SUPERCARB 1kg -40%

PMS-oireita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja April
  • Aloitettu Aloitettu
Taas on se aika kuukaudesta, kun täysi jääkaapillinen ruokaa ei millään riitä iltapalaksi ja maailma on täynnä ikäviä asioista, joita on hyödyllistä itkeä klo. 02 aamuyöstä! Tai vaihtoehtoisesti voi heittäytyä ilkeäksi nartuksi (:evil: ) ja ihmetellä sitten, miksei kukaan enää vastaa puhelimeen kun yrittää soittaa...

Vakavasti ottaen... Kärsiikö muut pahoista (tai lievemmistäkin) PMS-oireista ennen menkkoja? Mua vaivaa varsinkin tuo ruokahalun nouseminen pilviin. Kolme viikkoa kuusta menee hyvin, mutta menkkoja edeltävällä viikolla on niin äärimmäisen hankalaa pysyä minkäänlaisessa kohtuudessa herkkujen kanssa. Mun ei tarvi edes katsoa kalenterista, millon menkat alkaa, kun tiedän siitä makeanhimon alusta laskea tasan viikon eteenpäin. Lisäksi mulla on ajoittain aika kurjia itkukiukkukohtauksia.

Auttaiskohan jokin luontaistuote? Kokemuksia? :)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
April sanoi:
Taas on se aika kuukaudesta, kun täysi jääkaapillinen ruokaa ei millään riitä iltapalaksi ja maailma on täynnä ikäviä asioista, joita on hyödyllistä itkeä klo. 02 aamuyöstä! Tai vaihtoehtoisesti voi heittäytyä ilkeäksi nartuksi (:evil: ) ja ihmetellä sitten, miksei kukaan enää vastaa puhelimeen kun yrittää soittaa...

Vakavasti ottaen... Kärsiikö muut pahoista (tai lievemmistäkin) PMS-oireista ennen menkkoja? Mua vaivaa varsinkin tuo ruokahalun nouseminen pilviin. Kolme viikkoa kuusta menee hyvin, mutta menkkoja edeltävällä viikolla on niin äärimmäisen hankalaa pysyä minkäänlaisessa kohtuudessa herkkujen kanssa. Mun ei tarvi edes katsoa kalenterista, millon menkat alkaa, kun tiedän siitä makeanhimon alusta laskea tasan viikon eteenpäin. Lisäksi mulla on ajoittain aika kurjia itkukiukkukohtauksia.

Auttaiskohan jokin luontaistuote? Kokemuksia? :)

Ensinnäkin riittävästä hyvien rasvojen saannista on ehdottomasti huolehdittava! Oletko vähärasvaisella ruokavaliolla? Jos olet niin ei ihmekään...
Suosittelen hyvää kalanmaksaöljyä josta saat omega3-rasvahappoja. E-vitamiinia saa hyvin vehnänalkioöljystä tai kapseleista. Kannattaa kokeilla myös Helokkiöljykapseleita! Itse olen saanut hyvän avut PMS-oireisiin homeopaattisista valmisteista...:)

starfish sanoi:
Suosittelen hyvää kalanmaksaöljyä josta saat omega3-rasvahappoja. E-vitamiinia saa hyvin vehnänalkioöljystä tai kapseleista

Hauska sattuma, kun just tänään ostin omega3-kapseleita. :) Hyvä juttu jos niillä sais vähän helpotusta tilanteeseen... Kalaa syön ihan luvattoman harvoin (miksi sitä on muka niin vaikee kokata?), mutta syön päivittäin manteleita/pähkinöitä sekä oliivi- tai pellavasiemenöljyä.

