasta sitten polvet siihen alle ja nostan ikäänkuin lonkankoukistajilla koko hoidon ylös ja paan varpaat lankulle ja siitä kun laskee niin ei heti kolahda ääriasentoon, vaan saa laskettua niin paljon että tuntuu tosi mukava venytys. Ainoa vika että tää varmaan näyttää ihmeelliseltä kompeilulta ja tuntuu vielä ihmeellisemmältä, että eikö tähän oo mitään yksinkertaisempaa tekniikkaa miten siihen vehkeeseen pitää mennä?

Vai onko mun ongelma vaan yli-liikkuvat nilkat jotka menee melkeen rullalle :hyper: ?

...ymmärtiköhän tästä ny kukaan mitään...(?)

Kuvauksen perusteella meidän salilla on samanlainen härpäke. Taitaa olla merkkiä david. Ideahan on siis tällainen (?):
http://www.exrx.net/WeightExercises/Soleus/LVSeatedCalfRaise.html

Mikäli kyseessä on sama kone, niin sinulla on :david:-tyyppinen ongelma, joka on helposti korjattavissa. Monet tekevät juuri kuvaamallasi tavalla, koska eivät osaa käyttää laitetta oikein, ja sitten tekevät liikettä hirveän kolinan saattelemana.

Ratkaisu ongelmaan on yksinkertainen. Kun olet saanut itsesi paikoilleen, nosta pohkeilla "tuoli" yläasentoon ja sen jälkeen työnnä toisella kädellä se teline, mihin olet tähän mennessä kolistellut, pois tieltä. Ainakin meidän david-laitteessa tämä osa liikkuu eteenpäin. Sitten kun olet tehnyt viimeisen toiston, vedä osa takaisin samalle paikalle, missä se oli alunperinkin ja laske tuoli normaaliasentoon. Näin yksinkertaista se on.

HTH

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
saarnamies sanoi:
Noin itse pyrin treenaamaan. Mutta mettään menee, koska pohkeet ei kasva.
Miten muuten on mestarit, pyrinkö maksimoimaan tuntuman ja poltteen (joka on noin tehtynä arkipäivää) Vai mitä pitäs tehdä?

Varmaan oletkin jo lukenut Tomin vinkit pohkeiden kasvattamiseen?

Sanoit treenanneesi suhteellisen pitkillä sarjoilla tähän asti. Laitapa vaihteeksi rutkasti lisää painoja ja vähennä toistoja vaikka tuntuma siten kärsisikin. Ite treenaan pohkeet nykyään kahdesti viikossa (eka kerta isot painot, sikamaisempi tekniikka ja tokalla kerralla vähän painoa & pitkät sarjat) ja tällä systeemillä niihin tuntuu pikku hiljaa tulevan lisää massaa, tähän asti kun kehtiys ei ole kovinkaan kummoista ollut.

Heh, ja en pidä itseäni mestarina vaikka vastasinkin tähän threadiin :D

rrrrrrrrrrrrrrrrr

MKS sanoi:
Kuvauksen perusteella meidän salilla on samanlainen härpäke. Taitaa olla merkkiä david. Ideahan on siis tällainen (?):
http://www.exrx.net/WeightExercises/Soleus/LVSeatedCalfRaise.html

Mikäli kyseessä on sama kone, niin sinulla on :david:-tyyppinen ongelma, joka on helposti korjattavissa. Monet tekevät juuri kuvaamallasi tavalla, koska eivät osaa käyttää laitetta oikein, ja sitten tekevät liikettä hirveän kolinan saattelemana.

Ratkaisu ongelmaan on yksinkertainen. Kun olet saanut itsesi paikoilleen, nosta pohkeilla "tuoli" yläasentoon ja sen jälkeen työnnä toisella kädellä se teline, mihin olet tähän mennessä kolistellut, pois tieltä. Ainakin meidän david-laitteessa tämä osa liikkuu eteenpäin. Sitten kun olet tehnyt viimeisen toiston, vedä osa takaisin samalle paikalle, missä se oli alunperinkin ja laske tuoli normaaliasentoon. Näin yksinkertaista se on.

HTH

Tänks! Pitääpä kattoa huomenna! :kippis1:

Back
Ylös Bottom