Pohje revähti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja make77
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
47
Eli reväytin eilen pohkeeni hieman urheillessa. Pohje vain varvistaessa yht´äkkiä iski järkyttävään kramppiin ja kuvittelin vaan ensin että se on normaali kramppaus joita on joskus tullu. Mutta huomasin että jännityksen lauetessa jalka ei tuntunut enää ihan normaalilta. Tunnin päästä pääsin vihdoin himaan ja huomasin että pohkeen sisäsyrjän puoli on turvonnu jonkun verran ja laitoin jääpussin pitkäks aikaa. No tänään aamulla sit huomasin että kävely on aika tuskaista ja turvotus jatkuu. Eli tuntuu kuin ois oikean jalan pohkeesta vasen puoli revähtänyt.

Eli kysyn nyt että mitä minun kannataisi tehdä ja mitähän tolle voi lääkäri setä tehdä jos käyn näyttämässä, vai määrääkö se vaan särkylääkettä ja lepoa? Särkylääkettä nyt saan apteekista ja lepoa saan kotona niin paljon kuin huvittaa. Mut kannattaako mun heti mennä arvauskeskukseen näyttämään vai ihmettelenkö muutaman päivän että mitä siinä jalassa tapahtuu?
Onko täällä ketään jolla ois joskus pohje revähtänyt ja ois omakohtaisia kokemuksia mitä on tarvinnu tehä tässä tilanteessa?
Vai pistääkö lekuri mut heti viilleltäväks?
Oon vaan jostain saanu päähän että toi pohje ois jonkun kalvon ympäröimänä ja jos se repeää niin ei paljon muuta voi tehä ku leikellä.

Mutta korjatkaa ja auttakaa tietämätöntä.

AAAPUUUVA!!

Ps: En yhtään tienny mille osiolle tää viesti ois kuulunu enä widuduksissani jaksanu tarkemmin tutkia niin laitoin tänne, ylläpitäjät varmaan siirtää tän oikeeseen paikkaan.

No ainakin aluksi rupee hinkkaamaan tulehduskipu voidetta,ja ota suunkautta tulehdusnappikuuri.Felden geeli ja voltaren tabletit on ihan jees.

Syön Ibusalii ja hinkkaan Piroxin geeliä.
Onko muita neuvoja? Ihan vaikka juttua miten on itse joutunut pohkeen kuntouttamaan ja tietysti kauanko kestää ennen kuin uskaltaa pätkääkään rasittaa. Tiedän kyllä että aikaa menee suht kauan mutta kauanko vois mennä noin suunnilleen?
Ja mielellään saa kirjotella vaikka omakohtaisia kauhukokemuksia jos sellaisia löytyy.

Ottaa päähän niin ettei aivotkaan toimi pätkääkään. :wall: :wall: :itku:

Tiedoksi: Heti kun sattuu jonkunlainen revähdys tai venähdys,niin kannattaa mahdollisimman nopeasti hakeutua sellaiseen paikkaan missä on amme.Esim.jos rinta revähtää niin heti ammeeseen ja laskee niin kuumaa vettä siihen revähdys kohtaan vähän aikaa ja sit kylmää perään.Puoli tuntia kun tekee tota niin säästyy monelta vaivalta ja rinta tulee kuntoo!Parasta hoitoo mitä on,siinä kohtaa alkaa kudokset heti parantaa revähtänyttä paikkaa.

Commando sanoi:
Tiedoksi: Heti kun sattuu jonkunlainen revähdys tai venähdys,niin kannattaa mahdollisimman nopeasti hakeutua sellaiseen paikkaan missä on amme.Esim.jos rinta revähtää niin heti ammeeseen ja laskee niin kuumaa vettä siihen revähdys kohtaan vähän aikaa ja sit kylmää perään.Puoli tuntia kun tekee tota niin säästyy monelta vaivalta ja rinta tulee kuntoo!Parasta hoitoo mitä on,siinä kohtaa alkaa kudokset heti parantaa revähtänyttä paikkaa.

Tuotanoin, mikä idea tässä kuumassa hoidossa on? Minulla on ainakin ollut sellainen käsitys, että heti pitää saada kylmää revähtäneeseen kohtaan, ns. kkk-hoito.

make77 sanoi:
Syön Ibusalii ja hinkkaan Piroxin geeliä.
Onko muita neuvoja? Ihan vaikka juttua miten on itse joutunut pohkeen kuntouttamaan ja tietysti kauanko kestää ennen kuin uskaltaa pätkääkään rasittaa. Tiedän kyllä että aikaa menee suht kauan mutta kauanko vois mennä noin suunnilleen?
Ja mielellään saa kirjotella vaikka omakohtaisia kauhukokemuksia jos sellaisia löytyy.