Mikseihän mulle oo ennen tullut mieleen, että ruokavaliolla on vaikutusta tähänkin vaivaan... Todistaa, kuinka rajoittunut mun mieli on. :rolleyes:

Tämä on varmaan vähän off topic, mutta luin eilen jotain naisten hömppälehteä (New Woman tms), jossa oli joku juttu miten kierto vaikuttaa ruokahaluun ja muuhunkin haluun... Siellä luki, että suunnilleen päivää ennen kierron alkua voi syödä 500 kcal normaalia enemmän kuin normaalisti sillä ruoansulatus on silloin on sen verran kiihtynyt.
Pitäisiköhän moinen paikkansa? En ole ennen kuullutkaan.
En tiedä muista, mutta itse en kyllä halua silloin syödä yhtään mitään.. Mutta olisihan tuo mukava tietää. Jos silloin vaikka menisi tuopille, kun on selvinnyt epämukavasta päivästä :D

Magnesiumia kehiin. Ite vedän sitä nykyään 1000mg/vrk (minulle annettu suositus eli tuskin tarvitset noin paljoa) ja on auttanu tohonkin "vaivaan". Kisadietilläkin on selvinny pahimman yli pelkästään extravihanneksilla (kurkkua, tomaattia jne.), vaikka tietty itsekuriakin tarvii... Terveelliset rasvat on kyllä tärkeitä, samoin riittävä raudan saanti.

Ajankohtainen aihe! ;) Sunnuntaina itkin (siis oikeesti itkin) miehelle sitä, että viikon päästä vasta on seuraava yhteinen koko päivän vapaa. Oli siinä miehellä ihmettelemistä... Itkuisuutta lukuun ottamatta mun oireet rajoittuu vatsan turpoamiseen rantapallon kokoiseksi paria päivää ennen menkkojen alkamista. Aika vähällä mä taidan päästä.

BlackWhiteRose sanoi:
Magnesiumia kehiin. Ite vedän sitä nykyään 1000mg/vrk (minulle annettu suositus eli tuskin tarvitset noin paljoa) ja on auttanu tohonkin "vaivaan". Kisadietilläkin on selvinny pahimman yli pelkästään extravihanneksilla (kurkkua, tomaattia jne.), vaikka tietty itsekuriakin tarvii... Terveelliset rasvat on kyllä tärkeitä, samoin riittävä raudan saanti.

Rautakuurilla oon jo ihan senkin takia, että käyn luovuttaan verta kolmisen kertaa vuodessa. Pitäisköhän tässä alkaa taas napsimaan monivitamiinitabletteja, että sais kaiken tarpeellisen. Magnesium on just yks sellanen, jonka tarvetta en oo juurikaan miettinyt. Pitänee alkaa opiskelemaan aihetta. :)

Täällä yksi PMS-hirviö :( . Pari viikkoa ennen menkkoja itkua ja naurua samaan lauseeseen, kukaan ei voi sanoa eikä tehdä mitään oikein, etten vetäisi siitä hernettä nokkaan ja stressaan ja pyörittelen kaikkia asioita. Olen tyytymätön elämään, kouluun, parisuhteeseen - kaikkeen. Siis kerta kaikkiaan sietämätön akka. Tämä kestää noin pari kolme päivää. Ja auta armias, jos koulussa on joku stressikoeviikko tai sit on univelkaa.. :itku: Suklaa auttaa asiaan :D

Pari päivää ennen menkkoja puolestaan megaturvotus, nestepöhö ja se MAKEANHIMO :kuola: Voisin syödä kaikki karkit makuunista ja litran jädeä päälle :hyper: Että tämmöstä. Ei kiva.

Mä luen näitä juttuja aina ihan monttu auki, sillä en ole koskaan kärsinyt (mielestäni :rolleyes: ) minkäänlaisista PMS-oireista! Mulla raukalla kun ei edes koskaan koske vatsaankaan menkkojen aikana. Joskus nuorempana likkana oon ottanut pari buranaa menkkakipuihin, mutta se siitä. Jännä juttu vaan on se että äidilläni, isosiskollani ja pikkusiskollani taas on näitä oireita vaikka muille jakaa...mitä hyvää mä olen tehnyt säästyäkseni näiltä? :D

Ihan pakko laittaa tähän, vaikka osittain aivan:offtopic:

Itselläni ollut aina PMS-oireet, ennen minipillereitten aloittamista varsinkin...
Meikäläisellä siihen liittyi n. viikkoa ennen menkkoja jatkuvaa purnaamista joka asiasta, itkua ja naurua, siis toisaan sama asia saanut itkemään ja nauramaan:rolleyes: Ja aivan tolkuton vatsakipu migreeneineen. Koulusta olin aina pois menkkojen alussa, oli oikein lekurin ja isin lupa:)

Nyt mulla on ollut jo ainakin 2kk jatkuva PMS päällä:D Käy ukkkoa ihan oikeasti sääliksi, ihme ettei ole jo pakannut kamppeitaan.:curs:

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mun äidillä on kuulemma hamassa nuoruudessaan ollut niin pahat PMS-oireet, että se joutui ottamaan niihin hetken jotain lääkettä. Se ei sitten kuitenkaan hirveesti auttanut, joten jätti sen pois. Äiti mua pelotteli tuossa, että nuo oireet on pahimmillaan vasta siinä 30+, joten luultavasti muutaman vuoden päästä erakoidun yksinäni jonnekin metsän keskelle ihmettelemään, miksi savu nousee päästä. :D

Hömppä - kuulostaa hurjalta monta kuukautta kärsiä putkeen tästä ongelmasta. :( Siinä saattaa mies tosiaan olla helisemässä mielialanvaihteluiden kanssa! Toivottavasti sulla tilanne kuitenkin helpottaa vähitellen. :)

mulla oli tosi kovat kivut aina ennen menkkoja... Sitten aloin käyttää pillereitä ja kivut katos taivaan tuuliin :D Nyt en edes huomais et menkat alkaa ellen tietäs tarkkaa päivää ja vuorokauden aikaa :P

Ei sen jälkeen kun heitin viimeisimmän avon pellolle kevätsiivouksen myötä:D

Ei vaan oikeasti ei PMS:ää niin huomaa kun ei tarvitse sietää toista ihmistä saman katon alla. Muuten kyllä sen huomaa..:nolo:

Bandiitti sanoi:
Ei sen jälkeen kun heitin viimeisimmän avon pellolle kevätsiivouksen myötä:D

Ei vaan oikeasti ei PMS:ää niin huomaa kun ei tarvitse sietää toista ihmistä saman katon alla. Muuten kyllä sen huomaa..:nolo:
Heh, taitaa olla aika paikkansa pitävää :D

Siis TÄH?! Ts. PMS-oireet(kin) johtuu MIEHISTÄ! :evil: Nythän se selvisi! :lol2: Kiitos, sain hyvät naurut tälle päivälle! :lol2:

Ei ole hirveän reilua kyllä morkata miehiä kun ei ne pääse puolustautumaan täällä mimmien puolella. Ja nehän ne niistä PMS-oireista taitaa eniten "kärsiä" jos asiaa tarkemmin alkaa ajattelemaan. :rolleyes:

_o/ Täällä ilmoittautuu yksi oireista "kärsivä".. Hirveät alavatsakivut ennen alkamista ja samalla turpoan kuin pullataikina. Siksi tunnenkin itseni kerran kuussa hirveäksi läskiksi :( mutta sitten aina tajuan, että se on onneksi ohi menevää :rolleyes:

mutta jotain hyvääkin niissä oireissa on.. Avokilleni ehkä ei, sillä yleensä kaikki mitä hän siihen aikaan kuukaudesta sanoo/tekee on jotenkin väärin ja olen aika :evil: koko ajan. MUTTA, silloin tekee mieleni alkaa siivoamaan (en ymmärrä miksi!) ja sillon saa muuten matot kyytiä EIKÄ KENENKÄÄN TARTTE AUTTAA.. Tuleepahan siivottua kunnolla ees kerran kuussa. Se rauhoittaa kummasti! Tosin pillerit ovat hieman rauhoittaneet kaikkia oireita, mutta ei sentään kaikkea.

ammu sanoi:
...MUTTA, silloin tekee mieleni alkaa siivoamaan (en ymmärrä miksi!)...
Onhan täällä joku muukin joka saa siivousvimman ennen menkkoja :D . Toi on mulle tyypillisin PMS-oire. Sen lisäksi, että koti saa kyytiä, sillä viikolla saan muutenkin aikaiseksi ihan mitä vaan, tulee hoidettua kaikki asiat, jotka on jostain syystä roikkunut eikä niitä saa hoidettua muulloin. Korjailen vaatteita, järjestelen laatikoita ja kaappeja ja papereita, varaan hammaslääkärin ym. inhottavaa, ja mikä parasta, harrastan vimmatusti aerobista joka muuten tökkii... Ja mieli on aivan loistava kun saa itsestään niin paljon irti!
Tosin mun PMS-oireisiin liittyy myös itkuherkkyys. Pienetkin asiat itkettää :itku: , ja vaikka kuinka yritän ajatella, että ensi viikolla helpottaa, niin olo ei helpotu. Turvotus pari päivää ennen on myös tuttu juttu. Nestettä kertyy alavatsaan ja etenkin rintoihin. Ruoka mulle maistuu ihan yhtä hyvin läpi kuukauden...
Ja vähän :offtopic: En käytä pillereitä. Oon elämäni aikana käyttänyt puolen vuoden ajan Yasmineita (pari vuotta sitten), jolloin kaikki kierron mukana tulevat normaalit henkiset ja fyysiset oireet katosivat. Tuntui että oon joku ihan muu kuin mitä olen. Samalla katosi myös kaikki seksihalut, joten hormonaalinen ehkäisy jäi todellakin mulla siihen. Ei tee mieli edes kokeilla enää.

Nuorempana en kärsinyt mistään kuukautisvaivoista, mutta ikää lisää tullessa ne ovat tulleet kuvioihin mukaan. PMS on nyt tuttu kaveri täälläkin suunnalla. Itsekin huomaan tuon ruokahalun lisääntymisen. En välttämättä himoitse makeaa vaan myös tavallista ruokaa, jota saa olla lappamassa ääntä kohti joka välissä.(kerran piti nousta yölläkin syömään)Satunnaisia itku/raivokohtauksiakin saan joskus, jotka jälkeenpäin tuntuvat ihan älyttömiltä. Suunnilleen päivää ennen kuukautisia alkaa megaturvotus ja todella sietämätön piereskely... :nolo: jostain syystä mulla kerääntyy ilmaa myös suolistoon! NOh, ekasta menkkapäivästä kun selviää niin sit jo elämä alkaa hymyillä!

Juu tuo siivoamisvimma on kyllä ihmeellinen! Vaikka muuten elän tyytyväisenä vaikka minkälaisessa sikolätissä, niin päivää ennen menkkoja kampaan matonhapsuja:D

Tuttuja nuo oireilut täälläkin.. Kaikki ärsyttää, stressaa, tuskastuttaa ja ottaa päähään. Kukaan (muu kuin minä) ei osaa tehdä mitään oikein ja marttyyrimielin sitten hoidan muiden asioita (siis muka). Ja se joka eniten kärsii on tietenkin avomies. Voi ressukkaa! Yleensä kyllä yritän itku- ja raivokohtausten välissä tokaista että "anteeksi ei tää susta johdu", mutta en aina. Ja vaikka saisinkin pyydettyä anteeksi käytöstäni, niin eihän se sitä korvaa. Siis oikeesti: minä itse en jaksaisi omaa marmatustani kuunnella jos roolit olisi toisinpäin! ;)

Ja minustakin tuntuu että tietyssä aikaa kuusta ruoka maistuu paremmin. Siis sitä on S-A-A-T-A-V-A! Onneksi ei pelkästään herkkuja vain myös oikeata ruokaa.

Inhottavaa on myös tuo vatsan turvotus juuri ennen menkkoja ja menkkojen aikana. Painoakin menkkapäivinä on 2-3 kiloa normaalia enemmän; menkkojen loputtua paino sitten normalisoituu muutaman päivän kuluttua.

P.S. On tunnustettava että joskus nuo ärsytys-, itku- ja raivokohtaukset tulevat huomattavasti useammin kun kerran kuussa. :nolo: Mutta hormoneita on niin helppo syyttää!:D

Suositut

Back
Ylös Bottom