En tiä onko asiaa, vai asian vierestä vai mitä mutta miten sitten määritellään "huono itsetunto"? Mikä on esim. vaan vaatimattomuutta ja mikä on huonoa itsetuntoa? Ja mistä moinen vois johtua? Tossa pari mimmiä sanoivat että ovat viäkin "vähän heikoilla jäillä" vaikka ovat jo aikuisia ja asiat ovat "näennäisesti ainakin järjestyksessä". Voiko lapsuus/menneisyys vaikuttaa kuinka paljon siihen mitä olemme ja miten koemme asiat nykyisin?
Minusta - kuten Annie Stark jo mainitsi - itsetunto on nimenomaan itsensä tuntemusta. Itsensä hyväksyminen, itseluottamus ja terve itserakkaus ovat erillisiä asioita, mutta yhtä kaikki tärkeitä. Näiden pohjalla on itsetunto. Ymmärrys siitä, millainen on. Mistä pitää, missä on hyvä etc. Hyvä itsetunto estää allekirjoittanutta laulamasta karaokea, sillä allekirjoittanut ei osaa laulaa. Terve itsensä hyväksyminen ja itserakkaus estää allekirjoittanutta inhoamasta itseään asian takia.
Siis tottakai lapsuus vaikuttaa, mutta kuinka paljon? Voiko sitä "syyttää" aikuisiän horjuvasta itseluottamuksesta ja "huonosta itsetunnosta".? Voiko mm. se, ettei luota itseensä, ei pidä itseään kauniina tai viähättävänä, ei osaa nimetä hyviä puolia itsestään tai jotain mitä osaa hyvin (tai ei ainakaan tule kuin liukuhihnalta) olla esim. (kouluajan) kiusaamisen syytä?
Kiusaaminen tai yleensäkin jatkuvan negatiivisen ja asiattoman palautteen saanti varsinkin lapsuudessa vaikuttaa siten, että minäkuvasta muodostuu negatiivinen. Itseään on vaikea tuntea, jos minäkuva perustuu muiden ilkeämielisiin ja valheellisiin vuosia jatkuneisiin väittämiin.
Tuntuu vaan että monesti ne jotka ovat koulukiusattuja tai muuten syrjittyjä ovat myös aikuisiällä hiljaisempia ja syrjäytyneimpiä ehkä jopa sen "huonon itsetunnon" omaavia. Miten paljon voi vaikuttaa siihen millainen itsetunto on? Tottakai voi jonkinverran mutta, jos on ollut koko elämänsä koulukiusattu (kuten allekirjoittanut - ja sama jatkuu viäkin osittain :(), ni kuinka katkaista "alemmuuden tunteen"-kierre?
Mulla on Touretten syndrooma, jonka pakkoliikkeistä johtuen minua kiusattiin koulussa aika paljon. Peruskoulun jälkeen jouduin oikeastaan rakentamaan itseni ja elämäni uudestaan. Jonkinlainen iso ymmärrys tuli, kun sain diagnoosin, mikä selittää poikkeavaa käytöstäni. Toisaalta taas olen ihan aktiivisesti "tutustunut itseeni" eli miettinyt, millainen oikeasti olen (myös niiltä huonoilta puoliltani) sekä hyväksynyt sen, että itseni kanssa tässä kuitenkin enimmäkseen eletään ja parempi tulla itsensä kanssa toimeen.
Ehkä sekin on auttanut, että olen vanhemmiten ymmärtänyt, että ne ihmiset jotka minua kiusasivat, eivät olleet ihan terveitä. Että oikeastaan säälin heitä enemmän kun mitään muuta. Eniten säälin sitä, kun vielä joskus satunnaisesti joku heistä tulee aukomaan minulle päätäni jossain. Hieman ankeaa täytyy elämän olla, jos 10v yläasteen päättymisen jälkeen inhoaa jotain kiusaamaansa henkilöä niin paljon, että asiasta täytyy aina tämän nähdessään jotain mainita. :lol2: Yleensä mainitsenkin tästä asiasta, josta seuraa uhkauksia turpaan vetämisestä ja muusta aikuismaisesta toiminnasta.
Ehkä häpeän työstäminen on auttanut minua eniten. Jos ja kun joukko minua 1-2v vanhempia poikia teki minulle jatkuvasti väkivaltaa, se ei ollut minun vikani. Mieleltään sairaita tällaiset ihmiset ovat. Sekin, että olen puhunut myöhemmin muiden meidän koulun kiusattujen kanssa on auttanut. Olen pohtinut tätä asiaa paljon: kaikki kiusatut olivat tyttöjä ja poikalaumaa nuorempia. Kiusaaminen oli enimmäkseen fyysistä. Jokainen voi tästä tehdä päätelmiä, miten "terveitä" nämä "miehet" olivat / ovat.
Toisaalta opin tekemään töitä unelmieni eteen. Jos minä päätän tehdä asian X niin myös teen sen. Kiusaamisesta sain sisua. Jos olin koulussa luuseri, niin nykyään tahdon elää kuten haluan. Jos haluan jotakin, teen töitä sen eteen.