Ottaa päähän niin ettei aivotkaan toimi pätkääkään. :wall: :wall: :itku:

Leikkauksista en tiedä hevonvittuakaan,mutta se kuntoutus pitää alottaa muutamienpäivien totaali levolla jonka jälkeen pitää asteittain lisäämään rasitusta.Venyttelyssä kannattaa helvetin varovainen koska se on pirun helppo saada uudestaan paskaks.Mulla oli tollanen ongelma mun rintalaksen tietämillä ja kesti yli vuosi ennenkun opin elämään sen kanssa.Nyt se kestää sen minkä vasenkin mutta ei ne arvet häviä koskaan.Jos se on kovinkin paha niin selvitä se leikkauksen mahdollisuus.

Niin tärkein pointti siinä kevyessä harjottelussa ainakin alkuun on se että aineenvaihdunta vamma-alueella vilkastuu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuuma-kylmä käsittely edistää kuona aineiden poistumista vaurioituneesta kudoksesta.TÄRKEÄÄ on että kahden päivän sisällä "onnettomuudesta" käyttää pelkästään kylmää.Ja sen jälkeen aloittaa aina kylmällä ja lopettaa siihen kuumaan!

Kimson sanoi:
Kuuma-kylmä käsittely edistää kuona aineiden poistumista vaurioituneesta kudoksesta.TÄRKEÄÄ on että kahden päivän sisällä "onnettomuudesta" käyttää pelkästään kylmää.Ja sen jälkeen aloittaa aina kylmällä ja lopettaa siihen kuumaan!

No tuo kuulostaa jo ihan järkevältä.

Kimson sanoi:
Kuuma-kylmä käsittely edistää kuona aineiden poistumista vaurioituneesta kudoksesta.

Tää on kyllä rehellisesti sanottuna beyond crap. Eikä venähdyksiä myöskään leikata, älkää nyt liioitelko pieniä itseaiheutettuja ongelmianne!! Lepoa vaan ja särkylääkettä tarpeen tullen kipuun (eli ei se revähdystä paranna, vähentää vaan kipua). Mobilat-tyyppiset voiteet on lähinnä plaseboa mutta tuleehan siitä hyvä mieli kun hinkkaa kinttuaan.

lil' lalla sanoi:
Tää on kyllä rehellisesti sanottuna beyond crap. Eikä venähdyksiä myöskään leikata, älkää nyt liioitelko pieniä itseaiheutettuja ongelmianne!! Lepoa vaan ja särkylääkettä tarpeen tullen kipuun (eli ei se revähdystä paranna, vähentää vaan kipua). Mobilat-tyyppiset voiteet on lähinnä plaseboa mutta tuleehan siitä hyvä mieli kun hinkkaa kinttuaan.

Tulehduskipulääkkeet nopeuttaa paranemista,ja isoissa revähdyksissä leikkaus auttaa.Siinä on meillä varsinainen totuuden torvi. :david:

Mullakin taisi ojentaja lievästi revähtää. Eilen olin salilla selkäpäivänä(!!) ja vasemman käden ojentajaa alkoi kramppaamaan ihan perkeleesti kesken ylätaljavedon(rinnalle). Mietiskelin vaan että miten meen ojentajan reväyttään tollasessa tilanteessa. Eikä se paljoa edes venytä ojentajaa. Toisaalta päivää ennen selkäreeniä oli kyllä ojentaja reenit.

QUOTE]Tulehduskipulääkkeet vähentävät tulehdusreaktion aiheuttamaa turvotusta.[/QUOTE]

...vaikuttamalla tulehdusvälittäjäaineiden muodostumiseen...

No en voi onneksi väittää pohjetta koskaan reväyttäneeni, takareiden sen sijaan kyllä. Levosta ei edes neuvoteltu, kun ei sängystä meinannut ylös päästä. Pariin kuukauteen en kyseistä takareittä juurikaan treenannut. Tulehduskipulääkkeitä en kuitenkaan käyttänyt (sillä pitäähän sitä tietää missä mennään). Lääkärisetä lupasi neuloa tädin kasaan, jos ei tilanne paremmaksi ala muuttua, mutta hyvin on reilun vuoden parantelu tehonnut. Pitää vain muistaa lisätä tehoa rauhallisesti. Fysioterapiaksi sain n. pari viikkoa hajoamisen jälkeen ultraäänihoitoa, aika unettavaa muuten, ja ehkä siihen pitäisi uskoa enemmän. Se tosin piristi kun koipi hoidon päätteeksi vielä sähköistettiinkin, kaikkea sitä pitääkin kokea. Varovaista venyttelyäkin suositeltiin, joskin venyttelemällähän sen reiden hajotinkin.

Kyseessä on todennäköisemmin venähdys kuin revähdys. Vain tutkimalla vammaa voi selvittää kumpi on kyseessä, mutta suurin osa urheiluvammoista on kyllä venähdyksiä.
Ensiapuna kkk-hoito: kylmä, kohoasento, kompressio. Kaikkien kolmen kohdan tarkoitus on vähentää turvotusta estämällä verentungos vamma-alueelle. Turvotus on kehon suojamekanismi joka estää lisävammojen syntymistä, mutta paranemista se ei edesauta. Kylmähoidon tehtävänä on lisäksi rauhoittaa vamma-alueen hermonpäitä ja vähentää kivuntunnetta.
Kylmähoitoa kannattaa jatkaa seuraavien päivien aikana turvotuksen helpottamiseen. Alussa EI kannata turvautua lämpöhoitoon. Vammautunut lihas Lämpöhoito tulisi aloittaa tietojeni mukaan kolmen päivän kuluttua vamman saamisesta, jotkut tahot saattavat hyvinkin suositella kahta päivää. Tulehduskipulääkkeitä ja -voiteita kannattaa käyttää, kipua ei kannata kuitenkaan peittää ja pahentaa vammaa liikkumalla tunnottoman vammautuneen lihaksen kanssa. Noiden ensimmäisten kylmähoitopäivien ajan lihas tulisi pitää lepotilassa.
Kolmen päivän jälkeen aloitetaan sitten kylmä-kuuma-hoito. Vammautunutta kohtaa painetaan ensin kylmällä kuten ennenkin, tämän jälkeen aluetta käsitellään miedolla lämmöllä verenkierron parantamiseksi. Itse olen käyttänyt kylmähoitona jääpussia ja lämpöhoitona lämmintä suihkua. Lämpöhoidon aloittamisen jälkeen vammautunutta lihasta kannattaa alkaa venyttelemään päivittäin kevyesti, varsinaista kipua ei pitäisi tuntua, ainoastaan venytyksen tunnetta. Pohkeen ollessa kyseessä lyhyt rauhallinen kävelylenkki sopii rasitukseksi, vamman laadusta riippuen kannattaa aloittaa vain 10 minuutin pituisella totuttelulla.
Lääkärin pakeille kannattaa hakeutua mikäli ihon alla on voimakkaita verenpurkaumia (vamma-alue yhtä suurta mustelmaa), turvotus ei ole merkittävästi laskenut 3 päivän aikana hoidosta huolimatta, tai mikäli jalalla ei pysty kävelemään.

Parahin Pakkotoistoveljet ja -siskot. On taas aika kysyä neuvoa täällä kun ei muu auta :D

Mulla revähti pohje 10pv sitten. Juoksin suoraa ja tuntui kuin ois kepillä pohkeille lyöty. Oli niitä harvoja kertoja ko jätin lämmittelyt ja venyttelyt tekemättä. Lääkärissä on pariin kertaan käyty. Revähdys ei oo niin paha että olisi tikkejä tarvittu, ei mitään kuoppia pohkeessa. Tuli melkoisen iso mustelma. Pohkeen alaosasta jalkapohjaan asti. Revähdys on siis oik jalan sisäsyrjän puolella.

Ongelmani on se että tuntuu kuin paraneminen ei etenisi. Lisäksi iltaisin kipu tai lihaksen kireys pahenee. Oon nyt alkanut pitämään jalkaani istuessa kohoasennossa koska epäilen että istuessa pohkeeni eheytyy siihen istuma-asentoon ja seisoma-asennossa lihas on sit kireä. Jalan pitäminen vaakatasossa vastaa näin ollen melkein venytystä. Toinen juttu mitä epäilen kivun aiheuttajaksi on valtaisaan verenpurkaumaan määrätty Hirudoid Forte. Sitä olen iltaisin voidellut mutta nyt pesin pois. Voisko se repeämäalue tykätä huonoa Hirudoidin kaltaisesta myrkystä? Eihän sitä avohaavaankaan voi voidella.

Alan hiljalleen olla neuvoton. Vieläkään en pysty normaalisti kävelemään vaikka lääkäri suositteli kävelemään mahdollisimman normaalisti. Alkaa hieman tuntua muussa vartalossa istuminen ja lenkkaseminen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom